Társoldalunk:

Túlzottnak tűnik Horner optimizmusa, de annyira nem fog ráfázni, mint Vettel

2021.06.22. 08:35

Max Verstappen és a Red Bull a Mercedes egyik legjobb pályáján győzte le Lewis Hamiltont, ennek ellenére a címvédőt nem szabad temetni, mert az energiaitalosok nem a tempóelőnyüknek köszönhették a diadalt. A bikások csapatfőnöke talán túlzottan is optimista, de akkorát szinte biztosan nem fog koppanni, mint Sebastian Vettel hasonló helyzetben.

Miután Max Verstappen megnyerte a Francia Nagydíjat, felmerülhet a kérdés, hogy ha a Red Bull ezen a pályán is legyőzte a Mercedest, akkor lesz-e egyáltalán olyan helyszín, ahol erre ne lenne reális esélye. Az elmúlt két alkalommal ugyanis a címvédőnek egyáltalán nem okozott gondot, hogy diadalmaskodjon a Paul Ricardon. 

A Red Bull a Mercedes egyik legjobb pályáján győzött - GalériaForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Ha a kérdést szó szerint értelmezzük, akkor a válasz a jelenlegi tudásunk szerint egyértelműen nemleges. Az első hét futamon ugyanis sokféle pályán versenyzett a mezőny, és a bikások egyik helyszínen sem tűntek kilátástalannak. Az viszont már sokkal érdekesebb felvetés, hogy a továbbiakban hány olyan hétvége lehet, amelynek a Red Bull esélyesebbként vág neki a Mercedesnél. Itt viszont pusztán a vasárnapi futam végeredménye igencsak tévútra vezethet.

Verstappen ugyanis nem az autó nyers tempójának köszönhette a győzelmet, hanem sokkal inkább egy bátor, már-már vakmerő taktikai húzásnak, ami végül kifizetődött. Ha ugyanis kizárólag a kocsik teljesítménye döntött volna, akkor alighanem Lewis Hamiltoné a futam, és ez az épített pályákon már-már tendencia.

Mindezek ellenére Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke igencsak optimistán nyilatkozott, amikor kijelentette, hogy ezek után bárhol győzhetnek. Ehhez hasonló szavakra Sebastian Vettel és a Ferrari korábban csúnyán ráfázott, ám az energiaitalosoknak ilyen szintű visszaeséstől nem kell tartaniuk.

Valóban gyorsabb a Red Bull?

Hamilton még az időmérő után kijelentette, ezen a hétvégén a Red Bull előrébb jár náluk, mint ahogyan Barcelonában a Mercedesnél volt némi előny. Ha valóban csak a kvalifikációt nézzük, akkor a hétszeres világbajnoknak igaza volt, hiszen Verstappen jól látható különbséggel végzett az élen.

Sőt, az egész idényt figyelembe véve viszonylag nagy biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy egy körön a Red Bull jobb, mint a Mercedes. Ez Bahreinben, Monacóban, valamint Franciaországban a végeredményben is megmutatkozott, Imolában és Portimaóban Verstappen hibája a pole pozíciójába került, Bakuban pedig a piros zászló akadályozta meg abban, hogy javítson. Az egyetlen kivétel a Spanyol Nagydíj, ahol jelentős hiba nélkül is lemaradt az első rajtkockáról, ám a 36 ezredes hátrány annyira kicsi, hogy inkább egálról, mintsem Mercedes-fölényről lehetett beszélni.

Egy körön a Red Bull tűnik gyorsabbnakForrás: NurPhoto via Getty Images/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Persze ezek a különbségek soha nem voltak túlságosan nagyok, így fordulhat elő, hogy hét hétvége után a Mercedes három, míg a Red Bull csupán két pole pozícióval rendelkezik. Ugyanakkor hosszútávon sokkal valószínűbb, hogy az időmérőkön a Red Bull lesz az erősebb.

A versenyeken azonban már sokkal bonyolultabb a helyzet. A Francia Nagydíjat követő sajtótájékoztatón Hamilton leszögezte, nem sok mindent tudott volna jobban csinálni, a Red Bull és Verstappen egyszerűen gyorsabb volt nála, és ha a holland pilóta nem csúszik ki az első kanyarban, valószínűleg rajt-cél győzelmet arat.

Ám a futam képe némileg ellentmond a brit pilóta szavainak. Az első etap során ugyanis hol ő, hol riválisa volt gyorsabb az adott körben, de összességében fokozatosan növelte előnyét, ami a Verstappen kiállása előtti körben már 3 másodpercnél is nagyobb volt.

Erre persze lehet, sőt kell is azzal érvelni, hogy a turbulens levegő nyilvánvalóan megnehezítette a holland versenyző dolgát. Sergio Pérez viszont már egyértelműen lassabb volt Hamiltonnál a futam elején, olyannyira, hogy csupán egy olyan kör volt, amelynek végén csökkenteni tudta lemaradását az előzőhöz képest. Mindezt úgy, hogy versenytempója általában nem sokkal marad el csapattársáétól.

A „perdöntő bizonyítékot” viszont az első kiállásokat követően kapjuk meg, amikor Hamilton közvetlenül Verstappen mögé jött vissza. A következő 9 körben csupán egy alkalommal szelték át úgy a rajt-célvonalat, hogy Hamiltonnak 1 másodpercnél nagyobb hátránya volt. Ez pedig csupán akkor lehetséges, ha a hátul haladó tiszta pályán több tizeddel gyorsabb lenne az elöl lévőnél, hiszen a már említett turbulens levegőben nagyon nehéz tartani a tempót.

Made with Flourish

Ebből pedig egyértelműen következik, hogy ha a közepes gumikon nem is, a keményeken a hétszeres világbajnoknak mindenképpen jobb tempója volt, mint riválisának. Az már más kérdés, hogy Hamilton annyira elhasználta a gumikat, hogy a 29. körtől kezdve folyamatosan szakadt le Verstappenről. Azt már soha nem fogjuk megtudni, hogy mi lett volna, ha a Red Bull pilótája nem áll ki még egyszer, ám a rádiókommunikációja alapján a Mercedesnek lehetett volna még keresnivalója, hiszen a holland versenyző kerek-perec kijelentette, azon a szetten nem fog tudni végigmenni.

Ami az előző hat helyszínt illeti, Bahreinben, valamint Monacóban és Azerbajdzsánban vasárnap is a Red Bullnál volt a tempófölény, ám a két városi pálya nem reprezentatív, a szezonnyitón pedig érezhető volt, hogy a Mercedes még nem az igazi. Barcelonában és Portimaóban viszont a mostani alkalomhoz hasonlóan a Mercedes tűnt gyorsabbnak, Imolát pedig nehéz megítélni, mert a verseny első részében vizes volt a pálya, később pedig Hamiltonnak a 9. helyről kellett visszazárkóznia.

Az viszont kétségtelen, hogy a reprezentatív pályákat figyelembe véve mind az időmérőkön, mind a futamokon minimális a különbség, így elég egy apró hiba vagy egy jó stratégiai húzás, hogy megforduljon a sorrend. Ez pedig mindenképpen a hibrid korszak eddigi legszorosabb idényét eredményezi, hiszen nem csupán a bajnokság kiélezett, hanem a versenyek többségén a két éllovas a pályán is összecsapott egymással.

Nem csak Verstappenen múlt a győzelem

Bár a Francia Nagydíjon aratott győzelemhez kétségtelenül Verstappen teljesítménye is kellett, a holland pilótát és a Red Bullt olyan körülmények is segítették, amelyekre nem voltak befolyással. Ezek nélkül balul is elsülhetett volna a merész taktikai húzás, vagy éppen pont a Mercedes húzza meg a második kerékcserét.

Az elévágáshoz alighanem két tényező is elengedhetetlen volt. Egyrészt a váratlan mértékű gumikopás, aminek következtében Verstappen sokkal gyorsabb volt a friss abroncsokon, mint Hamilton a használtakon. Emellett a Mercedes stratégái hibáztak, hiszen nem számítottak rá, hogy 3,2 másodperces hátrányból összejöhet az előzés, így a brit versenyzőt egy körrel tovább kint tartották, mint riválisát. Mentségükre szóljon, hogy a 23 éves versenyző elmondása szerint a Red Bullnál sem számoltak azzal, összejöhet a pozíciócsere.

Még a Red Bullnál sem gondolták, hogy működni fog az elévágásForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Bryn Lennon

Ha pedig Verstappen Hamilton mögé jön vissza, akkor a korábban tárgyalt okokból kifolyólag a címvédő valószínűleg elhúzott volna előle, de ha mégsem, akkor is nagyobb hátrányt kellett volna ledolgoznia vele szemben, hiszen mögüle állt volna ki. Ezen a ponton pedig Sergio Pérez szerepét is meg kell említeni, ahogyan azt Mark Hughes is megtette az F1 hivatalos honlapján. A brit szakíró rámutatott, hogy a Mercedes azért nem hozhatta ki pilótáját még Verstappen előtt, mert akkor beszorult volna a mexikói versenyző mögé, aki későbbi kiállásának köszönhetően viszonylag friss abroncsokkal rendelkezett, így lett volna esélye a sikeres védekezésre.

Azonban még ezekkel együtt sem volt törvényszerű Verstappen győzelme, hiszen Hamilton mellett Bottast is meg kellett előznie. Erre a 44. körben került sor, ám a finn pilóta tovább is maga mögött tarthatta volna, csakhogy a sikán bejáratánál jól láthatóan lecsúszott az ívről, ez pedig megpecsételte a sorsát. Persze előbb-utóbb vélhetően megtörtént volna az előzés, de ennyire kicentizett végjátékban akár azon a pár kanyaron is múlhatott a győzelem.

Ha megmarad a jelenlegi tendencia, és a Mercedes egy picivel, de gyorsabb lesz a futamokon, akkor a Red Bullnak vélhetően szüksége lesz ezekre a momentumokra ahhoz, hogy az év végén megtörjék a csillagosok hegemóniáját. Ugyanakkor a nyilatkozatok alapján egyáltalán nem biztos, hogy végig ez lesz a helyzet.

A Red Bull nem fog úgy járni, mint Vettel

Horner még a kvalifikáció után kijelentette, hogy „ha itt meg tudjuk verni őket, akkor bárhol képesek lehetünk erre”. A Red Bull azonban nem mehet biztosra, amit Vettel példája is bizonyít: a német pilóta három évvel ezelőtt szintén bizakodó volt hasonló helyzetben, ám végül csúfosan elbukott Hamilton ellen.

2018-ban ugyanis a Ferrari a szezon első felében teljes mértékben méltó partnere volt a címvédőnek. A német versenyző megnyerte a Brit Nagydíjat Silverstone-ban, ahol a Mercedes 2014 óta minden futamot behúzott, és a pályán csak akkor nem arattak kettős győzelmet, amikor Nico Rosberg autója meghibásodott. Ehhez képest 2018-ban a Ferrari nemcsak felvette a kesztyűt, hanem Vettel el is vitte a 25 pontot.

Lehet, hogy Horner túlzottan optimista, de nem fog úgy járni, mint Vettel és a Ferrari három évvel ezelőttForrás: AFP/Getty Images/Nicolas Tucat

A négyszeres világbajnok aztán a sajtótájékoztatón nem felejtette el megemlíteni, hogy ez a helyszín számukra addig nem igazán kedvezett, de a Ferrari arra az idényre nagyon jó autót épített, így a fejlesztések még ezen a pályán is hatékonynak bizonyultak.

Nem szabad elfelejteni, hogy a futam első körében Kimi Räikkönen megforgatta a pole-ból induló Hamiltont, aki így is a 2. helyen ért célba, ami egy kicsit már akkor zárójelbe tette az elhangzottakat. Ugyanakkor nem ez volt az első alkalom abban az idényben, amikor Vettel olyan helyszínen nyert, amely korábban a Mercedes terepének számított, hiszen Kanadában is diadalmaskodott, így ebből a szempontból nem volt megalapozatlan az optimizmusa. Végül azonban a szezon egyáltalán nem úgy végződött, ahogyan Maranellóban szerették volna.

Előbb jött Vettel emlékezetes hibája Hockenheimben, amit aztán később több is követett, de ősszel már a Ferrari sem muzsikált úgy, mint az év első felében. Ennek az lett a vége, hogy a Brit Nagydíj után a négyszeres világbajnok már csak Belgiumban tudott nyerni, az utolsó két versenyre pedig már matematikai esélye sem maradt arra, hogy újra felérjen a csúcsra.

Verstappen és a Red Bull esetében viszont szinte biztosan ki lehet jelenteni, hogy ha nem is ők lesznek a végső győztesek, ilyen mértékű visszaesést nem fognak produkálni. A holland pilóta jóval stabilabbnak tűnik, mint Vettel volt, a bikások pedig nem arról híresek, hogy lemaradnak a fejlesztési versenyben, hanem pont az ellenkezőjéről. Ráadásul van egy tényező, ami az érintettek megszólalásai alapján mellettük szól, ahogyan arra az előző rész végén utaltunk.

A csapatoknak ugyanis meg kell találniuk az egyensúlyt az idei és a következő szezonra történő fejlesztések között, hiszen 2022-ben technikai értelemben megújul a Forma-1. Ebben a tekintetben pedig nyilván azok vannak a legnehezebb helyzetben, akik jelenleg a világbajnoki címért csatáznak.

Wolff korábban kijelentette, a Mercedes a legkisebb mértékben sem hajlandó feláldozni a 2022-es szezontForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Ennek kapcsán nemrég Verstappen és Toto Wolff is megszólalt. A holland versenyző szerint a bikásoknak semmiképpen nem szabad feladniuk a mostani idényt, hiszen nem lehet tudni, hogy jövőre versenyképesek lesznek-e. A Mercedes csapatfőnöke ellenben leszögezte, a relatíve rossz forma ellenére nem fognak erőforrásokat átcsoportosítani 2022-ről 2021-re.

Ez alapján pedig arra lehet következtetni, hogy a Red Bull több áldozatot kész vállalni annak érdekében, hogy egyéni és konstruktőri szinten is övék legyen a győzelem, ennek tudatában pedig különösen nem valószínű, hogy ugyanabba a folyóba lépjenek, mint a Ferrari. Az már más kérdés, hogy ennek mi lesz a következménye, de ezt majd jövőre lesz érdemes boncolgatni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK