Az Aston Martin idén is profitálna a Mercedes tavalyelőtti lemásolásából

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, Lance Stroll, Aston Martin
Aston Martin's Canadian driver Lance Stroll drives during the third practice session of the Formula One Saudi Arabian Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit in Jeddah on December 4, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
Sokat tanult a 2020-ban (még Racing Point néven) Mercedes-klónt készítő Aston Martin, miközben az elmúlt nyolc szezon konstruktőri világbajnokának filozófiáját követte. Andrew Green technikai igazgató szerint ez a teljesen új 2022-es autó esetében is jól fog jönni nekik.

Az akkor még Racing Point néven működő, az idei szezonra Aston Martinná változó silverstone-i istálló nagy feltűnést keltett a 2020-as szezon előtti teszteken azzal, hogy a Mercedes 2019-es autójára megszólalásig hasonlító versenygéppel állt elő. A sokak által csak pink Mercedesnek nevezett autóval a csapat lemásolta a W10-est (Andrew Green technikai igazgató szerint nem ez a megfelelő kifejezés), majd sikeresen megvédte az ötletét, noha a fékhűtők egyezése miatt pontlevonásban részesült. A tavalyi szezonra a fejlesztések nagy arányú befagyasztása miatt maradt a 2020-as koncepció, de a csapat a fejlesztésekkel a saját útját járta, viszont jóval kevésbé zárt sikeres évet. Green szerint azonban mindenképpen profitáltak a másolósdiból.

A 2020-as Racing Point és a 2020-as Mercedes egymás mellett Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Egyértelműen felnyitotta a szemünket új munkamódszerekre, koncepciókra és ötletekre. Valamint lehetővé tette, hogy ezt a fajta gondolkodást bizonyos mértékig a 2021-es, és egyértelműen a 2022-es autó esetében is kövessük" – ecsetelte Green a The-Race.comnak, hogy milyen előnyei voltak a Mercedes koncepcióját követő útnak.

Mivel a 2019-es Mercedes terveihez nem férhettek hozzá, a silverstone-i gárdának saját magának kellett rájönnie arra, hogy mitől olyan jó a W10-es, ennek feltárása alatt pedig ők is rengeteget tanultak. „Amit csináltunk, hogy megnéztük az autót, és elkezdtük feltérképezni, hogy miért volt jelentősen gyorsabb, mint mindenki más gépe. Elvégeztük a saját felfedezéseinket, ezt a folyamatot pedig nem lehet lerövidíteni.

– magyarázta Green.

„Bizonyos szempontból pedig ez még nehezebb is, mivel néha az irány eltér attól, amit az ember helyesnek gondol. Szerintem a csapat nagyszerű munkát végzett az autó mögötti filozófia megértésével" – utalt arra, hogy mindig szem előtt kellett tartaniuk, hogy ne térjenek el a Mercedes által követett filozófiától.

Az Aston Martin AMR01-es is nagyon hasonlított a Mercedes autójára Forrás: AFP/Andrej Isakovic

„Ha megnézzük a rajtrácsot, sok más csapat is követte ezt a filozófiát. Azt csinálták, amit mi 2020-ban. Fogták a leggyorsabb autót filozófiáját, és kifejlesztették a sajátjukat. Ez nem egy új koncepció, csak mindenki rákapott, mert szerintem elég jó munkát végeztünk, más csapatokat ez pedig egy kicsit dühített" – mondta az Aston Martin technikai igazgatója, majd elismerte, hogy óriási csapás volt nekik az alacsony padlószögű autókat (ők és a Mercedes használnak ilyet) érzékenyebben érintő új padlólemez-szabály, és már az rengeteg erőforrásukat felemésztette, hogy visszanyerjék az elveszített leszorítóerőt.