Társoldalunk:

Ferrari-földön, rossz emlékű pályán nyerhet újabb trófeát a Mercedes

2020.10.30. 07:19

Tizennégy év után lép fel a Forma-1 Imolában, amelyről sokaknak két pilóta halála jut eszébe. Az olasz helyszínen sok a szintváltozás és a durva kerékvető, előzni nem könnyű.

Nem, nem csúsztunk meg szokásos futamelőzetesünk megjelentetésével, és ne hiányolják a mai szabadedzések tudósításait, mert nincs gyakorlás ezen a pénteken a hétvégi Forma-1-es versenyen. A sportág történetében ugyanis először kétnapos nagydíjat rendeznek, Imolában, Emilia Romagna Nagydíj néven.

Ezzel a kísérlettel felmérik, milyen hatása van az izgalmakra a pályán töltött idő megnyirbálásának, konkrétan három órát vesznek el belőle. Előtérbe kerül az alkalmazkodókészség és az előzetes felkészülés pontossága, nem lesz annyi idő tökélyre hangolni a beállításokat és elemezni az adatokat. „Átalakítjuk a prioritásainkat és az erőforrásainkat a pályán és Maranellóban is – közölte a Ferrari vezető versenymérnöke, Matteo Togninalli. – Máshogy bánunk majd a motorral, a váltóval és a többi alkatrésszel."

Versenyzőknek és mérnököknek egyaránt kihívást jelent az új lebonyolításForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A formabontó lebonyolítás új, de van már tapasztalata róla a csapatoknak az elmúlt évekből, mivel több alkalommal mosott el eső komplett pénteki edzésnapokat. Hogy ne utazzunk messzire az időben, a hónap eleji nürburgringi megmérettetésen is így jött ki a lépés a rossz látási viszonyok miatt.

„Ebből egész izgalmas futam kerekedett – jelentette ki Kevin Magnussen, ami a középmezőnyre valóban igaz volt, bár a kirívóan hűvös körülmények is szerepet játszottak benne. – Ugyanebben bízok most is."

Növeli a nyomást, hogy gyorsan reagáljunk, ez szerintem klassz.

Michael Masi versenyigazgató szintén kíváncsian várja a fejleményeket. „Érdekes lesz figyelni az eseményeket, nagyon várom. Több csapatmenedzserrel beszéltem, ők is izgatottak. Teljesen más lesz" – mondta.

A szokásos négy óra helyett másfél áll rendelkezésre a gyakorlásraForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

A hétvége során és után szükségszerűen fellángolnak majd a viták, kellenek-e a jövőben a pénteki gyakorlások, pláne a (járvány nélkül) egyre zsúfoltabb versenynaptár mellett. Novemberben korábban sohasem rendeztek futamot Európában, de az időjárás barátságosnak ígérkezik, a levegő csúcshőmérséklete a 20 fokot fogja közelíteni, csapadék nem várható. A korábbi napnyugta miatt az európai helyszínekhez képest

hamarabb kezdődnek az események, az edzés 10:00-től, az időmérő 14:00-től, a futam 13:10-től.

Közönség nélkül, ugyanis miután idén először Olaszországban rendeztek nézőkkel versenyt (Mugellóban), itt alkalmazzák először újra a tiltást.

Fájó emlékek

A koronavírus miatt változó 2020-as program az F1 számára három vadonatúj versenyhelyszínt (Mugello, Portimao, bahreini ovál) és három régi ismerőst (Nürburgring, Imola, Isztambul) hozott. Utóbbiak közül Imolát kell legjobban bemutatni a sportágat kevésbé régóta követőknek, hiszen utoljára 2006-ban látogatott ide a világbajnokság, a jelenlegi mezőnyből egyedül Kimi Räikkönen részvételével.

A több padlógázos ívű célegyenes végeForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

1980-ban az Olasz GP házigazdája volt, majd a következő évtől a miniállam San Marino nagydíjaként szerepelt a Bolognától 35 kilométerre fekvő 4,9 kilométeres pálya.

Amely sajnos sokakban rossz emlékeket ébreszt, elsősorban a fekete 1994 miatt, amikor Roland Ratzenberger és a háromszoros világbajnok Ayrton Senna életét vesztette. De a korábbi években sem sokon múlt, hogy Nelson Piquet és/vagy Gerhard Berger ne hagyja ott a fogát Senna halálának helyszínén, a Tamburello kanyarban. 1982-ben a ferrarisok házon belüli itteni konfliktusa nagyban hozzájárulhatott Gilles Villeneuve következő versenyen történt végzetes bukásához, és 1989-ben egy itteni összetűzéstől vált kezelhetetlenné Ayrton Senna és Alain Prost rivalizálása.

Ugyanakkor azért számos szép vagy épp meghökkentő pillanatot is hoztak az imolai futamok: 2005-ben Fernando Alonso és Michael Schumacher az első nagy csatáját vívta, Heinz-Harald Frentzen és Ralf Schumacher az első győzelmét szerezte itt.

Fernando Alonso és Michael Schumacher csatája 2005-benForrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

Sajátossága volt a versenyeknek az 1980-as évek közepén, hogy a benzinzabáló turbómotorok gyakran az utolsó cseppet is kiszipolyozták a tankból és az autók egymás után robbantak le az utolsó körökben.

Különleges Imola abban, hogy az óramutató járásával ellentétes a menetiránya, és lakott területen fekszik: az aszfaltcsíkon belül és a környékén sportpályák, szállások, éttermek, diszkók is találhatók.

Régi divat szerint épült, de szabtak a fazonján

A Tamburello a kör első kanyarja, 1994-ig egy padlógázos ív volt, de azóta egy bal-jobb-bal kombináció. Imolának védjegyei voltak a hozzá hasonló sikánok, a Tamburellót követő Villeneuve, a 14/15-ös számú Variante Alta változatlan maradt, de 2006 óta kiszedték a vonalvezetésből a célegyenes előtti lassítót, felgyorsítva a tempót.

Az imolai pálya alaprajzaForrás: Mercedes

Mugellóhoz és a Nürburgringhez hasonlóan régimódi a pálya. Ebbe beletartozik a keskeny aszfalt és a sok szintváltozás, a Tosa hajtűnél (7) és az Acque Mineralinál (11/12/13) látványos emelkedés kezdődik, utóbbi felé menet és a két derékszögű Rivazzanál (17, 18) pedig a lejtős féktáv fog vélhetően többekkel kibabrálni, sok füstölgő első kerék várható.

A futóművek is kapni fognak rendesen.

Sokat használjuk a rázóköveket.

– nyilatkozta Max Verstappen. – Fontos megfelelő kompromisszumot találni, hogy a hosszú egyenesben jó végsebességet érjünk el és megfelelően is kanyarodjunk, jól eltalálva a kerékvetőket."

Támadni kell a kerékvetőketForrás: 2020 Pool/JOSEP LAGO/Josep Lago

Bár a pályát nagyrészt újraaszfaltozták az átépítést követően, a Pirelli szerint még mindig sok kisebb-nagyobb hupli található rajta. A leszorítóerőt közepesre hangolják be Daniel Ricciardo szerint. Elég ránézni az alaprajzra, és kitűnik, hogy a legjobb előzési pont itt is a célegyenesben kínálkozik. A Ferrari 1:14 környéki köridőket jósol.

Gumiból a leggyakoribb kiosztás, az öttagú paletta legpuhább és legkeményebb eleme nélküli kombináció elérhető, mivel Imolában átlagosnak számít terhelésük. Az új lebonyolítás a gumihasználati lehetőségeken annyit változtat, hogy az egyetlen, másfél órás edzés után kettő helyett három szettet kell visszaszolgáltatni minden autótól (tehát legalább három szettből fognak gazdálkodni a csapatok ekkor), de mivel 13-as helyett 10-es lesz a hétvégi keret, összességében változatlan marad az időmérőn és a futamon bevethető gumimennyiség. A kínálatban mindenkinél 6 lágy, 2 közepes és 2 kemény garnitúra abroncs lesz.

Nem sok vizet zavar, de említsük meg, hogy a guminyomásra vonatkozó minimális értéken péntek este helyett szombaton változtat a gyártó, amennyiben úgy látja jónak, és versenyzői eligazításból is egy helyett kettő lesz, egy az edzés előtti nap és egy az időmérőt megelőzően.

Bajnokavatás vár a Mercedesre

A Mercedes várhatóan matematikailag is lerendezi a konstruktőri vb-címet, ehhez elég valamelyik pilótájától egy dobogós helyezés. Kellemetlen fricska a Ferrarinak ez a forgatókönyv, hiszen a pálya az olasz márka alapítójáról kapta a nevét, hivatalosan Autodromo Enzo e Dino Ferrarinak hívják. Közelebb is fekszik Maranellóhoz, mint Monza.

Hamilton már egyedüli csúcstartó a győzelmek számábanForrás: AFP/Matteo Bazzi

Lewis Hamilton megint beállíthat néhány rekordot: az ugyanazzal a konstruktőrrel szerzett győzelmek (72), az ugyanazzal a motorral futott leggyorsabb körök (53) számában érheti utol Michael Schumachert. Csakúgy, mint a pályák mennyiségében (24), ahol legalább egyszer megfutotta a leggyorsabb kört.

A Tosa kanyar utáni emelkedőForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

A Ferrarinak némi vigaszt adhat a javuló forma (legalábbis Charles Leclercnél),

Portugáliában idén először ők szerezték a legtöbb pontot a Mercedes és a Red Bull mögötti mezőnyben.

A folyamatos fejlesztések működnek, legutóbb a padlólemezen és az első fékhűtőn alakítottak. Előbbinek a hátsó sarkain helyeztek el kis uszonyokat, utóbbin pedig inkább aerodinamikai célzattal változtattak, hogy csökkentsék az örvényeket a kerék mögött. A stabilitás és a tapadás növelése kifejezetten jól fog jönni egy ilyen hullámzó pályán.

Megpecsételődhet viszont Alexander Albon sorsa a Red Bullnál, akit a Portugál Nagydíj előtt figyelmeztetett főnöke, hogy két versenye maradt gatyába rázni magát, és hát Portimaóban bizony folytatódott a szenvedése. Szerencsétlen előjel, hogy egy új, dimbes-dombos pályát kell megtanulnia az ideges farú autóval.

Az Emilia Romagna Nagydíj programja

  • 1. edzés: szombat 10:00-11:30
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 13:10-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK