Az eső miatt jócskán lerövidített versenyen az utolsó másodpercekben dőlt el, megvédi-e már most a címét a holland: végül ezt egy utólagos büntetésnek is köszönhetően megtette, a Red Bull így a kettős győzelem mellett vb-címet is ünnepelhetett Szuzukában.
Nagyjából ötven perccel az 53 körösnek tervezett Japán Nagydíj kezdete előtt esni kezdett az eső, így a bokszból rajtoló Pierre Gasly kivételével az egész mezőny átmeneti esőgumikkal vágott neki a futamnak.
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
LIGHTS OUT AT SUZUKA!
A slow getaway from Verstappen but he recovers to lead into Turn 1! #JapaneseGP#F1pic.twitter.com/1WzMjGqWyX
Az állórajt után Charles Leclerc bebújt Max Verstappen mellé, de a holland maradt az élen, mögöttük azonban a Sergio Pérez által megelőzött Carlos Sainz felúszott egy vízátfolyáson és összetörte a Ferrarit. Sainz egy reklámtáblának ütközött, ami lerepült a helyéről és Gasly éppen eltalálta azt, a pályára került törmelékek és az egyre intenzívebb eső miatt pedig piros zászlóval megszakították a futamot. Gasly később még tudta folytatni a futamot, Sainz és a műszaki hibát szenvedő Alexander Albon azonban kiesett.
Another perspective of Carlos' incident #CarlosSainz#JapaneseGP#F1pic.twitter.com/fKyZsx2CUR
— Carlos Sainz News (@CSainzNews) October 9, 2022
Még a piros zászló lengetése előtt, a biztonsági autó mögött egy daru kezdte menteni Sainz autóját, ezt pedig Pérez és Gasly is dühösen tette szóvá, hiszen Jules Bianchi ugyanitt hasonló körülmények után, szörnyű látási viszonyok között szenvedett halálos balesetet nyolc évvel ezelőtt.
Először ötven perccel a rajt utánra adták meg az újraindítás időpontját, ám magyar idő szerint 7:48-kor, mikor már a pilóták visszaültek az autókba, felfüggesztették a döntésüket, így tovább folytatódhatott a várakozás.
Rain falling heavily #JapaneseGP#F1pic.twitter.com/4v96UJ22Sp
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
Ahogy telt az idő és közeledtünk a háromórás időlimit végéig, egyre kisebb esélye volt Verstappen vb-címének bebiztosítására, hiszen egyre valószínűtlenebb volt, hogy akár a táv negyedét teljesítik, ami elengedhetetlen lett volna hozzá. A radarképek alapján szintén egyre biztosabb volt, hogy nem ünnepelhet címvédést a holland, hiszen az esőfelhők nem akartak elmozdulni a pálya fölül.
Végül mégis újraindították a versenyt 9:15-kor – azaz háromnegyed órával a vége előtt – a biztonsági autó mögött. A pilóták fogadtatása vegyes volt, különösen a sereghajtók panaszkodtak a vízfüggönyre, ám néhány kör után mégis kihívták a Safety Cart, így egy gördülő rajttal negyven perccel a vége előtt nekiindulhatott a mezőny. Vettel és Latifi azonnal az intermediate-ekre váltott, majd egyre többen követték őket, az élen pedig óvatosan köröztek változatlan sorrendben.
35 minutes remaining...
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
And it's super busy in the pit lane as multiple drivers (including Verstappen and Leclerc) pit for inters #JapaneseGP#F1pic.twitter.com/5InXQXPSrM
Két körön belül a köridők elemzése után a teljes mezőny átmeneti esőgumikra váltott, Schumacher tartott ki a legtovább, de nem vált be a Haas taktikája, így az utolsó helyre esett vissza.
Verstappen az élen tovább növelte az előnyét, Leclerc-t pedig Pérez üldözte a második helyért, ahogy közeledtünk a féltávhoz. Mögöttük Ocon és Hamilton csatázott a negyedik helyért, és egy Mercedes-Alpine párharc alakult ki a hetedik pozícióért is. Mellettük Vettel (6.), Latifi (9.) és Norris (10.) állt pontszerző helyen, amikor elkezdődött az utolsó tíz perc.
Great battle for P4
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
Ocon is holding off Hamilton for now#JapaneseGP#F1pic.twitter.com/6bTmloVohW
Alonsót nyolc perccel a leintés előtt a bokszba hívta az Alpine új intermediate-ekért, mert a mezőny hátuljában többen is javítottak a köridejükön azok közül, akik hasonlóan tettek. Végül a spanyolnak nem vált be a taktika, ugyanis nem tudott előrelépni a hetedik helyhez képest, ahonnan kihívták.
Az utolsó körökben húsz másodperc fölé nőtt Verstappen előnye, Leclerc nyakára pedig szorosan megérkezett Pérez, de előznie már nem sikerült a mexikóinak, noha a monacói egyszer a pályáról is lecsúszott. Éppen az ezután bemutatott veszélyes visszatérés miatt azonban utólag ötmásodperces büntetést kapott Leclerc, így noha ő ért be másodiknak, Pérez szerezte meg a második helyet.
Mivel épphogy, de teljesítették a táv felét, ezért az első tíz helyezett kapott pontot, azonban mindezt 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1 elosztásban kapták volna, ezzel pedig Verstappen a világbajnoki címvédését még nem biztosította volna be Szuzukában (a leggyorsabb kört a pontszerző helyeken kívül záró Csou szerezte meg, így senki nem kapott plusz pontot). Azonban az F1 úgy döntött, teljes pontokat osztanak, mert újraindított futamról volt szó, így pedig elegendő pontkülönbséget szedett össze a holland ahhoz, hogy bebiztosítsa második világbajnoki címét!
Ezzel összességében rekordot jelentő tizenkettedik alkalommal dőlt el Szuzukában a világbajnoki cím sorsa – legutóbb 2011-ben éppen ezen a napon, Sebastian Vettel jóvoltából ünnepelhetett a Red Bull.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
Sokak kedvenc futama jön
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Japán Nagydíj. A szuzukai pálya sokak kedvence, ezt Lewis Hamilton és Sebastian Vettel is a világ tudomására juttatta az elmúlt napokban. A pole pozíciót Max Verstappen szerezte meg, erről és a korábbi történésekről az alábbi linkekre kattintva olvashatnak.
Friss hírek a rajtrácsot illetően
Eddig úgy tűnt, hogy a rajtrács ezúttal megfelel az időmérő végeredményének, de pár perce érkezett a hír, hogy Gasly a bokszból indul. Ennek oka, hogy a francia pilóta autóján hátsó szárnyat, valamint hátsó felfüggesztést cseréltek.
Így lehet világbajnok Verstappen
A holland pilóta mindenképpen lezárja a küzdelmet, ha nyer és megfutja a második kört, de akkor is, ha utóbbit nem teszi meg, de nem Leclerc végez közvetlenül mögötte. A többi lehetőség az alábbi képen látható.
Will Sunday's #JapaneseGP be the day @Max33Verstappen secures championship number two? ?? pic.twitter.com/gIN1QY6aOi
— Formula 1 (@F1) October 8, 2022
Verstappennek a gördülő rajt lenne jó
Egyelőre még nem dőlt el, hogy álló- vagy gördülő rajt lesz, ami nagyon nem mindegy. Ahogyan múlt héten láthattuk, esőben a páratlan oldalon indulók nagy hátrányban lesznek, így utóbbi mindenképpen igazságosabb lenne. Más kérdés, hogy a látványosság szempontjából nem az a kedvező.
Ezek a gumik maradtak
A Red Bullok három esőgumit is megspóroltak, de ennek aligha lesz komoly jelentősége. Amennyiben a száraz abroncsok is szerepet fognak kapni, akkor Verstappen szintén jól áll a lágyak terén.
Rain falling hard now at Suzuka, so this might be useful information: intermediates and wets available for the #JapaneseGP #Fit4F1 pic.twitter.com/HfTMsme3L9
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 9, 2022
The teams will need to consider any new or used tyres in their race strategy. Which compound would you choose to start the #JapaneseGP with? #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/IvZvtDR0w7
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 8, 2022
Időben indul a verseny
Múlt héten több mint 1 órát csúszott a rajt, de most nem olyan borzasztóak a körülmények. A Sky Sports műsorában az imént erősítették meg, hogy helyi idő szerint 14 órakor, vagyis magyar idő szerint 7-kor tényleg el fog rajtolni a mezőny.
Alonso állórajtot akar
Mindezt a Sky Sports-nak nyilatkozta az imént. Nem biztos, hogy a spanyol pilóta ezzel jól járna, mivel a hetedik helyről, azaz a páratlan oldalról indul, de a show-nak minden bizonnyal jót tenne ez a döntés.
Pérez optimista
A mexikói pilóta úgy véli, mindkét Ferrarit képes lesz megelőzni. A 32 éves versenyző hozzátette, szerinte az intermediate lesz az ideális gumi a rajtnál.
Nem lesz megszakítás
Legalábbis az eső intenzitása miatt, a radarképek ezt mutatják. Ennek tudatában kifejezetten érdekes futamnak nézhetünk elébe, változó körülményekkel.
Norris módosított álláspontján
Az időmérőn volt egy veszélyes pillanatuk Verstappennel, és utána kijelentette, hogy a holland pilóta büntetést érdemelne a megmozdulásáért. Most viszont már úgy nyilatkozott a Sky Sportsnak, hogy látva a felvételeket és megbeszélve a történteket a címvédővel jó döntésnek tartja a megrovást.
Nőni fog az eső intenzitása
Mindezt Leclerc mérnökétől tudhattuk meg, aki kijelentette, hogy körülbelül 30 percig nem fog változni a helyzet, utána romlanak a körülmények.
Mindenki ugyanolyan gumikon indul
Ez pedig a várakozásoknak megfelelően az intermediate. A Live Timing egyedül az Alpine pilótáinál nem mutat semmit, de meglepő lenne, ha eltérnének a többiektől.
Elindult a felvezető kör, állórajt lesz
Nincs biztonsági autó a mezőny előtt, ami azt jelenti, hogy állórajt lesz. Még a rajt előtt utoljára, emlékeztetőül: Verstappen világbajnok lesz ma, ha Leclerc-nél legalább 8, Péreznél 6 ponttal többet szerez a futamon.
Formation lap
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
It's wet here at Suzuka! #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/iVZ03Scx4d
Rajt: Verstappen hihetetlenül agresszív volt
Leclerc jobban jött el, de a külső íven hihetetlenül kemény manőverrel tartotta meg a vezetést, Pérez pedig megelőzte Sainzot. Vettel megpördült, így visszaesett az utolsó helyre.
??????????
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
??????????
LIGHTS OUT AT SUZUKA!
A slow getaway from Verstappen but he recovers to lead into Turn 1! #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/1WzMjGqWyX
1. kör: máris itt a dráma, Sainz összetörta ez autót
Jön a Safety Car, miután a spanyol pilóta és Albon is kiesett. Gasly szintén pórul járt, miután összegyűjtött egy hirdetőtáblát.
LAP 1/53
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
Sainz into the barriers!
The Spaniard has spun off and is out of the race ?#JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/uAOJNeWIu4
Piros zászló
A kaotikus 1. kör után a versenyirányítás úgy döntött, hogy megszakítja a versenyt. Ennek oka minden bizonnyal az eső intenzitásának növekedése.
Vettel Alonsóval, Sainz magától ütközött
A lassításon látható volt, hogy a négyszeres világbajnok összeért az Alpine versenyzőjével, és ő húzta a rövidebbet. Sainz saját hibából csúszott meg és törte össze az autóját, míg Albont műszaki hiba sújtotta. Csou szintén megforgott, miközben Latifivel csatázott.
Vettel spins off early, but keeps it going #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/5Zmgda2Vka
— Spare Parts Racing (@SparePartsRacin) October 9, 2022
Gasly nem látott
A francia pilóta szintén érintett volt a káoszban, miután összegyűjtött egy táblát, amely az autója elején maradt.
Gasly has got a new front wing pic.twitter.com/OMFfqfWpTI
— ESPN F1 (@ESPNF1) October 9, 2022
Íme az állás
Ricciardo, Cunoda, Schumacher és Stroll sokat nyertek a rajt után. Előttük Verstappen, Leclerc, Pérez, Ocon, Hamilton, Alonso és Russell, mögöttük Norris, Bottas, Latifi, Vettel, Csou és Gasly a sorrend.
Alonso látványos csatát vívott Hamiltonnal
Bár az élő közvetítésben is mutatták, az azt követőkalamajka elterelte róla a figyelmet, most viszont negismételték. Alonso a hajtűben ment be riválisa mellé, és már azt hihette, hogy megcsinálta a manővert, de a hétszeres világbajnok szépen aláfordult, és a kigyorsítás során visszavette az ötödik pozíciót.
Hamilton owning Alonso in the wet since 2007 pic.twitter.com/Jh6zE7I6ei
— 44 (@LH44Tobeyy) October 9, 2022
Egyelőre senki nem kapna pontot
Mivel eddig nem volt meg a szükséges körszám, amelyet teljes gázzal teljesítettek, ha nem indulna újra a futam, az idei szabályok alapján senki nem kapna pontot. Persze azértremélhetőleg látunk ma még érdemi versenyzést.
Gaslyék nagyot húzhattak volna
A francia versenyző esőgumikat kapott, miután kiállt a bokszba, ami a látottak alapján alighanem jó döntés volt. Pechjére viszont megszakították a futamot, így nem tudott proiftálni a cseréből.
Pérez szóvá tette a pályán lévő darut
Miközben a mezőny még a pályán volt, egy daru megkezdte a mentést. Bár a biztonsági autó mögött haladtak, ilyen körülmények között ez is veszélyes lehet. A mexikói versenyző meg is jegyezte, hogy ez az, amit soha nem akarunk látni, amivel Jules Bianchi 8 évvel ezelőtti balesetére is utalhatott.
Érthető a pilóták kifakadása
Gasly fedélzeti kamerájából látható, pontosabban alig látható a pálya bal oldalán lévő daru. Ez alapján teljesen érthető, hogy a versenyzők tetszését egyáltalán nem nyerte el, hogy ilyen gépet küldtek be, miközben ők még a pályán voltak.
If you're wondering why he's pissed, this is why.
— CYMotorsport (@CYMotorsport) October 9, 2022
Absolutely unbelievable. Keep in mind the visibility range. & that's the racing line. pic.twitter.com/xiDO8J8Sl4
Hamarosan folytatódik a verseny
Egészen pontosan szűk negyedóra múlva, vagyis magyar idő szerint 7:50-kor. Fontos különbség lesz a futam elejéhez képest, hogy ezúttal a gördülőrajt mellett döntöttek.
Gasly tényleg kifakadt
A francia pilóta a rádióban fejtette ki véleményét, amikor elment a daru mellett. "Mi ez? Mi ez a traktor a pályán? Elmentem mellette. Ez elfogadhatatlan. Emlékezzünk rá, hogy mi történt. Ezt nem hiszem el." Valóban, tényleg jó lenne elkerülni, hogy a 8 évvel ezelőtti borzalmak megismétlődjenek, de az FIA most finoman szólva nem tett ezért.
A GPDA elnöke is megszólalt
A versenyzői szakszervezetet vezető Alexander Wurz is kifejtette véleményét a túlzás nélkül életveszélyes jelenetekkel kapcsolatban. Az osztrák expilóta úgy fogalmazott, hogy ez nem történhet meg még egyszer.
Itt a videó Gasly esetéről
Nem is kell feltétlenül érteni, amit a francia versenyző mondott, a hanghordozásából érezhető, hogy elképesztően dühös volt, miután elment a daru mellett.
— Matt Chalk (@MttChlk) October 9, 2022
Mindenki esőgumikon rajtol
Ezúttal nem a csapatok döntöttek, hanem a versenyirányítás határozott így. Nem véletlen, hiszen a látási viszonyok még most sem lesznek ideálisak. Már mindenki az autóban ül, hamarosan a pályára gurulnak a pilóták.
Mégsem lesz újraindítás
Amikor már csak pár perc volt hátra az újraindításig, az FIA megszakította a rajtprocedúrát. Mindez azt jelenti, hogy mégsem kezdődik újra a versenyzés, a várakozás ellenben folytatódik.
Reagált az FIA a veszélyes jelenetekre
Az FIA egy rövid közleményben tudatta az álláspontját a történtekről. Ebben kiemelték, hogy Gasly gyorsan haladt, hogy utolérje a mezőnyt, miután kiállt a bokszba. A francia pilóta akkor haadt el a daru mellett, amikor már megszakították a versenyt. Más kérdés, hogy ez felmenti-e a versenyirányítást.
Sainz sem érti az FIA döntését
A spanyol pilóta az imént nyilatkozott a Sky Sportsnak. A Ferrari versenyzője kifejtette, hogy szerinte teljesen felesleges volt a kockáztatás a versenyirányítás részéről, mivel amúgy is megszakították a futamot, vagyis simán várhattak volna még a daru pályára küldésével.
Alonso csapata egy mémmel jelentkezett
Az Alpine ezzel fejezte ki, hogy a pálya nincs olyan állapotban, hogy lehetővé tegye a versenyzést.
Currently, in Suzuka. #JapaneseGP pic.twitter.com/Wbo619pNIY
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) October 9, 2022
Ricciardóékat sem figyelmeztették
Az ausztrál versenyző is elment a traktor mellett, amelyről előzetesen ő és mások sem tudtak. A McLaren pilótája jóval nyugodtabban reagált, mint Gasly.
Daniel’s angle of the tractor on track - no warning of it being there pic.twitter.com/MQwDxuqPBd
— meredith (@mereeedithh) October 9, 2022
Az Aston Martin szerint sokat kell még várni
A csapat azt mondta Vettelnek, hogy 10 perc múlva ismét intenzívebb lesz az eső, és ez az állapot 20 percig fog tartani. Ez alapján nem valószínű, hogy a közeljövőben versenyzést fogunk látni.
Egy autó már a pályán van
Természetesen a Safety Carról vn szó, amely felméri a körülményeket, illetve a pálya állapotát. Bár újraindítás még jó ideig nem lesz, legalább minimális mértékben letakarítja az aszfaltcsíkot.
Sainz sokkal rosszabbul is hárhatott volna
Az alábbi videóból jól látszik, hogy a Ferrari egy része visszacsúszott a pályára, úgyhogy a spanyol pilóta örülhet, hogy senki nem találta el a borzasztó látási viszonyok között. Emellett az is egyértelmű, hogy Gasly hogyan szedte össze a reklámtáblát.
Sainz’s shunt. And those hoardings. #F1 pic.twitter.com/bBvAq4U1uJ @supra90_46
— Mark Gallagher (@_markgallagher) October 9, 2022
Bianchi édesapja is kifakadt
A 8 éve történt halálos baleset áldozatának édesapja is reagált az eseményekre. Philippe Bianchi kijelentette, hogy "nem tisztelik a versenyző életét, nem tisztelik Jules emlékét. Hihetetlen."
Jules Bianchi’s father on Instagram…
— Tom Bellingham (@TommyWTF1) October 9, 2022
“No respect for the life of the driver no respect for Jules memory” pic.twitter.com/TfxxsE7JMw
Gaslyt a futam után vizsgálják
Elképzelhető, hogy a francia pilóta túl gyorsan hajtott. Emiatt amennyben célba ér, a végeredmény egy ideig megint nem lesz hivatalos.
Gasly állítólag volt a versenyirányításnál
Adam Cooper brit újságíró a Twitteren közöle, hogy információi szerint a francia versenyző meglátogatta a versenyirányítást. Állítólag ott azt mondták neki, hogy teljesen normális, hogy piros zászló alatt traktort küldenek a pályára.
Már nem a kétórás limitet kell figyelni
Nem az lesz a szűk keresztmetszet, hanem a három óra, ami a maximális idő a rajt és a verseny vége között, a megszakítással együtt. Mindez azt jelenti, hogy magyar idő szerint 10 órakor mindenképpen befejeződik a futam. Innentől kezdve el lehet kezdeni számolgatni, hogy Verstappen milyen esetben lehet világbajnok.
Ennyi pontot kaphatnak a pilóták
Összesen öt lehetőség van.
Ha nem folytatódik a verseny, akkor senki nem kap pontot. Verstappen természetesen ekkor nem világbajnok.
Ha folytatódik a verseny, de nem jutnak el 25 százalékig, akkor az első öt kapo pontot 6-4-3-2-1 elosztásban. Versappen ekkor legfeljebb Pérezzel szemben kerülhet behozhatatlan előnybe, Leclerc-rel nem.
25 és 50 százalék között az első kilenc kap pontot 13-10-8-6-5-4-3-2-1 elosztásban. Ebben az esetben ha Verstappen nyer, akkor a leggyorsabb körtől függően Leclerc-nek legfeljebb a negyedik és a hatdik, Péreznek a harmadik és a negyedik hely között kell végeznie.
50 és 75 százalék között az első tíz kap pontot 19-14-12-9-8-6-5-3-2-1 elosztásban. Győzelme esetén Verstappen világbajnok, ha Leclerc legfeljebb a negyedik, Pérez a harmadik helyen zár.
Norris kifakadt a közösségi médiában
Természetesen még mindig a pályán lévő traktorról van szó. A brit pilóta a következőt írta Twitteren:
"Mi a f...? Ez hogy történhetett? Évekkel ezelőtt elvesztettünk egy életet ilyen körülmények között. Versenyezni akarunk, de ez... Elfogadhatatlan."
Az Alpine főnöke szerint pályára kéne menniük
Persze Otmar Szafnauer sem a versenyzést sürgeti, de azt igen, hogy a biztonsági autó mögött kimenjenek, és kitapogassák a körülményeket.
Az Aston Martin próbálja szórakoztatni a nézőket
A csapat szerelői mexikói hullámot vezényelnek a közönségnek. A McLarennél egészen másképpen foglalják el magukat: a wokingiak egy Uno-partit kezdtek játszani.
Már két éve is történt hasonló
Mármint ami a traktor pályára kerülését illeti. A 2020-as Török Nagydíj időmérőjén Michael Masi, az akkori verseiyigazgató akkor indította útjára a Q2-t, amikor egy daru még a pályán volt. Az FIA akkor úgy fogalmazott, hogy igyekeznek a minimálisra csökkenteni annak a lehetőségét, hogy újra történjen ilyesmi.
Talán javulnak a körülmények
Bár még mindig esik, az égbolt tisztulni látszik. Ez adhat némi optimizmust, hogy legalább néhány kör erejéig újraindulhasson a verseny.
Pérez is tweelt a traktorról
"Hogyan tudjuk világossá tenni, hogy soha nem akarunk darut látni a pályán? E hiba miatt vesztettük el Jules-t. Ami ma történt, az teljesen elfogadhatatlan! Remélem, ez volt az utolsó alkalom, hogy darut láttam a pályán."
Hamilton pályára menne
A brit versenyző egy rövid bejegyzést tett közzé az Instagramon. Ebben Szafnaueréhez hasonló álláspontra helyezkedett: a hétszeres világbajnok úgy véli, ki kéne próbálniuk a körülményeket, és azonnal tudnák, hogy alkalmas-e a versenyzésre.
Vettel és Schumacher megbeszélték az eseményeket
Aligha adtak volna magas szorzót arra, hogy a két pilóta együtt tölti a szünet egy részét. Vélhetően sokan kíváncsiak lennének, hogy miről ment a diskurzus a két német pilóta között.
Team Smick as a little timeline cleanse for you all ?? #JapaneseGP pic.twitter.com/OjMlmVASuo
— WTF1 (@wtf1official) October 9, 2022
Ricciardo zenét hallgat
Az ausztrál pilóta is megtalálta a megfelelő kikapcsolódást a szünetre. Igaz, most már Norrisszal együtt kimentek a közönség elé.
Egy pályamunkás élete is veszélyben volt
Eddig elsikkadt, de Sainz fedélzeti kamerájából jól látható, hogy nem csak a versenyzők voltak veszélyben, hanem a Ferrarit mentő pályamunkás is.
How is this allowed to happen? Seriously? pic.twitter.com/XCXq2OakeR
— Matt Gallagher (@MattyWTF1) October 9, 2022
Újraindul a körözés
Magyar idő szerint negyed 10-kor ismét pályára mennek a mezőny tagjai. A címben szándékosan nem "versenyzés"-t írtunk, mert pár kör erejéig minden bizonnyal a biztonsági autó mögött fognak haladni.
Verstappen barátnőjével töltötte az időt
A háromszoros világbajnok Nelson Piquet lánya, Kelly Japánba is elkísérte a címvédőt. Már a hétvége korábbi részében is töltöttek együtt időt, és természetesen a megszakítást is kihasználták erre.
Verstappennek minimális esélye maradt
Mármint arra, hogy ma megszerezze a világbajnoki címet. Ehhez egyrészt el kell jutniuk 25 százalékig, vagyis 16 körig, másrészt a megfelelő eredménynek kell születnie.
Hosszú idő után újraindult a körözés
A biztonsági autó mögött ismét a pályára mentek a pilóták, kérdés, hogy a Safety Car mikor fog visszatérni a bokszba. Egyértelműen tisztul az égbolt, ami nagyon jó jel a versenyzés szempontjából.
