Többé-kevésbé száraz, de számos helyen nedves foltokkal nehezített aszfaltcsík fogadta a mezőnyt a Mexikói Nagydíj első szabadedzésén, így a bokszutca végi lámpa zöldre váltásakor a mezőny nagy része intermediate abroncsokon hajtott ki a pályára. A megszokott felálláson a Williams változtatott, a grove-iak a tesztpilóta Nicholas Latifinek adtak lehetőséget az első gyakorláson Robert Kubica helyén. Az érdemi munka a szokottnál is később kezdődött el a 20 fokos levegő mellett lassan száradó aszfaltcsíkon, az első mért körre több mint 25 percet kellett várni, utána azonban csak úgy kapkodtuk a fejünket, olyan gyorsan változott az élen álló pilóta kiléte.
A mexikói és a soron következő, austini versenyhétvégén megszokott versenymérnöke nélkül vezetni kénytelen Lewis Hamilton ragadta magához a kezdeményezést közepes keveréken, többször is visszavette az első helyet az azt éppen elcsenő pilótától, az első rohamot azonban így sem ő, hanem a nála 155 ezreddel jobb kört autózó Charles Leclerc zárta az élen.
A körülmények igen trükkösek voltak, az élmezőny tagjai is sorra hibáztak, a legnagyobb rontást Sebastian Vettel mutatta be a célegyenes végén.
A négyszeres világbajnok akkora elfékezést produkált, hogy utána ki is kellett hajtania a bokszba, mivel mindkét első gumiját tönkretette. Ugyanott hibázott Valtteri Bottas is, de ő megúszta egy kisebb folttal az abroncson.
Az első szett gumik visszaadását követő, ezúttal a szokottnál hosszabb szusszanás után nem sokáig élvezhették az egyre jobb állapotba kerülő pályát a versenyzők, rögtön azután ugyanis, hogy Alex Albon átvette Hamiltontól a vezetést lágy gumin,
Lance Stroll nekicsapta a Racing Pointját a bokszbejárat előtti jobbos falának, és bár vissza tudott evickélni a bokszba, piros zászlóval megszakították az edzést a törmelékek eltakarításáig.
Az újraindítás után hátralevő 20 percben annyira igyekezett a mezőny, hogy az utolsó szektorban kisebb torlódás alakult ki, Max Verstappen pedig annyira próbálta megtartani a pályán elfoglalt pozícióját Sebastian Vettel előtt, hogy majdnem nekiment Romain Grosjeannak. Miután rendeződtek a sorok, Hamilton visszavette lágy gumin az első helyet Albontól, 1:17.327-es idejét pedig már senki sem tudta megjavítani.
A legközelebb Leclerc állt hozzá, aki annak ellenére, hogy közepes gumikat használt, csak 119 ezreddel maradt el a címvédőtől és 15 ezreddel megelőzte a leggyorsabb körét szintén lágyakon elérő Verstappent.
A negyedik helyen Albon, az ötödiken Valtteri Bottas, a hatodikon pedig a célegyenes végén ismét nagyot hibázó Vettel végzett, utóbbi hátránya már 9 tized volt Hamiltonhoz képest.
Ami a középmezőnyt illeti, a McLarennel mostanában remeklő Carlos Sainz volt a legjobb, a hetedik helyet szerezte meg a két Toro Rosso és Antonio Giovinazzi előtt. Az utolsó két helyen szokás szerint a Williamsek végeztek, de nem lehet elégedet a 16-17. helyet elfoglaló Racing Point sem.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.05.03. - 10:00Miami Grand Prix - 2nd Practice |
2024.05.03. - 18:30Miami Grand Prix - 1st Practice |
2024.05.03. - 22:30Miami Grand Prix - Sprint Shootout |
2024.05.04. - 10:00Miami Grand Prix - Last Practice |
2024.05.04. - 18:00Miami Grand Prix - Sprint |
2024.05.04. - 22:00Miami Grand Prix - Qualification |
2024.05.05. - 22:00Miami Grand Prix - Race |
2024.05.17. - 05.19.Emilia Romagna Grand Prix |
2024.05.24. - 05.26.Monaco Grand Prix |
2024.06.07. - 06.09.Canadian Grand Prix |
2024.06.21. - 06.23.Spanish Grand Prix |
2024.06.28. - 06.30.Austrian Grand Prix |
2024.07.05. - 07.07.British Grand Prix |
2024.07.19. - 07.21.Hungarian Grand Prix |
2024.07.26. - 07.28.Belgian Grand Prix |
2024.08.23. - 08.25.Dutch Grand Prix |
2024.08.30. - 09.01.Italian Grand Prix |
2024.09.13. - 09.15.Azerbaijan Grand Prix |
2024.09.20. - 09.22.Singapore Grand Prix |
2024.10.18. - 10.20.United States Grand Prix |
2024.10.25. - 10.27.Mexican Grand Prix |
2024.11.01. - 11.03.Brazilian Grand Prix |
2024.11.21. - 11.24.Las Vegas Grand Prix |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat, 10 perc és kezdetét veszi a Mexikói Nagydíj első szabadedzése! Kezdésnek belekukkanthatnak szokásos futamelőzetesünkbe, amelyben a helyszín bemutatásán túl azt is taglaltuk, hogy az elmúlt két évhez hasonlóan ezúttal is küszködhet-e a Mercedes az Autódromo Hermanos Rodríguezen.
A mexikói versenyhétvége szokás szerint remek atmoszférában zajlik, ami nem utolsó sorban a Halottak napjának köszönhető, az ottani szokások szerint ugyanis óriási ünneplést csapnak ilyenkor. A versenyzőket már csütörtökön ez a karneváli forgatag köszöntötte, a képre kattintva meg is nézhetik helyszínen tartózkodó munkatársunk, Mészáros Sándor képeit az első napról.
---- separator ----gallery-content-type:9632ab80-87e8-4af2-be28-44593b739d1b---- separator ----A 2000 méternél is nagyobb tengerszint feletti magasság miatt a pilóták és a csapatok meg kell küzdjenek a leszorítóerő és a hűtés hiányával, Mexikóban ugyanis ritkább a levegő, mint a többi versenyhétvégén. Ezért mindenki a pálya karakteréhez illőnél nagyobb leszorítóerővel, valamint extra hűtőnyílásokkal megy, noha a 20 fok körüli hőmérséklet és a hosszú egyenesek ezt önmagában nem indokolnák. A levegő a motorokat, főleg a turbókat is nagyon igénybe veszi.
Előre eltervezetten a Williams istálló a tesztpilóta Nicholas Latifit ülteti autóba az első szabadedzésen, majd ugyanígy fog tenni a következő két versenyhétvégén is. Most Robert Kubicának, Austinban és Brazíliában George Russellnek kell átadnia az ülését a csapat potenciálisan jövő évi pilótájának.
Ezzel a mexikói dizájnnal vesz részt a McLaren pilótája a versenyhétvégén.
Pont az imént emlegetett Norris hajtott ki elsőként a pályára, őt Räikkönen, Hülkenberg és Kvjat követte. Egyelőre kissé nedvesnek tűnik az aszfalt az éjszakai edőzések miatt, ezért a legtöbben intermediate gumit használnak.
A grove-iak nem tétlenkednek és azonnal elkezdik a munkát, vélhetően már a jövő évre készülve cserélgetik az új és a régi első szérnyat. Ide egyébként már kettőt hoztak a Japánban Kubica és a csapat között feszültségeket szülő elemből, kérdés, hogy ezúttal fent hagyják-e az autón a versenyre.
Egyelőre senkinek nincs mért köre, a két Mercedes kivételével azonban mindenki volt már kint, de csak a két Williams, a két Toro Rosso, Hülkenberg és Norris nem intermediate abroncsokon gurult ki.
Mindketten közepes gumin próbálkoznak, miközben már csak Lewis Hamilton adós az installációs körrel. Mindenhol vannak még nedves foltok a pályán, az érdemi munka így a jelek szerint még egy ideig várat magára.
Bottashoz hasonlóan nem kockáztatott és intereken nézte meg, hogy milyen a pálya. Itt megragadjuk az alkalmat és elmondjuk, hogy az ötszörös világbajnok ezen és a következő hétvégén megszokott versenymérnöke, Peter Bonnington nélkül versenyez, a szakember orvosi kezelésen vesz részt Angliában. Erre az időre Hamilton teljesítménymérnöke, Marcus Dudley veszi át Bonnington helyét.
Nem tűnik annak, az ötszörös világbajnok szerint azonban az, higgyük el neki. Nincs egyébként túl meleg, mindössze 20 fok, a pálya hőmérséklete pedig csak 16 fokos.
A vezérlőelektronikát és az akkumulátort cserélték a Racing Point mexikói pilótájánál, de mindkettő a második volt az egy szezonon belül felhasználható két elemből, így nem jár értük büntetés. Közben Vettel és Leclerc szórakoztatja a nézőket kivezető körökkel intermediate gumikon, más egyelőre nem történik, mindenki a pálya száradására vár.
Most a Williams tesztpilótája az egyedüli, aki kint van, egy intermediate gumis kör után bejött és feltették neki a lágy slickeket, közben pedig azt mondta, hogy nincs végig száraz ív a pályán, elég sok a vizes volt.
Mindkét Mercedes, mindkét Alfa Romeo, Vettel, Pérez és Kvjat is kijött közepes keveréken, míg Sainz keményeken van. Hamarosan megérkezhetnek az első mért körök.
1:24.463-as időt ment lágy keveréken, de aztán megjött Bottas és ment egy 1:21.887-et. Hamilton csak 1:26.3 alatt ért körbe. A tavalyi első szabadedzésen Verstappen zárt az élen 1:16.656-os idővel.
A második köre már jobb volt, 1:21.127-tel átvette a vezetést, de közben a hátsó rész instabilitására panaszkodott. Sainz a második 1:21.613-mal a kemény gumin.
Előbb Vettel adott egy teljes másodpercet Hamiltonnak, aztán Bottas állt az élre, de utána jött Hamilton, hogy visszavegye az első helyet. 1:19.463-nál tart az ötszörös világbajnok, Bottas 4 tizeddel van mögötte.
1:19.035-re tornázta le a lécet a holland, ez 428 ezreddel gyorsabb Hamilton körénél, aki mögé Vettel zárkózott fel bő másfél tizedre. Leclerc elrontotta az első körét, egyelőre csak a hetedik, de most javítani fog.
Pünkösdi volt Verstappen királysága, Hamilton 31 ezreddel megelőzte, miközben Leclerc feljött a harmadik helyre 5 tizeddel Hamilton mögé. Vettel hatalmas elfékezést mutatott be a célegyenes végén, mindkét első kerekét blokkolta, majd kiszaladt a bukótérbe. Korábban Bottas is hibázott ugyanitt, de ő be tudta venni a kanyart.
A harmadik szektor elején, a stadion bejáratánál található jobbosban ment tovább egyenesen, a bukótérben kellett megfordítania az autót. Egyelőre eléggé csúszós az aszfalt, Hamilton is megcsúszott az eddigi leggyorsabb körén.
Az első pilóta 1:19 alatt, 1:18.849-et ment, 155 ezredet adott Hamiltonnak. Vettel közben visszament a bokszba, vélhetően azért, mert a csúnyán elfékezett közepes szetten nem volt értelme tovább kint maradnia.
A holland alighanem átvette volna a vezetést, ha nem rontja el ugyanazt a kanyart, amelyiket korábban Gasly, Bottas pedig a gyors kanyarokból álló második szektor végén rontott és szaladt le a bukótérbe.
Az első 40 perc végén szokás szerint vissza kell adni az első szett slick gumit, így most mindenki szusszan egyet, mielőtt vélhetően tovább faragja az idejét.
Természetesen még korai messzemenő következtetést levonni belőle, de egyelőre jól megy a két Racing Point, Stroll a hatodik, Pérez a nyolcadik helyen áll. Akik pedig aggódhatnak, az a 16. és 18. helyen álló két Haas és a 14. és a 17. helyen álló két Alfa Romeo.
Normális esetben ilyenkor már megkezdték volna a munka folytatását, most azonban megint azt játsszák, mint az edzés elején: várják a körülmények javulását.
Már eddig is ő volt a legszorgalmasabb pilóta a maga 13 megtett körével, ezt a számot most tovább növelheti a Williams tesztpilótája, aki lágy gumin jött ki. Rajta kívül a szintén lágyakat használó Grosjean van még a pályán.
Mérnöke azt mondta neki, hogy több mint egy másodperccel kell tudni gyorsabbnak lennie, és így is lett, 1,3 másodperccel megjavítva korábbi idejét Latifi feljött a 17. helyre. Közben többen is kimerészkedtek, az élmezőnyből Bottas is a pályán.
A gyors 11-es kanyarban csúszott meg nagyon a francia, nem is tudta megfogni úgy az autót, hogy ne csússzon le az ívről a bukótérbe.
Lágy gumin ugyan, de 9 tizeddel javította meg Leclerc közepesen elért idejét a Red Bull újonca, ezzel 1:17.949-re szorította le a lécet. A két Ferrari és a két Mercedes is a pályán.
Az utolsó előtti, 16-os kanyarban tette bele a védőkorlátba a Racing Point bal oldalát, megtörve a hátsó szárny bal oldalát. Tovább tudott menni és kijött a bokszba, az edzést azonban félbeszakították, vélhetően a törmelékek eltakarítása miatt.
A képre kattintva megnézhetik folyamatosan frissülő galériánkat a pénteki napról.
---- separator ----gallery-content-type:a871df1a-4d33-4fc0-b212-64f6ee0f8628---- separator ----Túl nagy tempót vitt be a stadionrészből kivezető jobbosba, kitört az autó hátulja, onnan pedig már nem volt mód a fal elkerülésére. Stroll első szabadedzésének ezzel alighanem vége, már sisak nélkül beszélget a garázsban a mérnökökkel.
Az indokoltnál kissé hosszabbnak tűnt a szünet, remélhetőleg az utolsó karbonrészecskét is sikerült összeszedni a 16-os kanyarból. Räikkönen az első a pályán, őt Sainz, Hülkenberg és Giovinazzi követte.
Stroll kivételével mindenki a pályán, nem lepődnénk meg, ha történne egy-két feltartás.
Lágy gumin 1:17.327-es kört ment, ami 622 ezreddel jobb Albon idejénél. Vettel és Verstappen közben szlalomozott a mért körre készülő autók között a stadionrészben, Verstappen első szárnnyal el is csípte Grosjean jobb hátsó kerekét. Eléggé szükségtelen manőver volt.
Előbbi lágyon a második, utóbbi közepesen a hatodik. Verstappen hátránya 145 ezred, Vettelé 1,3 másodperc Hamilton mögött.
Lila első és egyéni legjobb második és harmadik szektorral 119 ezreddel jött be Hamilton mögé, ami tekintve, hogy közepes gumit használt a címvédő lágyaival ellentétben, nem rossz teljesítmény. Vettel közben ismét nagyot rontott a célegyenes végi féktávon és kiment a fűre a bukótérbe.
Közel 8 tizeddel lassabb ugyanolyan keveréken a csapattársánál, 891 ezreddel a lágy gumis Hamiltonnál. Az első 10 sorrendje jelenleg: Hamilton, Leclerc, Verstappen, Albon, Bottas, Vettel, Sainz, Gasly, Giovinazzi, Hülkenberg.
Nem sérült nagyon a Racing Point, Stroll ugyanis a várakozásokkal ellentétben már ezen a tréningen visszatérhetett, a 16. helyet foglalja el jelenleg és a közepes gumikat nyüstöli.
Ezzel eséllyel pályázik az első helyre, az élmezőny többi tagja ugyanis már nem tesz fel új abroncsokat. Nézzük, sikerül-e átvennie a vezetést!
Hiába az új lágy gumi, a holland visszatért a bokszba, lehet, hogy csak valamit kipróbáltak vele. Közben leintették az edzést, Lewis Hamilton zárt az élen Charles Leclerc és Max Verstappen előtt. 20 óra 50 perckor jövünk a második edzés élő tudósításával, tartsanak velünk akkor is, a viszontlátásra!