Vágólapra másolva!
Sajtóértesülések szerint a Red Bull nem az autó fejlesztésére költött túl sokat, aminek következtében tavaly átlépte a költségvetési korlátot. Az elismert szakértő ennek kapcsán a szabályok szigorítását sürgeti.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Red Bull átlépte a tavalyi költségvetési plafont, így büntetésre számíthat. A szabályszegés mértéke öt százalékon belül volt, ami enyhe szabályszegésnek minősül, de elméletben ez is sokféle szankcióval járhat, a pontlevonástól a pénzbüntetésig. Teoretikusan tehát az is felmerül, hogy Max Verstappen utólag elveszítheti a világbajnoki címét.

Verstappen vb-címe vélhetően nincs veszélyben Forrás: AFP/Philip Fong

A De Telegraaf szerint azonban a 25 éves versenyző elsősége nincs veszélyben, ugyanis a bikások bírságra számíthatnak. Igaz, ennek mértéke egyelőre nem világos, ahogyan az sem, hogy mikor válik hivatalossá a büntetés.

A holland lap azt is hozzáteszi, hogy a túlköltekezés nem az autó fejlesztéséből adódik.

Értesülései szerint ugyanis az ok az étkeztetésben, valamint a betegség miatti hiányzásban kell keresni. A bikások mindennap ingyen ebédet biztosítanak körülbelül ezer alkalmazottjuknak, és közülük akad, aki nem tartozik a költségplafon alá, mások viszont igen. Persze felmerül a kérdés, hogy ez az indoklás mennyiben állja meg a helyét, hiszen lényegében csak nézőpont kérdése, hogy melyik tétel jelenti a mérleg nyelvét.

Amennyiben a Red Bull valóban megússza bírsággal az ügyet, akkor ki lehet jelenteni, hogy jól jártak, hiszen az előző korszak utolsó évében megnyerték az egyéni világbajnokságot, az új érát pedig egyelőre uralják. Martin Brundle ennek kapcsán fogalmazott meg kritikát a szabályokról.

„Ami számomra őrület, hogy az enyhe szabálysértés akár öt százalékos túllépését is jelentheti a költségplafonnak – jelentette ki a Sky Sports egyik műsorában a csatorna szakértőjeként tevékenykedő expilóta. –Ez hétmillió dollár. Tudjuk, hogy ez egy hatalmas mértékű autófejlesztésnek felel meg, néhány csapatnak talán még egy B-specifikációt is jelenthet.

Az sem feltétlenül szerencsés, hogy az FIA-nak ekkora mozgástere van a büntetési tétel meghatározásában. Erről Brundle is csak találgatni tud, miközben azt is hozzátette, hogy információi szerint a Red Bull nem szándékosan sértette meg az előírást.

Brundle szerint az FIA-nak szigorítania kellene a költségplafonra vonatkozó szabályokon Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Nurphoto

„Az FIA-nak szerintem a kisebb szabálysértésekre is keményen le kell csapnia, de úgy tűnik, hogy megrovás vagy pénzbüntetés is jöhet – fogalmazott. – Vajon felül akarják vizsgálni a pontokat? A gyártók vagy a pilóták 2021-es pontjai lesznek érintettek? Más csapatok azt mondják, hogy »ez előnyt biztosít 2022-re, amit átvisznek 2023-ra.« Szóval mi lesz a büntetés? Mennyire akar az FIA kemény lenni ebben a kérdésben? Christian Horner [a Red Bull csapatfőnöke – a szerk.] elmondta nekem, hogy ez több ponton is értelmezés kérdése. Azt hitték, hogy [a költségplafon] alatt vannak, [de] néhány tétel most már benne van.”

A brit szakértő szerint a költségplafon önmagában üdvözlendő, de a jelenleg fennálló szabályokat szigorítani kell. Már csak azért is, mert ha minden így marad, és a Red Bull megússza enyhe büntetéssel, az a többiek számára is jelzésértékű lehet.

– magyarázta. – Nyilvánvalóan nagyon összetett, meglátjuk, hogy az FIA keményen át akarja-e vinni az első évben. Az viszont biztos, hogy szigorításra szorul, mert a többi csapat nyomás alatt lesz. »Miért nem ezt csináltátok? Miért nem költekeztetek túl egy kicsit, és fizettetek bírságot, vagy kaptatok apró legyintést, de mentetek egy-két tizeddel gyorsabban?« Szóval [az előírásnak] egyértelműnek és szigorúnak kell lennie, az öt százalékos eltérés pedig túl sok.”