Kiszivárgott, milyen büntetést javasol az egyik rivális a Red Bullnak

Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari, Emilia Romagna Nagydíj 2022, futam
IMOLA, ITALY - APRIL 24: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB18 leads Charles Leclerc of Monaco driving (16) the Ferrari F1-75 during the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on April 24, 2022 in Imola, Italy. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A McLaren elnöke, Zak Brown fogalmazta meg a véleményét az FIA és az F1 első emberének a költségvetési keret kapcsán. A szankciók mértékére és a rendszer egészének módosítására is tett javaslatot.

A McLarent irányító Zak Brown privát levelet írt Mohammed bin Szulajm FIA-elnöknek és Stefano Domenicalinak, az F1 vezérigazgatójának, valamint az ellenőrzést sikerrel teljesítő csapatoknak azt követően, hogy kiderült, a Red Bull "enyhe (5% alatti) mértékben" túllépte a 145 millió dolláros költségvetési keretet 2021-ben. Az elkönyvelt tételek kapcsán még megy a vita a csapat és a felügyelő szövetség között, de a riválisok nem alaptalanul zúgolódnak, hiszen egy ilyen szabálytalansággal komoly előny szerezhető a műszaki vonalon.

Több szakoldalhoz is eljutott a levél másolata, amelynek tartalmából kiderül, a McLaren milyen retorziót javasol a szabálysértőknek és miképp javítaná a rendszert.

Kérdés, milyen büntetést kap a Red Bull Forrás: NurPhoto via AFP/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

„A túlköltekezési és valószínűleg az eljárási szabálytalanságok is csalást jelentenek azáltal, hogy elkövetőjük jelentős előnyhöz jut a technikai, a sportszakmai és a pénzügyi szabályok terén – fogalmazott Brown. – Amelyik csapat az engedélyezettnél több pénzt költ, jogosulatlan előnyt szerez az aktuális és a következő évi autó fejlesztésében is."

A javaslata az, hogy a szabálysértést követő évben egyrészt annyival csökkenjen az adott csapat kerete, amennyivel többet költött az engedélyezettnél, másrészt büntetésként további meghatározott összeget levonjanak a keretből. Példaként felhozta, hogy aki 2 millió dollárral túllépte a keretet 2021-ben, annak 2022-ben 4 millió dollárt vegyenek ki a pénztárcájából (2 millió dollár levonása a túlköltekezésért és 2 millió dollár büntetés).

„Hogy kontextusba helyezzük, 2 millió dollár egy autó éves fejlesztési keretének negyede-fele, vagyis jelentős és hosszú távú hasznot ad [ennyivel túllépni a keretet]" – írta Brown a levélben.

Komoly előnyt lehet szerezni a költségvetési keret túllépésével Forrás: Getty Images/GETTY IMAGES/Clive Mason

Hozzátette, emellett 20%-kal csökkenteni kellene a szélcsatornában és az áramlástani vizsgálatokkal tölthető időt is a szabályt sértő csapatnál, nehogy megtarthasson valamennyit a jogosulatlanul szerzett előnyből.

Ezen felül a vétség meghatározásában is változtatást kezdeményez. „Hogy a csapatok ne halmozzák fel a kisebb túlköltekezési szabálysértéseket és ebből ne profitáljanak többszörösen, azt javasoljuk, a második enyhe túlköltekezési kihágás automatiksan jelentős kihágássá változzon" – véli Brown.

A legutóbbi információmorzsa az, hogy a Red Bull szerint Adrian Newey fizetése nem tartozik a költségvetési keret hatálya alá, mivel a három legmagasabb jövedelmű stábtag egyike, az FIA ugyanakkor úgy látja, a legendás tervezőmérnököt a saját cégén keresztül foglalkoztatják, így az ő többmillió dolláros bérének is az elkönyvelt tételek közé kell kerülnie.