Két piros zászló, három rajt, két totálkárosra tört Haas és végig feszült Hamilton-Verstappen csata jellemezte az F1 történetének első Szaúd-arábiai Nagydíját. A vb-címre hajtó pilóták pontegyenlőséggel mehetnek Abu-Dzabiba.
Kiszámíthatatlan versenyzést, folyamatos izgalmakat és a világbajnoki hajrától elvárható, kiélezett küzdelmet hozott az első Szaúd-arábiai Nagydíj, amely során végig nyitott volt a győzelem sorsa a pole pozícióból rajtoló Lewis Hamilton és az időmérős hibája után a 3. helyre sorolt Max Verstappen között.

A májusban megrendezett Monacói Nagydíjhoz hasonlóan Dzsiddában is feszült várakozás előzte meg a verseny kezdetét, ezúttal Max Verstappen sebességváltója miatt: a Red Bullnál az előzetes átvizsgálás után úgy döntöttek, nem cserélik ki az alkatrészt, mert nem tapasztaltak sérülést az időmérőn történt baleset következtében.
Ettől függetlenül, arra kérték a versenyzőt, hogy a rajtrács felé vezető körén a lehető legkevesebbet használja a kuplungot, így bár Adrian Newey, a Red Bull technikai főigazgatója és Christian Horner csapatfőnök is azt mondta a Sky Sportsnak, hogy minden rendben van a sebességváltóval, akadtak kételyek azzal kapcsolatban, hogy Verstappen a 3. helyről megküzdhet-e a két Mercedesszel.
Az esti futamra izgalmakat ígért, hogy a betétfutamokon több baleset is történt, így a nagydíjon is várható volt, hogy biztonsági autós fázisok befolyásolják majd az események alakulását. A rajtnál elmaradt a kavarodás, a két Mercedes megtartotta a vezetést, Verstappen besorolt mögéjük a 3. helyre, Sergio Pérez támadta Charles Leclerc-t, de köztük sem történt helycsere.
Nagyobb átrendeződés sem történt a mezőnyben, mindössze a 16-17. helyezett Lance Stroll és George Russell akadt össze, de a sportfelügyelők az ő ügyükben sem indítottak vizsgálatot. Az első három kör után Lewis Hamilton 1,4 másodperccel vezetett Valtteri Bottas és 2,6 másodperccel Verstappen előtt.

Az élen a helyzet a 6. körig változatlan volt, ekkor Bottas azt kérte a mérnökén keresztül, hogy Hamilton fokozza a tempót, csapattársa megfutotta a leggyorsabb kört, és növelte is a különbséget, de még mindig 2 másodperc alatt volt a távolság. Leclerc tartotta a 4. helyet Pérez, Norris, Ocon, Ricciardo, Gasly és Giovinazzi előtt, aki szép manőverrel megelőzte Alonsót, mielőtt Sainz is elment honfitársa mellett.
Schumacher balesete helyzetbe hozta Verstappent
A 10. körben Mick Schumacher nagy sebességgel a falnak ütközött, sérülés nélkül megúszta a bukást, de a biztonsági autót a pályára csalta, ami lehetőséget adott a Mercedesnek, hogy mindkét autóján kereket cseréljen, és kemény keverékű gumikkal folytassák a versenyt Verstappen mögött. A Red Bull nem hívta ki a holland pilótát, arra spekuláltak, hogy egy újabb megszakítás során elvégezhetik a kerékcserét, kisebb időveszteséggel.
Verstappen a kerékcserék előtt a rádión arra panaszkodott, hogy Bottas szabálytalanul akadályozza őt, majd a gumik üzemi hőmérsékletének fenntartása érdekében azt kérte, hogy biztonsági autó menjen gyorsabban. A 12. körben, még a biztonsági autó mögött Verstappen, Hamilton, Bottas, Ocon, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Pérez, Sainz és Giovinazzi volt a sorrend.

A Red Bull húzása a 14. körben bejött, Michael Masi versenyigazgató leállította a futamot, ez Hamilton felháborodására lehetővé tette az ellenfélnek, hogy időveszteség nélkül lecseréljék Verstappen kerekeit a piros zászlós szakasz során. A védősáv javítása alatt Helmut Marko igyekezett a versenyzőt a megfelelő mentális állapotban tartani.
Az újraindítás állórajttal történt, az első négy helyezett versenyző kemény gumikkal folytatta a versenyt, mögöttük csak Ricciardo (5.), Pérez és Sainz (8-9.), Vettel (13.) és Latifi (19.) kapott közepes keverékű abroncsokat. A felvezető kör során Hamilton és Verstappen kölcsönösen figyelte a másik esetleges szabálytalanságait, rögtön jelezték is azokat a csapatuknak.
A verseny az 50 körös nagydíj 15. körében indult újra, ekkor Hamilton lerajtolta ellenfelét, de Verstappen nem hagyta magát, a 2-es kanyart egyértelműen átvágva bevetődött ellenfele mellé, ezt Ocon is kihasználta, és feljött a 2. helyre a Red Bull és a Mercedes közé. Hátrébb Leclerc vétlenül megforgatta Pérezt, Mazepin pedig nagy tempóval belerohant Russell autójába, ezért ismét le kellett állítani a versenyt.
Bizarr alkudozás a piros zászló alatt
Az újabb kényszerszünet során teljesen szokatlan alkudozás kezdődött Masi, a Red Bull és a Mercedes között: a versenyigazgató felajánlotta, hogy Verstappent sorolják vissza a 3. helyre Hamilton mögé úgy, hogy Ocon átveszi a vezetést, ezt némi gondolkodás után a Red Bull elfogadta, így Verstappen visszacsúszott a 3. helyre, de vizsgálat nem indult az ügyében.
A verseny harmadik rajtjára a Red Bullra ismét új, közepes keverékű gumikat szerelt, erre a szabályok szerint most már volt lehetőségük, mert a második etapra feltették a keményet, ez reményt adott Verstappennek, hogy az előzőnél jobban induljon el, és küzdhessen Hamilton ellen, aki az élen álló Oconhoz hasonlóan maradt a kemény keverékű abroncsoknál.

A száguldás a 17. körben folytatódott, ezúttal is állórajttal, ami ezúttal Verstappennek sikerült a legjobban, ismét nem tűrt kompromisszumot, és keményen beszúrt a belső ívre az 1-es kanyarban, ezzel Ocont és Hamiltont is meglepte. A közepes keverékű gumikkal átvette a vezetést, ráadásul Ocon maradt a 2. helyen, ami kedvező helyzetbe hozta őt.
Legalábbis egy körre, mert Ocon nem tudta feltartani Hamiltont, a Mercedes elment az Alpine mellett, majd a leggyorsabb körrel igyekezett Verstappen mögött, aki rögtön elkezdett takarékoskodni a közepes keverékű gumik élettartamával. Mögöttük Ocon, Ricciardo, Bottas, Gasly, Giovinazzi, Vettel, Cunoda és Leclerc ment pontszerző helyeken.
A zavartalan küzdelmet Cunoda szakította félbe, összeakadt Vettellel, letörte az első szárnyát, és majdnem egy teljes kört megtéve tudott csak visszaevickélni a bokszba. Átmenetileg VSC-fázis volt érvényben, ez kissé segített a gumikkal nem túl jól álló Verstappennek, majd 1,2 másodperces különbséggel a 25. körben kezdték újra hajszolni egymást.
A következő körök sem teltek esélytelenül, Alonso megpördült, Vettelnek pedig műszaki problémája adódott, miután összeakadt Räikkönennel, ezért ő is kiszorult a pontszerző helyekről. Cunoda 5 másodperces időbüntetést kapott, a finn pilótának új orrkúpra volt szüksége. Hamilton közben fokozta a nyomást, a 29. körnél folyamatosan 0,7-1,5 másodperc közötti távolságból üldözte Verstappent.

Az ütközések és a törmelék miatt többször is szükség volt VSC-fázisra, Alonso a rádión üzent a versenyigazgatónak, hogy a pálya nagyon rossz állapotba került, és biztonsági autós fázist kért az ausztrál szakembertől. Nem hallgattak rá, körökön keresztül maradt a VSC, a 33. körtől engedték el ismét a mezőnyt.
Elszabadultak az indulatok, végül Hamilton járt jól
A 37. körben Hamilton támadni kezdte Verstappent, a holland pilóta a belső íven nem hagyta magát, keresztbe csúszva átvágta az 1-es kanyart, megtartotta a vezetést, de ezért később 5 másodperces időbüntetést kapott. Előtte viszont Hamilton nekiment ellenfelének, amikor Verstappen a versenyigazgató utasítására megpróbálta elengedni az erről mit sem sejtő Hamiltont, amit látva a Mercedesnél végképp elvesztették a hidegvérüket.
A két pilóta szerencséjére mindkét autó folytatni tudta a versenyt, Verstappen később újra elengedte Hamiltont, de a DRS segítségével újra visszavette a vezetést, majd később újra elengedte a Mercedest, pedig ekkor már erre nem volt szüksége. Később azonban kiderült, hogy ez nem számított, mert elfogytak Verstappen abroncsai, ezért lemaradt Hamilton mögött és behozta az autót a 2. helyen.

A teljesen kiszámíthatatlanul alakuló verseny eredménye azt jelenti, hogy Hamilton és Verstappen pontegyenlőséggel készülhet a jövő hétvégén esedékes szezonzáróra, Abu-Dzabiban.
Az első két helyezett leintése után sem ért véget a verseny, Bottas az utolsó métereken még legyorsulta Ocont, ezzel átvette tőle a 3. helyet, az 5. helyre Ricciardo ért oda Gasly, Leclerc, Sainz, Giovinazzi és Norris előtt.
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Következzen a vb-döntő első felvonása!
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az első Szaúd-arábiai Nagydíj élő közvetítésében! Nemsokára kialszanak a (rajt)lámpák és a mezőny összecsap a versenynaptár leggyorsabb utcai pályáján.
A legnagyobb figyelem természetesen Lewis Hamilton és Max Verstappen párharcát övezi, hiszen kettejüket csak 8 pont választja el az összetettben utóbbi javára. Mindez azt jelenti, hogy itt, Dzsiddában a holland pilóta akár világbajnok is lehet, amennyiben legalább 18 ponttal többet szerez ellenfelénél. Persze a legnagyobb valószínűsége annak van, hogy 26 pontnál kisebb marad köztük a különbség, és csak egy hét múlva, Abu-Dzabiban dől majd el, hogy melyikük ér fel az idei év végén a csúcsra.
Verstappen autóján sok mindent cseréltek, de váltót nem
A Red Bull egész nap nem kommentálta azokat a sajtóhíreket, amelyek már délelőtt megjelentek és arról szóltak, hogy nem kell kicserélni a váltót az időmérő edzés végén nagyot hibázó holland pilóta autójában, aki így megtarthatja a harmadik rajthelyet.
Hogy valóban így van, azt végül az FIA verseny előtt kiadott dokumentációja erősítette meg, amely tíz pontban sorolta fel azokat az elemeket, amelyeket cserélni kellett az összetört RB16B-n, de sem a váltó, sem olyan komponens nem szerepelt a listán, amelyért büntetés járna.
A káoszfutam is benne van a pakliban
Korábban Carlos Sainz és Pierre Gasly, illetve Sergio Pérez is elmondta, hogy az ultragyors dzsiddai pálya komoly veszélyeket rejt magában, a mexikói pilóta pedig csak remélni tudta, hogy megússzák a versenyt komoly baleset nélkül.
A mai F2-es főfutam ugyanakkor rávilágított, hogy az F1-es versenyben is benne van a káosz lehetősége. Az első számú utánpótlás-széria pilótái a Porschék betétversenyén megsérült védőfal javítása miatt csak komoly csúszással rajtolhattak el, majd rögtön félbe is kellett szakítani a versenyüket, mert Pietro Fittapaldi belerohant a lefulladó Theo Pourchaire autójába.
A két pilóta kórházba szállítása után az F1-es nagydíjig hátralevő idő rövidsége miatt 20 perces sprintfutamot írt ki a versenyirányítás, de ezt sem tudták teljesíteni, ugyanis egy újabb baleset miatt jött az újabb piros zászló, a futamot pedig később már nem indították újra, így végül csak néhány körös lett.
After an incident involving Samaia and Caldwell, the race has been red flagged and will not resume
— Formula 2 (@Formula2) December 5, 2021
Both drivers are out of the car and OK #SaudiArabianGP #F2 pic.twitter.com/9UYoRx0GBo
Frank Williamsre emlékezett a mezőny
Mielőtt az autók elhagyták volna a garázsokat és megkezdődött volna a szokásos rajtprocedúra, az F1 vezetői, a pilóták, csapatfőnökök és a teljes Williams-istálló a célegyenesben emlékezett meg az egy héttel ezelőtt 79 éves korában elhunyt Sir Frank Williamsre. Megindító pillanatok voltak.
Ahead of lights out, the whole paddock comes together to celebrate a true legend of Formula 1
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021
Drivers, team members and world champions stand together for a minute of silence for the one and only Sir Frank Williams ??#F1 pic.twitter.com/Df6vCCPZm0
A Red Bull nem aggódik Verstappen váltója miatt
Christian Horner és Adrian Newey is elmondta nemrég, hogy minden rendelkezésükre álló tesztet elvégeztek, és nem volt nyomás rajtuk extra kockázatot vállalni, úgyhogy nem is tettek ilyet, egyszerűen rendben találták a váltót és úgy döntöttek, nincs okuk a cserére. Newey azért hozzátette, hogy szét nem szedhették a váltót, így annyira nem tudták tüzetesen átvizsgálni, mintha a gyárban lettek volna...
Nincs törése Pourchaire-nak
Az F2-es bukás egyik kórházba szállított résztvevője, Theo Pourchaire állapotáról frissítés érezett: a Sauber fiatal pilótájának nincs törése. Pietro Fittipaldi állapotáról még nincs hír, de ő is magánál volt a baleset után.
Az egy kiállás lehet a nyerő
A Pirelli a közepes-kemény stratégiát tartja a legjobbnak (az első tízből csak Norris nem közepesen rajtol), de a lágy-keményt is hasonlóan kedvezőnek véli. Valószínűleg a legtöbben előbbi mellett döntenek, de a két kerékcserét is megpróbálhatják a középmezőnyben. Persze egy biztonsági autó mindent átírhat.
What will be the quickest route to the #SaudiArabiaGP finish line? #F1 #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli pic.twitter.com/GkaZMD0nsK
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) December 5, 2021
Verstappen egyik esélye a rajt lehet
Persze biztosan senki nem tudja előre, de a legtöbben arra számítanak, hogy a holland versenytempója jobb lesz a két Mercedesénél, az élről induló Hamilton mögött ugyanakkor ott van Valtteri Bottas a második helyen. Őt a rajtnál Verstappennek nem ártana megelőznie ahhoz, hogy akár a kerékcserékn során, akár előbb támadni tudja Hamiltont.
STARTING GRID: SAUDI ARABIA
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021
Lewis on pole
Max directly behind him in P3
You don't want to miss Lights Out on Sunday!#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/MGZm3nyypY
Szinte mindenki közepes gumin kezd
Csak Norris (7.), Ricciardo (11.), Sainz (15.) és Vettel (17.) nem a közepes keveréken rajtol, utóbbi három pilóta a kemény, a McLaren britje a lágy gumin van.
Elindult a felvezető kör
Ennél nagyobb már aligha lehetne a feszültség, kezdetét vette ugyanis a felvezető kör, amelyre mind a 20 pilóta gond nélkül elindult. Néhány perc és jön a rajt!
Rajt: Hamilton eljött az élen, Verstappen maradt harmadik
Nagyon sima volt a rajt, az első három helyen maradt a sorrend, a negyedik helyen Leclerc, mögötte Pérez jön. A mexikói az első kanyarban azért majdnem nekiment Verstappennek, de összességében nagyon vigyáztak egymásra.
1. kör: Máris elszakadt az első hármas
Hátul nagyon nagy a helyezkedés, de Hamilton, Bottas és Verstappen máris leszakította Leclerc-t és megkezdte a maga különversenyét. Sainz az utolsó kanyarban bevetődve előzte Giovinazzit, majd a célegyenes végén az egyik McLaren is nagy csatában volt valakivel.
2. kör: Verstappen tapad Bottasra
Nem akarja hagyni, hogy ellépjenek tőle a Mercedesek, de egyelőre nem sokat tud tenni azon kívül, hogy árnyékként követi őket. Hamilton előnye kereken egy másodperc csapattársával szemben.
3. kör: Hamilton odalépett, övé a leggyorsabb kör
Zsinórban másodszor futotta meg, és most más 1,5 másodperc az előnye Bottas előtt, Verstappen pedig már 2,7 másodpercre van tőle.
A rajt ismétléseiből közben kiderült, hogy Cunoda a falhoz szorította Ocont a célegyenesben, Stroll pedig néhány kanyarral később összeért Russell-lel, de a felügyelők már megerősítették, hogy nem osztanak ki büntetést.
4. kör: Most Bottas a leggyorsabb
Ezúttal a finn repesztett egy leggyorsabb kört, de jelentősen nem került közelebb Hamiltonhoz, akinél ezúttal Verstappen is gyorsabb volt. Leclerc már 6 másodpercre van Hamiltontól a negyedik helyen, míg Verstappen hátránya 2,8 másodperc.
5. kör: Cunodát büntethetik
Jelezték a felügyelők, hogy vették a falhoz szorítós esetet, de ez még nem jelenti, hogy vizsgálni is fogják. Közben Alonso fékezte el magát a 10. helyen Giovinazzi előtt és szaladt le az első kanyar bukóterébe, megakadályozva ezzel, hogy az olasz támadja őt.
6. kör: Bottasnak túl lassú Hamilton
A finn mérnöke kérdezte Bottast, hogy elégedett-e Hamilton tempójával, mire ő mondta, hogy egy kicsit jobban elléphetne tőle a csapattársa, vélhetően azért, hogy ne zavarja annyira a turbulencia és kevésbé kelljen Verstappenre figyelnie. Ez jól mutatja, hogy jelenleg gumispórolás is zajlik az elejében.
Alonso közben másodjára tehetetlen volt a célegyenes végén, Giovinazzi körbeautózta őt az első kanyarban.
7. kör: Cunodát sem büntetik
Az ő esetében sem tartották szükségesnek a vizsgálatot, így nyugodtan autózhat tovább a japán a 13. helyen. Közben Sainz jött előre újabb helyet és a 15. pozícióból rajtolva már a 11., miután az imént Alonsót előzte a célegyenesben.
8. kör: Hamilton növelte a tempót az élen
Bottas már 2,2 másodperces hátrányban van, miközben Verstappen 1,3 másodpercről követi őt a harmadik helyen. A holland pilóta már közel 4 másodperccel van Hamilton mögött, Leclerc hátránya pedig a 10 másodpercet közelíti.
9. kör: Hatalmas baleset, Schumacher a falban!
A gyors 22-es kanyarban csapta oda, ugyanott, ahol Charles Leclerc. Azonnal pályára küldték a biztonsági autót.
Vuelta 10/50. !COCHE DE SEGURIDAD!https://t.co/zj0GAUj6SP#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/D6X8Aie4lM
— PitLane Motor (@PitLane_F1) December 5, 2021
Schumacher nagyot kapott, de jól van
Jelezte a rádióban, hogy nincs baja, de hallható volt a hangján, hogy nem kis becsapódást szenvedett el.
#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/FWHwWjNTC1
— Matt Archuleta (@indy44) December 5, 2021
10. kör: Hamilton, Bottas és Pérez is a bokszban
Több pilóta és csapat is kapva kapott az alkalmon és kiállt kemény gumikért, köztük Hamilton és Bottas is, így már Verstappen vezet.
Bottas feltartotta Verstappent
Jön az újabb botrány? Bottas a kiállás előtt jelentősen lelassított még a pályán, időt hagyva a Mercedesnek, hogy lecserélje Hamilton kerekeit. A szabályok szerint az ilyesmi egyértelműen tilos, nem véletlenül panaszkodott a rádióban Verstappen, akivel mérnöke is egyetértett.
Elég sokan kiálltak
A két Mercedes és Pérez mellett Leclerc, Norris, Alonso, Russell, Stroll és Latifi is kereket cserélt és kemény gumira váltott. A sorrend jelenleg Verstappen, Hamilton, Bottas, Ocon, Ricciardo, Leclerc, Gasly, Pérez, Sainz és Giovinazzi az első tízben.
A biztonsági autó továbbra is bent, Verstappen pedig arra panaszkodik, hogy túl lassan megy.
Videón Schumacher balesete
Ugyanúgy veszítette el az autó hátulját, mint Leclerc pénteken, onnan pedig már csak utas volt a Haasban. A roncsokat közben eltakarították.
Accidente de Schumacher, Safety Car lidera Max sin parar en Boxes aún. #SaudiArabianGP #SaudiGP #SaudiArabiaGP #F1 pic.twitter.com/uNhHEGp6lq
— ????? ?? (@JuankArrieta) December 5, 2021
Piros zászló, Verstappen óriásit nyerhet ezzel!
Minden bizonnyal a védőfal javítása miatt félbeszakították a versenyt, az autóknak fel kell sorakozniuk a bokszutcában. Mindez azt jelenti, hogy szabad a kerékcsere, azaz az élen álló Verstappen anélkül tudhatja azt le, hogy pozíciót veszítene.
RED FLAG (LAP 14/50)
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021
The race is suspended, as the barrier requires repair#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/BPqlos0TLg
Hamilton már panaszkodik is
Káromkodva értetlenkedett a rádióban a címvédő és azt kérdezte, hogy miért kellett félbeszakítani a versenyt, miközben a gumifalnak szerinte semmi baja nincs. Az FIA szakemberei már a helyszínen vannak és vizsgálják a techpro védősávot.
Hamilton továbbra sem érti
James Vowles vezető stratégának címezve megkérdezte, hogy van-e hivatalos indoka a piros zászlónak, mert szerinte a falnak nincs baja (a Mercedes közölte vele, hogy nincs). Ezután kitért arra, hogy nem igazán érti, a Red Bull miért maradt kint, hatalmasat kockáztatva ezzel, hiszen ők a kerékcserével együtt ott voltak Verstappen mögött.
Azt azért mindenképpen le kell szögezni, hogy Hamilton menet közben az autóban ülve semmiképpen sem tudja megítélni, hogy sérült-e a védőfal, Michael Masitól pedig nagy felelőtlenség lenne úgy elengedni a versenyt, hogy fennál a veszélye, ha valaki ugyanoda csapódik be, a fal nem teljesíti a kötelességét.
Negyed nyolckor folytatódik a verseny
Nem kell cserélni a védőfalat, mindössze ellenőrzésről volt szó. Ted Kravitz, a Sky Sports riportere az FIA indoklását tolmácsolva elmondta, hogy a fal sérülését csak úgy tudták megállapítani, ha személyesen nézik meg azt, futam közben erre pedig nincs lehetőség, már csak azért sem, mert Michael Masi versenyigazgató nem hagyhatja el a helyét, ha megy a verseny. A Mercedesnek így még nehezebb lesz lenyelni ezt, pedig Masi semmi mást nem helyezett előtérbe, csakis a versenyzők biztonságát.
Schumachernek nincs baja
Megnyugtató volt látni, ahogy a Haas pilótája mérnökével, Gary Gannonnal csevegett a garázsban. Ő már természetesen nem tart a mezőnnyel az 5 perc múlva esedékes újraindításnál, de bizonyára jó tanulópénzt jelentenek neki a történtek.
Mick is back in the garage, checking in with the team. #HaasF1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/Ap8kR3R5ri
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) December 5, 2021
Hamilton: Mit fogunk csinálni?
James Vowles-t kérdezte kissé lemondóan a címvédő, mire a Mercedes vezető stratégája elmondta: a forgatókönyv az, hogy mindenki a kemény gumikon teljesíti a hátralevő 37 kört (13-at futottak le eddig), így az autó tempójában és az esetleges újabb biztonsági autós fázisokban bízhatnak. Nem túl biztató, de mint láttuk az imént, bármi megtörténhet.
Kijöttek a bokszból, állórajt jön!
Az érvényben levő szabályok szerint nem a biztonsági autó mögül folytatódik majd a verseny, hanem újra feláll a mezőny a rajtrácsra, ami újabb izgalmakkal kecsegtet, hiszen a Mercedesnek talán ez jelenti a legnagyobb esélyt arra, hogy visszaelőzze Verstappent.
Hamilton már fe is jelentette Verstappent
Arra panszkodott, hogy a holland rajtgyakorlatot végzett előtte és így indult el a biztonsági autó után. Nem világos, hogy Hamiltonnak ezzel mi volt a problémája, a rajtrácsra menet ugyanis mindenki, köztük ők is próbarajtot hajtottak végre. Amíg Verstappen nem lépi túl a bokszutcai sebességlimitet, ezzel nincs probléma.
Verstappen is feljelentette Hamiltont
Nyilván nem a riválisára reagált, hiszen az ő rádióját nem hallja, hanem ettől függetlenül szólt a csapatnak, hogy a Mercedes pilótája az előírt legfeljebb 10 autóhossznál jobban lemaradt tőle. Hamilton alighanem trükközik, hogy Verstappennek minél többet kelljen állnia a rajthelyén és lehűljenek a gumijai. Na jöjjön a rajt!
Verstappen és Hamilton összeért, újabb baleset!, megint piros!
Hamilton lerajtolta a hollandot, ai kívülről visszatámadt, majd félig a bukótérben visszaelőzte, utána pedig leszorította a Mercedest és visszavette az első helyet. Hamiltont ezután Ocon is megelőzte, hátrébb azonban óriási káosz alakult ki és többen is összetörték magukat. Mazepin, Pérez és Russell is kiesett.
Pérezt Leclerc forgatta meg
A hármas kanyarban nem maradt helye a fal és a Red Bull között Leclerc-nek, aki keresztbe állította Pérez autóját, ami miatt a hátul érkezőknek fékezni kellett. Mazepin már nem tudott időben reagálni és telibe találta Russell Williamsét. Most minden autó visszatért a bokszutcába, és takarítják a törmeléket.
It was all kicking off at the back... #F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/PckXLrcOQa
— Deepali (@deepalir) December 5, 2021
Hamilton panaszkodik, megbüntetik Verstappent?
Azt egyértelmű, hogy Verstappen a bukótérben előzte vissza Hamiltont, az viszont lehet, hogy a felügyelők ítéletén múlik, hogy Hamilton előrébb volt-e a kanyar bejáratánál (ránézésre igen). A hétszeres világbajnok egyből rádiózott, hogy el kellett kerülnie az ütközést mert Verstappen átvágott a kerékvetőn. Óriási a feszültség a bokszutcában, ami mindkét pilóta arcára kiült. Toto Wolff közben az imént alighanem elindult a sportfelügyelőkhöz.
LIGHTS OUT FOR THE RESTART!
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021
Hamilton gets alongside Verstappen into Turn 1
Verstappen rejoins ahead of Hamilton and Ocon, but there's chaos behind#SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/ttXExzcZRb
Verstappent Hamilton mögé parancsolná az FIA
Michael Masi felajánlotta a Red Bullnak, hogy a második helyről rajtoljon Verstappen az újraindításnál, ami már elsőre is érthetetlen volt, hiszen jelenleg Verstappen, Ocon és Hamilton a sorrend. Miután a Red Bull átgondolta ezt a lehetőséget, Jonathan Wheatley sportigazgató válaszolt, hogy elfogadják, ha Ocon rajtol az élről. Masi erre teljesen összezavarodott, és elnézést kért, hogy nem úgy gondolta, hanem hogy Verstappen Hamilton mögé kerül. A Red Bull újabb gondolkodási időt kért.
Verstappen visszaadja Hamiltonnak a helyet!
A Red Bull elfogadta a versenyigazgató ajánlatát, ami azt jelenti, hogy Ocon rajtol az élről, Verstappen pedig az elsőről visszamegy a harmadik helyre Hamilton mögé, aki így átveszi a második pozíciót. A másik lehetőség az lett volna, hogy nem fogadják el, és Masi felterjeszti a sportfelügyelőkhöz az esetet, aki valószínűleg megbüntették volna Verstappent. Tehát a felügyelőknek nem volt szerepe az egyezkedésben, ez pusztán a versenyigazgató ajánlata volt a Red Bullnak.
Hamiltont nem fogják büntetni a lemaradásért
A Red Bull arra is rákérdezett, hogy mi lesz Hamiltonnal, aki a rajt előtt több mint 10 autó távolsággal lemaradt Verstappentől a felvezető körben. Masi erre azt mondta, hogy mivel ez egy újraindítás volt, a rajt előtti kör hivatalosan nem a felvezető körnek számít, ezért ez a szabály sem érvényes rá. Hamilton tehát nem kap büntetést, Bottas kerékcsere előtti feltartása viszont még kérdéses.
Így nézett ki Verstappen és Hamilton összecsapása
Íme, amiről az eddigiek során szó volt. Nehéz eldönteni, hogy kié volt a kanyar, de valószínűleg Verstappen büntetést kapott volna.
CHAOS!!
— TSN (@TSN_Sports) December 5, 2021
A massive crash taking out several drivers on the Lap 15 restart sees Verstappen and Hamilton have a controversial battle for the lead!#SaudiArabianGP pic.twitter.com/bKj8Mi2Wjz
Jön az újabb rajt
Egyelőre még csak a bokszutcát nyitották meg, hogy az autók elinduljanak a nem felvezető körnek számító felvezető körre. A sorrend: Ocon, Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Gasly, Leclerc, Giovinazzi, Sainz, Vettel, Räikkönen, Cunoda, Alonso, Stroll, Latifi, Norris.
A Red Bull kockáztat
Feltették a közepes gumit Verstappennek, ami a hátralevő 33 kört elnézve nem lesz egyszerű mutatvány, de nagyon meg akarják előzni Hamiltont. A címvédő rá is kérdezett, hogy ők miért a keményen vannak, mire azt a választ kapta, hogy azért, mert a hátralevő távot tekintve ez a jó gumi. Viszont ha lesz újabb megszakítás, a Red Bull gondolkodásmódja bejöhet. Nem mellesleg a mezőnyből még hatan vannak közepes gumin Verstappen mellett, például Ricciardo és Bottas is.
3. rajt: Verstappen megelőzte Hamilont és Ocont is
Nagyon szemfüles volt a holland és bevetődött az egyes kanyarban az Ocont előzni próbáló Hamilton mögé, majd utána egyből megelőzte Ocont is. Hamilton visszaeset a harmadik helyre.
17. kör: Verstappen ellépett
Már több mint egy másodperccel vezet Ocon előtt, akit hamarosan támad Hamilton.
18. kör: Hamilton előzött, elindult Verstappen után
Simán letudta Ocont a célegyenesben, és üldözőbe vette a Red Bullt. Hamilton egyébként örülhet, hogy van még első szárny az autóján, a rajtnál ugyanis a szárnyának jobb oldala összeért az Alpine első kerekével.
19. kör: Verstappen tempója egyelőre jó
Nehéz dolga lesz most a hollandnak, hiszen úgy kell gyorsnak lennie, hogy a gumikat is óvja, hiszen az ő abroncsai biztosan nem lesznek olyan tartósak, mint Hamilton gumijai. Egyelőre viszont bírják, az imént megfutotta velük a leggyorsabb kört és 2 tizedet adott Hamiltonnak.
20. kör: Verstappen alól fogy a motorerő!
Hamilton egy másodpercen belülre került, de mielőtt minden Red Bull-drukkernek megállt volna a szíve, Verstappen mérnöke szólt, hogy csak az akkumulátor töltött, aggodalomra semmi ok.
21. kör: Hamilton nagyon űzi Verstappent
Felvátlva dobálják a lila szektoridők és a leggyorsabb köröket, az utóbbi két alkalommal Hamilton neve mellett villant a lila köridő. Már csak 6 tizedre van Verstappentől, így amint lehet majd nyitni a DRS-t, biztosan meg fogja őt támadni.
22. kör: Másik ligában autózik a két éllovas
Ocon továbbra is harmadik, de már több mint 7 másodpercre szakadt le Verstappentől, aki most 4 tizeddel jobb kört ment Hamiltonnál, mert a Merceds pilótája eléggé elrontotta az első szektort. De már újra közelít a Red Bullra.
23. kör: Virtuális biztonsági autó, Cunoda a falban
A célegyenes utáni kanyarkombinációban akadt össze Vettellel és forgatta meg az Aston Martint, amitől leszakadt az első szárnya, majd hosszú másodpercekig nem tudott továbbmenni.
!Safety car virtual, accidente de Tsunoda!
— SoyMotor.com (@SoyMotor) December 5, 2021
https://t.co/UsNqEo9XqV
https://t.co/hox3ih0ett#F1 #SaudiArabianGP pic.twitter.com/4krQqJTsCo
24. kör: Véget ért a VSC, minden mehet tovább
Folytatódik az üldözőverseny Hamilton és Verstappen között, 1,2 másodperc a különbség kettejük között, miközben engedélyezték a DRS-t, úgyhogy Hamilton támadhat, ha 1 másodpercen belülre ér.
Cunoda egyébként kijött új szárnyért és folytatni tudta az utolsó helyen, akárcsak Vettel, akinek kiállásra sem volt szüksége, jelenleg pedig a 11. helyen autózik.
25. kör: Hamilton másodpercen belülre ért, Alonso megpördült
Egy rövid időre beküzdötte magát DRS-távolságba, de aztán ismért kikerült onnan, miközben Alonso az egyik gyors kanyarban keresztbeállította az Alpine-t, és nem sokon múlt, hogy telibe találják. A gumiknak adott, de a 15. helyen folytatni tudta.
Semi-trompo de Alonso, el espanol vuelve a pista#Formula1 #SaudiArabianGP #F1 pic.twitter.com/EwWDvjVlkh
— Vuelta De Información (@VdeInformacion) December 5, 2021
26. kör: Cunodát megbüntették
5 másodpercet kapott, miközben Vettel autója szó szerint elkezdett szétesni. Vissza is csúszott a 13. helyre, miközben méretes törmelékdarabok hevernek a pályán.
27. kör: Hamilton már majdnem támadott
A célegyenes végén nagyon elkezdett DRS-sel közeledni Verstappenre, de nem tudott bevetődni a holland mellé. Úgy tűnik, DRS-sel nagyon nehezen tudja tartani a Mercedest a pontversny éllovasa.
28. kör: Vettel Räikkönennel is összement, újabb VSC
Megvan, miért kezdett elköszönni az autó többi részétől Vettel Aston Martinjának jobb oldala, a négyszeres világbajnok ugyanis Räikkönennel is összeakadt az első szektorban, az Alfa pedig szó szerint ledarálta a kis légterelőket a jobb oldalról. Egyikük sem pördült legalább meg. A törmelékek miatt életbe léptetett virtuális biztonsági autós fázis közben már véget is ért.
I think we've had pretty much enough for today? pic.twitter.com/buv0oXMRag
— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) December 5, 2021
29. kör: Rengeteg a törmelék a pályán
Alonso szerint a hatos és a tizes kanyarban is darabo hevernek a belső íven, ilyen tempónál falak között defektet kapni pedig nem annyira lenne kellemes... (utóbbit már csak mi tettük hozzá)
30. kör: Újabb virtuális biztonsági autó
A versenyirányítás is belátta, hogy ennél nagyobb takarítás kell, úgyhogy a pilótáknak ismét 40%-al csökkenteniük kell a sebességet.
30. kör: Alonso szerint biztonsági autó kell
Nem érti a spanyol, hogy miért nem küldik be a Safety Cart, miközben másért piros zászlót is lengetnek. „A teljes hétvége során most van a legrosszabb állapotban a pálya. Nem tudom, hogy Michael [Masi] hallgat-e” – mondta a kétszeres világbajnok, majd azt a választ kapta mérnökétől, hogy bizonyára figyel.
Virtual Safety car para a limpeza de detritos do carro de Vettel pic.twitter.com/OH7veICdU4
— Estagiário da F1 (@EstagiariodaF1) December 5, 2021
Ez Verstappennek kedvez
Minél többet mennek lassabb tempóval, annál jobban tudja óvni a közepes gumikat a holland, a Mercedes pedig annál inkább elgondolkodhat azon, hogy Hamiltonnal esetleg kereket kellene cseréljen, hogy friss gumikon utolérve támadják Verstappent.
A szintén közepeseken levő Bottasnak szóltak is, hogy egy kicsit jobban nyomhatja majd, mert a VSC-fázis segít a gumiknak.
32. kör: Verstappen dühös Räikkönenre
Előtte halad a lekörözésre váró finn, de Verstappen szerint nem megy elég gyorsan, ami miatt Hamilton teljesen felzárkózott a hollandra. Ilyenkor minden pilótának a kormányán levő időt kell néznie, és "pluszban" kell tartania a mutatót, hogy bizonyos tempónál ne legyen gyorsabb. Ám ha valaki nem a határon megy, hanem nagyobb ráhagyással, akkor feltarthatja a mögötte levőt.
33. kör: Véget ért a VSC, Hamilton kissé leszakadt
Az újraindítás jól jött ki Verstappennek, aki végül még nyert is Räikkönennel, aki egyből elengedte őt, Hamilton viszont némi időt veszített a lekörözésével, így 1,8 másodperces hátrányból vehette üldözőbe a Red Bullt. 17 kör van még hátra.
34. kör: Verstappen és Hamilton tizedre azonos kört ment
Itt már nincs spórolás, mindketten a határon mennek, amit jól mutat, hogy Verstappen 1:31.491-el megfutotta a leggyorsabb kört, majd Hamilton 1:31.411-el elvette azt tőle. 1,5 másodperc a különbség.
35. kör: Hamilton megint támadhat, újabb törmelék a pályán
Nem nyithatta a célegyenesben a DRS-t, de most már ismét másodpercen belül van, miközben egy hatalmas törmelékdarab került megint a pályára Vettel széteső autójáról.
35. kör: Ismét "bejött" a virtuális biztonsági autó
Most csak egy nagyon rövid időre, amíg el nem takarították az Aston Martin darabját, úgyhogy ezzel Verstappen most nem spórolt sokat.
37. kör: Hamilton támadott, majdnem összeütköztek
DRS-el kívülről elment mellette, de nem tudott befordulni, mert Verstappen nagyon rövidet fékezett, de ő is elvétette a kanyart, így mindketten átvágtattak a bukótéren. Hamilton szerint Verstappen őrült.
37. kör: Hamilton nekiment Verstappennek!
Rászóltak Verstappenre, hogy adja vissza a helyet, ő az utolsó kanyar előtt le is lassított, Hamilton pedig fékezett, majd nekiment a Red Bullnak. Nem tudni, mennyire sérültek az autók.
Drama. #SaudiArabianGP pic.twitter.com/AhJ8Kiw6nd
— B24 (@B24PT) December 5, 2021
38. kör: Verstappen vezet, Hamilton autója sérült
Hamilton szerint Verstappen féktesztelte őt, mérnöke viszont elárulta neki, hogy a pozíciót akarta visszaadni. Persze ettől még fékezhetett hirtelen, ezt csak utólag tudjuk meg, mivel vizsgálják az esetet. Hamilton autójána első szárnya láthatóan megsérült, de a tempóján ez annyira nem látszik, noha 4 tizeddel lassabb kört ment Verstappennél.
39. kör: Hamilton messze van Verstappentől
Az ütközés óta 2 másodpercnél nagyobb köztük a távolság, Verstappen a jelek szerint másodszor tehát nem akarja neki visszaadni a helyet. Közben már csak 10 kör van hátra.
40. kör: Verstappennek vissza kell adnia a helyet
Hamiltonnal közölték, hogy Verstappent utasították a hely visszaadására, de Peter Bonnington hozzátette, nem tudják, hogy ezt az infót Verstappen is megkapta-e.
41. kör: A Mercedes az FIA-val veszekszik
Ron Meadows csapatmenedzser azt kifogásolta, hogy nem tudták, mire készül Verstappen, mire Masi közölte vele, hogy de hát szólt nekik is, mármint a Mercedesnek, arról pedig nem tehet, ha Meadows éppen mással rádiózott. A Mercedesnek tehát az a baja, hogy Hamiltonnal nem tudták közölni, hogy számítson az elengedésre.
42. kör: Verstappen elengedte Hamiltont, majd azonnal visszaelőzte!
Elképesztő képsorok megint, Verstappen az utolsó kanyar előtt most tényleg elengedte Hamiltont, majd azonnal bevetődött mellé és visszavette a vezetést.
43. kör: Verstappent megbüntették
Christian Horner a fejét csóválja a bokszfalon, az imént ugyanis kiírták, hogy Verstappen öt másodperces büntetést kapott ütközés okozásáért.
43. kör: Hamilton megint megelőzte Verstappent
Most már nem elengedés, hanem valódi előzés történt, Hamilton az utolsó kanyarba érve kifékezte, majd kissé leterelte a Red Bullt, amely a célegyenesben nem tudott visszatámadni.
44. kör: Hamilton faképnél hagyta Verstappent
Már közel két másodperccel vezet előtte, ami a valóságban ugye közel 7, hiszen ha Verstappen újra meg is előzné, 5 másodperccel le kellene szakítania. Ez alighanem eldőlt.
45. kör: Verstappen visszavett
Már 3,7 másodperc a hátránya, míg Ocon több mint 20 másodperccel van mögötte, így ő aligha lesz veszélyes rá. A Red Bull szerelői egy pillanatra kijöttek, de végül Verstappen nem érkezett, mert egy kerékcserével Ocon mögé esett volna vissza, annyira eltűnt a tempója.
46. kör: Hamilton manővere nem volt túl sportszerű
Masi közölte a Mercedesszel, hogy Hamilton a fekete-fehér zászló határán van, amiért az utolsó előzésnél leszorította Verstappent. Ron Meadows vette az üzenetet és közölte, hogy továbbítja Hamiltonnak.
47. kör: Hamilton hagyja el a szárnyának részeit
A szárnyvéglapról levált az eddig ott lifegő egyik elem, ami nagy hátrányt nem jelent, miután strukturálisan egyben van az elem. Hamilton előnye már több mint 6 másodperc.
Közben Toto Wolff támadásra biztatja a negyedik helyen autózó, Ocont másodpercen belülről követő Bottast.
48. kör: Bottas támadott, de nem tudott előzni
Nyitotta a DRS-t, de be sem tudott nézni az Alpine mellé. Még két lehetősége lesz a célegyenesben. Verstappen közben nagyon lassú, hogy óvja a gumikat, és már 8 másopderccel van Hamilton mögött.
49. kör: Bottasnak másodjára sem sikerült
Most sem volt igazán támadási közelségben, csak kissé gyámoltalanul megnézte a külső ívet, de nem bújt be a féktávon.
Hamilton megnyerte a Szaúd-arábiai Nagydíjat
A hétszeres világbajnok gond nélkül behozta a célba a sérült Mercedest és megnyerte az első Szaúd-arábiai Nagydíjat, amelyen a leggyorsabb kört is bezsebelte. Mögötte Verstappen is bejött, 8 pontos előnye viszont nullára olvadt, az abu-dzabi szezonzáróra így pontegyenlőséggel mennek.
Elképesztő, Bottas az utolsó métereken előzte meg Ocont
Az utolsó kanyarból kifelé intézett támadást az Alpine ellen a finn, majd DRS-sel elment mellette, és szó szerint méterekkel a cél előtt előzhette meg. A Mercedesnek így megvan a kettős dobogó.
Ocon lett tehát a negyedik, utána Ricciardo, Gasly, Leclerc, Sainz, Giovinazzi és Norris a pontszerzők további sorrendje.
Ne feledjük, továbbra is Verstappen vezet
Noha pontegyenlőség van Hamilton és Verstappen között, mivel több győzelme van, Verstappen vezeti a pontversenyt, és ha az utolsó futamon egyikük sem szerez pontot, akkor ő lesz a világbajnok. A ma látottak tükrében egy ilyen forgatókönyvet sem lehet kizárni.
Horner nem érti, mit csinált Hamilton
Verstappen a levezető körben annyit mondott, „ez van, legalább megpróbáltuk”, mire Christian Horner csapatfőnök azzal felelt, „nem értem, hogy Hamilton miért ment neked.”
A Mercedesnél ezzel ellentétben nem kommentálták a vitás eseteket a rádióban, helyette a győzelemnek és a leggyorsabb körnek örültek.
Hamilton ül és a kezébe temeti az arcát
A futam végi interjúkat nem ő, hanem Verstappen kezdi, mivel a címvédő az egyik díszlet mögött ül egy törölközővel Angela Cullen, a fizioterapeutája társaságában, és láthatóan igencsak kivan.
Köszönjük a figyelmet, ne menjenek messzire!
Ennyi volt mára, köszönjük, hogy velünk tartottak, és tartsanak velünk a továbbiakban is, hiszen folyamatosan jelentkezünk az igencsak érdekesnek ígérkező reakciókkal. Viszlát jövő héten, a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon!