Társoldalunk:

Hamilton fordíthat a pokoli hőségben, Verstappen az égiekben bízhat

2021.07.31. 06:23

A Magyar Nagydíj pénteki napja alapján a Mercedesnek áll a zászló, és úgy néz ki, a hatalmas hőségben a címvédő autói működnek a legjobban. Max Verstappen és a Red Bull abban reménykedhet, hogy az időmérőre megtalálják a megfelelő beállítást, de ha ez nem történik meg, az eső még mindig segíthet nekik.

Hosszú idő után úgy zárul egy futamhétvége pénteki napja, hogy a Mercedes vág neki esélyesként az időmérőnek és a versenynek. A Magyar Nagydíj második szabadedzésén ugyanis Valtteri Bottas és Lewis Hamilton is viszonylag nagy különbséggel bizonyult gyorsabbnak Max Verstappennél, ráadásul a versenyszimuláció során is jobban teljesítettek a holland pilótánál. 

A második szabadedzés alapján a Mercedes a hétvége esélyese - GalériaForrás: Daimler AG/LAT Images

Ennek megfelelően a címvédő istállónál van ok az optimizmusra, de azt azért nem lehet kijelenteni, hogy toronymagas favoritként várják a hétvége tétre menő részét. Egyrészt már csak az utóbbi pár alkalom alapján sem, amelyeken összességében a Red Bull bizonyult erősebbnek, már ha Verstappen célba tudott érni; emellett pedig az sem véletlen, hogy a világbajnoki éllovas nem volt túlságosan borúlátó, hiszen csapata már korábban is megmutatta, hogy szombatra képes megtalálni a megfelelő beállításokat.

Ráadásul ott van egy mindenki számára bizonytalan tényező: az időjárás. Szombaton és vasárnap is könnyen előfordulhat, hogy az időmérő, illetve a futam előtt vagy alatt elered az eső, ami a két élcsapat közötti erősorrendet is átírhatja, emellett természetesen a többi istállónak is adhat lehetőséget.

Hogy kik lehetnek azok, akik leginkább várhatják a lepattanót, azt nehéz megmondani, ugyanis a délutáni gyakorlás alapján úgy tűnik, mintha a középmezőny a feje tetejére állt volna. Ugyanakkor nehéz elképzelni, hogy mind a Ferrari, mind a McLaren visszaesett erre a hétvégére, és ezúttal az Alpine, az Alpha Tauri és az Aston Martin fog csatázni az erős pontszerző helyekért.

A Red Bullnak van mit ledolgoznia

Az első szabadedzés után, amin Verstappen úgy végzett az élen, hogy leggyorsabb körén még fel is tartották, azt lehetett hinni, hogy a várakozásoknak megfelelően a Red Bull valamivel erősebb egy körön, mint a Mercedes. Az ennél mérvadóbb második tréning viszont rácáfolt erre a feltevésre, hiszen Bottas 298, míg Hamilton 271 ezreddel volt gyorsabb a holland pilótánál.

Az elmúlt időszakban nem nagyon fordult elő, hogy mindkét Mercedes ekkora különbséggel megverje Verstappent bármelyik szabadedzésen, ami nyilvánvalóan jó jel a csillagos istálló számára. Mindezek ellenére az energiaitalosoknak sem kell lemondaniuk az első sorról.

Nem Verstappen a favorit, de a Red Bullnak van mibe kapaszkodniaForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

A körülmények enyhén szólva nem voltak szokványosak, hiszen az aszfalt hőmérséklete elérte a 62 fokot, ami még a Hungaroringen is elképesztően melegnek számít. A csapatok pedig nyilvánvalóan nem rendelkeznek túlságosan sok adattal az ilyenhez hasonló helyzetekről, vagyis könnyen előfordulhat, hogy a Mercedes elsőre jobban eltalálta a beállításokat, de szombatra a Red Bull felzárkózhat ezen a téren. Ezt többek között Monacóban is megtették, ahol nem voltak ennyire extrémek az időjárási viszonyok.

Akárhogy is, a Red Bullnak gyorsulnia kell, hiszen nem csupán a puszta köridők mutatnak lemaradást, hanem a Forma-1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett algoritmus is. Utóbbi 31 századmásodperces hátrányt jósol Bottashoz képest.

Merthogy egyelőre úgy tűnik, házon belül a finn pilóta az esélyesebb, ráadásul a program szerint nem 27 ezred az előnye Hamiltonnal szemben, mint a második szabadedzésen, hanem 1 tized. Ugyanakkor a 31 éves versenyzővel már számtalanszor megtörtént, hogy a gyakorlásokon kimagaslóan szerepelt, az időmérőn mégis kikapott csapattársától.

Hamilton egyelőre elmarad csapattársátólForrás: Daimler AG/Jiri Krenek

Sergio Pérez ugyan csupán az 5. helyen végzett a délutáni tréningen, ugyanakkor bizakodóan nyilatkozott, és mindezt az algoritmus is alátámasztja. Bár a mexikói pilótának már 79 százados lemaradást jósol a program, mindez így is elég lehet a 4. helyre, ami ritkán szokott neki összejönni.

A középmezőnyben hatalmas a felfordulás, hiszen ahelyett, hogy a McLaren és a Ferrari, vagy legalább a kettő közül az egyik csapat lenne ott a nagyok mögött, az Alpine, az Alpha Tauri és az Aston Martin is jobban szerepel a maranellóiaknál és a wokingiaknál is. A vörösök pilótái nem is voltak optimisták, ám a McLaren esetében meglepő lenne, ha nem találnának magukra, többek között azért is, mert péntekenként rendre alulteljesítenek valós tudásukhoz képest. Nem csupán abszolút értelemben, hanem a többiekhez mérten is.

Nem meglepő, hogy az AWS már valamelyest árnyalja a képet, és a számítások szerint Esteban Ocon és Pierre Gasly valóban gyorsabb a középmezőny többi versenyzőjénél, őket viszont már Carlos Sainz és Lando Norris követi. Ráadásul az Alpine pilótáját leszámítva roppant szoros a mezőny, hiszen honfitársát mindössze 14 század választja el az ezen a listán 12. Charles Leclerc-től, köztük pedig a már említetteken kívül ott van a két Aston Martin és Fernando Alonso.

A monacói pilóta időmérős tempóját ismerve nem lenne meglepő, ha ennél jóval előrébb végezne, míg Daniel Ricciardo esetében az algoritmus is jelzi, hogy meglepetés lenne, ha valóban a 13. helyen, az éllovas mögött 1,87 másodperces lemaradásban zárná a kvalifikációt. Egyszóval a McLarent és a Ferrarit korántsem kell temetni, de könnyen lehet, hogy ezúttal nem csak egymással kell küzdeniük, és nem előre-, hanem hátrafelé érdemes tekintgetniük.

Ami a gumikat illeti, a Pirelli szerint a piros oldalfalú abroncsok 9 tizeddel gyorsabbak a sárgáknál, bár a valamivel alacsonyabb hőmérsékletben ez akár változhat is. „Mivel a lágy és a közepes keverékek között nagyobb a különbség, mint amire számítottunk, senki sem veheti biztosra, hogy a Q2-ből továbbjut a közepeseken” – mondta Mario Isola, az olasz gumigyártó sportigazgatója.

A Ferrari ezúttal nem veszi fel a versenyt az élcsapatokkal, hanem egyelőre a középmezőny második felében küszködikForrás: Scuderia Ferrari

Azért nem lenne meglepő, ha legalább a három élpilóta gond nélkül abszolválná a feladatot, de az sem, ha teljesen irrelevánssá válna, hogy az olasz szakembernek igaza van-e. Ahogyan arra korábban is utaltunk, egyáltalán nem biztos, hogy az időmérőt száraz körülmények között rendezik.

Olyannyira, hogy a Pirelli a meglévőkön túl minden pilóta számára elérhetővé tett még egy szett intermediate abroncsot. Nem véletlen, hiszen az FIA legutóbbi prognózisa szerint a harmadik szabadedzésen 70, míg a kvalifikáción 60% a valószínűsége az esőnek. Ebben az esetben pedig sokkal kevésbé számít, hogy mi történt a pénteki napon, legalábbis az egykörös tempó szempontjából.

Hamilton akár a bajnokságban is élre állhat

Ami az időmérőre igaz volt, a futamra már nem, vagyis száraz verseny esetén hasonló körülmények várhatóak, mint a második szabadedzésen. Ekkor pedig kulcsfontosságúvá válik a gumikezelés, ugyanis a legtöbbek esetében a grafikonon is látszik, hogy az abroncsok egy ponton elkezdenek szemcsésedni, ami drasztikus lassulást okoz, még ha adott esetben csak átmenetileg is.

Ez volt az egyik legmagasabb pályahőmérséklet valaha, szóval a túlmelegedésből adódó gumikopás fontos tényező volt a hosszabb etapok során – mondta Isola. – Főleg a lágy gumik, illetve a hátsó abroncsok esetében.”

A Mercedes és a Red Bull esetében az okoz nehézséget, hogy a többiekkel ellentétben Pérez a lágyakon teljesítette első etapját, míg a közepesen autózók közül csak Bottas produkált elegendő értékelhető kört. Ennek ellenére azt azért ki lehet jelenteni, hogy a pénteki helyzet alapján a vasárnapot is a címvédő alakulat várhatja nagyobb optimizmussal.

Made with Flourish
Az egymás utáni értékelhető köröket vastag, a többit vékony vonal köti össze

Pérez ugyanis még a C4-eseken sem tudta megközelíteni Hamilton és Bottas köridőit, Verstappen esetében pedig nem az egyetlen értékelhető körből álló első, hanem a második etapból érdemes kiindulni. A holland pilóta ekkor is a sárga oldalfalú abroncsokat használta, amelyeken nem tudott bemenni 1:23 alá.

Eközben a Mercedesek bőven az alatt kezdtek, majd Hamilton hamar kiment a bokszba, Bottas pedig törvényszerűen visszaesett, így nem lehet megmondani, hogy összességében melyikük tempója volt a jobb. Ami tény, hogy az első három kör alapján a hétszeres világbajnok volt a gyorsabb.

Persze ha minden a Mercedes szája íze szerint alakul, és a két pilóta legkésőbb a rajt után kisajátítja az első két helyet, akkor valójában mindegy, hogy mi a helyzet ezen a téren, hiszen a Mercedesnek az az érdeke, hogy Hamilton minél több pontot hozzon Verstappenen. A brackley-iek már Barcelonában és Silverstone-ban is megmutatták, hogy képesek félreállítani Bottast, és bár azokra még lehet mondani, hogy taktikai szempontból is indokoltak voltak, meglepő lenne, ha ilyen forgatókönyv esetén nem a brit pilóta érne célba elsőként.

Ha pedig ez megvalósul, akkor biztosan visszaveszi a vezetést a világbajnoki tabellán, és minimum 1 pontos előnnyel megy el a nyári szünetre, ami lélektanilag mindenképpen jót tesz neki és a csapatnak. Persze ő tudja a legjobban, hogy ez nem jelent semmit, hiszen az elmúlt nyolc évben háromszor is megfordult az állás a pihenő után, és ebből kétszer ő előzött, egyszer pedig ő volt a kárvallott.

Made with Flourish

Persze nyilvánvalóan nem lehet előre odaadni a Mercedesnek a kettős győzelmet, már csak ezért sem, mert Verstappen idén eddig kivétel nélkül az első két hely egyikén végzett, amikor célba ért (és amikor nem, akkor is onnan esett ki). Ugyanakkor semmi nem utal arra, hogy a Red Bull sokkal többet spórolt volna a Mercedesnél, a holland pilóta egyszerűen nem érezte jól magát az autóban, többször is alulkormányzottságra panaszkodott.

Ha Pérez az időmérőt és a rajtot sem rontja el, akkor minden bizonnyal legrosszabb esetben is a 4. helyen végez, ráadásul taktikailag megnehezítheti a Mercedesek dolgát. Azt viszont már jóval nehezebb megválaszolni, hogy mi lehet a helyzet mögötte.

A grafikon alapján az Aston Martin a legjobb középcsapat, a leggyengébb pedig a McLaren, köztük pedig ott van négy másik istálló, az Alfa Romeót is beleértve. Ugyanakkor mindez biztosan nem fog egy az egyben visszaköszönni a pályán, hiszen a silverstone-iak jóval közelebb lesznek a wokingiakhoz, mint a Red Bullhoz (akik valószínűleg nem lesznek ennyire elmaradva a Mercedestől).

Made with Flourish

Ami viszont mindenképpen jó jel a semleges szurkolók számára, hogy úgy tűnik, ezek az alakulatok elég közel vannak egymáshoz, vagyis izgalmas csata alakulhat ki a pontszerző helyekért. Persze az Alfa Romeo kilóg a sorból, hiszen az autó egy körön borzasztóan gyengének tűnik.

A Pirelli még a hétvége előtt azt jósolta, hogy az egy és a két kiállás is megvalósítható lehet. A csapatok bizonyára ezen a téren is okosabbak lettek, mi viszont csak feltételezhetjük, hogy a péntekihez hasonló körülmények esetén a többség utóbbival fog próbálkozni, ami még érdekesebbé teheti a versenyt.

Persze mindez akkor számít, ha száraz futam lesz, ugyanis vasárnap délután szintén eleredhet az eső, ennek ugyancsak 60% a valószínűsége. Ebben az esetben pedig az is elképzelhető, hogy a győzelem eldöntése nem csak a Mercedes és a Red Bull belügye lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK