A sport a politika áldozata lett Indianapolisban

Forma-1, USA Nagydíj 2005
INDIANAPOLIS, IN - JUNE 19: Michael Schumacher of Germany and Ferrari stays on the track as the Michelin users file into the pits at the start of the United States F1 Grand Prix at the Indianapolis Motor Speedway on June 19, 2005 in Indianapolis, Indiana. (Photo by Clive Rose/Getty Images) *** Local Caption *** Michael Schumacher
Vágólapra másolva!
Vasárnap lement a Forma-1 történetének eddigi talán legnevetségesebb futama, amely után mindenki mutogat mindenkire. Összeállításunkban megpróbáltuk összeszedni a legérdekesebb nyilatkozatokat.

Paul Stoddart Minardi-főnök csalódottan - Max Mosley FIA-elnököt is megvádolva -, míg Narain Karthikeyan örömmel értékelte a Forma-1-es világbajnokság indianapolisi futamát, a Michelin-csapatok bojkottja miatt hat résztvevősre zsugorodott USA Nagydíjat.

Csak a Bridgestone gumikat használó autók rajtoltak el Forrás: Getty Images/AFP/2005 Getty Images/Clive Rose

"Ismertük a megoldást, de ezt elutasította az az ember, akinek jogában állt volna a módosítás" - mondta Stoddart. "Ha lett volna lassító, húsz autó indulhatott volna, de Max Mosley azt mondta, nem lesz sikán. Tíz csapatból kilenc beleegyezett, hogy a világbajnoki pontok kiosztása nélkül versenyezzünk, de erre sem került sor. A problémát a Michelin okozta, de a döntés Max Mosley és a csapatok kezében volt. Kilenc csapat beleegyezett, így érdekelne, hogy milyen okból keménykedett az FIA."

"A Ferrari ezúttal csak annyit mondott, hogy ők ebből ki akarnak maradni, mert ez nem az ő bajuk, hanem a Forma-1 problémája. Ha megépítették volna a sikánt, akkor is ez az eredmény született volna, de a sport nem lett volna a politika áldozata. Ez minden más sportágban az elnök visszavonulásához vezetne, így nem lepne meg, ha nálunk is felszólítanák a lemondásra Max Mosley-t" - szögezte le a Minardi főnöke.

"Nem érdekelnek a szerzett pontok, a legcsekélyebb mértékben sem örülök ennek, nem érdemeltük meg őket. Ez egy szomorú nap volt a Forma-1 számára. Semmilyen büszkeséget vagy boldogságot nem érzek."

A Minardi legutóbb szintén Indianapolisban szerzett pontot: 2004-ben Baumgartner Zsolt lett nyolcadik, s az egy pontot ért. Akkor azonban minden csapat elindult, míg vasárnap csak hat autó körözgetett. A faenzaiak közül a holland Christijan Albers ötödik, míg az osztrák Patrick Friesacher hatodik lett, így a csapat hét pontot gyűjtött.

"Felmérhetetlen károkat okozott a mostani ügy. Nem lennék meglepve, ha Indianapolis mostantól nem kérne a Forma-1-ből. Nem hibáztathatnánk őket. Mindenestre szeretnék elnézést kérni a szervezőktől és a szurkolóktól a vasárnapi esetért" - tette hozzá Stoddart, aki már a verseny alatt mutogatta, mi a véleménye a cirkuszról.

Mint utóbb kiderült, a Minardi eredetileg - szolidaritásból - szintén vissza akart lépni, de a csapatfőnök módosította álláspontját, miután a korábban ugyanezt a lépést elfogadó Jordan-Toyota két autója a felvezető kör után nem tért vissza a boxba.

A vasárnapi kínos ügy a faenzaiak mellett a Jordannek is pontokat hozott, s a negyedik helyen célba érkezett indiai Narain Karthikeyan nem tagadta, örül annak, hogy történelmi tettet hajtott végre. "Először lettem pontszerző a Forma-1-ben, így nem érdekel, hogy milyen körülmények között. Én lettem az első indiai versenyző, akinek ez sikerült, természetesen nagyon boldog vagyok" - fogalmazott Karthikeyan, aki alaposan kikapott csapattársától, a harmadikként leintett Tiago Monteirótól.