Az F1 lépéseket tervez a csapatfőnökök felháborodást keltő akciója után

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Christian Horner, Red Bull
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 11: Red Bull Racing Team Principal Christian Horner looks on from the pitwall during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 11, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Ross Brawn elárulta, jövőre megtiltják a csapatfőnököknek, hogy a futamok alatt kommunikáljanak a versenyigazgatóval. Az F1 sportigazgatója azok után beszélt erről, hogy a Mercedes és a Red Bull első embere is megpróbálta befolyásolni Michael Masit.

Az idei szezonban a nézők hallhatták a versenyigazgató, illetve a csapatok képviselői közötti párbeszédeket a futamok alatt. Az újítással még színesebbé akarták tenni a sportág közvetítését, de ez valamikor visszafelé sült el, mert a nagyvilág olyan beszélgetéseknek is a fültanúja volt, amelyen sokan megbotránkoztak.

Horner (a képen) és Wolff is próbálta befolyásolni a versenyigazgatót Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Általában a sportigazgatók feladata, hogy egy vitás szituációban érveljenek Michael Masiank, de előfordul, hogy a csapatfőnökök is úgy érzik, hogy meg kell szólalniuk. Így történt ez az Abu-dzabi Nagydíjon is, ami sokaknál kiverte a biztosítékot, mivel nem tartották helyesnek, hogy akár Toto Wolff, akár Christian Horner befolyásolni próbálja a versenyigazgatót.

Előbb a Mercedes csapatfőnöke követelte Antonio Giovinazzi megállása után, hogy ne küldje be a biztonsági autót,

hiszen így Max Verstappen utolérhette volna Lewis Hamiltont. A versenyigazgató ekkor még csak virtuális safety cart rendelt el, Nicholas Latifi balesete után viszont nem maradt más választása. Ekkor jött a Red Bullt irányító szakember, aki követelte, hogy a lekörözöttek visszavehessék körüket, biztosítva pilótájának a támadási lehetőséget az utolsó körben. Wolffot ebben a szituációban csak a döntés meghozatala után lehetett hallani, amikor már kétségbeesetten bizonygatta Masinak, hogy rosszul határozott.

Mindez sokaknál kiverte a biztosítékot, és többen meg is védték a rengeteg kritikában részesülő versenyigazgatót, hogy ekkora nyomás alatt nem lehet normálisan dolgozni. Hasonlóan látja a helyzetet az F1 felső vezetése is, és Ross Brawn elárulta, tesznek róla, hogy jövőre ne forduljanak elő hasonló szituációk.

Ezt jövőre meg fogjuk szüntetni – idézi az Auto Motor und Sport az F1 2022 végén leköszönő sportigazgatóját. – Elfogadhatatlan, hogy a csapatfőnökök ekkora nyomás alá helyezik Michaelt a verseny alatt. Ez olyan, mintha a futballban az edzők a játékvezetővel tárgyalnának. Toto nem követelheti, hogy ne legyen biztonsági autó, Christian Horner pedig nem mondhatja, hogy a [lekörözött] autóknak vissza kell venni a körüket.

Ez a versenyigazgató belátásán múlik.”

Az egykori F1-es pilóta, Martin Brundle ugyancsak változásokat sürget. A manapság már a Sky Sports szakkommentátoraként tevékenykedő brit exversenyző a szokásos jegyzetében úgy fogalmaz, hogy „ennek az F1 egyik legszebb pillanatának kellett volna lennie, ehelyett dühöt és zavart éreztünk”.

Brawnnak sem tetszett a két élcsapat vezetőjének viselkedése Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Brundle úgy fogalmaz, hogy ha Masi maradni akar jelenlegi szerepében, és az F1, illetve az FIA meg akarja tartani őt, akkor módosításokra lesz szükség. Úgy véli, az ausztrál szakember elődje, a 2019-ben elhunyt Charlie Whiting alatt jól működtek a jelenlegi szabályok, de mára több szempontból is más lett a helyzet.

Egyrészt rendkívül sűrű lett a versenynaptár, a járvány idejében 17 hónap alatt 39 futamot rendeztek. Ennek következtében rengeteget kell utazniuk, ráadásul Masinak nem csak a nagydíjhétvégéken kell ott lennie: Brundle példaként azt említi meg, hogy miután az amerikai kontinensről megérkeztek Katarba, a versenyigazgató rögtön elutazott Dzsiddába, hogy megnézze, milyen állapotban van az új helyszín.

Az ehhez hasonló feladatokat persze Whitingnak is el kellett végeznie, de manapság sokkal több a távoli helyszín.

Utóbbinak ráadásul volt egy jobbkeze Herbie Blash személyében, emellett pedig Bernie Ecclestone és Max Mosley, az FIA akkor elnöke is színre lépett, ha úgy látták, hogy egy bármilyen módon játszadozik. Brundle azonban úgy érzi, hogy Jean Todt vezetésével a csapatok már kevésbé félnek a szövetségtől, így olyat is megengednek maguknak, amelyért Whiting rövid úton elhajtotta volna őket.

Elképesztően versengő típusú személyekről van szó, és nyomás alatt az ember minden elérhető eszközt bevet – jellemezte a csapatvezetőket Brundle. – A hatalmi berendezkedés és a kommunikáció iránya teljesen megváltozott, szóval ezeket az eszközöket jobban kell szabályozni.”