A Forma-1 legnagyobb versenyzői közé került Max Verstappen

Forma-1, Japán Nagydíj 2022, vasárnap, Max Verstappen
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen celebrates on his car following his victory at the Formula One Japanese Grand Prix at Suzuka, Mie prefecture on October 9, 2022. (Photo by Toshifumi KITAMURA / AFP)
Vágólapra másolva!
A régóta hatalmas tehetségnek tartott Max Verstappen a teljes szezont uralva, vitathatatlanul megérdemelten szerezte meg a második világbajnoki címét is, amellyel végérvényesen beírta magát a Forma-1 legnagyobbjai közé.

Amikor az első nyilatkozatát adta a Japán Nagydíj után, még nem tudta, hogy hivatalosan is megvédte a címét – ahogy gyakorlatilag senki sem volt ennek tudatában. Charles Leclerc ötmásodperces büntetése, és egy szinte ismeretlen, de ettől még élő szabály, miszerint a futam újraindítása miatt nem háromnegyed, hanem teljes pontokat osztanak, azt jelentette, hogy Max Verstappen behozhatatlan előnyre tett szert a világbajnoki pontverseny élén.

Pedig nagyon nem így kezdődött számára az új szabályrendszerrel elinduló szezon. Bahreinben és Ausztráliában is elromlott alatta a Red Bull, és hiába nyert a két helyszÍn között Szaúd-Arábiában, április elejére 46 pontos hátrányba került Charles Leclerc-rel szemben. Ezután azonban a következő hat versenyen ötször nyert, majd ugyan július elején úgy tűnt, a Ferrari magához tér,

a Francia Nagydíjtól kezdve sorozatban öt futamgyőzelemmel lényegében garantálta a címvédését.

Szingapúr ugyan nem alakult a legjobban számára, ám Japánban így is a saját kezében volt a sorsa, és végül egy eső ellenére rendkívül magabiztos sikerrel be is biztosította az újabb vb-címét.

Verstappen a szuzukai győzelmével bebiztosította második világbajnoki címét Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Pedig rendkívül sokan kritizálták a Red Bullt, amikor

2015-ben az akkor 17 éves Max Verstappennel a soraiban kezdte el az idényt az energiaitalosok fiókcsapata, a Toro Rosso.

Helmut Marko ugyanis 2014-ben felfigyelt a Forma-3-as Európa-bajnokságban versenyző holland tehetségére és ambíciójára, akire egy szuzukai F1-es szabadedzésen is rábízta a Toro Rossót. Ezek az alkalmak pedig elégnek bizonyultak az osztrák szakember számára, hogy teljes jogú versenyzőként is bevesse a Forma-1 történetének legfiatalabb pilótáját. Egy azóta hozott szabály, miszerint 18 éven aluliak nem kaphatnak szuperlicencet és így nem állhatnak rajthoz, ez a rekordja jó ideig nem fog megdőlni. Az F3-as Eb-n Verstappen csapatvezetőjeként dolgozó Frits van Amersfoort is a búcsú idején

Roger Federeréhez és Ayrton Sennáéhoz hasonlította a pilóta tehetségét,

ám a hollandnak nem volt szerencséje, hogy a Mercedes által fölényesen uralt hibrid korszak idején csöppent bele az F1-be. Ennek ellenére már a kezdetektől bebizonyította, hogy a vérében van az autóversenyzés.

2015-ben a nála jóval tapasztaltabb Carlos Sainzot nagy különbséggel múlta felül a házon belüli csatában Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Red Bullnál futamgyőzelemmel mutatkozott be

Ugyan sokaknak nem tetszett az agresszív stílusa – ami az első éveiben olykor átcsapott túlzott vakmerőségbe is – az, hogy a 23 Toro Rosso-s versenyén tizenháromszor pontot tudott szerezni, azzal az autóval egyedülálló teljesítmény volt.

Ezért is adta meg neki a lehetőséget a Red Bull a 2016-os Spanyol Nagydíjon Danyiil Kvjat helyén, amit a holland egyből egy szenzációs futamgyőzelemmel hálált meg.

Máig az egyetlen tinédzser lett, aki valaha vezetett egy F1-es futamon, a sikerével pedig a történelem legfiatalabb győztese, egyben dobogósa lett.

Rögtön az első Red Bull-os versenyén futamgyőzelemmel bizonyított Forrás: 2016 Getty Images/Clive Mason

A következő sikerére ugyan másfél évet kellett várni, ez is kisebb csodának számított Lewis Hamilton és Nico Rosberg, majd utóbbi helyett Valtteri Bottas uralma alatt, pláne úgy, hogy a Ferrari is erősebb autóval rendelkezett a Red Bullnál. A rengeteg kisebb-nagyobb meggondolatlan hibája azonban ekkor még azt jelentette, hogy a világbajnoki cím távoli célkitűzés számára.

2018 közepétől kezdve azonban egyre kiegyensúlyozottabb, érettebb teljesítményt nyújtott,

ami azt jelentette, hogy egyre többször volt harcban a sikerekért, az egyre nagyobb számú dobogós eredményein pedig már meg sem lehetett lepődni.

A koronavírus-járvány által beárnyékolt 2020-as szezon utolsó futamán is Verstappen volt a leggyorsabb Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Az igazi fordulat azonban 2021-ben érkezett el, amikor

a Mercedes valódi kihívót kapott a Red Bull jóvoltából.

Egész évben egyenrangú ellenfele volt Lewis Hamiltonnak, a ki-ki párharcban sokszor érte őt balszerencse, ám a sok pech után

a drámai abu-dzabi szezonzárón megszerezte a világbajnoki címet,

amit idén jóval fölényesebben tudott megvédeni.

Apja szigora eredményesnek bizonyult

Az F1-es futamon 107-szer elinduló és kétszer dobogón is végző Jos Verstappennek nagy szerepe volt fia későbbi sikereiben.

Kétévesen quadba, négyévesen gokartba ültette a fiát, akin már akkor látta, hogy még nála is komolyabb eredményeket érhet el.

Ugyan a Verstappen családnak már akkor sem kellett szűkölködnie az anyagiakban, nehéz volt lépést tartani úgy Max kortársaival, hogy szponzor nélkül kellett versenyről versenyre járniuk.

A vezetés mellett a járművek műszaki hátterére is nevelte a fiát, olykor azonban talán túlságosan is szigorú – de utólag nézve mindenképpen eredményes – volt vele.

Előfordult, hogy egy-egy rosszul sikerült futam után kirakta a kocsiból egy benzinkútnál, néha pedig

azzal "fenyegette", hogy ha nem veszi komolyan, kamion- vagy buszsofőr lesz belőle.

Amikor pedig nyert, megparancsolta neki, hogy a következő futamon bizonyos kanyarokban nem előzhet – elmondása szerint ezzel is fejlesztette fia képességeit.

Jos Verstappen keménykezűsége eredményesnek bizonyult Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Jos Verstappen mellett Max több más személynek is köszönetet mondhat a sikereiért. A már említett Van Amersfoorton és Markón kívül az elmúlt két év legtöbb futamán kiváló csapattársnak bizonyuló Sergio Péreznek, a menedzsereként dolgozó Raymond Vermeulennek, a technikai főigazgató Adrian Newey-nak, a csapatfőnök Christian Hornernek és a versenymérnök Gianpiero Lambiasének mindenképpen.

Ha ez a társaság együtt marad a jövőben is és a Red Bull képes lesz továbbra is versenyképes autót tenni alá, akkor a határ a csillagos ég lehet.

Rajta kívül 16 pilótának van legalább két világbajnoki címe, ám Max Verstappen tehetsége, képessége és életkora alapján a 2028-ban lejáró szerződése legvégéig ezt akár nyolcra is növelheti.

Ez ugyan még a távoli jövő kérdése, az már most bizonyos, hogy Verstappen a pályafutása eleji jóslatokat beteljesítve minden idők legnagyobbjai közé emelkedett, ezen a listán pedig még tovább vezethet az útja felfelé.