Társoldalunk:
Hírlevél

Hihetetlen, megbüntették a hősiesen versenyző Alonsót, pontot sem szerzett

2022.10.24. 07:55

Súlyos, 30 másodperces büntetést kapott Fernando Alonso, miután a Haas óvását követően a sportfelügyelők úgy ítélték meg, hogy autója nem volt elég biztonságos. A másik érintett, Sergio Pérez megtarthatta negyedik helyét.

Tovább sújtja a balszerencse az idei évben Fernando Alonsót, aki azok után, hogy ijesztő balesetét követően a hetedik helyen ért célba az USA Nagydíjon, az összes megszerzett pontját elvesztette. A spanyol pilótát ugyanis 30 másodperces büntetéssel sújtották a sportfelügyelők. 

Alonsót újabb balszerencse sújtotta, kiesett a pontszerzők közül - galériaForrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Charles C. Peebles

Ahogyan mi is beszámoltunk róla, a Haas megóvta Alonso, valamint Sergio Pérez eredményét, miután úgy vélték, hogy az Alpine és a Red Bull sem volt elég biztonságos. Kevin Magnussent az idény korábbi részében háromszor is kiintették fekete-narancssárga zászlóval, viszont a mostani futamon nem történt ilyesmi.

A sportfelügylőknek előbb arról kellett dönteniük, hogy egyáltalán befogadják-e az amerikai istálló által benyújtott dokumentumokat. Ez annak ellenére megtörtént, hogy lekésték a Nemzetközi Sportkódexben meghatározott határidőt, miszerint ezeknek az előzetes végeredmény kihirdetését követő 30 percen belül meg kell érkezniük. Ebben az esetben ugyanis nem volt lehetőség megfelelni ezeknek a szabályoknak.

Ami Alonso esetét illeti, a kétszeres F1-es világbajnok a 22. körben ütközött Lance Stroll-lal. Bár a versenyt folytatni tudta, autója érthető módon megsérült. Ez a jobb oldali tükrön látszott leginkább, amely sokáig lifegett, majd egy pontot leszakadt az autóról.

A meghallgatáson Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke kiemelte, hogy Peter Crolla csapatmenedzser kétszer is jelentette a versenyirányításnak, hogy az Alpine nem elég biztonságos. A csapat erre azt a választ kapta, hogy vizsgálják az ügyet, ám ítélet nem született a futam alatt.

A másik oldalról Alan Permane, az Alpine sportigazgatója hangsúlyozta, hogy az ezeket a körülményeket eredményező baleset nem Alonso hibája volt, ahogyan azt a sportfelügyelők is megállapították. Hozzátette, hogy miután a tükör leszakadt, csak egyszer érte utol egy másik autó (Lando Norris személyében), és a versenymérnök tájékoztatta őt a különbségről. A brit mérnök emellett a 2019-es Japán Nagydíjat hozta fel példaként, amikor Lewis Hamiltonnak és Charles Leclerc-nek sem volt tökéletes a tükre, de egyiküket sem intették ki.

A baleset, amely így duplán megpecsételte Alonso sorsát

Jo Bauer, az FIA technikai delegáltja azonban megállapította, hogy a lifegő tükör veszélyes volt, mivel nagy volt az esélye, hogy leesik, és ez esetben akár egy másik versenyzőt is eltalálhatott volna. Emellett azt is kijelentette, hogy az autó az alkatrész leválása után sem volt biztonságos, miután egy kocsin két tükör kell hogy legyen. Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke egyetértett vele.

Ennek következtében a sportfelügyelők megállapították, hogy fekete-narancssárga zászlóra vagy legalább egy rádióüzenetre lett volna szükség. Azonban az Alpine-t sem mentették fel, mivel a sportszabályzat 3.2-es cikkelye kimondja, hogy egy autónak a futam alatt végig biztonságosnak kell lennie, és ez most nem állt fenn, ami a csapat felelőssége. Az indoklásban azt is megemlítették, hogy a 2019-es szuzukai esetet nem fogadják el precedensként.

Alonso ezért egy 10 másodperces stop&gót kapott, ám mivel ezt természetesen nem tudja letölteni, 30 másodperces időbüntetéssé konvertálták át. A 41 éves versenyző így visszaesett a tizenötödik helyre, Sebastian Vettel, Kevin Magnussen, Cunoda Juki, valamint Esteban Ocon pedig eggyel feljebb lépett a pontszerzők között. Mindez a konstruktőri bajnokság szempontjából is kulcsfontosságú, mert a McLaren 6 pontra megközelítette az Alpine-t, az Aston Martin már csak 1-re van az Alfa Romeótól, a Haas előnye pedig 2-re nőtt az AlphaTaurival szemben.

Mindez azonban továbbra sem végleges, ugyanis az Alpine fellebbez a döntés ellen. Az enstone-iak két szempontból is kifogásolják az ítéletet: egyrészt a leintés után a technikai delegált még szabályosnak nyilvánította az autót, másrészt a Haas 24 perccel a határidő után nyújtotta be az óvást.

Pérez esetében nem volt büntetés. A mexikói versenyző még az első körökben ért össze Valtteri Bottasszal, majd a jobb oldali szárnyvéglapja pár körrel később leesett. Bauer elmondta, hogy a Red Bull ezután részletes fotókat küldött neki az első szárnyról, és ezekből kiderült, hogy az autó nem volt veszélyes. A 32 éves pilóta így megtarthatta a negyedik helyét.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK