Társoldalunk:
Hírlevél

Ezért döntött úgy a Mercedes, hogy nem harcol tovább Hamilton vb-címéért

2021.12.20. 09:03

Toto Wolff, a Mercedes istálló csapatfőnöke részletesen elmagyarázta, hogy miért nem nyújtottak be fellebbezést az Abu-dzabi Nagydíj végén történt vitás döntések miatt, és miért fogadták el Lewis Hamilton vereségét. Az osztrák üzletember szavaiból kiderül, hogy nem pusztán a Forma-1 hírnevének megőrzése, illetve az FIA-val kötött alku vezérelte a döntést.

A közösségi médiában sok Mercedes-drukker dühösen reagált arra, hogy a zsinórban nyolcadik konstruktőri világbajnoki címét nyerő istálló elállt a fellebbezéstől és nem támadta tovább az Abu-dzabi Nagydíj utolsó előtti körében történteket. Mindeközben az FIA bizottságot állított fel a szezonzáró vitás eseteinek kivizsgálására, ami többekben is felkeltette a gyanút arra vonatkozóan, hogy a szövetség a háttérben megegyezett a Mercedesszel, amely így nem hozza szégyenbe a sportágat azzal, hogy a bíróságon veszi el Max Verstappen vb-címét. Valójában azonban egészen más a helyzet, a Mercedes ugyanis egyszerűen belátta, hogy semmiképpen sem nyerhet.

A Mercedes kénytelen volt beletörődni abba, hogy Verstappen nyertForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Természetesen a Mercedes vezetői és Wolff is elmondta, hogy a sportág hírnevét is óvják azzal, hogy elálltak a fellebbezéstől, ám afelől senkinek ne legyen kétsége, hogy nem tették volna ezt, ha úgy érzik, jó esélyük van visszaszerezni az elbukott győzelmet és nyolcszoros világbajnokká tenni Lewis Hamiltont. A verseny után felhívtam Jean Todtot [FIA-elnököt] és Peter Bayert [az FIA főtitkárát] és elmondtam, hogy nem értek egyet a döntéssel. Persze tudtam, hogy ezek pusztán az én személyes érzelmeim, mert még jogorvoslatot kellett keresnünk és meg kellett vizsgálnunk, hogy egyáltalán óvhatunk-e, és ha igen, mi ellen. Ezt az irodámban azonnal meg is tettük" – idézte fel Wolff a közvetlenül az Abu-dzabi Nagydíj után történteket.

„Ott volt az összes mérnök, ügyvédek, Ola [Källenius, a Daimler elnöke], és együtt eldöntöttük, hogy óvást nyújtunk be. Ron Meadows és a csapat a felügyelők meghívására kétszer is járt náluk, utána pedig vártunk a döntésre, ami végül nekünk kedvezőtlen lett. Utána azt kellett eldönteni, hogy visszamegyünk a hotelba duzzogni, vagy végiggondoljuk a történteket. Vagy megünnepeljük a nyolcadik konstruktőri címet. Végül ez az, amit tettem, megpróbálva félretenni a következő napig a döntéssel kapcsolatos frusztrációt, ami az egyéni világbajnoki címünkbe került."

A futam után azonnal az FIA elnökét hívtaForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Utóbbi szavaival Wolff megválaszolta, hogy miért bulizott felhőtlenül a verseny után, mielőtt éles váltással kriptahangulatú sajtótájékoztatót adott az FIA év végi díjátadója előtt. A csapatfőnök betekintést nyújtott abba, hogy napokon át tépelődtek azon, hogy az elutasított óvások után fellebbezzenek-e. Erre 96 órájuk volt, tehát a verseny utáni csütörtök estig dönteniük kellett. „Az elkövetkező napokat az FIA-val, Lewis-zal, Olával és a kollégáival folytatott párbeszéddel töltöttük, hogy a helyes döntés hozzuk. Ezekben a napokban azon vacilláltunk, hogy fellebbezzünk, vagy a dühünk ellenére álljunk el ettől és próbáljuk jobbá tenni a sportágat, arra használva ezt a helyzetet, hogy erősebb legyen a döntéshozatal. A végső döntést a fellebbezéstől való elállásra szerda este hoztuk meg."

Wolfftól megkérdezték, hogy az egyeztetések során az FIA beismerte-e, hogy Michael Masi versenyigazgató hibás döntést hozott az utolsó futam utolsó előtti körében. A csapatfőnök elmondta, hogy nem, de hangsúlyozta, hogy megérti az indokokat. „Ilyen helyzetben nagyon nehéz kompromittálni az embernek a jogi helyzetét. Szerintem az FIA számára nem volt világos, hogy fellebbezünk-e, ezért nem is számíthattunk beismerésre. Szerintem a helyes lépést lépték meg. Az elnök meggyőzte a Motorsport Világtanácsot, hogy állítsa fel ezt a bizottságot, vizsgálják meg az Abu-dzabi Nagydíj eseteit, és kerüljék el a hasonlókat a jövőben. Mindannyian üdvözöljük ezt a döntést, ami szerintem nem volt könnyű. Ha az ember megérti a döntéshozó szervezet természetét, láthatja, hogy az FIA közleménye erős és robosztus közlemény. Nyilván versenyzőként az ember teljes beismerést szeretne, de ez abban a szakaszban nem volt lehetséges. Szerintem jó irányba indultunk el. A vasárnap este történt hibák nagyságának tükrében ez egy kis lépés, de jobb, mint a semmi."

Az akkor még Jean Todt vezette FIA nem ismerte be, hogy hibázottForrás: AFP/Joe Klamar

A Mercedes azonban nem a vizsgálóbizottság felállítása miatt döntött úgy, hogy nem harcol tovább a győzelemért, hanem

egyszerűen belátta, hogy úgysem nyerhet, mivel Wolff szerint a jelenlegi rendszer nem tudja kezelni, ha az FIA-nak saját magát kell elmarasztalnia.

„Úgy véltük, hogy nagyon jó helyzetben vagyunk, és ha jogi oldalról nézzük, amennyiben egy általános bíróságon ítélték volna meg, szinte garantált, hogy nyertünk volna. A Nemzetközi Fellebbviteli Bírósággal viszont az a gond, ahogyan felépül. Az FIA nem igazán javíthatja ki a saját házi feladatát, és van különbség aközött, hogy valakinek igaza van, és bizonyítani is tudja azt. Úgyhogy tanulni kell ebből azt, hogy a jövőben miként biztosíthatjuk, hogy az ilyen helyzetekben a helyes döntések születnek, a felügyelők ítélete a szabályok szerint történik, a bíróságon hozott ítéletek pedig – legyen szó a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságról vagy a Sportdöntőbíróságról – minden résztvevő számára igazságos és semleges módon születnek."

Szerintem jelenleg nem úgy épül fel az irányító szervezet, hogy a végén jogorvoslatot kapjunk és visszaállítsák az eredményt, amit az utolsó előtti körben elvettek Lewis-tól. Ezért döntöttünk nehéz szívvel úgy, hogy nem fellebbezünk, mert nem kaptuk volna vissza az eredményt. Most szerintem a megfelelő eszközök vannak a kezünkben ahhoz, hogy biztosítsuk, a jövőben jobb lesz a döntéshozatal. Elszámoltathatóvá tesszük az FIA-t és a döntéshozókat azzal kapcsolatban, hogy következetesebbé és erősebbé tegyék a sportágat és a döntéshozatalt."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK