Társoldalunk:
Hírlevél

Beleszólhat a Ferrari Hamilton és Verstappen küzdelmébe Monacóban?

2021.05.21. 08:03

A Monacói Nagydíj csütörtöki napja után alighanem mindenkit foglalkoztat a kérdés, hogy a Ferrari valóban bele tud-e szólni az élen zajló csatába. A számok azt mutatják, hogy a maranellóiaknak akár győzelmi esélyük is lehet, de az elmúlt hetek alapján azért még mindig érdemes némi fenntartással kezelni a helyzetet.

Váratlan végeredménnyel zárult a Monacói Nagydíj második szabadedzése, hiszen a két Ferrari még Lewis Hamiltont és Max Verstappent is megelőzte, így Charles Leclerc és Carlos Sainz megszerezte az első két helyet. Mindez a Mercedes és a Red Bull pilótáját is meglepte, és bizonyára őket is foglalkoztatja a kérdés, hogy a vörös istálló valóban ennyire erős, vagy esetleg kevesebbet tartalékoltak, mint a két élcsapat. 

A Ferrari tempója mindenkit meglepett - GalériaForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Rose

Erre természetesen csak szombat délután kapunk pontos választ, de a számok azt mutatják, hogy a Ferrari 2019 után először reális eséllyel rendelkezik a pole pozíció megszerzésére. Ugyanakkor a közelmúltban, még ha nem is ilyen mértékben, de produkáltak biztató szabadedzéseket, a kvalifikációkon viszont Leclerc egyszer sem tudott előrébb végezni a 4. helynél.

Ami a versenytempót illeti, egyrészt az előzés nehézsége miatt ennek kisebb a jelentősége, másrészt Mick Schumacher balesete, illetve az azt követő piros zászló miatt nem rajzolódott ki egyértelmű kép. Taktikai szempontból a Pirelli szerint viszonylag egyszerű a helyzet, ugyanis az olasz gumigyártó egykiállásos futamra számít.

Hamilton-Ferrari csata lehet a pole-ért

Pusztán a második szabadedzés végeredménye alapján úgy tűnik, hogy a Ferrarinak Leclerc révén jelentős, közel 4 tizedes előnye van a Hamilton-Verstappen párossal szemben. Nos, ez még akkor sem igaz, ha a motorüzemmódot teljesen figyelmen kívül hagyjuk.

Az első öt helyen végző pilóták közül ugyanis egyedül Sainz mondhatja el azt, hogy leggyorsabb köre egyben az ideális köre is volt, vagyis mindhárom szektorban akkor futotta meg egyéni legjobbját. A többiek esetében egyaránt javulást eredményezne, ha ezeket összeadnánk.

A sorrend így is pontosan ugyanaz maradna, viszont az összkép jelentősen változna. Hamiltont és Sainzot ekkor csupán 11 ezred választaná el, Leclerc-rel szemben pedig 241 ezredre csökkenne a címvédő lemaradása. Vele ellentétben Verstappen hátránya közel fél másodpercre nőne, amire a Red Bull pilótája is utalt nyilatkozatában.

Verstappennek és a Red Bullnak össze kell kapnia magát a hétvégéreForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Azonban a képet bizonyos tényezők tovább árnyalják. Az F1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett algoritmus szerint például Leclerc csak a harmadik az erősorrendben, 11 századdal lemaradva csapattársától és 6-tal a hétszeres világbajnoktól. Kétségtelen, hogy a monacói versenyző később futotta meg leggyorsabb körét, mint a többiek, vagyis a pálya valamivel jobb állapotban volt, a másik oldalról viszont figyelembe kell venni, hogy szinte teljes egészében kihagyta az első szabadedzést, vagyis elméletileg hátrányban volt a többiekhez képest. Erre utal Leclerc nyilatkozata is, amiben kijelentette, hogy maradt még benne tartalék.

A program Verstappen és Bottas neve mellett szinte azonos, 38, illetve 39 százados hátrányt jelez, ami ugyan kevesebb, mint amire a legjobb szektoridők alapján következtetni lehet, de még mindig jelentős. Ugyanakkor jobban reménykedhetnek a felzárkózásban, mint egy átlagos hétvégén, hiszen egy egész napjuk lesz arra, hogy megtalálják az ideális beállításokat.

Ami pedig a Ferrari tempóját illeti, azt senkinek nem ajánljuk, hogy nagyobb összeget tegyen Leclerc vagy Sainz pole pozíciójára. A korábbi hétvégéken ugyanis többször is megfigyelhető volt, hogy a maranellóiak a többiekhez képest jobb teljesítményt nyújtottak a második szabadedzésen, mint az időmérőn. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy ennyire egyik alkalommal sem szerepeltek jól, mint most.

A pole pozíció tulajdonosát tehát nehéz megjósolni, hiszen pusztán a számok alapján a Ferrari az elsőszámú várományosa, de azt sem lehet kizárni, hogy Hamilton simán megszerzi 101. F1-es rajtelsőségét. Verstappen és Bottas pedig reálisan abban reménykedhet, hogy folytatódik a tendencia, és a kvalifikáción ismét a Ferrarik előtt lesznek.

