Kevés trükkhöz nyúlhat az Aston Martin, de tudja, mire építené a fellebbezést

Forma-1, Aston Martin
Mechanics move the car of Aston Martin's German driver Sebastian Vettel to the starting grid ahead of the Formula One Hungarian Grand Prix at the Hungaroring race track in Mogyorod near Budapest on August 1, 2021. (Photo by FLORION GOGA / POOL / AFP)
Vágólapra másolva!
Az Aston Martin a szenzorok adataira építené a védekezést a Magyar Nagydíjról kizárt Sebastian Vettel ügyében, de hivatalosan még nem nyújtották be a fellebbezést, mérlegelik a helyzetet.

Legkésőbb csütörtök estig eldől, az Aston Martin megpróbálja-e megvédeni Sebastian Vettel 2. helyét a Magyar Nagydíjon, vagy belenyugszanak a kizárásba. A német eredményét azért törölték, mert az autójából nem tudták kivenni az előírt 1 liter benzint a technikai ellenőrzésnél, de a csapat azt állítja, volt, van benne még annyi (a már kinyert 0,3 literen felül további 1,44), csak az egyik gyűjtőszivattyú meghibásodott.

A fellebbezési szándékról már értesítették a Nemzetközi Automobil Szövetséget (FIA), mindazonáltal nem biztos, hogy élni is fognak vele.

– idézte a Racefans a csapat szóvivőjét.

Vettel 2. lett a pályán, de utólag kizárták Forrás: AFP/David W Cerny

Az autót mindenesetre lefoglalta az FIA a további fejleményekig. Az Aston Martinnak szerencséje van, hogy pont most kezdődött meg az F1 nyári szünete és augusztus utolsó hétvégéjéig nincs verseny, és

arra tervezik alapozni az érvelést Vettel 2. helyének megtartására, hogy a rajt előtt betöltött mennyiséggel és az FIA által hitelesített benzinfogyasztási adatokkal bizonyítani tudják, hogy az autóban elegendő üzemanyag maradt.

„Meg kell mutatnunk az FIA-nak, hogy a számításaink szerint van még 1,44 liter benzin a tankban, és [a lecsapolt] 0,3 elegendő a mintaelemzéshez. Ez a fellebbezés alapja – közölte az Autosporttal Otmar Szafnauer csapatfőnök a diszkvalifikáció kihirdetése után. – Amint többet tudunk, van-e alapja a fellebbezésnek, benyújtjuk vagy elengedjük."

Nem maradt elég benzin benne, pontosabban az FIA nem tudott eleget kiszedni a vizsgálathoz Forrás: AFP/Florion Goga

A csapat jogelődje, a Jordan több mint két évtizede megúszott egy hasonló ügyet: az 1999-es Brazil Nagydíjon 3.-ként végző Heinz-Harald Frentzen autójából nem tudtak 1 liter benzint kivenni, de annyit igen, hogy megtöltsék a három fiolát (ezekből egy-egyet az FIA, illetve egy függetlenül labor vizsgál meg, a harmadik minta a csapatnál marad tartaléknak). „Amint elég benzin összegyűlt a három mintához, az FIA elégedett volt Szétszedtünk minden vezetéket, hogy az utolsó cseppet is begyűjtsük" – emlékezett vissza Twitteren a csapat korábbi mérnöke, Mike Gascoyne.

Most viszont utóbbi megoldáshoz nem lehet nyúlni, az Autosport szerint csak olyan trükkök jöhetnek szóba a zugokban lappangó folyadék kisajtolására, mint például a kocsi bakra helyezése és mozgatása.

A rádióban egyébként Vettelnek az utolsó körben szóltak, hogy spóroljon a benzinnel és a levezető kört nagyon lassan teljesítse, a minimális súly biztos elérése érdekében pedig minél több gumitörmeléket szedjen fel a kerekeivel.