Egészen a sprintkvalifikáció rajtjáig Lewis Hamilton tűnt az Olasz Nagydíj toronymagas esélyesének. Még az időmérő után is ez volt a helyzet, ugyanis a rajtelsőséget megszerző Valtteri Bottasról már akkor is tudni lehetett, hogy vasárnap mindenképpen a mezőny végéről indul, miután autójában motort cseréltek.
A Mercedesnél alighanem arról álmodtak, hogy a sprintfutam rajtja után megőrzik az első két helyet, majd Bottas átadja a győzelmet Hamiltonnak, amennyiben megmarad a sorrend kettejük között. Hab lett volna a tortán, ha a finn pilótának valahogyan sikerül hátráltatnia Verstappent, persze szabályos körülmények között. Ebben az esetben Hamilton viszonylag nyugodtan várhatná a versenyt.
Ám szombat délután elég volt egy rossz rajt a hétszeres világbajnoktól, és máris Verstappen érezheti magát nyeregben.
A sprintkvalifikáció megmutatta, hogy még egy jóval lassabb autót is borzasztóan nehéz megelőzni, vagyis Hamiltonnak az 53 körös viadalon sem lesz könnyű dolga, legalábbis a kiállásokig. Ráadásul ezúttal Bottas sem lesz ott, hogy lelassítsa Verstappent, vagy legalább a győzelmet elvegye előle, vagyis a címvédő saját magára van utalva. Ezzel együtt a második szabadedzésen úgy tűnt, hogy a versenytempója mindenkiénél sokkal jobb, vagyis a Red Bull versenyzőjének addig kell elegendő előnyt kiautóznia, amíg riválisát feltartják a McLarenek.
Amennyiben Andrew Shovlin szavai megfelelnek a valóságnak, akkor a későbbi események ellenére sem róható fel nekik, hogy kicserélték Bottas motorját. A Mercedes mérnökigazgatója az időmérő után elárulta, hogy problémát fedeztek fel az erőforrásban, és ennek kivizsgálására már nem lett volna elég idő. Ennek tudatában pedig valószínű, hogy az akkor rendelkezésre álló információk alapján helyes döntés született, hiszen felesleges lett volna kockáztatni egy műszaki hibát.
Mindezek ellenére a címvédő alakulatnál most igazán bosszankodhatnak,
ugyanis ha a régi motor nem rakoncátlankodik, és az marad bent az autóban, akkor reálisan két forgatókönyv valósulhatott volna meg, a Mercedes pedig mindkettőnek jobban örülne a jelenlegi helyzetnél. A nyilvánvaló lehetőség, hogy a finn versenyző ugyanúgy megszerzi rajtelsőséget és megnyeri a sprintfutamot, csak éppen a főversenyen is ő indulhat a pole pozícióból.
A másik opciónak pedig ennél is jobban örültek volna Brackley-ben: ha Bottas esetleg a használt erőforrással kikap csapattársától az időmérőn, akkor Hamilton az élről, és nem mellesleg a tisztább oldalról indul szombaton. Ekkor pedig lehetséges, hogy simán eljött volna a rajtnál, de ha nem, vélhetően abban az esetben sem zuhan vissza az 5. helyig.
Ráadásul, ha Bottas maradhatna az élen, akkor nemcsak a győzelmet vehetné el Verstappentől, hanem megpróbálhatná valamennyire feltartani a holland pilótát. A két versenyző körülbelül hasonló tempóra volt képes, miután kialakult köztük a 2 másodperc körüli különbség, de könnyen lehet, hogy előzés akkor sem történt volna, ha a Mercedes pilótája kicsit visszavesz. Hamiltonnál és Sergio Péreznél is láthattuk, hogy mindez sokkal nagyobb sebességkülönbség esetén sem valósult meg.
Kijelenthető tehát, hogy Bottas ezen a hétvégén segítség helyett hátráltatja Hamiltont. Persze ez közel sem ugyanolyan szituáció, mint az egy héttel ezelőtti, amikor Zandvoortban ideiglenesen elvette tőle a leggyorsabb kört: az időmérőn, amelyen legyőzte csapattársát, csupán a munkáját próbálta a lehető legjobban végezni, míg a motorcseréről nyilvánvalóan nem tehetett.
Azzal, hogy Bottas kikerült a képből, Verstappennek csupán annyi a dolga, hogy a rajtnál megőrizze a vezetést, utána pedig minél nagyobb előnyt autózzon ki.
A többi, mondhatni, nem rajta múlik, legalábbis egy ideig biztosan.
Azt nem lehet megmondani, hogy a holland pilóta képes lett volna-e nagyobb tempóra, ha ő diktálja az iramot. Jelentősen szinte biztosan nem lett volna gyorsabb a 32 éves versenyzőnél, de a második szabadedzés alapján elképzelhető, hogy minimálisan jobb lett volna a sebessége, csak a turbulens levegő visszavetette.
A szombat délutáni gyakorlás versenyszimulációiból ezúttal a második etapokat vettük figyelembe, mivel az első körök jóformán értékelhetetlenek voltak, annyira irreális sorrend alakult ki. Ez alapján Verstappen és Bottas hasonló tempót mutatott, csak éppen a finn pilóta a lágy, míg a holland a közepes gumikon autózott. Persze nem tudhatjuk, hogy az egyes csapatok mennyit spóroltak, de ez alapján a 17-szeres futamgyőztesben akár lehet valamennyi tartalék.
Hamiltonnak azért is fájhat különösen az elrontott rajt, mert tiszta pályán aligha lenne ellenfele, annyival gyorsabb mindenkinél. Délután az első öt köréből az értékelhetőek átlaga több mint 4 tizeddel volt jobb, mint Verstappen esetében,
vagyis még a 2. helyről indulva is jó esélye lenne a győzelemre, ha másképp nem, akkor egy elévágással.
Éppen ezért a vb éllovasa sem mehet biztosra, hiszen csak addig lehet nyugodt, amíg vetélytársát legalább az egyik McLaren feltartja. Ha viszont Hamilton átlépi a wokingiakat, akkor minden bizonnyal rohamosan elkezd közeledni Verstappenre.
Utóbbi számára éppen ezért kulcsfontosságú, hogy ha a hétszeres világbajnok előbb-utóbb megelőzi Lando Norrist és Daniel Ricciardót, addigra már minél nagyobb előnyben legyen. E tekintetben viszont kifejezetten optimista lehet, legalábbis a sprintkvalifikáció alapján.
Annak ellenére, hogy [Hamilton] sokkal gyorsabb volt a McLareneknél, nem tudott elég közel kerülni az előzéshez
– nyilatkozta a leintés után Shovlin. – Megvizsgáljuk Lewis stratégiai lehetőségeit, de a realitás az, hogy ha ma szenvedtünk ezzel, akkor holnap is ezzel fogunk szembenézni, és így Max könnyedén győzhet.”
A brit szakember véleményét az érintett is osztja, és nem megalapozatlanul. Az teljesen egyértelmű volt, hogy erőből nem volt képes maga mögé utasítani Norrist, ennek tudatában pedig könnyen elképzelhető, hogy legjobb esetben is csak a bokszkiállások után fogja átugorni mindkét McLarent. Addigra pedig már borítékolhatóan óriási lesz a hátránya.
A sprintfutam végén ugyanis több mint 12 másodperc volt Ricciardo hátránya Verstappenhez képest, amit ráadásul nem 18, hanem a biztonsági autó miatt csak 15 kör alatt szedett össze. Mindezt ráadásul úgy, hogy a lágyabb keverékeket használta, amelyek a Pirelli szerint meglepően jól működtek. Hogy mi történhet azonos típusú abroncsokon, arra pedig a második szabadedzés adhat választ:
a Red Bull versenyzőjének körátlaga majdnem 1 másodperccel jobb volt úgy, hogy mindketten a közepeseken autóztak.
Hamiltonnak tehát minél hamarabb előznie kell ahhoz, hogy maradjon esélye a győzelemre. Ezt a feladatot nem lesz könnyű végrehajtania, de ha sikerül, és utoléri Verstappent, akkor a holland pilótának fájhat a feje. Christian Horner leszögezte, ebben az esetben nem szabad túl nagy rizikót vállalni, és ezt a legutóbbi sprintfutamos hétvége is megmutatta.
„Minden forgatókönyvnél meg kell vizsgálnunk, hogy mekkora kockázatot jelent, illetve milyen jutalom járhat érte – nyilatkozta a brit szakember a Sky Sportsnak. – Természetesen a győzelemért fog harcolni, hiszen az ösztönei is ezt súgják, de végső soron el kell jutni a kockás zászlóig. Silverstone-ban láttuk a [túl nagy rizikó] következményét, és ezt nyilván nem akarjuk megismételni egy újabb sprintfutamot követően. A cél az, hogy a pole pozíciót győzelemre váltsuk, ugyanakkor szerintem lesznek kihívások.”
Hamiltonnak tehát a rajt lesz az egyik legnagyobb esélye az előzésre, de persze akár megint visszaeshet az indulásnál, mint ahogyan Verstappen esetében sem szabad készpénznek venni, hogy elsőként fordul el. Ebből a szempontból a gumiválasztásnak hatalmas jelentősége lehet.
A Pirelli szerint az ideális stratégia a közepes-lágy, ezt pedig a közepes-kemény, illetve a lágy-kemény követi.
Érdekes, hogy az olasz gumigyártó közleménye a lágy-közepes verziót még csak meg sem említi, pedig a rajtnál mindenképpen a piros oldalfalú abroncsok működnek jobban.
Horner elárulta, az elindulás utáni első másodpercekben a C4-es gumikon 4 méterrel többet lehet megtenni, mint a C3-asokon. A brit szakember kiemelte, hogy a McLarennek már van tapasztalata a piros oldalfalú abroncsokról ilyen körülmények között, és nem lát okot arra, hogy vasárnap miért ne azokon kezdenék meg a versenyt. Ellenben a Red Bull és a Mercedes pilótái közepeseken tették meg a 18 kört. „Ezt biztosan mérlegelnünk kell – mondta Horner. –
A Mercedes és mi ugyanazzal a dilemmával szembesülünk, érdekes lesz látni, hogy ki, milyen gumit választ a rajtra.”
Ahogyan mindig, úgy az első pár méter ezúttal is kritikus lesz, főleg a középmezőny és a hátsó régió pilótáinak. A sprintfutam megmutatta, hogy akár egy apró összeérés is könnyedén balesetet idézhet elő. Ezt pedig nem olyan egyszerű megúszni, amit persze eddig is lehetett tudni, de George Russell látványos sisakkamerájának köszönhetően erről ismét megbizonyosodtunk.
Könnyen lehet tehát, hogy a verseny elején ismét be kell küldeni a safety cart, Bottasnak viszont nem ebben a forgatókönyvben, hanem egy későbbi biztonsági autós fázisban érdemes reménykednie. A finn pilóta szerint büntetése ellenére képes lehet felállni a dobogóra.
„Elérhető a pódium, elérhető bármi. Megnézve, mi történt a tavalyi futamon, soha nem lehet tudni – utalt a hatalmas meglepetésre Pierre Gasly győzelmét hozó viadalra. – Mindenesetre nyomni fogom.”
Az azonban szinte biztos, hogy Bottas sima futam esetén nem fog felérni a dobogóra,
hiszen a McLarenek már csapattársát is megoldhatatlan feladat elé állították. Sőt, könnyen lehet, hogy már korábban is gondja lesz az előzéssel, főleg akkor, ha esetleg DRS-vonatba kerül, ahogyan erre ő maga is felhívta a figyelmet.