Társoldalunk:
Hírlevél

Komoly kétségeket fogalmazott meg a Ferrari mérnöke

2022.02.23. 09:30

A Ferrari egyik vezető mérnöke egyáltalán nem tartja biztosnak, hogy az új szabályok valóban megkönnyítik az előzéseket. Enrico Cardile szerint több tényező sem ebbe az irányba mutat.

A Forma-1 egyik legfontosabb célkitűzése a forradalmian új technikai szabályok bevezetésével, hogy megkönnyítse az előzést. A tervek szerint az új aerodinamikai szabályoknak köszönhetően az elöl lévő autó kevesebb turbulens levegőt fog termelni, így a hátul haladó jóval könnyebben tudja követni akkor is, amikor már nagyon közel kerül ellenfeléhez. 

A szabályalkotók szándékai szerint idén sokkal könnyebb lesz előzni, mint a közelmúltban bármikorForrás: AFP/Hamad I Mohammed

Nemrég Sebastian Vettel és Lando Norris is kétségeket fogalmazott meg az új előírásokkal kapcsolatban, bár a brit pilóta alapvetően optimista volt, csak egy járulékos veszteségre hívta fel a figyelmet. A négyszeres világbajnok már egy fokkal szkeptikusabb volt, amikor felvetette, hogy amit a kanyarokban nyernek, annak egy részét az egyenesekben elveszíthetik. A Ferrari egyik vezető mérnöke azonban ennél is komolyabb kétségeket fogalmazott meg.

A mostani versenygépek nehezebbek lesznek nagyon merev beállításokkal, és a leszorítóerő nagyon eltér a Forma-1 által bemutatott koncepcióautóétól – idézi aRacingNews365.comEnrico Cardilét, a maranellóiak karosszériateljesítményért felelős mérnökét. – Ezek a tényezők nem a csaták elősegítésének irányába mutatnak.”

A másik fontos törekvés, hogy a csapatok közötti különbségek csökkenjenek. Ezzel kapcsolatban Alexander Wurz, a versenyzői szakszervezet (GPDA) elnöke nemrég türelemre intette a szurkolókat, mondván, időre van szükség a szorosabb küzdelemhez. Az olasz szakember szerint azonban ez az idő nem lesz annyira rövid.

Emellett más paramétereket is figyelembe kell venni: a rendkívül szigorú szabályok miatt milyen gyorsan közelednek egymáshoz a teljesítmények? – folytatta Cardile. – Mindezt lassítják a költségvetési plafon által előidézett kiadási korlátozások. Röviden: a forgatókönyv összetett és kiszámíthatatlan.”

Hogy milyen könnyű lesz előzni, arra alighanem legkorábban a Bahreini Nagydíjon kapunk érdemi választ, az erőviszonyokról viszont már a szerdán induló barcelonai tesztelés is adhat egy képet. A hivatalosan csak bejáratásnak hívott esemény arra is választ adhat, hogy az idei autók mennyivel lesznek lassabbak elődjeiknél. A jelenlegi közmegegyezés szerint minél gyorsabb egy pálya, annál jobban kedvez az új versenygépeknek, és ezzel Cardile is egyetért.

Várhatóan lassulni fog a mezőny, de annak mértéke erősen függ a pályától

Ezeknél az autóknál másképpen oszlik el a leszorítóerő, mint a korábbiaknál – szögezte le. – A gyors kanyarokban nagyobb lesz, a lassúakban kisebb. Továbbá legalább negyven kilogrammnyi súlynövekedéssel kell majd megbirkózni, amely önmagában egy vagy több másodperces lemaradást fog eredményezni körönként. Arra számítók, hogy ezek a kocsik lassabbak lesznek, mint az előző generáció képviselői. A különbség pályáról pályára változik majd, a lassú és a gyors kanyarok arányától függően.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK