Társoldalunk:

A Mercedes állhat a Red Bullnak ártó szabályváltozás mögött

2021.06.26. 09:54

A Magyar Nagydíjtól lassabban lehet majd kereket cserélni a Forma-1-ben, ami elsősorban a Red Bullra nézve kedvezőtlen. Toto Wolff elismerte, hogy érdeklődtek az FIA-nál, de állítása szerint nem biztos abban, hogy ez sarkallta a szövetséget a módosításra.

Újabb front nyílt a világbajnoki címért küzdő Red Bull és Mercedes között, a Stájer Nagydíj előtt az FIA bejelentette, hogy egy technikai direktíva révén a Magyar Nagydíjtól lelassítják a kerékcseréket, ami egyértelműen kedvezőtlen a Red Bullnak, hiszen a csapat folyamatosan a legjobbak között szerepel e téren és a rekordot is ők tartják anélkül, hogy komoly hibát vétettek volna a futamokon.

A kerékcserék a Forma-1 látványos elemei, a 2019-es Osztrák Nagydíj előtt sokan személyesen is látni akartákForrás: Philip Platzer/Red Bull Content Pool

A direktíva lényege, hogy a szerelők csak bizonyos mértékű biztonsági ráhagyásokkal teljesíthetik a bokszkiállás munkafázisait, hivatalosan azért, hogy az autó ne tudjon azelőtt elindulni, hogy a kerekeket biztosan rögzítik. Ez bizonyos időközönként előfordul és veszélyes helyzet, de a mérnökök ilyenkor azonnal utasítják a pilótát, hogy álljon meg, és adja fel a versenyt.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is erre utalt, amikor az FIA pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta, nagyon részletes az új technikai direktíva, ő szinte szabályváltozásként értékeli az új utasítást és csalódásként élte meg, hogy kénytelenek megbarátkozni az új helyzettel azután, hogy világcsúcsot állítottak és idén is a legjobbak között szerepelnek a kerékcserék terén.

„A résztvevők kötelessége biztosítani, hogy az autó biztonságos és ha nem rögzítik mind a négy kereket, akkor azonnal meg kell állni az autóval, ami brutális büntetés – utalt az azonnali kiesésre. – Nem igazán értem, hogy mit akarnak elérni a direktívával, mert ez borzasztóan bonyolult eset. Persze, amikor versenyhelyzet van, és az embert nem tudják legyőzni, akkor a leglogikusabb az, ha az ellenfelek megpróbálják lelassítani, nyilvánvaló, hogy most is ez történik.”

Horner mellett a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff foglalt helyet, elmondása szerint elkezdte olvasni a bonyolult dokumentumot, de inkább a sportigazgatóra és a mérnökökre bízta az értelmezést, viszont elismerte, nekik is vannak kérdéseik az alkalmazással kapcsolatban. Sokadik kérdésre felfedte, hogy korábban érdeklődtek az FIA-nál a kerékcserék ügyében.

Horner és Wolff látszólag hasonló álláspontot képviseltForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

„Megkerestük az FIA-t a kerékcserék biztonsági mechanizmusaival kapcsolatban, ez egy általunk használt rendszerre vonatkozott és arra, hogy optimalizálhatjuk-e. Ez három-négy héttel ezelőtt volt, és technológiai vonatkozású kérdés volt. Vajon ez előidézett bármi mást is? Talán. Nem tudom” – nyilatkozta.

Horner odáig ment, hogy szerinte egyenesen veszélyes az, hogy a szerelőknek ilyen feszített helyzetben azzal kell foglalkozniuk, hogy biztosan meglegyen az elvárt biztonsági időráhagyás, szerinte a technikai direktívát „nem gondolták át rendesen.” Hozzátette, szerinte az F1 az innovációról szól, és ezt bátorítani, nem kontrollálni kellene.

Wolff is azt mondta, nem teljesen biztos abban, hogy mi szükség van a direktívára, de felhívta a figyelmet arra, hogy a versenyszellem mellett a biztonság is fontos szempont, a Mercedes ezért szándékosan nem is hajt arra, hogy a lehető leggyorsabban kereket cseréljenek, épp azért, hogy fel se merülhessen a kiesés lehetősége.

A Mercedesnél is voltak már gondok a kerékcserével, de ők inkább biztosra mentekForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

„Korábban volt egy eljárásunk, hogy ez ne fordulhasson elő, van néhány ellenállásunk a rendszerben, ami biztosítja ezt, viszont lelassítja a bokszkiállásokat. Ez viszont a saját döntésünk volt, senki másnak semmi köze nincs hozzá. A gyors kerékcserék jó dolgok, jól néznek ki, de nem vagyok teljesen biztos abban, hogy nagy mértékben befolyásolják a teljesítményt.”

„Átlagosan egy-két tizedmásodpercről beszélünk, nem a leglassabb és a leggyorsabb között. Valóban érdekes lesz látni, hogy mi ennek az egész ügynek az alapja.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK