Az Orosz Nagydíj korábbi győztese, Valtteri Bottas kezdett az élen a 2021-es versenyhétvége első szabadedzésén, Szocsiban, Lewis Hamilton és Max Verstappen csak ezredekre volt egymástól.
Az eső fenyegetése ellenére száraz pályán tartották meg az Orosz Nagydíj első szabadedzését, ahol szél nehezítette a versenyzők dolgát, de így a szombatra várt heves esőzés előtt szárazon is tapasztalatokat szerezhettek. Ez a Ferrari számára különösen előnyös, mivel Charles Leclerc autójába új fejlesztésű erőforrást szereltek, amit így összemérhettek a Carlos Sainz autójában működő régi verzióval.

A versenyzők ezúttal is igyekeztek kihasználni a rendelkezésre álló időt, rögtön felsorakoztak a bokszutca kijáratánál, Lewis Hamiltont a tavalyi büntetése után idén kifejezetten figyelmeztették, hogy honnan kell elvégeznie a rajtgyakorlatot. Az első 7 perc alatt csak a világbajnoki pontverseny éllovasa, Max Verstappen nem futott mért kört.
Leclerc jól kezdett, az első 10 perc végén ő vezetett 1:36.708-cal Valtteri Bottas és Sainz előtt, a különbség bő 0,4 másodperc volt, de a monacói pilóta rögtön lágy gumikat használt, míg a Mercedesek keménnyel, kezdtek, a többiek is elsősorban keményeket, olykor közepeseket kaptak az első etapokra.
A Ferrari tempóját az is kontextusba helyezte, hogy Hamilton 0,171 másodpercre meg tudta közelíteni őt, majd nem sokkal később 1:36.412-vel Bottas át is vette a vezetést. Leclerc közben azt jelentette a rádión, hogy „valami furcsa” történik az autójában, ezért visszarendelték őt a bokszba. Az ő példáját követte Max Verstappen is, legalábbis a gumiválasztás terén, lágyakkal látott munkához.
A holland pilóta 0,955 másodperces hátránnyal kezdett, ez magasabb üzemanyagszintet feltételezett, de a rádión azt is jelezte, hogy „borzalmasan” működik a visszatáplálás az erőforrásában. Az elmélet rögtön megdőlt, mert Verstappen a következő körben 1:36.055-re gyorsult, ezzel az élre állt, Bottast hátrébb szorítva.

Az edzés az Orosz Nagydíjaktól megszokott módon teljesen eseménytelenül zajlott, az első komolyabb vezetői hibát Pierre Gasly követte el a 2-es kanyar átvágásával, de a pilóták megbízhatóan rótták a köröket, így a hatszor forduló Nicholas Latifitől eltekintve félidőre már mindenki teljesített 8-11 kört, köztük Leclerc is, aki kisebb javítás után visszatért a pályára.
Félidőnél a két Mercedes gyorsult, 1:34.427-tel Bottas került az élre, Hamilton hátránya 0,211 másodperc volt, Verstappen is javított 1:34.654-re, ami a 3. helyre volt elég. Leclerc tartotta a 4. helyet Sebastian Vettel, Pierre Gasly, Sainz, az egyszer kicsúszó Lando Norris, Sergio Pérez és Fernando Alonso előtt.
Az idén megszokottak szerint Daniel Ricciardo ismét hátrányban kezdett Norrishoz képest, a koronavírus fertőzés után visszatérő Kimi Räikkönen is lassabb volt Antonio Giovinazzinál, a hazai pályán versenyző Nyikita Mazepin pedig Mick Schumachert verte, aki még Latifitől is bő 0,8 másodpercre le volt maradva.
Az edzés legváratlanabb pillanata a leintés után történt, Norris a bokszbejáratnál, nagyon alacsony tempóval keresztbe fordult és koccant a betonfallal, egy első szárnya bánta, de ettől eltekintve gond nélkül vissza tudott térni a szerelőihez.
#F1 #RussianGP Strange moment at the end of FP1 as Norris enters the pit and something locked, sending Lando to the right and damage his frontwing. #MsportXtra pic.twitter.com/enhETlBSq4
— #MsportXtra (@MsportXtra) September 24, 2021
Percről percre tudósításunkat az eredménytáblázat alatt olvashatja!
Szocsiban folytatódik a küzdelem
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Orosz Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Az idei 15. versenyhétvégével folytatódik a 2021-es szezon, méghozzá egy olyan pályán, amelyen még soha senki sem tudta legyőzni a Mercedest. Hogy ez miért nem jelenti automatikusan azt, hogy a címvédő istálló elsétál az első két hellyel, alábbi előzetesünkből tudhatnak meg többet.
A szombati napot moshatja el az eső
Jelen állás szerint a harmadik szabadedzés és az időmérő lehet a legnehezebb a csapatoknak és a szervezőknek, holnap ugyanis szinte biztosan esni fog Szocsiban, és a jelek szerint nem is kicsit. A kérdés az lesz, hogy ettől függetlenül zavartalanul folyhat-e majd a körözés a pályán, vagy esetleg vasárnapra kell halasztani a kvalifikációt. Aznapra egyébként már kicsi az eső valószínűsége.
La previsión meteo dice 100% de posibilidad de fuerte lluvia para manana. Baja para domingo. Frío y viento.
— Albert Fabrega (@AlbertFabrega) September 24, 2021
Weather forecast says 100% chance of strong rain for tomorrow . Low chance for Sunday. Cold and windy.#RussianGP pic.twitter.com/ZorANIzoUt
Hamilton és Verstappen már egymásnak esett
Noha az autók még csak most fognak először pályára gurulni a hétvégén, a két vb-aspiráns már megkezdte a maga háborúját, vagy jobban mondva a pszichológia hadviselést. A hétszeres világbajnok szerint riválisán nagy a nyomás, Verstappen azonban csak nevetni tudott ezen a felvetésen.
Az idén is van kinek szurkolnia az oroszoknak
Danyiil Kvjat ugyan tavaly év végén kiszorult az F1-ből, de Nyikita Mazepin viszont érkezett, így Szocsiban nem maradnak hazai pilóta nélkül. A Haas versenyzője ráadásul különleges sisakfestéssel készült, amellyel a tokiói olimpián érmet szerző orosz sportolók előtt tiszteleg. A gesztus minden bizonnyal annak is szól, hogy a 2014-es téli olimpia központjában terül el a pálya.
A special design for a special race ??
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) September 23, 2021
Nikita will wear this unique design during the #RussianGP weekend, featuring the names of medalists from this summer’s games.
What do we think? ??#HaasF1 pic.twitter.com/CCBi0BWRJO
Debütál a Ferrari új motorja
Illetve új hibrid rendszere, hogy egész pontosak legyünk. Az újítással a maranellóiak már 2022-re készülnek, és először Charles Leclerc autójában tesztelik azt, aminek köszönhetően a monacói pilóta már biztosan a mezőny végéről lesz kénytelen rajtolni vasárnap.
Morning Charles ??
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
The cars will be on track for FP1 shortly! ??#RussianGP #F1 pic.twitter.com/bxNWUsgJ8G
Elkezdődött az edzés, sokan kijöttek
Nem vesztegetik az időt a csapatok és ahogy zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, már özönlenek is ki a pilóták. A legtöbben a kemény vagy a közepes gumit használják, egyedül Leclerc van lágyakon.
Hamiltonnak már most szóltak, hogy honnan rajtolhat
Tavaly emlékezetes módon megbüntették a hétszeres világbajnokot, amiért a futam előtt rossz helyről végezte a próbarajtot. Az idei évre Michael Masi egyértelművé tette, hogy közvetlenül a bokszutca végi lámpa után lehet csak ilyesmit gyakorolni, Peter Bonnington pedig már figyelmeztette is Hamiltont erre, aki annak rendje és módja szerint elvégezte hétvégéje első rajtgyakorlatát.
Hamilton vezet, Verstappen még sehol
A kemény gumikon 1:38.373-mal az élre állt a címvédő, akit Pérez, Leclerc, Sainz, Gasly, Vettel, Ocon, Norris, Giovinazzi és Stroll követ az első tízben. Verstappen eközben az egyedüli pilóta, aki még nem jött ki a pályára.
Közben hárman is megelőzték Hamiltont
Most a lágy gumikon köröző Leclerc vezet 1:36.708-cal, mögötte a kemény gumin levő Bottas következik 1:37.147-tel, majd jön a közepes gumis Gasly és végül Hamilton.
A tavalyi első szabadedzésen Bottas volt a leggyorsabb 1:34.923-mal.
Verstappen továbbra is a bokszban
Mindenki szorgosan rója a köröket, a hollandot kivéve. Mindez mondjuk nem annyira meglepő, a Red Bull az egész szezon során többet spórolt a motorjával, mint a többiek. Egyelőre vélhetően erről lehet szó, problémáról legalábbis nincs információnk.
Rohamosan gyorsul a pálya
Bottas az imént 3 tizeddel megjavította Leclerc idejét, de az utolsó szektora nem sikerült a legjobban, mivel a második végén már több mint 7 tizeddel vezetett. Valamivel korábban Hamilton is javított, és kevesebb mint 2 tizedre zárkózott fel a monacói mögé.
Máris gond van az új Ferrari-motorral?
Leclerc az imént valami furcsát észlelt, mire mérnök azonnal visszaparancsolta a bokszba. Lehet, hogy semmiség, de lehet, hogy az új hibrid-rendszer rakoncátlankodik.
Megjött Verstappen
A holland a két Mercedessel ellentétben nem a kemény, hanem a lágy gumin kezdte meg a munkát, első mért köre pedig a negyedik helyre volt elég, közel 1 másodpercre a vezető Bottastól.
Verstappen a beállításokra panaszkodik
Nem reagál elég gyorsan az ERS, emiatt a hollandnak túl sokat kell várnia gázadás után arra, hogy az erőforrás teljes ereje a rendelkezésére álljon. Alighanem sikerült módosítania a kormányon, mivel az imént 1:36.055-tel átvette a vezetést és 3 és fél tizedet adott Bottasnak.
Räikkönen visszatért
Aki esetleg lemaradt volna róla, annak most jelezzük, hogy ismét ott van a mezőnyben a Holland és az Olasz Nagydíjat koronavírus-fertőzése miatt kihagyó, az év végén visszavonuló Kimi Räikkönen. A 2007-es világbajnok jelenleg a bokszban tartózkodik, 10 kört ment eddig kemény gumin, 1:38.489-es legjobb köre pedig a 15. helyre elég. Csapattársa egy hellyel és egy tizeddel van előtte.
Kimi's back - yay! ??
— Formula 1 (@F1) September 24, 2021
Great to see the Iceman on track again after missing the last two races #RussianGP @alfaromeoracing pic.twitter.com/MFC1Z84dzi
Verstappen javított, de jött Bottas
1:35.616-ra tornázta le lágy gumis idejét a holland, de nem sokkal utána érkezett a friss lágy keveréket kapó finn, és agyonvágta Verstappen idejét: 1:34.424-gyel közel 1,2 másodpercet adott neki. A Mercedes továbbra sem lassú Szocsiban...
Hamilton egyelőre lassabb a csapattársánál
Bottas általában jól megy Szocsiban, így nem lenne meglepő, ha a hétvége további részében is verné Hamiltont, jóllehet, saját elmondása szerint a versenyen félre fog állni előle, ha úgy hozza a helyzet.
A hétszeres világbajnok szintén megkapta a lágy gumikat, első körével pedig 211 ezreddel maradt el a finntől, de így is bejött a második helyre, miközben Leclerc is visszatért és szintén friss lágyakon feliratkozott harmadiknak. Verstappen így már csak a negyedik.
Az eső egyelőre megkíméli a mezőnyt
Süt a nap Szocsiban, az ég szikrázóan kék, a levegő hőmérséklete 20, a pályáé pedig 31,4 fokos. Ha minden így marad, délután a csapatok zavartalanul készülhetnek a szintén száraznak érkező futamra.
Sainz egyelőre messze van Leclerc-től
Persze sem az üzemanyagmennyiséget sem a beállításokat nem ismerjük, de talán biztató lehet a Ferrarinak, hogy új lágy gumis körével Carlos Sainz közel 7 tizeddel elmaradt a 3. helyen álló csapattársától. Persze óriási különbség nincs a régi és az úh hibrid-rendszer között, becslések szerint utóbbi 10 lóerőnél is kevesebbet hoz a konyhára.
Virtuális biztonsági autó van érvényben
Senki nem ment a falnak, mindössze a célegyenesben volt valamilyen törmelék a pályán, de egy pályabíró már el is takarította onnan, így hamarosan minden mehet tovább a rendes kerékvágásban.
Leclerc-nek elfogytak a gumijai
Mindössze hat kört tett meg a jelenelgi szetten, amikor jelentette, hogy a hátsók kezdik elveszíteni a tapadásukat. Ez akár fontos jel is lehet a mezőnynek arra vonakozóan, hogy aki csak teheti, próbáljon meg a közepeseken rajtolni. Persze ha holnap esős lesz az időmérő, a versenyre szabad lesz a gazda.
Szokás szerint a két Haas van a sor végén
Kicsit a mezőny hátsóbb régióiban kalandozva nem igazán találunk meglepetést, a sort 4 másodpercnél is nagyobb hátrányban Mazepin és Schumacher zárja, előttük pedig a két Williams tanyázik.
Verstappen új gumin is lassabb a Mercedesnél
Kijött friss lágyakon a holland, és bár a középső szektorban abszolút legjobbat ment, összességében több mint 2 tizeddel elmaradt Bottastól és 16 ezreddel Hamiltontól is, de azért feljött a második helyre.
A Red Bull már a versenyre készül?
Érdekes felvetést taglaltak a Sky Sports közvetítésében: elképzelhető, hogy a Red Bull már tudja, hogy ezen a hétvégén bevállalja a motorcserét és az azzal járó büntetést Verstappennél, ezért inkább a futamra és a gumikímélésre hegyezik ki az autót az egykörös tempó helyett. Hogy így van-e, előbb-utóbb biztosan kiderül, de még nem az első szabadedzésen.
A Red Bull ma is csínján bánik a kilométerekkel
Nem meglepő, hiszen mindenki másnál később kezdte a munkát, de persze több pályán töltött idővel behozhatta volna a kimaradt perceket Verstappen és a Red Bull, de nem tették, így a holland továbbra is mindenki másnál kevesebb kört tett meg. Az ő neve mellett 13 kör áll, az utána következő legkevesebb pedig 17, de többen, például Bottas is már több mint 20 körnél tart.
Mindenki hosszabb etapokat teljesít
Lévén limitált a gumiszettek száma a hétvégén, mindenki átállt a hosszabb etapok teljesítésére a friss gumis gyorskörök után. Ebben persze az is szerepet játszhat, hogy holnapra esőt jósolnak, és akár még az időmérő megrendezése is veszélybe kerülhet.
A Red Bullnál egyelőre zavaros a kép
Márnöke beolvasta Péreznek Hamilton és Bottas legutóbbi mért körét, majd hozzátette, hogy néhol használtak DRS-t, úgyhogy „egyelőre egy kicsit zavaros a kép.” Afelől persze nyugodtak lehetünk, hogy az utólagos elemzés során majd ki fog tisztulni és a csapatok tisztában lesznek vele, hogy hol állnak a riválisukhoz képest.
Norris megtörte a McLarent
„Balesetem volt” – jelentette a rádión, és a visszajátszából ki is derült, hogy hol: a bokszbejáratban. Már befordult a bokszutca felé vezető sávba, amikor egyszer csak megforgott és a belső falnak koccant. Furcsa volt, mintha blokkoltak volna a hátsó kerekei.
??????? #F1 #RussianGP pic.twitter.com/eFvIGAhOSf
— arami kyoya (@arami_motor) September 24, 2021
Bottas zárt az élen
Időközben lepörgött az óra és véget ért az első szabadedzés, amelyet Valtteri Bottas zárt az élen Lewis Hamilton és Max Verstappen előtt. A Mercedes tehát jól kezdett, de a Red Bull sincs messze, illetve a Ferrari is jól debütált új hibrid-rendszerével, lévén Charles Leclerc a negyedik lett.
Hogy délutánra változik-e a kép, azt 13 óra 50 perctől velünk követhetik, ekkor jövünk ugyanis a második szabadedzés élő közvetítésével. A viszontlátásra!