Társoldalunk:
Hírlevél

Csak az eső adhat esélyt a többieknek Verstappen és Hamilton ellen

2021.06.26. 08:04

Nagyon úgy néz ki, hogy a Stájer Nagydíj hétvégéje is Max Verstappen és Lewis Hamilton csatájáról fog szólni, a két pilótát egy körön szinte semmi nem választja el. A versenyszimulációjuk nehezen összehasonlítható, de lehetséges, hogy nem is fog számítani, ugyanis van rá esély, hogy a futamon essen az eső.

Bár a Stájer Nagydíj pénteki napjának egyik szabadedzésén sem Max Verstappen autózta a leggyorsabb kört, hivatalosan mindkét alkalommal ő végzett az élen. Az első gyakorláson ugyanis Valtteri Bottas, a másodikon pedig Lewis Hamilton körét törölték pályaelhagyás miatt, így nem tudták megelőzni a holland pilótát. 

Verstappen mindkét edzést az élen zárta, de egyiken sem ő volt a leggyorsabb - GalériaForrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Ebből is látszik, hogy pusztán a végeredményből ezúttal sem szabad kiindulni, ha az ember próbálja meghatározni az erősorrendet. Egy körön csupán annyit lehet kijelenteni, hogy már az is meglepetés lenne, ha az első sort nem a két éllovas sajátítaná ki, de a sorrendet szinte lehetetlen megtippelni. Szintén érdekes kérdés, hogy csapattársaik hol végeznek, mert Sergio Pérez sem tűnt meggyőzőnek, Bottas pedig pláne nem.

A versenyszimulációk alapján pusztán annyi állapítható meg, hogy a hétszeres világbajnok jobb tempóval rendelkezik, mint akár a finn, akár a mexikói pilóta. A legfontosabb kérdésre viszont nem kapunk választ, mivel Verstappen első etapja nagyon rövidre sikeredett, ráadásul kettővel keményebb abroncsokon autózott, mint riválisa.

Ugyanakkor elképzelhető, hogy ez a számolgatás utólag feleslegesnek bizonyul. Az időjárás-előrejelzések szerint ugyanis még mindig komoly esély van arra, hogy a futam ideje alatt leszakadjon az ég, ez pedig teljesen új helyzetet teremtene, hiszen a várakozásokkal ellentétben pénteken szinte egyáltalán nem volt csapadék.

Alig van különbség a két éllovas között

Hamilton leggyorsabb körét ugyan elvették, de mivel csak szabadedzésről van szó, érdemes figyelembe venni, hiszen így sokkal reálisabb képet kapunk az erőviszonyokról. Hivatalosan ugyanis Verstappen előnye a címvédővel szemben 384 ezred, érvénytelen körével viszont már a brit pilóta zárt volna az élen 77 ezredes előnnyel. Természetesen nem tudjuk pontosan, hogy a pályaelhagyással mennyit nyert, de az biztos, hogy néhány századnál nem többet.

Ez alapján a két versenyző nagyon közel van egymáshoz, de még hitelesebb képet kapunk, ha a legjobb szektoridőket adjuk össze. Nos, ezzel mindketten csupán minimálisan javítanának, Verstappen pedig 4 ezreddel közelebb férkőzne Hamiltonhoz. Ne feledjük, hogy utóbbi körét a harmadik szektorban elkövetett hiba miatt érvénytelenítették akkor, amikor ott a leggyorsabb volt, tehát ebben az összevetésben is szerzett némi jogosulatlan előnyt.

Hamiltonnak megvan az esélye, hogy megszerezze 101. pole-játForrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Hogy valójában mi a helyzet, az nyilvánvalóan attól is függ, hogy a Red Bull, illetve a Mercedes mennyire tekerte le a motort, illetve mekkora üzemanyagszinttel működtették az autót. Hogy mennyire szoros a küzdelem, azt az is jól mutatja, hogy Hamilton, illetve az F1 és az Amazon Web Services által kifejlesztett algoritmus között nincs konszenzus.

A 36 esztendős versenyző ugyanis a leintés után úgy vélekedett, hogy egy körön a Red Bull van előnyben, bár azt csak az interjú végén tette hozzá, hogy legjobb körét elvették. Ezzel szemben a program számítása szerint Hamilton 1 tizedes előnyben van Verstappennel szemben az időmérős tempó tekintetében.

Hogy kinek érdemes hinni, az megint csak jó kérdés, ugyanis az AWS elég gyakran mellélő, de a hétszeres világbajnokkal, illetve csapatával is előfordult már, hogy alulbecsülték saját magukat. Mindenesetre Verstappen, bár a sorrendet nem firtatta, de elégedetten szállt ki autójából, illetve az elmúlt hétvégék tapasztalatai is inkább mellette szólnak.

A pole pozíció mellett talán az lesz a másik legérdekesebb kérdés, hogy a két éllovas csapattársa hol végez az időmérőn, hiszen a pénteki nap alapján korántsem egyértelmű, hogy a 3., és a 4. helyen. Pérez ugyanis csupán a 9., míg Bottas a 12. pozícióban zárta a második szabadedzést, 677, illetve 839 ezreddel lemaradva Verstappen mögött. Ez akkor sem néz ki (sokkal) jobban, ha a legjobb szektoridőket adjuk össze, ebben az esetben ugyanis 696, valamint 835 ezred a különbség Hamilton ideális, ám a harmadik szektor miatt szabálytalan köréhez képest.

Pérez ennek ellenére bizakodó, hiszen úgy véli, mérnökei segítségével képes lehet extra tempót találni az időmérőre. Az AWS a második szabadedzés végén a 6. helyre, 75 századdal Hamilton mögé tette a mexikói pilótát, de ami ennél talán most fontosabb, hogy a 3. Daniel Ricciardóhoz képest csupán 14 század az algoritmus által kiszámított hátránya, amit a Red Bull-lal bőven be lehet hozni.

Bottas helyzete ennél jóval kétségbeejtőbb, és nem feltétlenül azért, mert három pozícióval és 11 századdal még Péreznél is hátrébb van ezen a listán. A finn pilóta az elmúlt évek egyik legkínosabb hibáját követte el, amikor megpördült a bokszutcában, ennek következményeként pedig három hellyel (és két büntetőponttal) szankcionálták. Ez már önmagában is megpecsételheti a hétvégéjét, akkor pedig főleg, ha a relatív tempója nem javul. Ráadásul olyan pályán produkálja ezt a teljesítményt, amelyen eddig az átlagosnál sikeresebb volt.

Hibája miatt Bottas hátrányból kezdi a hétvége érdemi részét

Ami a középmezőnyt illeti, jelenleg a McLaren és az Alpine tűnik a leggyorsabbnak, de a két istálló teljesítményét ellentétes módon kell árnyalni. Míg a wokingiakra eddig inkább az volt a jellemző, hogy pénteken nem mutatnak kiemelkedő teljesítményt, addig a francia istálló a Paul Ricardon rendkívül erősnek tűnt az első két szabadedzésen, ám az időmérőn csupán a 9. és a 11. helyet tudták megszerezni. Ennek tudatában pedig Ricciardónak és Lando Norrisnak sokkal több oka van a bizakodásra, mint Fernando Alonsónak és Esteban Oconnak.

Az Aston Martinnál szintén nincs ok a panaszra, az Alpha Taurit és azon belül is Pierre Gaslyt pedig a hétvége sötét lovának lehet nevezni: a francia pilótának a teljes második gyakorlást ki kellett hagynia, miközben az első tréningen csak Verstappen tudta megelőzni.

A középcsapatok közül egyértelműen a Ferrari tűnik a legelveszettebbnek, legalábbis egy körön. Carlos Sainz a 11., Charles Leclerc a 13. helyen fejezte be a délutánt, utóbbi pedig el is ismerte, hogy az időmérős tempójuk még nem állt össze.

A pénteki nap alapján úgy néz ki, a kvalifikáción ismét fontos szerepet kaphat a pályaelhagyás, illetve a kör törlése, ami korábban már a pole pozícióról is döntött. Emellett a Q2 taktikailag is érdekes lehet, ugyanis nem egyértelmű, hogy melyik keveréken érdemes rajtolni. A Pirelli szerint a lágy fél másodperccel gyorsabb a közepesnél, és további 3 tizeddel a keménynél.

Persze az sem biztos, hogy ezekre az abroncsokra lesz szükség, ugyanis lehetséges, hogy szombat délután esni fog az eső. Az időjárás-előrejelző portálokon más-más valószínűséget írnak a csapadék érkezésére, ezek közül a legnagyobb 24%.

Az eső szólhat bele Verstappen és Hamilton csatájába

A versenyszimuláció szempontjából nehéz összehasonlítani Hamiltont és Verstappent, illetve pontosabb az a megfogalmazás, hogy a holland pilóta tempóját nem könnyű belőni. A két élcsapat négy pilótájából ugyanis ő volt az egyedüli, aki lágy helyett kemény keverékeken teljesítette első etapját, ami ráadásul a ki- és bevezető körrel együtt mindössze négy körből állt.

Éppen ezért Hamiltont csupán Bottasszal és Pérezzel érdemes összevetni, és a brit pilóta mindkettőjükkel szemben „kiállja a próbát”. Az értékelhető köröket figyelembe véve csapattársánál végig gyorsabb volt, de a mexikói versenyzőnél is majdnem mindig jobb köröket autózott.

Verstappen esetében talán érdemes megemlíteni, hogy a második, szintén keményeken teljesített etapja során már jóval több, összesen 16 kört tett meg. Ezalatt az elsőt és az utolsót leszámítva mindössze egy alkalommal volt 1:10.000 felett, azon kívül rendre 1:09.400 és 1:10.000 között autózott, vagyis átlaga nem sokkal maradt el Hamiltonétól.

Ennek tudatában pedig szinte biztos, hogy a Mercedes és a Red Bull versenytempója között nincs akkora különbség, mint amennyit a Hamilton és Pérez közti differencia mutat, sőt, alighanem egy újabb szoros futamra lehet számítani, legalábbis normál körülmények között. Bottas sebessége viszont csupán a középmezőnyre jó, de természetesen ezúttal sem tudjuk, hogy az egyes versenyzők milyen beállításokkal mentek.

A középmezőnyben kissé átalakult a sorrend az egykörös tempóhoz képest, bár valójában itt is nehéz meghatározni az erőviszonyokat, annyira különböző volt a gumiválasztás. Ami tény, hogy a Ferrari a kemény abroncsokon autózó Leclerc révén minden riválisánál jobb körátlagot produkált, a maranellóiaknál leginkább az lesz a fő kérdés, hogy ismét előjönnek-e a Franciaországban látott gumikezelési problémák.

A közepeseket használó Alpine (Alonso) és a lágyakon menő McLaren (Norris) között gyakorlatilag nincs különbség, de a korábban taglaltak itt is érvényesek. Az Alpha Tauri esetében pedig Gasly alighanem gyorsabb lett volna, mint Cunoda Juki, így nekik sem kell feltétlenül kétségbeesniük.

A kiscsapatokhoz érve muszáj szót ejtenünk George Russellről, akinek szereplését egyik grafikonon sem tüntettük fel, nem véletlenül. A Williams pilótája ugyanis egész egyszerűen irreálisan jó teljesítményt nyújtott: az első öt köréből az értékelhetőek átlaga például Hamiltont leszámítva mindenkiénél jobb volt, és mindezt a kemény gumikon érte el. Ennek fényében szinte biztos, hogy Nicholas Latifi körei jóval közelebb állnak a valósághoz, legalábbis az erősorrend szempontjából, még ha a kanadai pilóta nem is feltétlenül képes kiaknázni az autóban rejlő potenciált.

A változatos gumiválasztásból sejteni lehet, hogy a futam taktikai szempontból is kifejezetten izgalmas lehet. Érdekesség, hogy az élcsapatok pilótái a teljes második szabadedzésen hanyagolták a közepes abroncsokat, vagyis könnyen lehet, hogy a lágy-kemény taktikát tartják ideálisnak. Innentől kezdve viszont nem kizárt, hogy valaki akár egyik, akár másik helyett a közepeseken próbálkozzon.

A futamra viszont hatványozottan igaz, hogy nem biztos, hogy az itt leírtak relevánsak lesznek. Vasárnapra ugyanis viharokat jósolnak a Red Bull Ring környékén, és egyes portálok szerint 82% az esélye annak, hogy a futam elején megérkezzen az égi áldás. Ebben az esetben pedig nagy jelentősége lehet annak, hogy pénteken csupán pár csepp víz került a pályára, főleg akkor, ha a szombati nap is száraz lesz: a csapatok így semmilyen adattal nem rendelkeznek majd ezekről a körülményekről.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK