MONZA, ITALY - SEPTEMBER 11: Safety car during at the last lap Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 11, 2022 in Monza, Italy. Pier Marco Tacca / Anadolu Agency (Photo by Pier Marco Tacca / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Az FIA reagált az Olasz Nagydíj végjátékára, és a szervezet szóvivője elmondta, hogy miért ért véget biztonsági autó alatt az Olasz Nagydíj. A Safety Cart előidéző Daniel Ricciardo úgy véli, nem tehetett semmit annak érdekében, hogy biztonságosabb helyen parkolja le autóját.
Furcsa és a közvélemény nagy részének nem tetsző körülmények között ért véget az Olasz Nagydíj. Daniel Ricciardo autója az 53 körös futam 48. körében meghibásodott, aminek következtében beküldték a biztonsági autót. Ez első ránézésre izgalmas végjátékot ígért, amiből aztán nem lett semmi. Az ausztrál pilóta McLarenjét nem tudták időben biztonságos helyre tolni, ráadásul közvetlenül a Safety Car mögött nem az élen álló Max Verstappen, hanem a harmadik George Russell haladt, így hiába ért volna fel időben az általa vezetett boly a mezőny végére, a lekörözötteket már nem tudták elengedni. Emiatt Bernd Mayländer csak az utolsó kör végén hagyta el a pályát, de akkor előzni már nem lehetett.
Galéria: A legjobb képek a drámai hajrával záruló Olasz Nagydíjról
2/14
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 11: Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing meets Sylvester Stallone in the garage prior to the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo Nazionale Monza on September 11, 2022 in Monza, Italy. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Érthető módon sokaknak nem tetszett, hogy így ért véget a futam. Az olasz szurkolók fütyültek, a Ferrari csapatfőnöke kritizálta a versenyirányítást, és még a futamgyőztes Red Bullt irányító kollégája is együttérzett a maranellóiakkal. Az FIA most reagált az esetre, és hangsúlyozták, hogy elsősorban biztonsági szempontok vezettek a vitatott esethez.
Bár mindent megtettek, hogy a 3-as autót gyorsan eltakarítsák, és folytatódhasson a verseny, a helyzet úgy alakult, hogy a pályamunkások nem tudták üresbe tenni a kocsit, és a menekülőútra tolni azt
– fogalmazott a Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivője. – Mivel a művelet biztonsága az egyetlen prioritásunk, és az incidens nem volt elég jelentős ahhoz, hogy piros zászlóra legyen szükség, a futam a Safety Car alatt ért véget, az FIA és az összes pilóta között egyeztetett eljárás szerint. A biztonsági autós fázis versenyen belüli időpontja nincs hatással erre a procedúrára.”
Könnyen lehet, hogy az FIA-nak óriási szerencséje volt, hogy a Ferrari kétkiállásos stratégiára váltott, és utólag nem volt jelentősége annak, hogy Verstappen és Leclerc kiállt-e a biztonsági autó alatt, hiszen a címvédőnek elegendő előnye volt az ingyen kerékcseréhez. Ha viszont ugyanolyan taktikán vannak, akkor nyilvánvalóan sokkal kisebb a különbség köztük, és ha a két csapat másképp dönt, akkor adott esetben meg is fordulhatott volna a sorrend a Safety Car alatt,
amiből a mostaninál is szintekkel nagyobb botrány kerekedett volna.
Az esettel kapcsolatban természetesen az azt előidéző Ricciardót is megkérdezték. A McLaren versenyzője hangsúlyozta, hogy bár mindent megtett annak érdekében, hogy a lehető legkevésbé szóljon bele a verseny alakulásába, végül nem tudott érdemben mit csinálni.
„Egyszerűen lekapcsolt [a motort] – válaszolta azAutosport kérdésére. –Nem érzékeltem semmilyen figyelmeztető jelet, a Lesmo 1-ben voltam, aztán semmi. Mivel akkor leállt, [az autó] sebességben volt. Megpróbáltam belülre, az ideális íven kívülre húzódni, nyilván egy biztonságos helyre, amilyen gyorsan csak lehet. Azonban nem láttam semmilyen [pontot], ahova le tudnék húzódni, úgyhogy kénytelen voltam megállni a füvön, és ennyi volt. Megpróbáltam a lehető leggyorsabban kiszállni az autóból, és megtettem, amit tudtam, de nyilván hallottam, hogy a futam biztonsági autó alatt ért véget. Szóval kár a versenyért, de semmit nem tehettem.