Vágólapra másolva!
Amerikában nem a Forma-1 a legkedveltebb autóverseny, de az eddig háromszor megrendezett austini futam a helyieket is lázba hozza. Hamilton az egyik legjobb Tilke-pályán lehet harmadszor is világbajnok.

A Forma-1 vezérei néhány évvel ezelőtt a fejükbe vették, hogy újra meghódítják Amerikát, és többéves kihagyás után ismét versenyt rendeznek az Egyesült Államokban. A siker egyáltalán nem volt garantált, hiszen a NASCAR hazájában nem a Forma-1-et tartják az elsőszámú autóverseny-szériának, és a legutóbbi nagydíjhelyszín, Indianapolis bukásában az érdektelenség is szerepet játszott.

A Forma-1-et 2012-ben egy vadonatúj pálya látta vendégül, amelyet Texas fővárosában, Austinban építettek. Úgy tűnik, a helyszín jó választásnak bizonyult, hiszen

a verseny egyre népszerűbb a helyiek körében, és a mezőny is hamar megszerette az amerikai hétvégét.

A versenyzők szerint a Circuit of the Americas (COTA) egyértelműen Hermann Tilke egyik legjobb munkája, aki egyébként a tervezés során a klasszikus F1-es pályák kanyarjaiból is ihletett merített.

Mivel az időeltolódáshoz való alkalmazkodás érdekében a pilóták viszonylag korán megérkeznek Austinba, igyekeznek kulturális élményekkel gazdagítani a nagydíj előtti napokat. Daniel Ricciardo nem titkolja, hogy rajong a texasi életformáért. „Imádom az élőzenét és a bárokat, de a legjobb, ha a bárokban játszanak élőzenét. Mivel Austin pont erről szól, nagyon tetszik az itteni kultúra" – magyarázta. „A szállodánk ráadásul egy farmon helyezkedik el, ami fantasztikus. Van itt folyó, golfpálya, és néha még kígyók is. De ezek a kígyók rendben vannak, nem olyanok, mint Ausztráliában."

Austin 2012 óta az USA Nagydíj helyszíne Forrás: AFP

Lelkesen mesélt az USA Nagydíjról Ricciardo csapattársa, Danyiil Kvjat is, aki szerint „Amerikában más érzés versenyezni", mint a többi országban. „Van egy sajátos stílusa, és ez tetszik. Texasban vagyunk, a cowboyok földjén, ez nagyon szórakoztató" – nyilatkozta.

A Forma-1 kalandos úton jutott el Austinba, ugyanis

korábban kilenc másik amerikai pályán is rendeztek nagydíjakat.

A legtöbbször Watkins Glen látta vendégül a mezőnyt, de több versenyt rendezett Long Beach, Indianapolis, Phoenix, Las Vegas és Detroit is. Sebringben, Riverside-ban és Dallasban csak egy-egy F1-es versenyre került sor, de többször is előfordult, hogy az ország egy évben két nagydíjat is rendezett. 1950 és 1960 között pedig a világbajnokság része volt az indianapolisi 500 mérföldes verseny is a híres oválpályán.

Az összes amerikai versenyt figyelembe véve Michael Schumacher a legeredményesebb versenyző, ő 2000 és 2006 között ötször tudott nyerni Indianapolisban. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton dicsekedhet a legtöbb győzelemmel az Egyesült Államokban, ő újoncként Indianapolisban, 2012-ben és 2014-ben pedig Austinban állhatott a dobogó tetejére. Rajta kívül Sebastian Vettel az egyetlen a mezőnyben, aki nyert USA Nagydíjat.

Az elmúlt években a közönség jelentős része a szomszédos Mexikóból érkezett Texasba, ők azonban idén az egy héttel későbbi Mexikói Nagydíjon is szoríthatnak a kedvenceiknek. Ez negatívan befolyásolhatja az austini nézőszámot, ezért a promóterek az eddigieknél is nagyobb erőbedobással próbálták népszerűsíteni a nagydíjat. Némi segítséget jelenthet, hogy Scott Speed 2007-es szereplése óta először

újra van amerikai versenyző a mezőnyben.

A harmadik manoros versenyére készülő Alexander Rossi rendkívül büszke, hogy hazai közönség előtt is bizonyíthat.

„Nem is tudom elmondani, milyen izgatott vagyok – szerencsére az utóbbi napokban lekötött a rengeteg sajtóesemény, különben túl sokat idegeskedtem volna" – nyilatkozta. „Rengeteget jelent ez nekem, hiszem 13 éve ezért a célért dolgoztam, és végre sikerült: elindulhatok egy Forma-1-es versenyen az Egyesült Államokban. Remélem, sikerül egy tisztességes eredménnyel bemutatkoznom a hazai közönség előtt."

Egyszer fent, egyszer lent

Az 5513 méter hosszú austini pálya 20 kanyarja változatos kihívásokat állít a mérnökök és a versenyzők elé. Az első szektorban öt gyors, lendületes kanyart találunk, a másodikat viszont az 1 km hosszú egyenes uralja. A harmadik szektor megint kanyargósabb, itt a lassabb fordulókon van a hangsúly.

Az austini pályarajz Forrás: FIA

„A COTA nagyon érdekes feladatot ad a mérnököknek. Vannak itt gyors kanyarok, egy hosszú egyenes, és egy lassabb szakasz is, ezért a helyes kompromisszum megtalálása jelenti a kulcsot a jó teljesítményhez" – magyarázta Tim Goss, a McLaren technikai igazgatója. „Az első szektor gyors és lendületes - itt az a fontos, hogy az autó elején jó legyen a tapadás, amit az aerodinamikai balansszal tudunk befolyásolni. Ez eddig szép és jó, de a gyors kanyarokat rögtön durva féktávok követik, ezekhez szintén elengedhetetlen a megfelelő beállítás. Arra is figyelni kell, hogy az autó DRS-távolságban maradjon az előtte haladóhoz képest, mert a hosszú egyenes után jó esély van az előzésre."

Az USA Nagydíj programja

Péntek:
17.00-18.30 - 1. szabadedzés
21.00-22.30 - 2. szabadedzés

Szombat:
17.00-18.00 - 3. szabadedzés
20.00-21.00 - Időmérő

Vasárnap:
20.00 - Verseny

Az Origón mindegyik eseményről élőben tudósítunk.



„A kanyarokat más nagyszerű pályák jellegzetes szakaszaiból válogatták össze, ami nagyon trükkössé teszi az autónk beállítását" – tette hozzá Fernando Alonso. „Egy precíz, kitűnő balansszal rendelkező autóra van szükségünk, ezért a hétvége kezdetétől ezekre a tényezőkre kell koncentrálnunk."

A versenyzők különösen az első szektor gyors kanyarjait szeretik, és ezek közül is az 1-es kanyart emelték ki, amelynek a csúcspontja a pálya legmagasabban elhelyezkedő része. Az egész pálya élvezetes, mert sok a gyors kanyar, de az első szektor egészen hihetetlen" – mondta Felipe Massa. „Az első kanyar igazán különleges – elképesztő, mekkora a szintemelkedés, és olyan sok hely áll a rendelkezésünkre, hogy az előzésre is remek lehetőséget nyújt, mert nehéz védekezni."

A COTA azon pályák közé tartozik, amelyeken egy körön belül a legnagyobb a szintemelkedés: az 1-es kanyar csúcspontja 157 méterrel található a tengerszint felett, a 19-es és a 20-as kanyar közötti szakasz viszont 31 méterrel alacsonyabban van.

A versenyzők a remek előzési lehetőségek miatt is szeretik a pályát, az első kanyar mellett erre a hosszú hátsó egyenes is jó lehetőséget ad.

Ricciardo szerint nincs is más pálya a Forma-1-ben, ahol ennyi lehetőség lenne egy sikeres manőver végrehajtására.

Nico Hülkenberg a kedvenc modern pályájának nevezte az austinit, az különösen tetszik neki, hogy több kanyarban is lehetőség van eltérő ívek használatára.

A COTA egyébként – Szingapúr, Brazília és Abu-Dzabi mellett - egyike a mindössze négy Forma-1-es pályának, ahol az óramutató járásával ellentétesen halad a mezőny.

Zivatarokkal is számolni kell

Texasban rendszerint meleg időjárás fogadja a mezőnyt, ami az idén sem lesz másképp, viszont az esővel meggyűlhet a baja csapatoknak. A vasárnapi futamra egyelőre száraz időt jósolnak,

pénteken és szombaton viszont heves záporokra, zivatarokra számítanak,

ami akár az időmérő edzést is kiszámíthatatlanná teheti.

A Pirelli nem változtatott a tavalyi döntésén, idén is a közepes és a lágy keverékű gumikat viszik el a rendkívül sima felületű aszfaltra. „Ezen a pályán minden tényezővel számolni kell, ami befolyásolhatja a gumikat. A közepes és lágy gumik elég sokoldalúak ahhoz, hogy bármilyen terhelés és időjárási körülmény mellett jól működjenek" – magyarázta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója, aki érdekes versenyre számít Austinban.

A nagy szintkülönbségek is érdekessé teszik a pályát Forrás: AFP

„A pálya vonalvezetése és a gumiválasztásunk remek lehetőséget biztosít egy előzésekkel teli versenyre, és a stratégiák is változatosak lehetnek" – vélekedett. „A bokszkiállás itt nem vesz el túl sok időt, ezért van esély egy kiszámíthatatlan futamra, a nézők pedig pont ezt akarják látni. Tavaly is sokféle taktikát alkalmaztak a csapatok."

2014-ben Hamilton két bokszkiállással nyerte meg a versenyt, és a Lotus technikai igazgatója, Nick Chester arra számít, hogy az idén is ez lesz a győztes taktika. „Kétszer ki kell majd állni kerékcserére, de mivel sima az aszfalt, a gumik nem fognak gyorsan elhasználódni" – jósolta.

Hamilton harmadszor?

A hétvégén Hamilton nemcsak a harmadik austini győzelmét zsebelheti be, hanem

könnyen lehet, hogy bebiztosítja a harmadik világbajnoki címét is.

Ehhez mindössze annyit kell tennie, hogy Vettelnél 9, Rosbergnél pedig 2 ponttal többet szerez vasárnap. Ha a Mercedes a brit vezetésével kettős győzelmet arat, Hamilton máris behozhatatlan előnyre tesz szert.

Kitűnő esélyei ellenére Hamilton egyelőre nem szeretné elbízni magát, bár kifejezetten örülne, ha az USA-ban védené meg a bajnoki címét. „Az austini verseny mindig az év egyik csúcspontja számomra. Imádom az Egyesült Államokat, és sok időt töltök az országban, ezért mindig nagyon várom ezt a futamot" – mondta Hamilton, aki az első brit pilóta lehet, aki zsinórban két évben bajnoki címet nyer.

„A korábbi tapasztalataimból megtanultam, hogy ebben a sportban semmit nem lehet biztosra venni, amíg valóban meg nem történik" – figyelmeztetett a brit, aki 2007-ben a szinte biztosnak tűnő bajnoki címet bukta el az utolsó két versenyen. „Ugyanúgy közelítem meg ezt a versenyt is, mint az összes többit - még négy nagydíj áll a rendelkezésemre, hogy megnyerjem a bajnokságot, és

Hamilton bebiztosíthatja a bajnoki címet Forrás: AFP

Rosberg tisztában van vele, hogy csupán halvány matematikai esélye maradt a bajnoki címre, de az utolsó versenyeken szeretné megmutatni, hogy képes legyőzni Hamiltont. „Nyilvánvaló, hogy nagyon messze kerültem a bajnoki címtől. De nem tervezem, hogy emiatt feladjam a küzdelmet, vagy visszafogjam magam – a bajnokság végéig keményen nyomom a gázpedált, és remélem, jól szórakozok majd az utolsó versenyeken" – magyarázta a német, aki a szocsi kiesése után mondhatott le végleg a bajnokságról.

A tabella második helyéért viszont komoly csatára kerülhet sor, hiszen az oroszországi második helyével Vettel 7 ponttal Rosberg elé került. A német Szocsiban elmondta, mindent megtesz majd, hogy megtartsa ezt a pozíciót, de tudja, hogy még mindig a Mercedest vezető honfitársa az esélyesebb az összetett 2. helyre.

A Williams gyors volt az Orosz Nagydíjon, de Felipe Massa elrontott időmérője és Valtteri Bottas verseny végi ütközése miatt végül sokkal kevesebb pontot szereztek, mint amire számítottak. Az autójuk tempója viszont bizakodásra ad okot a következő versenyek előtt. „Optimisták vagyunk, és a pálya elvileg fekszik az autónknak, ezért jó versenyre számítunk" – mondta a Williams vezető versenymérnöke, Rob Smedley az USA Nagydíjról. „A legutóbbi nagydíjon mindkét pilótánk remekül vezetett, remélem, most több pontot tudunk szerezni."

A Renault az austini hétvégére elkészült a fejlesztett motorjával,

az újításokhoz 11 zsetont elhasználtak a rendelkezésükre álló 12-ből. Egyelőre azonban nem biztos, hogy a Red Bull a hétvégén beveti az új erőforrást, hiszen ebben az esetben hátrasorolnák őket a rajtrácson.

Az eredménytől függetlenül mindenképpen ünnepelni fog a hétvégén a Sauber: az F1-ben 1993 óta jelen lévő istálló a 400. nagydíjára készül.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!