GREEN LIGHT
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
The Safety Car leads out the drivers #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/NGW4TMGrba
Hamilton szerint jó a pálya
A hétszeres világbajnok versenyzésre alkalmasnak tartja a körülményeket. Ocon csatlakozott hozzá, és kijelentette, hogy a látási viszonyok sokkal jobbak, mint a piros zászló előtt.
A pilóták versenyznének
Leclerc szerint "nem túl rosszak", Pérez szerint jók a körülmények, ami mindenképpen bizakodásra adhat okot. Verstappent még nem hallottuk, de a holland pilótát ismerve ő aligha mond ellent a többieknek.
Bottasé az első negatív hang
Legalábbis azok közül, akiket bejátszottak. Az Alfa Romeo versenyzője szerint a látási viszonyok nem olyan jók a mezőny sűrűjében. Ricciardo egyetért, az asuztrál pilóta ezt nagyobb problémának tartja, mint a pálya konkrét állapotát. Ami Verstappent illeti, a címvédő szerint ismét rákezdett az eső.
Indul a verseny
A biztonsági autó kiment a mezőny elől, így ismét elindulhat a futam.
Újraindítás: Pérez máris leszakadt
Verstappen és Leclerc jól eljött, ám Péreznek nem sikerült az újraindítás. Vettel és Latifi bátrak voltak, és máris interekre váltottak.
6. kör: Leclerc nem szakadt le
A monacói versenyző lemaradása 1,4 másodperc, Hamilton pedig már támadhatja Ocont. A sportfelügyelők vizsgálják az esetleges veszélyes kiengedést.
7. kör: Verstappenék is jönnek
Bár Hamilton szerint még az extrém esőgumi az ideális, Vettelék rendkívül gyorsak, aminek következtében kijöttek az élmezőny tagjai. Óriási a káosz, jelenleg Alonso vezet Ricciardo és SChumacher előtt, akik nem jöttek ki.
35 minutes remaining...
— Formula 1 (@F1) October 9, 2022
And it's super busy in the pit lane as multiple drivers (including Verstappen and Leclerc) pit for inters #JapaneseGP #F1 pic.twitter.com/5InXQXPSrM
8. kör: Vettelék óriásit nyerhetnek
Sokkal gyorsabbak, mint az élen állók. Russell szerint rossz döntést hoztak, de a jelek nem erre utalnak. Alonso és Ricciardo kiment, Schumacher nem, mert a biztonsági autóban reménykednek.
9. jkör: Schumacher rengeteget veszített
A német pilótát Verstappen és Leclerc is megelőzte, így a címvédő visszavette a vezetést. Hasonló cipőben jár Csou is, aki már be is ment a bokszba.
10. kör: Hamilton és Ocon között lehet csata
Schumachert mindketten megelőzték, a német versenyző továbbra is kitart. A többiek között nagyok a különbségek, Verstappen már több mint 4 másodperccel vezet.
11. kör: Schumachernek nem jött be a kockáztatás
A Haas pilótája most állt ki kereket cserélni. Ricciardónak azt jelentették, hogy a körülmények nem fognak változni a futam végéig.
12. kör: meglehet Latifi első pontja idén
A kanadai pilóta még nem végzett az első tízben 2022-ben. Vélhetően ez most sem lesz elég, de az első kilenc már igen, és jelenleg a nyolcadik helyen autózik Norris előtt.
13. kör: Russellnél előjött a múlt heti hiba
A SZingapúri Nagydíjon a fékek miatt nem jutott tovább a Q3-ba. Most arra panaszkodott, hogy ugyanez a probléma merült fel. A brit pilóta a tizenegyedik helyen üldözi Cunodát.
14. kör: Hamilton nem tud előzni
Továbbra is 1 másodpercen belül követi Ocont, de nem tudott támadni, ami persze veszélyes is lenne. Előttük hatalmasak a kölönbségek a versenyzők között.
15. kör: ismét jöhet az eső
Leclerc-rel közölték, hogy 2 perc múlva újra elkezdhet szerekélni az eső. A monacói pilóta lemaradása már 10 másodperc feletti Verstappennel szemben.
16. kör: Russell szép előzéssel lépett előre
A Mercedes versenyzője a külső íven ment el Cunoda mellett, aminek köszönhetően feljött a tizedik pozícióba. Sőt, már Norrist is maga mögé utasította, így már a kilencedik.
16. kör: Leclerc az újabb kiálláson gondolkozik
A Ferrari versenyzője megkérdezte mérnökét, hogy hány pozíciót bukna, ha most kereket cserélne. A válasz öt volt, vagyis Alonso mögé jönne vissza a hetedik helyre.
17. kör: mindkét Alpine csatázik
Oconnak továbbra is védekeznie kell Hamilton ellen, míg Alonso Vettelt támadja a hatodik helyért. Eközben teljesítették a futam 25 százalékát, így a győztes 13 pontot kap.
18. kör: Verstappen előnye folyamatosan nő
Már több mint 13 másodperccel vezet Leclerc előtt. Hamiltonnal közben közölték, hogy Oconék a kiálláson gondolkoznak.
19. kör: itt az újabb kerékcsere
Csou az első, aki másodszorra is kiállt a mezőnyből. A kínai versenyző akár jól is járhat, ha a többieknek is ki kell állniuk a következő szűk negyedórában.
20. kör: látványos csata Hamilton és Ocon között
A brit pilóta bement az Alpine mellé, de előzni nem tudott. Látványos a tempókülönbség a két autó között, de a hétszeres világbajnok ezt egyelőre nem tudja kihasználni.
21. kör: Leclerc második helye veszélybe kerülhet
Pérez egyre közelebb kerül hozzá, jelenleg 2,4 másodperc a differencia. Hamilton megint nem tudott előzni, mögöttük Gasly, Stroll és Cunoda is kiállt.
22. kör: Russell ismét szépet előzött
Ugyanott ment el Latifi mellett, ahol Cunodát maga mögé utasította. Eközben Csou megfutotta a leggyorsabb kört, és 6 másodperccel volt gyorsabb Bottasnál, aki még a használt intereken megy.
23. kör: Ocon hősiesen védekezik
Továbbra is maga mögött tartja Hamiltont, miközben Alonso másodszor is kiállt, és visszaesett a tizedik helyre. Pérez már 1 másodpercen belül van Leclerc-hez képest, így könnyen lehet, hogy ő is támadni fog.
24. kör: Verstappen mégis világbajnok lehet?
Vélhetően el fognak jutni a 27. körig, ami azt jelenti, hogy megvan az 5 százalék. Ebben az esetben Verstappen világbajnok, ha Pérez egelőzi Leclerc-t, ő pedig megfutja a leggyorsabb kört. Nem kizárt, hogy ehhez lesz egy ingyen kiállása.
25. kör: Pérez bebújt, de Leclerc tartja magát
A hajtűkanyarban Pérez bement Leclerc mellé, de a kigyorsítás során Leclerc könnyedén elhúzott. Verstappen már 23 másodperccel vezet, de ha kiáll, akkor lehet, hogy eggyel kevesebb kört tehet meg.
26. kör: Verstappen nem állhat ki
Igaz, most már késő is lett volna, mert így nem lett volna ideje elkezdeni azt a kört, amelyben megszerezhette volna az extra pontot. Így minden bizonnyal 28 körös lesz a futam.
27. kör: Verstappen csak ütközéssel lehet világbajnok
Az utolsó kör kezdődött meg, mivel le fog telni az idő. Verstappen nem fogja megfutni a leggyorsabb kört, így Pérez hiába előzné meg Leclerc-t, nem lenne világbajnok.
Kockás zászló: Verstappen nyert, de nem világbajnok
Verstappen óriási fölénnyel győzött, Pérez pedig kis híján megelőzte Leclerc-t, és nagyon közel volt egymáshoz a két autó. A sorrend azonban maradt, így Pérez matematikailag is kiszállt a küzdelemből, de Leclerc nem. Igaz, a monacói pilóta átvágta a pályát, majd riválisa szerint leszorította őt.
Alonso visszatért Vettel mögé
Ocon és Hamilton között nem változott a sorrend, Vettel pedig megszerezte a hatodik helyet. Alonso a kiállása után levadászta Russellt, és csak 11 ezreddel maradt el a négyszeres világbajnok mögött. Russell mögött Latifi és Norris lett az első tíz sorrendje, vagyis a kanadai pilóta megszerezte első pontjait idén. Mi ezzel köszönjük meg figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!