Társoldalunk:

Az adathiány és az új aszfalt hozhatja meg az izgalmakat az új Portugál GP-n

2020.10.24. 06:05

Ezúttal nem az időjárás, hanem a Pirelli és a rosszkor érkező piros zászlók miatt tudunk keveset az erőviszonyokról a Portugál Nagydíj hétvégéjén, ami még nehezebbé teszi a csapatok dolgát az ismeretlen pályán. A semleges nézők szempontjából biztató, hogy Max Verstappen egy remek versenyt hozó hétvégével állította párhuzamba a mostani körülményeket.

Legutóbbi esélylatolgatásunkat kénytelenek voltunk egy nappal későbbre csúsztatni, mivel a köd miatt mindkét szabadedzés elmaradt. Nos, a Portugál Nagydíj pénteki napja után erre nem volt szükség, de azt sem állítanánk, hogy elegendő információnk van ahhoz, hogy kellően megalapozott következtetéseket vonjunk le az erősorrendről. 

Pierre Gasly autójának meghibásodása indította el a lavinát, aminek következtében ezúttal sem tudunk sokatForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

Ennek most nem az időjárás az oka, hanem részben a Pirelli, hiszen az olasz gumigyártó a pénteki második szabadedzésen próbáltatta ki a csapatokkal a 2021-re tervezett abroncsok prototípusait. Ennél viszont sokkal nagyobb szerepet játszott a két piros zászló, aminek következtében a versenytempóról semmit nem tudunk, és az egykörös sebesség körül is vannak kérdőjelek.

Már Pierre Gasly autójának lerobbanása és az azt követő hosszú szünet is jelentősen hátráltatta a munkát, de ekkor még talán valamelyest menthető volt a helyzet. Max Verstappen és Lance Stroll ütközésével viszont végleg eldőlt, hogy senki nem fog normális versenyszimulációt teljesíteni, aki pedig mégis meg akart tenni pár kört egyenletes sebességgel, az a végén nem tudott javítani a gyakorláson elért legjobb idején.

Magára talált a Ferrari?

Ami az időmérős szimulációt illeti, egészen biztos, hogy az Alpha Tauri meghibásodása előtt futott köridők ebből a szempontból egyáltalán nem relevánsak, amit az a tény is remekül alátámaszt, hogy a megszakítás pillanatában George Russell a 6. helyen állt. Egészen odáig ugyanis csak a két Mercedes és Nicholas Latifi használta a lágy abroncsokat, és ők is csak pár perccel korábban tették fel először.

A kanadai pilóta és Lewis Hamilton nem tudott javítani, utóbbi azonban jó körön volt, csak Danyiil Kvjat feltartotta. Valtteri Bottas viszont az élre ugrott, és az ekkor futott 1:17.940 másodperces köre végül elég volt ahhoz, hogy mindenkit maga mögé utasítson. A finn pilóta a második piros zászló után már nem próbált meg javítani, és még így is az élen maradt.

Egy körön Bottas volt az úrForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

Mindezt figyelembe véve az mindenképpen egyértelműnek tűnik, hogy egy körön még mindig a Mercedes a legjobb, bár Hamilton nem volt elégedett a délutánnal. Az egyetlen apró kérdőjelet szokás szerint Verstappen jelenti, aki a második piros zászló után szintén nem időmérős kört autózott. A holland pilóta hátránya 595 ezredmásodperc volt úgy, hogy legjobb körét a közepeseken futotta. A Pirelli szerint pont 6 tized a különbség a piros és a sárga oldalfalú abroncsok között, így kijelenthető, hogy a holland pilóta rendelkezik némi eséllyel arra, hogy a kvalifikáción megszorongassa a címvédő istálló autóit.

A középmezőny helyzete már sokkal érdekesebb, ugyanis úgy tűnik, valamelyest változtak az erőviszonyok a nürburgringi hétvégéhez képest. Akkor a Racing Point és a Renault tűnt a harmadik-negyedik erőnek, most viszont úgy néz ki, hogy a McLaren és a Ferrari van előrébb.

Igaz, a silverstone-iak tempóját elég nehéz megítélni, hiszen a második megszakítás után Stroll nyilvánvaló okokból nem tudott javítani, Sergio Pérez pedig inkább amolyan „mini versenyszimulációt” teljesített. Hozzájuk hasonlóan az Alpha Tauri is sötét lónak számít, hiszen Kvjat csupán a 17. helyen végzett, Gasly viszont úgy lett 7., hogy a végén már nem volt esélye javítani. (Igaz, egy esetleges büntetés sokkal nehezebb helyzetbe hozná a francia versenyzőt.)

A McLaren és a Renault pilótái viszont egyaránt az utolsó pár percben autózták legjobb körüket. A különbség azonban jelentős, hiszen Esteban Ocon és Daniel Ricciardo csupán a középmezőnyben fejezték be a szabadedzést, míg Lando Norris és Carlos Sainz a 3., illetve az 5. pozícióba jött fel, ami biztató a mostanában kicsit gyengébben teljesítő wokingiak számára.

A Ferrari ugyancsak reménykedhet, hiszen Charles Leclerc a 4., Sebastian Vettel a 6. helyet szerezte meg, ráadásul úgy, hogy a végén egyikük sem tudott gyorsulni. A maranellóiak ezúttal is hoztak némi fejlesztést, és a pénteki nap alapján úgy látszik, ez előrelépést jelent számukra.

Alexander Albon nevét eddig még nem említettük meg. Csapattársa teljesítménye alapján a thai pilótának sokkal előrébb kellene lennie, ehhez képest több mint 1 másodperces lemaradásban van Verstappenhez képest. Ez alapján lehetséges, hogy még a Q3-ért is meg kell küzdenie, ami biztosan nem növelné a jövő évi folytatás esélyét.

A pénteki nap alapján a Ferrarinál optimisták lehetnekForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Ezzel együtt fontos megjegyezni, hogy még az utolsó percekben futott körökkel is óvatosan kell bánni, ennek szemléltetésére pedig megint csak Russell a legjobb példa. A Williams pilótája ugyanis úgy lett 11., hogy a végén nem javított, és meglepő lenne, ha helyezése csapatának valódi erejét tükrözné.

A gyakorlások során megfigyelhető volt, hogy a pilóták gyakran nem egy, hanem két melegítő kört tesznek meg, mielőtt maximális sebességre kapcsolnak. Mivel péntekről szombatra nem lesz jelentős hőmérséklet-változás, elképzelhető, hogy az időmérőn is ezt fogjuk látni, ebben az esetben pedig még kritikusabb lehet egy esetleges feltartás, ami a pénteken látottak alapján könnyen megtörténhet.

Kétkörös gumimelegítés esetén egy másik tényező is még veszélyesebbé válhat, akár a legjobbak számára is. Ez pedig a pályaelhagyás, és annak az esetleges következményei. A két szabadedzés során a sportfelügyelők összesen 125 kört vettek el az 1-es, a 4-es vagy a 15-ös kanyar kiszélesítése miatt. Többen is arra panaszkodtak, hogy a pálya szélét jelző fehér vonalat nem lehet látni, ugyanakkor nem valószínű, hogy ebben a tekintetben bármilyen változás lesz az időmérőre. Ez pedig akár nem várt izgalmakat is okozhat, gondoljunk csak Hamilton szocsi esetére.

Szorosabb lehet a csata, mint általában?

Ami a versenytempót illeti, még annál is sokkal kevesebbet tudtunk meg, mint amennyit az időmérős szimulációkról. Ennek oka, hogy a második megszakítás után már alig maradt idő, ráadásul rengetegen inkább kvalifikációs kört autóztak, mintsem „hosszú” etapot.

Ennek következtében mindössze hat olyan pilóta van, aki lágy gumikon viszonylag értelmezhető versenyszimulációt teljesített, de ők enyhén szólva nincsenek egy súlycsoportban. Hamilton négy, míg Pérez, valamint a két Alfa Romeo és Haas öt-öt kört mentek viszonylag egyenletes tempóban. A legjobb köridőket nem meglepő módon a brit pilóta produkálta, de a Racing Point versenyzője is jelentősen kilógott a többiek közül.

Hamiltont csak Bottasszal és Verstappennel lenne értelme összehasonlítani, de előbbinek nem volt ilyen etapja, utóbbi pedig csak a közepeseken teljesített három kört, amiből megint csak nehéz bármilyen következtetést levonni. Az viszont a fenti grafikonon is remekül látszik, hogy még a lágy gumikat is rendkívül nehéz felmelegíteni, hiszen a pilóták többségének a második köre jobban sikerült, mint az első. (Sőt, Romain Grosjeant is idevehetjük, hiszen a francia versenyzőnek az első körét valójában törölték, tehát valószínű, hogy valahol illegálisan nyert időt.)

A többiek versenytempójáról viszont semmit nem tudtunk meg, az első szabadedzés eredményei pedig azért kevésbé relevánsak, mert a futamon várható körülmények inkább a késő délutáni gyakorláson tapasztalt viszonyokhoz hasonlítanak. Ennek következtében megjósolhatatlan, hogy a McLarenek, a Ferrarik, a Racing Pointok, a Renault-k és az Alpha Taurik, valamint Albon közül ki lesz a leggyorsabb vasárnap. Sőt, Andrew Shovlin úgy véli, ezeknek a pilótáknak valamivel több esélyük lesz, mint általában.

„Úgy néz ki, hogy a középmezőny kicsit közelebb van hozzánk a szokásosnál – jelentette ki a Mercedes vezető versenymérnöke. – Normális esetben olyan kocsink van, amelynek könnyen be lehet állítani az egyensúlyát, de most nem ebben a helyzetben vagyunk. Ezzel együtt keményen fogunk dolgozni, hogy a problémák nagy részét megoldjuk.”

Ez alapján azt lehetne gondolni, hogy Verstappen számára itt az esély, hogy elkapja Hamiltont és Bottast, viszont a holland versenyző erre nem lát sok esélyt. A 23 éves pilótának ugyanakkor volt egy érdekes meglátása: kijelentette, hogy hasonló a helyzet, mint tavaly Silverstone-ban, ahol újraaszfaltozták a pályát, csakúgy, mint idén Portugáliában, és ez igencsak nehézzé teszi a versenyzést.

Nézői szempontból leginkább azt érdemes megvizsgálni, hogy a 2019-es Brit Nagydíj mennyire volt izgalmas futam. A válasz pedig igencsak pozitív, hiszen számos remek csatára emlékezhetünk. A Leclerc-Verstappen küzdelemre még rá lehet mondani, hogy akkoriban közelebb volt egymáshoz az élmezőny autóinak teljesítménye, de nem sokkal korábban Hamilton és Bottas is oda-vissza előzgette egymást. Persze ettől még előfordulhat, hogy ennek semmi köze nem volt a holland pilóta által említett jelenséghez, az viszont biztos, hogy a nagyobb kihívás miatt a versenyzők könnyebben hibáznak, így az is valószínűbbé válik, hogy szükség lesz a biztonsági autóra.

Ha már a safety car, a várható gumistratégiával is érdemes foglalkozni. A legtöbb kört, szám szerint 25-öt Sainz tette meg ugyanazon a szetten, ráadásul még csak nem is a keményeken, hanem a közepeseken. Ugyanakkor a pilóták nagyon sokat panaszkodtak a hólyagosodásra, ennek tudatában pedig könnyen lehet, hogy két kiállásra kell számítani.

Verstappen a tavalyi Brit Nagydíjjal állította párhuzamba a mostani hétvégétForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Zárásképp annyit említenénk meg, hogy a szezonnyitó Osztrák Nagydíjat leszámítva eddig Mugellóban és a Nürburgringen volt a legtöbb kiesés ebben az idényben. Portimao pedig a harmadik olyan helyszín, amely nemhogy az eredeti versenynaptárban nem szerepelt, de a hibrid korszakban ezidáig nem versenyzett rajta az F1-es mezőny. A sok kiesés pedig, ha izgalmakat nem is feltétlenül, de kisebb-nagyobb fordulatokat mindenképpen garantál.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK