A mezőny annyira tartott a hétvégi esőzésektől, hogy pénteken megkettőzött erővel készültek a versenyre, ennek köszönhetően szombaton déltől már az időmérő kerülhetett napirendre. Az élcsapatok nem siették el a pályára lépést, eleinte csak a Haas versenyzői rótták a köröket, később pedig lágy gumikkal, rövid etapokra rendezkedtek be.
Közöttük is kirívó volt Max Verstappen, aki az utolsó 10 percig mindössze 8 kört tett meg, összehasonlításként Valtteri Bottas ekkor már 20-nál járt, Lewis Hamilton pedig 14-szer fordult. Ez alapján nem meglepő, hogy a hajráig a Mercedesek vezettek, 1:04.369-cel a brit pilóta diktálta a tempót, finn csapattársa 1:04.832-t tudott elérni.
Verstappen bő 5 perccel a leintés előtt próbálkozott ismét,
a holland pilótának az első szektor nem alakult jól a forgalom miatt (morgott is Nicholas Latifi miatt), a másodikban egyéni, a harmadikban abszolút leggyorsabb volt. Végül 0,204 mp-es hátránnyal feljött a 2. helyre, egy következő körében 0,201 mp-re közelített, de pályaelhagyás miatt ezt a próbálkozását törölték.
Ennek köszönhetően Hamilton megőrizte a vezetést Verstappen, Bottas és Pérez előtt, az AWS szerint az első négy helyen ez a valós erősorrend is.
Az edzés különösen fontos volt a 6. helyezett Pierre Gaslynak,
aki kénytelen volt kihagyni a pénteki második szabadedzést, az autójában kicserélték az MGU-H-t, így ismét pályára léphetett, és érdemben is készülhetett az időmérőre, valamint a futamra. A francia pilóta a két élcsapat autóin kívül csak csapattársától, Cunoda Jukitól kapott ki, az Alpha Tauri ismét versenyképes volt.
Szépített a Ferrari gyenge pénteki formája után Charles Leclerc, bejött a 7. helyre Fernando Alonso és a Lance Stroll-Sebastian Vettel sorrendben következő Aston Martinok előtt. A képzeletbeli pontszerzők sorrendjét a német pilóta zárta, ez azt jelenti, hogy a McLarenek nem fértek be a legjobb 10 közé, de a wokingiak két autója teljesen más programot futott, mint a többiek.
A szabadedzések alapján úgy tűnik, egyelőre Lewis Hamilton a pole pozíció várományosa, mert a törölt köre nélkül péntek délután és szombaton is gyorsabb volt Max Verstappennél, de a pályaelhagyások és a formaidőzítés befolyásolhatja az események alakulását, így mindenképpen feszült időmérőre van kilátás.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.17. - 13:30Emilia Romagna Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.17. - 17:00Emilia Romagna Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.18. - 12:30Emilia Romagna Grand Prix - Last Practice |
2024.05.18. - 16:00Emilia Romagna Grand Prix - Qualification |
2024.05.19. - 15:00Emilia Romagna Grand Prix - Race |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Stájer Nagydíj 3. szabadedzésének élő közvetítésében. Az idén először, de nem utoljára teszi tiszteletét a mezőny a Red Bull Ringen, hiszen a jövő hétvégén az Osztrák Nagydíjat is ugyanitt fogják futni, de most koncentráljunk egyelőre az előttünk álló eseményekre.
A tegnapi nap alapján ez a hétvége is a világbajnoki címért csatázó Mercedes, illetve Red Bull-pilóta harcáról fog szólni, ma legalábbis mindenképpen, egykörös tempóban ugyanis messze a mezőny fölé magasodnak ők ketten. Hogy a versenyen mi lehet, azt viszont nehéz megmondani. Hogy miért, arról olvassák el alábbi elemzésünket!
Alábbi, a 3. szabadedzés előtt készült képünkön verőfényes napsütésben látható a Red Bull Ring. Ez persze nem azt jelenti, hogy az időmérőre ne érkezhetne meg a csapadék, amelyet nem mellesleg egyébként is vasárnapra jósoltak a legnagyobb eséllyel.
Ez megszokott dolog az edzésnapok reggelén/délelőttjén, de jelen körülmények között azért is van kiemelt jelentősége, mert az FIA változtatott a kerékcserékre vonatkozó szabályokon, minden valószínűség szerint a Mercedes nyomására.
Íme az aktuális hőmérsékleti adatok a pályáról. Kellemes 20 fok van a Red Bull Ringen, a 44 fokos aszfalt pedig a gumikat sem állítja megoldhatatlan feladata elé.
Zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, az óra pedig elkezdte a visszaszámlálást 60 percről, a két Haas pedig már ki is ment.
A bokszutcában dolgozók testi épsége érdekében nagyon reméljük, hogy nem, de azért sosem lehet tudni. Egy biztos, hogy Valtteri Bottas nagyon oda fog figyelni erre, miután tegnapi bakijáért 3 rajthelyes büntetést kapott. Íme a nem mindennapi jelenet egy különös, az autó sebességét igazán jól érzékeltető kameraállásból.
A két Haas kemény gumikon van kint, első mért körükben pedig Mick Schumacher 1,1 másodperccel ment jobbat Nyikita Mazepinnél, és 1:11.308-cal jelenleg az első helyen áll. Rajtuk kívül csak Gasly hajtott eddig ki a bokszból, de egy kör után vissza is tért oda, így ez vélhetően csak egy ellenőrző kör volt a tegnapi szenzorhiba után, ami miatt a teljes második szabdedzést ki kellett hagynia a francia pilótának.
Schumacher is javított (1:11.238), de az orosz így is közelebb, egészen pontosan 22 századra került tőle 1:11.458-as körével, és még ennél is közelebb lehetne, ha 1:11.322-es körét nem törölték volna az utolsó kanyar kiszélesítése miatt. A többiek továbbra is a garázsban pihennek.
Mazepin nem csak az utolsó, 10-es, hanem az utolsó előtti, 9-es kanyart is kiszélesítette, majd amikor a mérnöke figyelmeztette erre, megköszönte a jelzést, és hozzátette, hogy nem tudta, a 9-es kanyarban sem lehet szélesen fordulni.
Schumacher és Mazepin visszatért a bokszba, helyettük pedig Alonso és Ocon vette birtokba a Red Bull Ringet, az imént pedig Räikkönen is csatlakozott hozzájuk. Mindkét francia autó a közepes gumikon van kint.
Jó 4 másodperccel agyoncsapták a Haasok idejét, a spanyol 1:07.031-gyel az élre állt, mögötte Ocon következik 1:07.353-mal. Hamarosan Räikkönennek is lesz mért köre (ő lágy gumin van).
Räikkönen átvette a vezetést Alonsótól (ha mondjuk 2005-ben lennénk, ebben a kijelentésben az edzés végén sem lenne semmi meglepő), és 1:06.7-es körével az élre állt, viszont a pálya szélesítése miatt nem tarthatta meg az idejét, így a neve gyorsan el is tűnt a rangsorból.
Második mért körében javítani tudott a francia 1:06.839-re, a spanyol viszont nem, íhy most 2 tizeddel visszaszorult a második helyre. Közben kezd megélénkülni a forgalom, Latifi, Giovinazzi és Ricciardo is megérkezett.
Günther Steiner közben arról beszél a Sky Sportsnak, hogy a két Haas megtankolva ment és a versenyre készült az edzés elején a kemény gumin.
Második mért körében javítani tudott a francia 1:06.839-re, a spanyol viszont nem, íhy most 2 tizeddel visszaszorult a második helyre. Közben kezd megélénkülni a forgalom, Latifi, Giovinazzi és Ricciardo is megérkezett.
Günther Steiner közben arról beszél a Sky Sportsnak, hogy a két Haas megtankolva ment és a versenyre készült az edzés elején a kemény gumin.
1:06.686-tal a spanyol állt ismét az élre, mögé pedig Giovinazzi jött be lágy gumin. Latifi sem rossz a Williamsszel, mindössze 167 ezredre van Alonsótól. Räikkönen is ment egy értékelhető kört, de 37 ezredes hátránya ellenére csak a harmadik (csapattársa mindössze 3 ezredre van Alonsótól).
Már Latifi körén is látszott, hogy a Williams jól kezd, de Russell most egyenesen az első helyre ugrott 1:06.454-gyel, ráadásul a közepes gumin tette mindezt. Mögötte Gasly következik 56 ezredes hátránnyal, de ő lágyakon van.
Közben mindenki kint, úgyhogy hamarosan jönnek a Red Bullok és Mercedesek is.
Szimbolikus is lehetne ez a pillanat, hiszen a Mercedes jövő évi üléséért versengő két pilótáról van szó, de a valóságban csupán annyi történt, hogy egy Mercedes megelőzött egy Williams-t, ráadásul lágyabb gumin.
Bottas ideje 1:06.212, mögötte pedig időközben már Cunoda van 175 ezredes hátránnyal.
Most játszották vissza, ahogy sikerült kiengedniük Gaslyt Bottas elé, ami miatt a finnek fékeznie kellett. Lehet, hogy büntetés vár a csapatra.
1:06.063 az új legjobb idő Bottastól, miközben csapattársa lágy gumin csak 1:06.464-et ment elsőre. Közben Sainz majdnem megint (pénteken megtette) megforgott a négyes kanyarban, de ezúttal megúszta.
Első lágy gumis körével az élre állt a holland (1:05.571) és nem is keveset, 5 tizedet adott Bottasnak. Hamilton így már csak a hetedik, a két Ferrari és Russell is előtte van.
1:05.900-al feljött a második helyre a címvédő (így is 3 tizedre van Verstappentől), de nem sokkal ezután jött az Alpha Tauri japán pilótája és közepes (!) gumin letaszította a második helyről a Mercedest. A sorrend: Verstappen, Cunoda, Hamilton, Bottas, Sainz, Gasly, Leclerc, Stroll, Pérez, Giovinazzi.
Megérkezett Nyikita Mazepin menetrendszerű megforgása is, most az egyes kanyarban sokallt be az orosz és állította keresztbe a Haast, de tovább tudott menni és visszajött a garázsba. Ez a lágy szettje viszont alighanem megy a kukába.
Hamilton az imént értetlenkedett a rádióban, hogy honnan ered a 3 tizedes hátránya (mérnöke szerint főleg az egyenesekben gyorsabb a Red Bull), erre most jött a holland és 1:04.971-re javított, amivel már 9 tizeddel (!) vezet a közben a hatodik helyre visszaeső hétszeres világbajnok előtt.
Verstappen mögé Gasly zárkózott fel lágy gumin, de az ő hátránya is 7 tized, majd jön Bottas, Pérez, Cunoda és végül Hamilton a hatodik helyen.
Ami még most is jelentős, 4 tizedmásodperc, noha legalább a 2. helyre előrejött. Verstappen viszont egyelőre érinthetetlennek tűnik.
Nemsokára jönnek az időmérős körök újabb szett lágy gumin, addig azonban a mezőny nagy része visszatért a garászba, most csak Alonso és Räikkönen van kint.
Verstappen vezet tehát Hamilton és Gasly előtt, mögöttük Bottas, Cunoda, Leclerc, Giovinazzi, Sainz és Alonso az első tíz sorrendje.
Ilyenkor még apróbb beállítás-változtatásokat is el tudnak végezni a csapatok, akik szinte úgy várnak az utolsó percekre a gyorskörökkel, mintha ez már az időmérő lenne. Persze még nem az, de a egykörös tempót illetően azért elég jó támpontot fog adni.
Leclerc egyenesen bejött a második helyre, miután 3 tizedet adott Sainznak, de jönnek a Mercedesek.
Remek kört rántott elő valahonnan Hamilton, aki 1:04.369-cel átvette a vezetést és 6 tizedet adott a harmadik helyre visszacsúszó Verstappennek, ugyanis nemcsak a 44-es, hanem a 77-es rajtszámú Mercedes is jó időt autózott, Bottas 1:04.832-vel jelenleg a második.
Nem rossz ez a négyszeres világbajnoktól, aki lágy gumin 1:05.492-t autózott, amivel többek között a két Alpha Taurit és Carlos Sainz Ferrariját is megelőzte, miközben Leclerc-től 2 tizedre van.
Noha egy kicsit feltartották a gyorsköre végén, így is 1 másodpercet kapott Hamiltontól és Verstappen előző körét sem tudta megközelíteni, ezért csak a hatodik helyen áll. Gasly közben javított és feljött negyediknek, miközben Verstappen még mindig a garázsban ücsörög.
Nemsokára megtudjuk, milyen válasza van Hamilton tempójára a hollandnak, aki az imént megkezdte a gyorskörét.
Az első szektorban javítani sem tudott, a másodikban egyéni legjobbat, a harmadikban pedig abszolút legjobbat tudott, és végül 2 tizeddel elmaradt a Mercedestől.
Valakire panaszkodott, amiért feltartotta, talán Latifi volt az. Mérnöke nyugtatta, hogy ne aggódjon. Most elment egy újabb gyorskörre.
1:04.570-et ment, amivel gyakorlatilag ugyanúgy 2 tizedre lett volna Hamiltontól, de nem tarthatta meg ezt a körét pályaszélesítés miatt. Erre mondják, hogy nem oszt, nem szoroz.
Időközben leintették az utolsó gyakorlást, amelyen így Lewis Hamilton zárt az élen Max Verstappen, Valtteri Bottas és Sergio Pérez előtt.
A tegnapi második szabadedzést kihagyó Gasly a hatodik, csapattársa, Cunoda Juki pedig az ötödik helyen végzett. Innen az olasz istállónak kötelező lesz a Q3-ba jutás, mögöttük viszont már tényleg bármi lehet az időmérőn. A hetedik helyen Leclerc, a nyolcadikon Alonso, a kilencediken Stroll, a tizediken pedig Vettel végzett.
Sainz csak a 13. lett a másik Ferrarival, de az igazi blama a McLareneké, akik ha kevés üzemanyaggal érték el a 17. és a 19. helyet, akkor óriási bajban vannak. Érdemes még kiemelni Mick Schumachert a Haasszal, aki csapattársát 7 tizeddel verve a 16. helyen zárt, azaz Mazepin mellett Latifit és mindkét McLarent is megelőzte.
Erről élőben lemaradtunk, de az edzés leintése utáni visszajátszásból kiderült, hogy a Ferrari is figyelmetlen volt és simán kiküldte a bokszutcában Stroll elé Leclerc-t, aki az utolsó pillanatban azonban megállt és elengedte a kanadait, így talán az olaszok megússzák a büntetést.
Mostanra köszönjük a figyelmüket, legközelebb 14 óra 50 perckor jelentkezünk az időmérő edzés élő közvetítésével, addig a viszontlátásra!