Vágólapra másolva!
Tényleg egyre csökken a hátrányuk, a végsebességek listáján már nemcsak a Renault-t, hanem a Ferrarit is megelőzték. A franciák motorja is rengeteget fejlődött.

Az F1-es motorok képességeinek feltérképezésére egyetlen pálya sem alkalmas annyira, mint Monza. Vannak más helyszínek, ahol a hajtáslánc teljesítménye hasonlóan sokat nyom a latban, de a csapatok például még Spában is játszanak a leszorítóerővel: akiknek erős motorjuk van, mint mondjuk a Mercedesnek, megtehetik, hogy a jobb kanyartempó érdekében valamivel meredekebbre állítják a szárnyakat, a lóerődeficittel küzdő alakulatok viszont inkább a kisebb légellenállás felé kénytelenek eltolni a csuszkát.

Az egymástól eltérő aerodinamikai konfigurációk megnehezítik a motorok teljesítményének közvetlen összehasonlítását, ám ez Monzában a többi pályához képest kevésbé kuszálja össze a képet, mert ott gyakorlatilag mindenki a légellenállás minimalizálására törekszik.

Már a Honda motorja sem lóg ki a sorból Forrás: AFP/Gabriel Bouys

Az autók adottságaiból eredően természetesen maradnak különbségek, de sokkal kisebbek, mint máshol.

Ezért tanulságos, hogy a McLaren-Honda már egyáltalán nem lóg ki a sorból:

az időmérőn 352,4 km/ó-val csak három Mercedes-motoros csapat, a Williams, a Force India és maga a gyári Mercedes előzte meg őket a végsebességek listáján. (Sőt a versenyen Jenson Button 358,3 km/ó-val a 2. lett Lewis Hamilton mögött, de ez nem mérvadó, mert olyankor a szélárnyék nagyobb valószínűséggel torzítja az eredményeket.)

Az értékek is alátámasztják azt, amit a Ferrari technikai igazgatója, Mattia Binotto Monzában mondott: a gyártók közötti különbségek egyre kisebbek. Szerinte az olasz pályán köridőben már csak kb. 3 tizedmásodperc van a leggyengébb és a legerősebb hajtáslánc között – ez a tavalyi Ferrarit használó Toro Rossóra feltehetően nem vonatkozik, de ők érdekes módon nem is szerepelnek az FIA által kiadott hivatalos listán. Ha a motorokat nézzük, a Honda, a Ferrari és a Renault legnagyobb végsebessége között mindössze 0,2 km/ó volt.

A végsebességek 2016-ban (km/ó)

1. Williams-Mercedes 357,6
2. Force India-Mercedes 356,7
3. Mercedes 353,4
4. McLaren-Honda 352,4
5. Ferrari 352,3
6. Renault 352,2
7. Manor-Mercedes 352,2
8. Haas-Ferrari 351,9
9. Sauber-Ferrari 351,6
10. Red Bull-Renault 346,3

Az is teljesen egyértelmű, hogy a legnagyobb fejlődést a Renault és a Honda könyvelhette el. A japánok nem tagadják, hogy a belső égésű motor terén még mindig le vannak maradva, Button szerint azonban a fékezés során eltárolt energia visszatáplálásában, amely előzőleg az egyik gyenge pontjuk volt, már ők lehetnek a legjobbak.

A McLaren monzai végsebessége 9,4 km/ó-val nőtt a tavalyihoz képest,

a Renault-é pedig (igaz, nem kifejezetten a Red Bullt, hanem a gyári istállót is nézve) 11,3-mal. Érdekes módon a franciák a Renault motorjával az idén gyorsabbak voltak, mint tavaly, még a Lotus-korszakban a Mercedesével, ami azért különösen biztató, mert az autójuk nem változott drasztikusan.

A végsebességek 2015-ben (km/ó)

1. Force-India Mercedes 354,6
2. Williams-Mercedes 352,3
3. Sauber-Ferrari 352,1
4. Ferrari 352,0
5. Mercedes 351,3
6. Lotus-Mercedes 350,6
7. McLaren-Honda 343,0
8. Red Bull-Renault 340,9
9. Toro Rosso-Renault 337,2
10. Manor-Ferrari 331,7

A Renault technikai programját irányító Rémi Taffin is azt állította, Monzában tiszta képet lehetett kapni a motorok közötti erőviszonyokról, és a lemaradásuk már annyira lecsökkent, hogy semmilyen ellenféllel szemben nem lehetetleníti el az előzést. Ezt abból is láthattuk, hogy Daniel Ricciardo – igaz, egy nagyon hátulról indított támadással a Rettifilo előtti, hosszú féktávon – el tudott menni Valtteri Bottas Williams-Mercedese mellett is, amit tavaly ezen a pályán nehéz lett volna elképzelni.

„Egy kicsit még le vagyunk maradva a Ferraritól" – ismerte el Taffin.

A Honda is egyre közelebb kerül hozzánk, de még elég messze van tőlünk."

Ennek ellenére Fernando Alonso abban bízik, hogy a következő pályákon, különösen a kanyargós Szingapúrban, a McLaren akár a Ferrarit is megszorongathatja. Egy biztos: a Honda fejlődik, és ha így folytatják, minden esély megvan rá, hogy a motorjuk jövőre már ne jelentsen komoly hátrányt a McLaren számára.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!