Társoldalunk:

Hamilton egyik kedvenc pályáján, de kínok között fordíthat Verstappen ellen

2021.10.21. 06:56

A hétvégén következő USA Nagydíjjal az F1 majdnem két év után tér vissza az amerikai kontinensre. Az austini helyszín népszerű a pilóták körében, ám az előzmények arra utalnak, hogy a 2019-es hétvégéhez hasonlóan a pálya néhol még mindig borzasztóan egyenetlen, ami akár Max Verstappen és Lewis Hamilton küzdelmét is befolyásolhatja.

Lassan megkezdődik az idei F1-es világbajnokság hajrája, hiszen már csak hat futam van hátra a szezonból. Ennek a felét az amerikai kontinensen rendezik, az idény utolsó három versenyét pedig a Közel-Keleten tartják. 

Az F1 majdnem két év után tér vissza Austinba, illetve az amerikai kontinensreForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Egyelőre azonban ne szaladjunk ennyire előre, hanem maradjunk a soron következő nagydíjhétvégénél, aminek az Egyesült Államok, azon belül is a texasi Austin ad otthont. Mivel a tavalyi futam a koronavírus-járvány miatt elmaradt, ezért az F1 mezőnye két év után tér vissza a helyszínre, sőt, a 2019-es Brazil Nagydíj óta a pilóták most látogatnak el először az amerikai kontinensre, legalábbis versenyzés céljából.

A Circuit of the Americas nevet viselő aszfaltcsíkon 2012-ben rendeztek először futamot, vagyis, ha nincs a pandémia, akkor idén jubilálna. A versenyzők körében rendkívül népszerű helyszínről van szó, egyrészt a hétvégét övező hangulatnak, másrészt a vonalvezetésnek köszönhetően.

„A Circuit of the Americas élvezetes pálya a pilóták számára – jelentette ki Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – Van néhány kifejezetten gyors és [egymásba] folyó kanyar, valamint pár technikás szakasz, illetve előzési lehetőség. Mindenből akad egy kicsi, és az aszfaltcsík nagyszerű a versenyzésre, szóval biztos vagyok benne, hogy szórakoztató nagydíjnak nézünk elébe.”

Hogy miért szeretik annyira a pilóták Austint? Többek között azért, mert egyes részeit legendás európai helyszínek ihlették. Többek között a silverstone-i Maggots-Becketts kombinációra, a hockenheimi stadionrészre, valamint az isztambuli 8-as kanyarra hajazó szakasz is található rajta.

Az 5513 méter hosszúságú, 11 bal- és 9 jobbkanyarból álló pályát alapvetően két részre lehet osztani, ahogyan azt Dave Robson, a Williams vezető teljesítménymérnöke megfogalmazta. A 11-es kanyarig rendkívül gyors vonalvezetésről beszélhetünk, ahol a pilóták alig lépnek rá a fékre, a kör második fele viszont egy lassú kanyarokkal tarkított szakasz.

Az austini pálya alaprajzaForrás: Mercedes

Már rögtön az 1-es kanyar nemhogy a pálya, de az egész versenynaptár egyik legérdekesebb pontja, ugyanis itt található a szezon legmeredekebb emelkedője. A célegyenes végén a pilóták 200 métert tesznek meg, és ezalatt a pálya tengerszint feletti magassága 30 méterrel emelkedik. Hogy mekkora szintkülönbség ez valójában? Nos, ennek érzékeltetéséhez alighanem elég tudni azt a tényt, hogy ha a pisai ferde torony alja az emelkedő kezdetén lenne, akkor az 1-es kanyar körülbelül félúton lenne szemmagasságban.

A 2-estől a 7-es kanyarig egy rendkívül gyors, 250 km/h-s átlagsebességű rész következik, ennek következtében pedig a COTA azon pályák közé tartozik, ahol a leszorítóerő kifejezetten fontos szerepet játszik. A pilótáknak pedig jelentős oldalterheléssel kell megbirkózniuk: a 6-as kanyarban például 4,5 G erő hat rájuk 3 másodpercen keresztül.

A 11-es kanyar előtt aztán a lassulás mértékével kell megküzdeniük, de a legkeményebb féktávot nem ez, hanem a 12-es bejárata jelenti, ahol a versenyzőknek a testsúlyuk 5,6-szorosának megfelelő erővel néznek szembe. A két kanyart egy hosszú padlógázas szakasz, lényegében egy egyenes köti össze.

Ez pedig a pálya leggyakoribb előzési pontja, és egyben a két DRS-zóna közül az egyik. A másik a célegyenesben található, és 2019-ben ezen a két helyen hajtották végre az első kört követő 61 helycsere 70 százalékát. A szélesen induló, de szűk kijárattal rendelkező 15-ös kanyart szintén meg kell említeni, itt ugyanis többféle kifizetődő ív létezik, és attól függően, hogy az adott pilóta melyiket választja, meg lehet próbálkozni az előzéssel, vagy elő lehet készíteni azt.

A rajt szintén érdekesen alakulhat, mivel ugyan a pole pozíciót jelentő rajtkocka és az első kanyar között mindössze 325 méter a távolság, szélességének köszönhetően utóbbi remek lehetőséget nyújt a helyezkedésre és adott esetben a helycserére.

Az 56 körös futam az átlagosnál jobban igénybe veszi a váltót, amit egy kör alatt 56 alkalommal kell használni. Ami a gumikat illeti, a Pirelli a két évvel ezelőtti versenyhez hasonlóan a három középső keveréket viszi el a helyszínre. A várható stratégiát nehéz megjósolni, ugyanis 2019-ben az egy és a két kiállás is működőképesnek bizonyult: a futamot megnyerő Valtteri Bottas, valamint a mögötte célbaérő Lewis Hamilton egyaránt a közepeseken rajtolt, és mindketten a keményekre váltottak, majd a finn pilóta ismét felrakott egy C3-as szettet, míg csapattársa nem. Azt mindenesetre figyelembe kell venniük, hogy egy kerékcsere körülbelül 20 másodperces időveszteséggel jár, amennyiben persze jól sikerül.

A mezőny tagjainak szokatlan lehet, hogy az elmúlt hétvégéken tapasztalt hűvös időjárás után ezúttal jóval magasabb hőmérséklet várható. Az előrejelzések szerint a levegő minden nap 28-30 fokos lesz. Pénteken és szombaton nem várható eső, ám vasárnap nem kizárt, hogy egy-egy zápor formájában a csapadék ismét megnehezíti a pilóták dolgát.

Nem sikerült megoldani egy régi problémát

Az utóbbi években egyre nagyobb gond volt, hogy az aszfalt egyenetlen, ami nyilvánvaló okokból megnehezíti a pilóták életét. Ennek elsődleges oka, hogy a pályát mocsárra építették, de az első években ez még nem járt negatív következményekkel.

Aztán 2015-ben óriási mennyiségű víz zúdult a helyszínre, ami megrongálta az aszfalt alatt található csöveket, és ez szivárgáshoz vezetett. Innentől kezdve pedig többször téma volt, hogy a versenyzők egyes szakaszokon valósággal rázkódnak az autóban.

A mélypont egyértelműen a legutóbbi hétvége volt, amikor többen is éles szavakkal illették a körülményeket a pénteki szabadedzések után. Lewis Hamiltonnak megfájdult a feje, Sergio Pérez veszélyesnek és elfogadhatatlannak titulálta a helyzetet, de még Max Verstappen is felemelte a szavát, pedig a holland pilóta egyáltalán nem az a típus, aki azonnal panaszra nyitja a száját, amint egy szokatlan szituációban találja magát.

Azóta megpróbálták orvosolni a problémát, és tavaly a pálya 40 százalékát újraaszfaltozták. A Pirelli szerint több problémás szakaszon is javult a helyzet, máshol viszont még mindig nagyon huplis az aszfalt, és ezt egy közelmúltbeli esemény is alátámasztotta.

Három héttel az F1-es futamot megelőzően a MotoGP mezőnye látogatott el Austinba, és csakúgy, mint két éve autóversenyző kollégáik, számos pilóta kritizálta a COTA állapotát. A bajnokság listavezetője, Fabio Quartararo motokrossz-pályához hasonlította a helyszínt, míg Aleix Espargaro odáig ment, hogy kijelentette, a vasárnapi futamot nem tartja elég biztonságosnak. Végül megúszták nagyobb baleset nélkül, de a pilóták csak azzal a feltétellel térnének vissza jövőre, ha a pályát teljes mértékben újraaszfaltozzák.

Norris humoros és emlékezetes módon számolt be a pálya állapotának következményeiről

„Elég nehéz hétvégére számítok – mondta az F1-es futammal kapcsolatban Pierre Gasly. – Látva a MotoGP-t pár héttel ezelőtt, úgy tűnik, hogy a huplik [jelentette helyzet], amely már legutóbb is elég rossz volt, mostanra még komolyabbá vált. A beállításoknál szükség lesz néhány kompromisszumra, de ezt nem igazán fogjuk tudni, amíg nem leszünk ott.”

Michael Masi, az F1 versenyigazgatója természetesen tisztában van a szituációval, és már intézkedett is az ügyben. Az ausztrál szakember elárulta, a korábban az IndyCar versenyigazgatójaként, most pedig az FIA pályaellenőreként dolgozó Tony Cotman múlt héten készített egy jelentést, és az alapján pár helyen módosításokat hajtanak végre.

Ismét változik az éllovas személye?

A korábbi versenyek alapján a következő három helyszín közül valószínűleg az austini pálya kedvez a leginkább a Mercedesnek: a címvédő a hibrid korszakban eddig hatból hat pole pozíciót szerzett és öt futamgyőzelmet aratott. Ráadásul Christian Hornernek, a Red Bull csapatfőnökének igaza volt, amikor kijelentette, hogy Texas állam fővárosa Hamilton erődjének számít, hiszen a brit pilóta személyesen is remekül szokott teljesíteni ott.

A hétszeres világbajnok az eddigi nyolc alkalomból ötször nyert, ráadásul kétszer itt ünnepelhetett világbajnoki címet. A maradék három futamból kétszer szintén dobogóra állhatott, a legrosszabb itteni eredménye pedig a 2013-as 4. hely. Igaz, egy körön önmagához képest kevésbé szokott jól szerepelni, hiszen 2014-ben, 2015-ben és 2019-ben is kikapott aktuális csapattársától.

A legutóbbi USA Nagydíjon Hamilton ugyan nem nyert, de bebiztosította hatodik világbajnoki címétForrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dan Istitene

Verstappen ellenben csak az utolsó két verseny után állhatott fel a dobogóra, igaz, 2018-ban ezt úgy tette meg, hogy Hamilton előtt végzett. A holland pilóta már egy évvel korábban is a 3. helyen futott be, de akkor mégsem ünnepelhetett a pódiumon, mert a sportfelügyelők szerint szabálytalanul előzte meg Kimi Räikkönent az utolsó körben. Érdekesség, hogy a szankció nélkül előállt volna az a helyzet, hogy olyan pilóta áll a dobogón, aki életkorából adódóan a helyi törvények szerint nem ihat alkoholt, vagyis Verstappen akkor elméletileg nem pezsgőzhetett volna.

Ha Hamilton, illetve a Mercedes ezúttal is a rivális fölé kerekedik, és ismét futamot nyer Austinban, akkor Verstappen eredményétől függetlenül biztosan visszaveszi a vezetést a bajnoki pontversenyben. Ez pedig idén már a hatodik alkalom lenne, hogy változik az éllovas személye, amire hosszú évek óta nem volt példa a Forma-1-ben.

Ám a valódi fordulatot kétségtelenül egy kiesés jelentené. Az utóbbi két hétvégén mindketten motort cseréltek, így attól talán nem kell tartaniuk, hogy az erőforrás megadja magát, bár Horner szerint a Mercedes döntésének megvannak a veszélyei. Ugyanakkor a hepehupás pálya már korábban is bajba sodort néhány versenyzőt, köztük Verstappent is.

A már emlegetett 2019-es hétvégén a futam előtt a holland pilóta autóján ki kellett cserélni a hátsó szárnyat, mert felfedeztek rajta egy repedést, amit a csapat szerint a huplis pálya okozott. Ő még megúszta az igazán komoly bajt, ellentétben Sebastian Vettellel, akinek eltört a felfüggesztése, így fel kellett adnia a versenyt.

A táblázaton a McLaren áll előrébb, de a Ferrari bízhat a továbbfejlesztett motorbanForrás: AFP/Andrej Isakovic

A világbajnoki cím mellett a konstruktőri 3. helyért is öldöklő a csata. A McLaren előnye jelenleg 7,5 pont a Ferrari előtt, ám a Török Nagydíjon a maranellóiak teljesítettek jobban. Most pedig kiderülhet, hogy valójában mennyit ér a továbbfejlesztett erőforrás, ugyanis a tervek szerint ezúttal Charles Leclerc-nek és Carlos Sainznak sem kell büntetéssel szembenéznie.

Az USA Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 18:30-19:30
  • 2. edzés: péntek 22:00-23:00
  • 3. edzés: szombat 20:00-21:00
  • időmérő: szombat 23:00-
  • verseny: vasárnap 21:00-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK