IMOLA, ITALY - APRIL 16: Otmar Szafnauer, Team Principal and Chief Executive Officer of Aston Martin F1 Team talks in the Team Principals Press Conference during practice ahead of the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on April 16, 2021 in Imola, Italy. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Finoman fogalmazva is érdekes kijelentéseket tett az Aston Martin F1-es istállójának csapatfőnöke Imolában. Otmar Szafnauer azt várja, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kezdjen valamit a szerinte őket hátrányosan érintő új szabályokkal, különben akár perelhetnek is.
Az Emilia Romagna Nagydíjon új fordulatot vett a Forma-1 idei legnagyobb szabályváltozásáról szóló vita. Az általános nézet szerint a padlólemez idei szezonra történő megváltoztatása hátrányosan érintette a mezőny két, alacsony padlószögű autókoncepcióját használó csapatát, az Aston Martint és a Mercedest. Előbbi istálló ráadásul látványosan szenved, Imolában a csapatfőnöke pedig kilátásba helyezte, hogy perre mennek, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem változtat a szabályokon.
Az Otmar Szafnauer által a Sky Sportsnak adott interjú első és második hallásra is eléggé abszurdnak tűnik, a román származású amerikai üzletember ugyanis azt nyilatkozta, beszélni fognak az FIA-val, amelytől azt várják, hogy egyenlőbbé tegye a feltételeket. „A biztonsági okokból végrehajtott szabályváltoztatásokkal kizárólag az FIA foglalkozik" – utalt Szafnauer arra, hogy az autók lassítása, tehát biztonsági megfontolás miatt megváltoztatott padlólemez-szabályok kidolgozásában az F1 és annak munkacsoportja is részt vett, ami szerinte nem helyes.
„Amint mondtam, szerintem az ilyesfajta változtatás kizárólag az FIA dolga. Ők a szakértők – ismételte meg kérdésre az Aston Martin csapatfőnöke. – Szerintem a helyes dolog, hogy egyeztetünk az FIA-val, és megtudjuk, hogy pontosan mi és miért történt. Ezután meglátjuk, hogy tehetünk-e valamit azért, hogy igazságosabb legyen a helyzet. Ez a helyes lépés. Csapatként keményen kell dolgoznunk, hogy mindent visszanyerjünk, de eközben beszélnünk kell az FIA-val, hogy igazságosabb helyzetet teremtsenek."
Szafnauer nem zárta ki, hogy ha nem járnak sikerrel, jogi útra terelik az ügyet.
„Szerintem az egyeztetések után juthatunk el erre a pontra. Nehéz megjósolni, hogy mi lesz. Szerintem a helyes cselekedet az, hogy megnézzük, mit lehet tenni."
Joe Saward, az F1 egyik veterán újságírójának Twitter-bejegyzése alapján ez mondjuk igen nehézkes lesz. „A Concorde-egyezmény minden aláírója beleegyezik a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara vitarendezési eljárásának alkalmazásába abban az esetben, ha nem értenek egyet a sportszabályzatban foglaltakkal, mint például a szabályváltoztatásokkal.
Egyik csapat sem tehet jogi lépéseket a szabályok megváltoztatása miatt. Bárki, aki szerint igen, hülyeséget beszél"
– írta Saward.
Christian Horner, a Red Bull, valamint Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke is ezen az állásponton van, mondván mint minden új szabályt, a padlólemezre vonatkozót is úgy vezették be, hogy végigmentek az ilyenkor megszokott folyamatokon, amelyeknek az Aston Martin, vagy korábbi nevén Racing Point is részese volt. „Van egy folyamat a szabályváltozások bevezetésére, és a mostani szabályok is meg lettek szavazva névtelen voksolás útján.
Az Aston Martinnak, vagy Racing Pointnak is meg kellett szavaznia, mielőtt a szabályok az F1 Commission és a Motorsport Világtanács elé kerültek"
– mondta Horner, majd hozzátette, nem mellesleg akkora hátrány nem érhette az alacsony padlószögű autó használó két csapatot, hiszen a Mercedes nyerni tudott Bahreinben, és eddig Imolában is nagyon jól megy.
Horner úgy véli, az Aston Martinnak egyszerűen le kell nyelnie a keserű pirulát. „Amikor néhány éve változtattak az első szárnyon, ami minket nagyban hátráltatott, ellene szavaztunk, de aztán egyszerűen el kellett fogadnunk a helyzetet.
Kissé naiv azt gondolni, hogy hirtelen meg fogják változtatni a szabályokat egy verseny után, miközben végigmentek a teljes folyamaton. Nehezen tudom megérteni ezt."
„Legyen szó a befújt diffúzorról, dupla diffúzorról, hajlékony szárnyakról, F-csatornáról, vagy az első szárnyakról, ez az F1 része. A szabályok fejlődnek és változnak, az embernek pedig el kell hajolnia ezek elől az ütések elől. Ez az F1. Jövőre nagy szabályváltozások jönnek, de a csapatok tudják ezt. Ez hosszú-hosszú évek óta a sportág része."
Ebbe a változtatásba tavaly minden csapat beleegyezett, mindannyian tudtunk róla. És abban sem vagyok biztos, hogy a szabályváltozás az oka bármely problémájuknak is
– nyilatkozta Tost a Sky Sportsnak, majd odaszúrt egy kicsit az Aston Martinnak. – Ki van zárva, hogy változtatni lehessen. Nem lehet változtatni a szabályokon, mert talán a mérnökeid nem értenek valamit."
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint sincs mit tenni, és az Aston Martinnak is úgy kellene elfogadnia a helyzetet, ahogy ők tették azt tavaly a fejlesztések költségcsökkentés miatti befagyasztásával. „Nézzük meg a Ferrarit tavaly. Ausztrália után befagyasztották az autó fejlesztését. Tudtuk, hogy nagyon rosszak vagyunk és nem lesz lehetőségünk felzárkózni a szezon során. Szerintem ez is a játék része, a szabályok mindenkinek ugyanazok és mindenkit ugyanakkora kihívás elé állítanak – nyilatkozta Binotto. – Nem hiszem, hogy világosan ki lehetne jelenteni, hogy az egyik koncepció jobb mint a másik. A csapatok feladata, hogy a szabályoktól függetlenül biztosítsa a lehető legjobb teljesítményt."
A topcsapatok vezetői közül egyedül Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem foglalt állást a kérdésben,
ami érthető, hiszen istállója szoros kapcsolatot ápol az Aston Martinnal, amelynek Wolff nem mellesleg részvényese (az autógyárnak, nem az F1-es istállónak), illetve a minden bizonnyal az egész ügy mögött álló Lance Stroll-lal is jó kapcsolatot ápol. „Nehéz téma ez, mert a teljes képet látni kell, mielőtt az ember hozzászól. Egyelőre nem lenne helyes ujjal mutogatni bármire vagy bárkire, úgyhogy egyelőre inkább nem beszélnék erről" – tért ki diplomatikusan a válaszadás elől az osztrák.