Ha nem a Ferrari szerzi meg a pole pozíciót, akkor jó eséllyel Hamiltoné leszForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Sergio Péreznek egyelőre ezúttal sem áll össze az egykörös tempó, és könnyen lehet, hogy az első öt mellett más is be fog furakodni elé, ami nem lenne jó pont a vezetőség szemében. Erre a legnagyobb esélye Lando Norrisnak és Pierre Gaslynak van, akik a második szabadedzésen is előtte végeztek, és a McLaren pilótájánál az algoritmus is kisebb lemaradást jelez az elsőhöz képest, mint a mexikói versenyzőnél.

Hátrébb az Alfa Romeo okozhat meglepetést, hiszen Antonio Giovinazzi a 9., Kimi Räikkönen pedig a 11. pozícióban fejezte be a gyakorlást. A mögöttük végző pilóták közül Esteban Oconnak és főleg Daniel Ricciardónak mindenképpen javítania kell, mint ahogyan Cunoda Jukinak is, aki eltalálta a falat, így számára korán véget ért a tréning és nem tudott értékelhető időt autózni.

Schumacher szintén hibázott, amivel ő maga nem igazán került hátrányba, hiszen nem sokkal később megszakították az edzést, legfeljebb a szerelőinek adott a kelleténél több munkát. Az viszont már okozhat némi fejfájást a német pilóta számára, hogy csapattársa, Nyikita Mazepin mindkét edzésen megelőzte őt.

Az időmérő második szakaszában vélhetően nem lesz taktikázás a gumikkal, ugyanis a pályapozíció rendkívül fontos, így valószínűleg a legtöbben a lágyakon fognak indulni, hogy a rajtnál ne legyenek hátrányban. A Pirelli szerint egyébként a lágy abroncsok 7 tizeddel gyorsabbak a közepeseknél, és további 8-cal a keményeknél, ami megegyezik az előzetes várakozásukkal. Ami az időjárást illeti, valamivel hűvösebb lesz, mint csütörtökön, és csekély eséllyel, de az eső is megérkezhet. Mario Isola, a gumiszállító sportigazgatója kiemelte, hogy mindez akkor is megkavarhatja a sorrendet, ha a kvalifikáció előtt jön meg, hiszen ebben az esetben is lemossa a felgumizott íveket.

A Ferrari a versenyen is bizakodhat

Schumacher balesete miatt félbeszakadtak a versenyszimulációk, és akadt, aki egyetlen kört sem teljesített. Az első ötösből Leclerc van ebben a helyzetben, de Hamilton egyetlen köre sem mondható mérvadónak. Verstappen és Sainz is csupán 2, illetve 3 értékelhető kört tett meg, egyedül Bottas jutott el 5-ig.

Alonso, Giovinazzi és Russell közepeseket használt, a többiek lágyat

Ennek következtében ezúttal a szokásosnál is nagyobb fenntartással kell kezelni az eredményeket, de tény, hogy a körátlagok alapján a Red Bull és a Ferrari, vagy inkább Sainz és Verstappen közel azonos szinten van, míg a Mercedes (Bottas) valamivel el van maradva tőlük. Azonban a címvédő istálló semmiképpen sem a valós tempóját mutatta, hiszen Sebastian Vettel révén az Aston Martin is megelőzte őket.

A Ferrari szurkolói azonban megint csak nem válhatnak túlságosan elbizakodottá, hiszen Barcelonában nagyon hasonló volt a helyzet, de aztán Leclerc-nek esélye sem volt megtartani a rajt után megszerzett 3. pozícióját. Ugyanakkor Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke kijelentette, a maranellóiak igenis pályázhatnak a győzelemre.

A középmezőnyben a már említett Aston Martin tűnik kiemelkedőnek, ugyanakkor a köridők száma sok esetben itt is csekély, a McLaren pilótái például összesen 1 értékelhető kört tettek meg, de Vettel is csak kettőig, Gasly és Alonso pedig 3-ig jutott. Apropó, Alonso: az Alpine-t, valamint az Alfa Romeót már csak azért is nehéz elhelyezni, mert mindkét esetben a közepeseken futó versenyző produkálta a jobb körátlagot.

A Williamsnél szintén ez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy a grove-iaknál George Russell és Nicholas Latifi is a sárga oldalfalú abroncsokon autózott. A Haas szokás szerint mindenkitől messze elmarad, de csapaton belül ezúttal nem lehet sorrendet állítani, ugyanis Schumacher eggyel lágyabb keverékeken ment.

Az Alpine, az Alfa Romeo és a Williams közepeseket használt, a többiek lágyat

Ezen a ponton rendkívül fontos leszögezni, hogy a valós versenytempó a Monacói Nagydíjon számít a legkevésbé, ugyanis hiába lenne képes valaki nagyobb sebességre az előtte haladónál, az előzés sokszor szinte lehetetlen. Éppen ezért az időmérő eredménye nagyban meg fogja határozni a verseny leintésénél látott sorrendet.

Persze a rajt és a stratégia adhat esélyt az előrelépésre, de a hercegségben ezek is mérsékelten állnak rendelkezésre. Előbbit illetően egyfelől a szűk pálya miatt nincs lehetőség túlzott helyezkedésre, emellett pedig a Sainte Devote előtti féktáv nincs túlságosan messze a rajtrácstól.

Taktikai szempontból pedig mindenkinek egy dobása lesz, legalábbis ha hiszünk Isola szavainak, aki nem látja okát annak, hogy ne egy kiállás legyen a lágy és a közepes keverék használatával. Persze egy biztonsági autós fázis, ami Monacóban szinte borítékolható, egészen más mederbe terelheti a futamot.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK