Nem csitul a botrány, a Mercedes bojkottálja az FIA-t és fellebbezni készülhet

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Mercedes' British driver Lewis Hamilton drives ahead of Red Bull's Dutch driver Max Verstappen at the Yas Marina Circuit during the Abu Dhabi Formula One Grand Prix on December 12, 2021. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, hogy a Mercedes nem adja fel, és fellebezést nyújt be azért, hogy a bíróságon szerezze vissza az Abu-dzabi Nagydíj utolsó körében, a versenyigazgató vitatható döntése nyomán elbukott világbajnoki címet. Erre utaló jel, hogy a csapat bojkottálta az FIA szokásos év végi fotózását.

Lassan már csak 24 órája marad az Abu-dzabi Nagydíj után óvásokat benyújtó, majd azok elutasítása után az egyik óvásával kapcsolatban fellebbezési szándékát jelző Mercedesnek arra, hogy benyújtsa a fellebbezését az FIA-nak. Mivel a Max Verstappen világbajnoki címét hozó, vitatott körülmények között véget ért utolsó futam óta gyakorlatilag teljes a hírzárlat az istálló részéről, csak a különböző forrásokból és jelekből lehet arra következtetni, hogy a Mercedes komolyan fontolgatja a fellebbezést. Az egyik ilyen jel, hogy nem küldték el nemcsak az F1-es, hanem a Formula E-csapat autóit sem az FIA év végi, a szövetség sorozatainak konstruktőri győzteseivel tartott keddi fotózására.

Toto Wolff és Valtteri Bottast az FIA 2019-es díjátadó gáláján, háttérben a világbajnok W10-es konstrukcióval Forrás: Daimler AG/Eric Vargiolu

Lemondott futam utáni interjúk, elmaradó sajtóanyagok, elnémult közösségi média-csatornák. A Mercedes Lewis Hamilton egyből a verseny után, az autóból kiszállva Jenson Buttonnak adott nyilatkozatát leszámítva semmilyen módon nem nyilatkozott a szezonzáró futam óta. Persze beszéltek helyettük a tetteik: két óvást is benyújtottak, megpróbálva visszaszerezni az utolsó körben elbukott vb-címet, majd miután az FIA mindkettőt elutasította, azonnal jelezték a fellebbezési szándékukat.

A fellebbezés benyújtására a szándék jelzésétől számítva 96 órájuk van, tehát csütörtök estig kell azt megtenniük.

Egyelőre semmilyen információ nem érkezett sem a csapat, sem az FIA részéről azzal kapcsolatban, hogy valóban fellebbeznek-e, de a jelek most erre utalnak.

Míg a The Times a futam utáni hétfőn arról írt, hogy Toto Wolff csapatfőnök – bár továbbra is mérges a szezonzárón történtek miatt – felismerte: ha továbbra is a zöld asztalnál akarják visszaszerezni Hamilton győzelmét és a vb-címet, az igencsak káros lenne a sportágnak, addig Dieter Rencken, a Racefans veterán újságírója két nappal később megbízható forrásokra hivatkozva állítja: a Mercedes és az FIA között továbbra is óriási szakadék tátong.

A Mercedes célja, hogy visszaszerezze a világbajnoki trófeát Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Mindezt az bizonyítja, hogy

a Mercedes a hírek szerint bojkottálta az FIA csütörtöki díjátadója előtti szokásos fotózását, és a szövetség kérése ellenére nem küldte el sem az F1, sem a Formula E konstruktőri bajnoki címét megnyerő autóját,

miközben a többi FIA-bajnokság győztes csapata megtette ezt. Ez a lépés is azt mutatja, hogy a Mercedes továbbra sem nyugszik bele az F1-es világbajnoki cím elvesztésébe, és komolyan fontolgatja, hogy fellebbez.

Miben bízhatnak?

A Mercedes továbbra is abba kapaszkodik, hogy Michael Masi versenyigazgató nem a szabályok szerint járt el akkor, amikor a Nicholas Latifi balesete miatt beküldött biztonsági autót kihívva újraindította a futamot. A konstruktőri világbajnok két ponton is kifogásolja Masi cselekvését: szerinte nem volt szabályos, hogy nem vehette vissza minden lekörözött pilóta a körét, csak a Hamilton és Verstappen között levő öt autót engedték el; illetve szerintük ott is hibázott a versenyirányítás, hogy már az elengedés körének végén behívta a biztonsági autót, miközben ezt csak a következő (utolsó) kör végén tehette volna meg.

Az óvásukat azonban ezzel kapcsolatban az FIA visszadobta, mondván a versenyigazgatónak jogában áll a saját belátása szerint kiküldeni, illetve behívni a biztonsági autót, ez pedig felülírja a Safety Car bokszba hajtásának idejéről szóló szabályt.

A Mercedes úgy véli, a szabályok szerint a biztonsági autó mögött kellett volna véget érjen a verseny, ebben az esetben pedig Hamilton lenne a világbajnok Forrás: Pirelli

A Racefans megszólaltatta Nicholas Bambert, a Penningtons Manches Cooper ügyvédi iroda szabályozási és kereskedelmi vitarendezési munkatársát, aki úgy véli, hogy

a Mercedesnek szilárd jogi alapja van megtámadni az óvást elutasító határozatot.

„A Mercedes óvására válaszul arra a következtetésre jutottak, hogy a 15.3-as pont engedményt ad a versenyigazgatónak arra, hogy kontrollálja a biztonsági autó használatát, ami felülírja a 48.12-es pontban előírt eljárást."

ahol kijelentette: »van egy követelmény a sportszabályzatban, amely előírja, hogy az összes lekörözött autót el kell engedni [mielőtt a biztonsági autót visszatér a bokszba és folytatódhat a verseny], ennélfogva a biztonsági autós fázis hosszabb volt, mint amit normál esetben szerettünk volna.« Azaz a versenyigazgató nem bírálhatja felül a szabályok megfelelő alkalmazását, beleértve a 48.12-es cikkek teljeskörű alkalmazását sem" – mondta a jogász.

Bamber szerint Masi cselekedetét lehet a Nemzetközi Sportkódex megsértéseként értelmezni,

amely kimondja, hogy a spotszabályzatot a „biztonság és a sport alapvető értékei mentén kell végrehajtani". „A sportág tisztessége részben a szabálykönyv következetes alkalmazásán múlik, és mint ilyen, a Mercedesnek a jelek szerint jó jogi alapja van arra, hogy fellebbezést kezdeményezzen."

Michael Masi a Mercedes szerint helytelenül járt el Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Azt ugyanakkor a szakember is elmondta, hogy amennyiben az FIA Nemzetközi Fellebbviteli Bíróságára is kerül az ügy, a szabályok következetlen alkalmazását nehezen lehet majd bizonyítani, az FIA pedig azzal érvelhet, hogy a nem egyértelmű szabályok esetében Masi a verseny közben, nyomás alatt, a futam biztonságos lebonyolítását szem előtt tartó döntéseire kell támaszkodni, illetve nem szabad megfeledkezni a sportjog általános érvényű alapelvéről sem, amely a játékvezető által hozott döntések tiszteletben tartására vonatkozik.

Bamber ugyanakkor úgy véli, hogy amennyiben az FIA erre hivatkozik majd, az sem fog meggyőző érvnek tűnni a futam során és a korábbi versenyekkel összehasonlítva is következetlen döntések fényében.

Kiemelte azt is, hogy nem feltétlenül tesz jót, ha a csapatfőnökök a verseny közben, közvetlen összeköttetés útján tudnak nyomást gyakorolni "a bíróra". Ezzel kapcsolatban Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója jelezte, hogy a következő szezontól be fogják tiltani a versenyigazgató és a csapatfőnökök közötti kommunikációt a futamok közben.

A Mercedes nem hagyhatja annyiban?

Hogy valóban fellebbez-e a Mercedes, az legkésőbb holnap estig ki fog derülni, ám amíg csak találgatni lehet erről, a valós indíték is kérdés lehet. A témában a The Guardiannak nyilatkozó választottbírósági jogász, Duncan Bagshaw szerint is erős pozícióban van az istálló ahhoz, hogy sikeresen jogi útra terelje a történteket, amit jelen állás szerint már csak azért is megtehet, mert nincs más választása.

Wolff dühös volt, de nem biztos, hogy pusztán ez vezéreli a Mercedes a fellebbezéshez folyamodásban Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

„Nagyon fontos a Mercedesnek, hogy azt az üzenetet közvetítése: a versenyzés a legfontosabb ebben a sportban, és tiszteletben tartják a pályán elért eredményt, miközben azt a tényt is el kell fogadniuk, hogy kereskedelmi szempontból ez a sportág a pénz körül forog.

Nem is inkább arról lehet szó, hogy meg akarják kérdőjelezni ezt a döntést, vagy azt akarják, hogy ügyvédek előtt dőljön el a szezon, hanem arról, hogy nincs más választásuk."

Egy biztos, az FIA holnap esti, szokásos év végi díjátadójáig kiderül, hogy miként döntött a Mercedes, ha pedig a fellebbezést választották, annak elbírálásáig Max Verstappent nem lehet majd biztosan a 2021-es szezon világbajnokának nevezni, ami a ceremóniára is rányomhatja a bélyegét.