A nyavalygó Hamilton csak árt a Mercedesnek?

Forma-1, Orosz Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Mercedes' British driver Lewis Hamilton gets out of his car after the qualifying session for the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on September 25, 2021. (Photo by Yuri Kochetkov / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton jelenleg csak hátráltatja a jó versenystartégia meghatározásában a Mercedest, legalábbis a korábbi F1-es tervező Gary Anderson szerint. A szakértő úgy véli, a Red Bull ezen a téren most jobb a címvédőnél.

Az elmúlt két futamon egyaránt megtörtént, hogy Lewis Hamilton nem követte egyből a Mercedes által helyesnek vélt stratégiát, és inkább a saját feje után ment. Míg az Orosz Nagydíjon erre nem fázott rá, mert még így is jókor adta be a derekát, addig Törökországban elveszítette az esélyét arra, hogy dobogón végezzen. Gary Anderson, a Jordan, a Stewart és a Jaguar istállók (utóbbi kettő lényegében ugyanaz) egykori technikai igazgatója szerint a hétszeres világbajnok „nyavalygása" jelenleg csak árt a csapatnak.

Hamilton néha már nem segít, hanem csak bonyolítja a helyzetet Forrás: AFP/Yuri Kochetkov

A 2003-as visszavonulása óta szakértőként számos helyen megforduló szakember a The-Race.com hasábjain fejtegette, hogy az utóbbi versenyeken látottak tükrében jelenleg a Red Bullt tartja jobbnak a versenystratégiák terén.

Szocsiban és Isztambulban különösen látványos volt, hogy a Forma-1-ben mennyire nem lehet előre kőbe vésni a taktikát, és milyen nagy mértékben szükség van arra, hogy egy csapat menet közben, a futam alakulását figyelve hozza meg a döntést. És mivel mindkét esetben közrejátszott az eső, a csapatoknak a szokottnál nagyobb mértékben szükségük volt a versenyzőik visszajelzéseire a megfelelő döntéshez.

Anderson pedig úgy érzi, a Red Bull csapatként jobban vizsgázott ezen a téren.

„Amíg a kivitelezésről van szó, ha jól tudják olvasni a stratégiát, akkor szerintem mindkét csapat elég jól végre tudja hajtani azt – utalta a Red Bullra és a Mercedesre. – De meg kell mondanom, hogy szerintem a Red Bull egyértelműbb a stratégiáival. Úgy dönt róluk, ahogy halad előre a verseny, elkötelezi magát valamelyik mellett és megcsinálja. Akár jó döntést hozott, akár nem, kitart mellette."

Nyilván nem hallunk mindent, amit a rádióban mondanak, de abból, amit igen, leszűrhetjük, hogy Verstappen elég jó a csapat informálásában az autóval kapcsolatos érzéseiről. És itt be is fejezi, ennél nem igazán mond többet."

Verstappen azzal segít többet, hogy kevesebbet mond Hamiltonnál? Forrás: Getty Images/Motorsport Images

„Ezzel szemben Hamilton itt-ott extra információkat is ad, úgy véli, ez is a munka része. Ez pedig olykor nagy szerepet játszhat a stratégiai döntésekben vagy abban, hogy nem döntenek, ahogy a helyzet adja. Végső soron azonban, ha a pilóta csak azt jelenti, amit tapasztal, a csapat pedig meg tudja vizsgálni az adatokat a többi autóval, köridőkkel, szektoridőkkel kapcsolatban, akkor a bokszfal határozott döntést hozhat."

Hamilton Szocsiban és Isztambulban is megkérdőjelezte a Mercedes utólag mindkét esetben helyesnek bizonyuló döntését. Előbbi futamon nem akart kiállni kerékcserére, amikor hívták, de aztán kötélnek állt, aminek a győzelmet is köszönhette, hiszen ha száraz pályára alkalmas gumival kint marad, könnyen Norris sorsára juthatott volna.

Törökországban szintén nem hajtott a bokszba akkor, amikor azt a csapat helyesnek gondolta, az istálló mérnökei pedig nem erősködtek, hagyták, hogy továbbmenjen. Utólag kiderült, az egyetlen jó döntés az lett volna, ha akkor cserél kereket, amikor mondták neki.

Isztambulban Hamiltonon mehetett el a Mercedes kettős dobogója Forrás: AFP/Umit Bektas

Anderson példát is hozott arra, hogy mennyire fontosak a versenyző által nem látott tényezők. Elmondta, hogy ha például egy pilóta azt jelenti, hogy kezdenek fogyni az abroncsai, de közben a csapat látja, hogy még így is mindenki másnál gyorsabb, akkor utóbbi a döntő. Ugyanez igaz fordítva is: ha a pilóta elégedett, de közben lassú a többiekhez viszonyítva, akkor a csapat közbeavatkozhat.

Amikor pedig a versenyző elkezdi felülírni a csapat döntéseit, fennáll a veszélye, hogy ő maga téríti le a helyes útról a mérnököket és stratégákat.

ahhoz képest, mint amilyenbe maguktól mentek volna, mivel igyekeznek elégedetté tenni a pilótát, miközben a stratégiával is jó döntést hoznak. Ez a kettő egyszerre pedig nem mindig lehetséges."

Anderson úgy véli, ezért jelenleg a Red Bull némileg jobb a megfelelő stratégia olvasásában és a jó döntés meghozásában.

Hamiltonnak sokszor volt igaza, ezért bírálja felül ennyiszer a csapatát?

Mark Hughes, a The-Race.com másik szakértője rávilágított arra, hogy alighanem nem véletlen Hamilton viselkedése, a múltban ugyanis többször előfordult, hogy neki lett igaza, és olyasmit csinált az autóban, amit a mérnökök nem tartottak lehetségesnek.

Többször előfordult már, hogy Hamiltonnak volt igaza Forrás: AFP/Umit Bektas

„Arra gondolok, amikor 2016-ban Monacóban egyből slick gumikra váltott, kihagyva a köztes abroncsokat és megspórolva egy kiállást. Vagy ott volt 2019 Silverstone, ahol egy nagyon agresszív egy kiállásos taktikával ment Valtteri két kiállásával szemben, olyasmit csinálva, amiről a Mercedes azt gondolta, nem lehetséges. Aztán bejött a biztonsági autó és nem láthattuk, hogy mi lett volna ennek az eredménye."

Hughes hangsúlyozta, Hamilton ezekben az esetekben nem egyszerűen felülbírálja a csapatot, hanem csak más ötlettel áll elő, aminek nagyban ahhoz van köze, hogy jobban tudja kezelni a gumikat a többieknél.

„Olykor ezek az ötletek csavart labdaként érik a Mercedest és szükségtelenül bonyolítják a helyzetet, olykor azonban ez tette lehetővé számára a győzelmet."

Kérdés, hogy a hátralevő hat versenyen a Mercedes mennyit fog kockáztatni ilyen helyzetekben. Ugyanakkor nem véletlen, hogy a Török Nagydíj után Toto Wolff utalt rá, hogy jobban kell bízniuk egymásban, és felül kell vizsgálniuk a versenyek közbeni kommunikációt.