Társoldalunk:
Hírlevél

Räikkönen, Todt, Honda - egy korszak végéhez érkezik az F1

2021.12.12. 06:01

Az Abu-dzabi Nagydíj nemcsak a világbajnokságot fogja eldönteni, hanem több szempontból is egy korszakot fog lezárni. Kimi Räikkönen és vélhetően Antonio Giovinazzi is utolsó F1-es futamát fogja teljesíteni, a Honda név pedig ki tudja, mennyi időre, de szintén távozik a sportágból. Emellett ez lesz az utolsó verseny, amelyet Jean Todt az FIA elnökeként tekinthet meg.

Bár a világot jelenleg Max Verstappen és Lewis Hamilton végső ütközete izgatja, szezonzáró lévén az Abu-dzabi Nagydíj a búcsúról is szól majd. Nem mindenkinél lehet tudni, hogy ez végleges vagy csupán ideiglenes távozást jelent, ezt néhány esetben az idő dönti el.

Räikkönen visszavonul, de nem csak számára ér véget egy fejezetForrás: AFP/Andrej Isakovic

Tavaly négy pilóta köszönt el az F1-től, bár Abu-Dzabiban még nem volt ismert, hogy Alexander Albon vagy Sergio Pérez lesz a negyedik, ráadásul, mint idén kiderült, a thai pilótánál csupán időleges volt az elválás. Idén csak két versenyző hagyja el a sportágat, Kimi Räikkönen személyében viszont olyasvalaki int búcsút, aki a sorozat elmúlt két évtizedének egyik legmeghatározóbb alakja volt.

Rajta és Antonio Giovinazzin kívül Valtteri Bottas és George Russell az, akinek a szakmai élete jövőre jelentősen megváltozik. A finn pilóta 100 versenyt teljesített a Mercedesnél, most pedig az utolsóra készül, hiszen 2022-ben már az Alfa Romeónál láthatjuk. Helyére a brit versenyző érkezik, aki viszontagságos éveken van túl a Williamsszel, de az idei szezonban a sikerből is kijutott neki.

Persze pilótafronton minden évben van változás, a motorszállítók esetében viszont ez nem mondható el. A Honda azonban már tavaly bejelentette, hogy ez lesz az utolsó versenye, legalábbis egy ideig biztosan. Igaz, a japán vállalat szakemberei jövőre még segíteni fogják a Red Bullt és az Alpha Taurit, de a márka el fog tűnni az F1-ből.

Ami pedig nemcsak a Forma-1, hanem a globális autósport szempontjából is kiemelkedő jelentőségű, hogy ez lesz Jean Todt utolsó futama a Nemzetközi Automobil Szövetség elnökeként. A francia szakember 12 évet töltött el az FIA élén, és vezetésével nem csupán a versenypályák, hanem a közutak is biztonságosabbá váltak.

Räikkönen immáron végleg búcsúzik

Az egészen biztos, hogy a szurkolókat Räikkönen visszavonulása mozgatja meg a legjobban. A finn pilóta nem csupán a kiemelkedő karrierje, hanem stílusa, megszólalásai miatt is kifejezetten népszerűvé vált, úgy világszerte, mint a magyar rajongók körében.

Räikkönen élete első futamán pontot szerzett a SauberrelForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Räikkönen 2001-ben, mindössze 23 együléses verseny után mutatkozott be a Sauber színeiben, és első futamán mindjárt a pontszerző 6. helyen ért célba. Később két 4. helyezéssel segítette hozzá csapatát a konstruktőri 4. pozícióhoz, ami a BMW-s időszakot leszámítva mindmáig az istálló történetének legjobb eredménye.

Az idény végén Mika Häkkinen elhagyta a Forma-1-et, és a kétszeres világbajnok tanácsára a McLaren honfitársát szerződtette a helyére. Első évében a Ferrari és a Williams is jobbnak bizonyult a wokingiaknál, sőt, csapattársától, David Coulthardtól is kikapott, de négyszer így is felállhatott a dobogóra.

2003-ban azonban megtört a jég, és a Malajziai Nagydíjon pályafutása során először győzelmet ünnepelhetett. Ezt abban az idényben nem tudta megismételni, de így is az az idényzáróig küzdött a bajnoki címért Michael Schumacherrel (és az utolsó előtti fordulóig Juan Pablo Montoyával).

2004 felejthetőre sikeredett számára, elsősorban a Mercedes-motor megbízhatatlansága miatt, de Belgiumban így is nyert. 2005-ben ő vált Fernando Alonso első számú üldözőjévé, ám asorozatos műszaki hibák következtében végül nem volt valós esélye a végső győzelemre.

2006-ban csak dobogók jutottak neki, az idény végére pedig hivatalossá vált, hogy a következő évet a Ferrarinál kezdi. A Scuderia színeiben már a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon diadalmaskodott, de az idény vége felé úgy tűnt, hogy a bajnoki cím egykori csapatának pilótái között dőlhet el. Az utolsó négy versenyből azonban hármat is megnyert, így némi szerencsével, de felért a csúcsra, és a sors kárpótolta őt a korábbi pechszériáért.

Sorozatos pechjei után Räikkönen némi szerencsével ért fel a csúcsra 2007-benForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Clive Mason

Esetében pedig valóban kijelenthető, hogy ez volt a csúcs: 2008-ban már Felipe Massa árnyékában volt, egy évvel később pedig bejelentette, hogy a WRC-be szerződik. Két évnyi ralizást követően viszont visszatért az F1-be, immáron a Lotus színeiben.

Räikkönen 2012-ben és 2013-ban is egy-egy győzelmet szerzett, emellett pedig számos alkalommal felállhatott a dobogóra. Kívülről úgy tűnt, hogy sebessége nem kopott meg, később viszont voltak olyan hangok, melyek szerint más versenyző többet is ki tudott volna hozni az autóból.

2014-ben visszatért a Ferrarihoz, ahol jóval tisztábban megmutatkozott, hogy már nem a régi. Alonso nagyon megverte őt a pontversenyben, a következő négy évben pedig csupán a szárnysegéd szerepe jutott neki Sebastian Vettel mellett. A győzelem sokáig nem is jött össze neki, végül az USA Nagydíjon sikerült elsőként átszelnie a célvonalat, majd további két dobogónak köszönhetően az összetettbeli 3. hellyel búcsúzott a maranellói alakulattól.

Ekkorra már az is eldőlt, hogy Räikkönen alma materénél, az Alfa Romeo néven induló Saubernél zárja pályafutását, a kérdés már csak az volt, hogy hány évig marad a sportágban. Eredetileg kétéves megállapodást kötöttek, de a koronavírus, illetve annak folyományként a jelentős technikai szabályváltozás egy évvel történő halasztása meghosszabbította a karrierjét. Csapattársát, Giovinazzit (jelen állás szerint) mindhárom idényben megverte, de így is érzékelhető volt a romló tendencia, főleg egy körön. Utolsó szezonjában pedig már versenyszituációkban is követett el érthetetlen hibákat.

Ami a pályán kívüli életét illeti, Räikkönen sokat változott az elmúlt két évtizedben. Pályafutása elején rengeteget bulizott, és az alkoholt sem vetette meg, amióta viszont második feleségével, Minttu Virtanennel alkot egy párt, már a család az első. Ebben az időszakban két gyermeke született, a jelenleg 6 éves Robin, és a 4 esztendős Rianna.

Csapata ezzel a videóval búcsúzik Räikkönentől

Räikkönen egészen egyedi stílust hozott a Forma-1-be, aminek köszönhetően kifejezetten népszerűvé vált. A mai napig rengeteg megszólalást idéznek tőle, melyek közül talán a 2012-es Abu-dzabi Nagydíjon elhangzott mondata volt a legemlékezetesebb, amikor a győzelem felé autózva arra utasította a mérnökét, hogy hagyja őt békén, tudja, mit csinál. Mostani csapata ezt a mondatot felidézve köszön el tőle. A 42 éves pilóta a búcsú hétvégéjén sem hazudtolta meg önmagát.

A feleségemet biztosan jobban meg fogja érinteni [az utolsó versenyem] – nyilatkozta az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján. – Afelől pedig kétségeim vannak, hogy a gyerekeimet bármilyen módon érdekelni fogja. Szerintem lesz más, amit érdekesebbnek találnak. Szeretik, amikor egy meleg országba jöhetnek és a medencében lehetnek. Ezzel együtt jó, hogy itt vannak.”

A finn versenyző visszavonulásával az utolsó olyan pilóta is távozik az F1-ből, aki a 70-es években látta meg a napvilágot, és jövőre már Alonso lesz a mezőny legidősebb tagja, aki alighanem meg fogja dönteni egykori riválisának legismertebb rekordját: Räikkönen 349 futammal a háta mögött fogja befejezni pályafutását, míg a spanyol pilóta 332-nél tart.

2007 világbajnokáról gyakorlatilag teljesen biztosan kijelenthető, hogy ez lesz az utolsó futama. Giovinazzi esetében ez már nem annyira egyértelmű, bár jelenleg nem látni, milyen úton kerülhetne vissza a mezőnybe. Mindenesetre most az olasz versenyző is búcsúzik a mezőnytől.

Giovinazzi 2017-ben debütált a Sauber színeiben, amikor a szezon első két futamára ugrott be a sérült Pascal Wehrlein helyére. Két évvel később már a teljes szezonra megkapta a lehetőséget, de nem nyújtott kiemelkedő teljesítményt, így sokáig rezgett a léc 2020-at illetően.

Räikkönen mellett Giovinazzi is személyre szóló üzenetet kapott utolsó versenyéreForrás: Florent Gooden / DPPI/Florent Gooden

Végül a tavalyi, majd az idei évre is meghosszabbították a szerződését, és egy körön érezhetően javult, legalábbis Räikkönenhez képest. A versenyeken viszont gyakran visszaesett, és 61 futama alatt mindössze 21 pontot gyűjtött, aminek közel fele a kaotikus 2019-es Brazil Nagydíjon szerzett 5. helyével került a neve mellé. Mivel idén sem lépett igazán szintet, az Alfa Romeo az újonc Csou Kuan-jüt igazolta le a helyére.

Bottas a Mercedestől, Russell a Williamstől búcsúzik

Szeptemberben eldőlt, hogy Bottasnak ez az utolsó éve a Mercedesnél, helyére pedig Russell érkezik, így ők azok a pilóták, akik jövőre csapatot váltanak. Érdekesség, hogy egy évvel ezelőtt négy ilyen versenyző is volt, két éve viszont senki nem mondhatta el magáról, hogy az F1-en belül csapatot vált.

Bottas a negyedik évét fejezte be a Williamsnél, amikor a Mercedes őt szerződtette a 2016 végén váratlanul visszavonuló Nico Rosberg helyére. A finn pilóta már a harmadik időmérőjén megszerezte első pole pozícióját Bahreinben, az azt követő Orosz Nagydíjon pedig a futamgyőztesek listájára is feliratkozott.

Ehhez abban az évben még két diadalt tett hozzá, de, ahogyan akkor, úgy később sem tudott kilépni Lewis Hamilton árnyékából. Ebben a tekintetben a 2018-as szocsi futamon jött el a mélypont, amikor át kellett adnia csapattársának a győzelmet. Elmondása szerint ennek hatására a visszavonuláson is elgondolkozott.

2019-ben és 2020-ban ugyan a 2. helyet szerezte meg az összetettben, de tartósan egyszer sem volt képes megszorongatni a brit versenyzőt. A mostani idényben pedig nem tudott hozzászólni a hétszeres világbajnok és Max Verstappen küzdelméhez, ráadásul az is érezhető volt, hogy a Mercedes nem várhat tovább Russell beültetésével. Végül bejött a papírforma, Bottas pedig az Alfa Romeónál folytatja karrierjét. A hinwili istállóval kétéves szerződést kötött, amire jelenlegi csapata soha nem adott neki lehetőséget, így egyszer sem nyugodhatott meg hosszabb időre.

Bottas a Mercedesszel aratta legnagyobb sikereit, amelyekről most sisakján emlékezik meg

Russell a Mercedes juniorprogramjából került a Forma-1-be 2019-ben. A Williams azonban akkoriban csak arra volt alkalmas, hogy két versenyzője egymás ellen csatázzon a mezőny végén, de a brit pilóta egy körön és a futamon is sokkal jobb volt Robert Kubicánál. Pechjére viszont a lehető legrosszabb pillanatban hibázott, így akkori csapattársa szerezte a grove-i alakulat egyetlen pontját abban a szezonban.

Tavaly továbbra is jól teljesített a kvalifikációkon, és rendszeres szereplőjévé vált a Q2-nek, de a futamon nem jött ki neki a lépés, amiért néhol a balszerencséjét, máskor saját magát okolhatta. A Szahíri Nagydíjon viszont váratlan lehetőséget kapott, hiszen a koronavírusos Hamiltont helyettesítette, és a győzelem felé autózott, amikor előbb egy rossz kerékcsere, majd egy lassú defekt megfosztotta a siker esélyétől.

2021-ben a Williams még előrébb lépett, így Russell számára a Q3-ba jutás és a pontszerzés lett a cél. Ezeket az Osztrák, illetve a Magyar Nagydíjon teljesítette először, utóbbit követően pedig emlékezetes módon nem is tudott érzelmek nélkül nyilatkozni.

Ezzel azonban még nem volt vége, hiszen a nyári szünet után a 2. helyet szerezte meg a Belga Nagydíj esős időmérőjén, amit másnap meg is tarthatott, mivel az időjárás ellehetetlenítette a versenyzést. A szocsi kvalifikáció szintén említésre méltó, akkor változó körülmények között a 3. pozíció lett az övé. Teljesítményének köszönhetően a Williams nemcsak az utolsó helyről lépett el három év után, hanem a Haas mellett minden bizonnyal az Alfa Romeót is maguk mögé utasítják a tabellán.

Russell idén a dobogóra is felállhatottForrás: AFP/Kenzo Tribouillard

„Elég szürreális volt – utalt Russell az idei szezonra, amikor a Williamsnél töltött időszakáról kérdezték. – Ha év elején valaki azt mondja nekem, hogy kétszer végzünk az első háromban az időmérőn, négyszer szereplünk a Q3-ban, csapatként huszonegynéhány pontot és egy dobogót szerzünk, lehetetlennek tartottam volna. Hatalmas büszkeséggel tekintek vissza, és úgy gondolom, ezek az eredmények három év kemény munkáját tükrözik.”

A Honda vb-győzelemmel távozna

Tavaly a Renault és a Racing Point név búcsúzott a Forma-1-től (előbbi persze csak konstruktőrként), de csak névlegesen, hiszen a csapatok megmaradtak, és Alpine-ná, illetve Aston Martinná alakultak át. Rövidtávon kicsit hasonló lesz a helyzet a Hondával, persze ettől még a japán gyártó valóban elhagyja a sportágat.

A Honda 2013-ban jelentette be, hogy 2015-ben visszatér a sorozatba, amivel már a negyedik korszakukat kezdték meg az F1-ben. A gyártó ezúttal csak motorszállítóként szállt be a sportágba, és az 1988-tól 1992-ig tartó időszakhoz hasonlóan, a McLaren partnere lett.

A két éra között azonban ég és föld volt a különbség az eredményesség tekintetében. Az erőforrás rögtön a teszteken csődöt mondott, és a szezon során is rendkívül megbízhatatlannak bizonyult, ráadásul a helyzetet a motorerő sem ellensúlyozta, hiszen a Honda ebből a szempontból is elmaradt a többiektől. Erre reflektált Alonso a Japán Nagydíjon, amikor GP2-es motornak nevezte a Honda termékét.

A következő idényben érezhető volt az előrelépés, és közel háromszor annyi pontot gyűjtöttek, mint az előző szezonban, 2017-ben viszont gyakorlatilag ugyanott tartottak, ahol elkezdték. A McLaren ismét csak a 9. helyen végzett a konstruktőri tabellán, és a rossz szereplés miatt a felek útjai elváltak.

Azóta több forrásból is elhangzott, hogy a kudarcban nemcsak a Hondának, hanem a wokingi alakulatnak is megvolt a maga szerepe, és ezt a következő évek is megerősítették. 2018-tól a japán gyártó a Toro Rossót látta el motorokkal, és Pierre Gasly 4. helye révén már a második futamon felülmúlták az előző három idényt.

A Honda a 2019-es Osztrák Nagydíjon győzött először visszatérése ótaForrás: Getty Images/2019 Johannes Schedl/Johannes Schedl

2019-ben a Red Bull is Hondára váltott, és a gyártó a legmagasabb szinten sem vallott szégyent. Verstappen révén három futamgyőzelmet is szereztek, a holland pilóta pedig a 3. pozícióban végzett a bajnokságban. 2020-ra egyértelműen a bikás alakulat lett a második erő, de az erőforrás teljesítményben és megbízhatóságban is elmaradt a Mercedestől, így a végső győzelemért nem szállhattak harcba.

2020 októberében kiderült, hogy már csak egy dobásuk maradt, ugyanis a Honda bejelentette, hogy az idei év végén elhagyja a Forma-1-et. Ezzel együtt úgy döntöttek, hogy előrehozzák a 2022-re szánt fejlesztéseket, és mindent vagy semmit alapon megpróbálják megnyerni a világbajnokságot.

Ennek következtében az idei szezonra a Honda erősebbé és megbízhatóbbá vált, Verstappen pedig felvette a harcot Hamiltonnal, így a Hondának megmaradt az esélye, hogy világbajnoki címmel távozzon az F1-ből. Hogy ez így lesz-e, az az abu-dzabi versenyen kiderül.

Ugyanakkor a japán vállalat nem szakítja meg azonnal a kapcsolatot ügyfeleivel. Bár jövőre hivatalosan a Red Bull Powertrains szolgáltatja az erőforrást, valójában az új formula érkezésééig mindez a Honda szellemi terméke marad. Sőt,2022-ben még ők gyártják le a motort, és az üzemeltetésben is segítenek, a Honda Racing Development UK Milton Keynes-i munkatársai pedig utána is részt vesznek a munkálatokban.

Mégsem megy nyugdíjba Jean Todt?

Todt a harmadik ciklusát zárja le az FIA elnökeként, és a szabályok értelmében negyedszer nem választhatják meg. A 76. életévében járó sportdiplomatát már Szaúd-Arábiában elbúcsúztatták, de hivatalosan a mostani lesz az utolsó F1-es verseny, amikor még ő áll a szövetség élén.

Todt három részletben távolodott el a Ferraritól, amely vezetésével hat egyéni és hét konstruktőri vb-t nyert: 2007 végén átadta a csapatfőnöki pozíciót az F1 jelenlegi elnök-vezérigazgatójának, Stefano Domenicalinak; 2008 márciusában lemondott a különleges tanácsadói szerepéről; egy évvel később pedig ugyanezt tette az igazgatótanácsban betöltött pozíciójával.

Todt 12 év után távozik az FIA elnöki posztjárólForrás: AFP/Joe Klamar

Nem sokkal később bejelentette, hogy elindul az FIA elnöki posztjáért, októberben pedig jelentős többséggel meg is választották. Négy, illetve nyolc évvel később nem akadt másik induló, így összesen 12 évig irányíthatta a szervezetet.

Elődjéhez, Max Mosley-hoz hasonlóan a biztonságot helyezte előtérbe. Ami az F1-et illeti, a legfontosabb újítás a glória volt, ami Romain Grosjean életét biztosan, Charles Leclerc-ét és Lewis Hamiltonét pedig minden bizonnyal megmentette, de más esetekben sem kizárt, hogy szerepet játszott valamelyik érintett testi épségének megóvásában. Emellett a virtuális biztonsági autó bevezetése is az ő elnökségéhez fűződik.

Todt nemcsak az autósportban, hanem a közúti közlekedés terén is sokat tett a biztonságért. 2011-ben elindította az FIA a közutak biztonságáért elnevezésű kampányt, 2015-ben pedig kinevezték az ENSZ-főtitkár közúti közlekedésbiztonságért felelős különmegbízottjának.

Ami viszont az FIA vezetését illeti, idén lejár a megbízatása, és pénteken új elnököt választanak. A győztes az Egyesült Arab Emírségekből származó Mohammed Bin Szulajm, valamint a brit Graham Stoker közül kerül ki. Todt viszont egyáltalán nem biztos, hogy nyugdíjba megy, ugyanis a héten felröppent a pletyka, hogy visszatérhet a Ferrarihoz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK