IMOLA, ITALY - APRIL 16: Valtteri Bottas of Finland driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 launches off a raised kerb during practice ahead of the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on April 16, 2021 in Imola, Italy. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Valtteri Bottas és Lewis Hamilton egy körön és a hosszú etap során is hasonló tempóra képes, miközben Max Verstappen és a Red Bull formájáról nem sokat tudtunk meg az Emilia Romagna Nagydíj pénteki szabadedzésein. A versenyszimulációk során a Ferrari egyértelműen kiemelkedett a középcsapatok közül, olyannyira, hogy Charles Leclerc még a Mercedeseknél is gyorsabb körökre volt képes.
Pusztán a pénteki szabadedzések sorrendje alapján arra lehetne következtetni, hogy a helyreállt a világ, pontosabban a hibrid korszak rendje, és ismét a Mercedesé a legjobb autó. Lehetséges, hogy így van, azonban a helyzet több szempontból sem ennyire egyszerű.
Galéria: Az Emilia Romagna Nagydíj pénteki napja - Galéria
1/55
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives during a practice session at the Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari race track in Imola, Italy, on April 16, 2021, two days ahead of the Formula One Emilia Romagna Grand Prix. (Photo by MIGUEL MEDINA / AFP)
Ami a legfontosabb, hogy Max Verstappen számára szinte teljes mértékben kimaradt a második szabadedzés, így az egykörös tempójára csupán a délelőtti gyakorlás alapján következtethetünk, arról pedig szinte semmilyen információnk nincsen, hogy a futamon mire lehet képes. Amellett, hogy a holland pilótának nyilvánvalóan nem jött jól a technikai hiba,
az bizakodásra adhat okot számára, hogy délelőtt 1 tizeden belül zárt a Mercedesekhez képest.
Ráadásul a címvédő a második tréningen sem tarolt, hiszen Pierre Gasly csupán 78 ezreddel maradt el Valtteri Bottas legjobb idejétől. Mindez persze azt is jelentheti, hogy a brackley-i istálló messze nem mutatott meg mindent a valós tudásából, amire a versenyszimulációk alapján is lehet következtetni.
A Ferrari, azon belül is Charles Leclerc ugyanis azonos gumikon mindkét Mercedesnél jobb tempóra volt képes, ami hatalmas meglepetés lenne, ha a futamon is visszaköszönne. Ugyanakkor a Scuderia szurkolóinak a pilótákhoz hasonlóan van okuk bizakodni, ugyanis a jelek szerint ezen a hétvégén a maranellói alakulat a legerősebb középcsapat, és az sem kizárható, hogy tempóban képesek lesznek annyira közel maradni az éllovasokhoz, hogy egy váratlan esemény helyzetbe hozhassa őket.
Egy körön nem várható meglepetés
Többek között mi is feltettük a kérdést, hogy a Mercedes képes lesz-e fejlődni a szezon folyamán a Bahreinben látott teljesítményükhöz képest. Nos, Andrew Shovlin, a csapat vezető versenymérnöke elárulta,
az aerodinamikai fejlesztések beváltak, ráadásul az autó egyensúlyával is elégedettek, úgyhogy ezen a téren alighanem valóban történt előrelépés.
Ugyanakkor mindez nem feltétlenül jelenti azt, hogy egy körön utolérték a Red Bullt, hiába a szabadedzéseken megszerzett első és második hely. Az első gyakorlás egyrészt kevésbé mérvadó, másrészt a különbségek minimálisak voltak, a második tréningen pedig Verstappennek nem volt esélye megmutatni, hogy mire képes az autóval. Mondhatnánk, hogy Sergio Pérez teljesítményéhez lehetne viszonyítani, de a mexikói versenyző egy körön jelentősen elmarad csapattársától.
Azonban akármi is lesz a helyzet Verstappennel, úgy tűnik, házon belül mindenképpen számíthatunk izgalmakra. Miután Bottas Bahreinben jelentősen elmaradt Hamiltontól, Imolában mindkétszer gyorsabbnak bizonyult, igaz, csupán 41, illetve 10 ezreddel. A finn pilóta abból a szempontból bizakodhat, hogy tavaly sikerült felülmúlnia csapattársát az időmérőn.
Utánuk jó eséllyel Gasly és a két Ferrari következik az erősorrendben.
Utóbbiak helyzete különösen érdekes, ugyanis Leclerc Bottasénál is majdnem 2 tizeddel gyorsabb kört rakott össze, csakhogy pályaelhagyás miatt nem tarthatta meg azt. Ugyanakkor óva intenénk az olasz istálló rajongóit attól, hogy esetleg a pole pozícióban reménykedjenek, ugyanis Shovlin elárulta, a pénteki nap során inkább az autó viselkedésének megértésére, mintsem az egykörös tempóra koncentráltak.
Ezzel együtt a Ferrari joggal bízhat abban, hogy ezúttal ők lesznek a középmezőny élén, és még a Mercedesektől sem maradnak el túlságisan.
Az F1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett program számítása szerint a monacói pilóta hátránya 29 századmásodperc Bottashoz, és 17 század Hamiltonhoz képest. Nem ritka, hogy az algoritmus mellélő, de ha ezúttal akár csak hozzávetőlegesen is eltalálta a különbséget, akkor a Ferrarinál vélhetően igencsak boldogok lennének. Persze furcsaságok most is vannak, és itt nem csupán a Verstappen neve melletti 1,11 másodperces lemaradásra gondolunk, hanem például Nicholas Latifi 12. helyére.
A középmezőny további sorrendjét ezúttal is borzasztóan nehéz megtippelni. Gasly tempója alapján talán az Alpha Taurinál lehetnek a legoptimistábbak, miközben a McLaren esetében úgy tűnik, hogy ezúttal nincs meg a kellő sebesség, de az Aston Martinnal és az Alpine-nal így is simán versenyben lehetnek. A mezőny végével kapcsolatban viszont nincsenek kérdőjelek, és ha a Q1-ben nem történik semmi váratlan, akkor a két Haas zárja majd a sort.
Az időmérőn kulcsfontosságú lehet, hogy ki tudja megfelelően felmelegíteni az abroncsokat, ugyanis a tavalyinál hűvösebb időjárás ezt jelentősen megnehezíti.
Shovlin elárulta, a Mercedesnél ezen a téren még küszködnek a lágy gumikkal. Emellett a vélhetően többen is megpróbálnak a közepeseken továbbjutni Q2-ből, ami szintén hozhat meglepő kiesőt, mint ahogyan az Pérezzel és Cunoda Jukival történt Bahreinben. A Pirelli becslése szerint a piros és sárga oldalfalú abroncsok között az előzetesen kalkuláltnál valamivel nagyobb, 7 tizedmásodperc a különbség.
A Ferrari közel maradhat az élcsapatokhoz
Bottas számára biztató lehet, hogy a versenyszimulációk során sem maradt el Hamiltontól, sőt, az értékelhető körök átlagát nézve még felül is múlta csapattársát. Azonban a minta elég kicsi, így például a gumikopással kapcsolatban semmi nem derült ki.
Mint ahogyan Verstappen versenytempójáról sem, a már említett okok miatt.
Ebből a szempontból a Pérezzel történő összevetés már valamivel mérvadóbb lehet: a mexikói pilóta összességében lassabbnak bizonyult a Mercedes versenyzőinél, de amennyiben csapattársa jobb tempóra képes nála, akkor ismét harcolhat a győzelemért.
A Ferrariról ezen a ponton is érdemes szót ejteni, ugyanis a grafikonon is remekül látszik, hogy Leclerc még a címvédőénél is gyorsabb köröket teljesített, ráadásul mindezt azonos abroncsokon tette. A rendelkezésre álló adatok alapján nem tudjuk megcáfolni, hogy valóban a maranellóiaké a legjobb versenytempó, ugyanakkor szinte biztos, hogy a Mercedes nem hozott ki mindent az kocsiból.
Simán előfordulhatott például, hogy alacsonyabb motorüzemmódban vagy éppen több üzemanyaggal autóztak.
Ugyanakkor az már egyáltalán nem zárható ki, hogy a Ferrari jobban megszorongatja a Mercedest és a Red Bullt, mint amennyire azt a McLaren tette Bahreinben. Ebben az esetben pedig akár az is elképzelhető, hogy egy biztonsági autós fázis vagy egy esetleges zápor lehetőséget ad nekik arra, hogy valamelyik élversenyzőt maguk mögé utasítsák.
Akármi is a valódi helyzet, az biztos, hogy a Ferrari a futamot is bizakodva várhatja. Azonban mögöttük vasárnap is hatalmas lehet a kavarodás: a hosszú etapok köridői alapján az Alfa Romeo az Alpine-nál, a McLarennél és az Aston Martinnál is erősebbnek tűnik, azonban esetükben nagyjából hasonló lehet a helyzet, mint a Ferrarinál, és az ellenfelek nagyobb javulással számolhatnak vasárnapra. Persze ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy Kimi Räikkönenék ne harcolhatnának a pontszerző pozíciókért.
A Williams szintén meglepően jól szerepelt a többi csapathoz képest.
Ezen a ponton mindenképpen szót kell ejteni egy jelenségről: két istállónál, a Ferrarinál és az Alpine-nál is megfigyelhető volt, hogy a közepes abroncsokat használó pilóta (Leclerc, illetve Esteban Ocon) jobb körátlagra volt képes a lágy abroncsokon futó csapattársánál. Mindez annak fényében kevésbé meglepő, hogy a Pirelli a vártnál nagyobb mértékű szemcsésedést tapasztalt a piros oldalfalú abroncsoknál.
Ha pedig a C3-as gumik már az etap elején is jobban működnek a C4-eseknél, akkor nem olyan egyértelmű, hogy a versenyszimuláció során kizárólag utóbbit használó Alpha Tauri és McLaren körátlagához mindenképpen hozzá kell adni valamennyit, hogy megkapjuk a valós sorrendet. Ez alapján pedig a faenzai istálló szintén jó hétvégére számíthat,
és a wokingiaknál sem annyira borzasztó a helyzet, bár a visszaesés így is szemmel látható a szezonnyitóhoz képest.
Emellett pedig stratégiailag is nagy szerepe lehet a keverékek közötti különbségnek, ugyanis könnyen lehet, hogy a futamon jelentős hátrányba kerül az, aki a lágyakon rajtol, és egyesek számára még a szabad gumiválasztással járó Q2-es kiesés is kifizetődőbb lehet. Ami a kemény abroncsokat illeti, az olasz gyártó szerint nincs jelentős különbség az eggyel puhább verzióhoz képest.
A pénteki szabadedzések során több baleset is történt, és az is bebizonyosodott, hogy ilyenkor jó eséllyel meg kell szakítani a körözést, ami futamon nagyjából a safety car beküldésének felel meg.
Ez pedig nagyban felboríthatja a verseny addigi alakulását. Az eső szintén hozhat izgalmakat, ugyanakkor a pár nappal ezelőtti előrejelzésekhez képest csökkent a csapadék valószínűsége.