Társoldalunk:
Hírlevél

Belelép-e újra ugyanabba a folyóba a Ferrari a Red Bull ellen Bakuban?

2022.06.11. 06:45

Az egykörös tempó alapján az előző hétvégékhez hasonlóan ezúttal is a Ferrari az Azeri Nagydíj időmérőjének esélyese. A versenytempó rendkívül kiegyenlítettnek tűnik, ám a hosszú célegyenes alighanem a Red Bullnak kedvez. A Mercedes minden fronton borzasztóan messze van az élcsapatoktól, és könnyen lehet, hogy két másik istállóval kell megküzdeniük a pozíciókért.

Nem hozott nagy meglepetést az Azeri Nagydíj pénteki napja, hiszen mind az első, mind a második szabadedzésen a Ferrarik és a Red Bullok végeztek az élen. A két élcsapatnak akkora az előnye a többiekkel szemben, hogy már most kijelenthető, hogy az időmérőn biztosan a négy pilóta egyike fog az élen végezni, míg vasárnap hatalmas káoszra van szükség, hogy ez ne így legyen. 

A második szabadedzésen már a Ferrari volt a leggyorsabb - GalériaForrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport Images/Andy Hone

A dzsiddai és az esős imolai időmérőt kivéve egy körön rendre a Ferrari volt a gyorsabb, és a jelek szerint ez most sem változott. Ez még akkor is így van, ha a sárga zászlók, a feltartások és a hibák miatt egyik élversenyző sem tudott tökéletes kört futni, hiszen a legjobb szektoridők ezúttal is sokat elárulnak.

A versenytempó tekintetében már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Mindkét istálló szétválasztotta a pilótáit, és mind a lágy, mind a közepes abroncsokon szoros volt a csata. Ami viszont mindenképpen a Red Bull malmára hajthatja a vizet, az a 16-os és az 1-es kanyar közötti hosszú padlógázas szakasz, hiszen ahogyan idén megszokhattuk, a végsebességbeli fölény ezúttal is a bikásoké.

Nyilvánvalóan a pálya hosszúságának is köszönhető, de még így is megdöbbentő, hogy a többiek milyen mértékben elmaradnak a négy leggyorsabb kocsitól. Fernando Alonsót leszámítva mindenki más 1 másodpercen felüli hátrányt szedett össze Charles Leclerc-hez képest, beleértve a Mercedeseket is. George Russell és Lewis Hamilton a jelek szerint a barcelonai hétvégével ellentétben most nem a Ferrarikkal és a Red Bullokkal, hanem sokkal inkább az Alpha Taurikkal és az Alpine-okkal fog csatázni a minél erősebb pontszerző helyekért.

Egy körön a helyzet változatlan

Az első szabadedzésen még a Red Bull volt a leggyorsabb Sergio Pérez révén, ám a másodikon Leclerc jól látható, 248 ezredes előnnyel ugrott az élre. Mindez nem véletlen, ugyanis a Ferrari a két tréning között kicserélte a monacói pilóta autójának hátsó szárnyát, és az általában használt változat helyett egy kisebb leszorítóerővel rendelkező darabot szereltek fel neki.

A megoldás bevált, hiszen a monacói versenyző 3 tizedes hátránya azon nyomban eltűnt a harmadik szektorban, viszont a technikás második szakaszon továbbra is gyors volt. Mindezek ellenére később azt nyilatkozta, hogy egyikük körideje sem volt mérvadó, mert senkinek sem sikerült tökéletesen végigmennie a különböző tényezők miatt. 

Leclerc a szárnycserének is köszönhette a javulástForrás: AFP/Ozan Kose

Ebben van is igazság, hiszen ő, valamint a két Red Bull is hibázott, ráadásul a Pérez rontása miatti sárga zászló pont Max Verstappen és Carlos Sainz számára jött rosszul. A holland pilóta valamennyire tudott javítani a lágy gumikon, a Ferrari versenyzőjének viszont a közepeseken futott ideje maradt a neve mellett.

Éppen ezért érdemes összeadni a legjobb szektoridőket, és akkor már sokkal tisztábban kirajzolódik a kép. A Red Bullok esetében egyszerűbb a számolás: Pérez mindhárom pályarészen ugyanakkor teljesített a legjobban, vagyis az ő körideje nem változna, míg csapattársa ezzel a módszerrel 53 ezreddel előzte volna meg őt. A Ferrarik viszont jelentősen gyorsulnának.

Leclerc 1:43.224 másodperccel zárta az élen a második szabadedzést, az ilyen módon kalkulált ideális köre viszont 1:42.922 lenne, ami 3 ezred híján fél másodperccel gyorsabb Verstappenénél. Sainz esetében nyilvánvalóan nem meglepő, hogy az összeadott értékek sokkal jobb képet festenek róla, az már inkább, hogy így ő is bőven a bikások előtt lenne: a valóságban 1,050 másodperc hátrányt összeszedő spanyol pilóta mindössze 203 ezreddel maradna el csapattársától.

Verstappenről annyit érdemes még megjegyezni, hogy Leclerc-hez hasonlóan ő is eltérő hátsó szárnyakat használt a két szabadedzésen. Az első gyakorlás során nagyon látványos volt, ahogyan a célegyenes vége felé közeledve, amikor már kinyílt a DRS, mennyire rázkódott az elem, hiszen a nagy terhelés miatt nem tudott folyamatosan nyitva maradni. A címvédő azonban Pérez specifikációjával sem volt elégedett, így nem kizárt, hogy ezen a téren még van benne fejlődési potenciál.

Azonban még így is kijelenthető, hogy az előző hétvégékhez hasonlóan most is a Ferrari, illetve Leclerc a pole pozíció első számú várományosa. A 24 éves pilóta idei hatodik, illetve zsinórban negyedik rajtelsőségét szerezheti meg, és ha így folytatja, akkor lassan lehet nézegetni a rekordokat, amelyeket átírhat. 

A Red Bull megint jelentősen elmaradt egy körön a FerraritólForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Ami a Ferrari és a Red Bull mögötti helyzetet illeti, a két élcsapat mögött a szokásosnál is nagyobb a szakadék. Mindez persze részben a versenynaptár harmadik leghosszabb pályájának köszönhető, de így is megdöbbentő látni, hogy mindössze Fernando Alonso volt képes 1 másodpercen belül autózni Leclerc-hez képest, de a kétszeres F1-es világbajnok is 918 ezredet kapott, ami borzasztóan sok.

Ennek következtében tehát a Mercedes szinte biztosan nem a maranellói és a Milton Keynes-i alakulattal fog megküzdeni, hanem sokkal inkább a faenzaival és az enstone-ival. A pénteki szabadedzések alapján ugyanis nagyon úgy néz ki, hogy ez a három istálló csatázhat a középmezőny elején. A magyar idő szerint késő délután rendezett tréningen Alonso és valamelyest Pierre Gasly felfelé, míg Lewis Hamilton lefelé lógott ki, utóbbit Lando Norris és Sebastian Vettel is megelőzte. Persze nyilvánvaló, hogy az időmérőre könnyen megváltozhat ez a helyzet.

Ahogyan arra többen is számítottak, a konstruktőri címvédőnek nem ízlik a hosszú célegyenes. Persze nem azért, mert motorerő tekintetében annyira el lennének maradva a többiektől, hanem a pattogás miatt, ami megint látványosan sújtja őket. Hozzá kell tenni, hogy az első szabadedzésen az Alpha Taurinál is megfigyelhető volt a jelenség, ők azonban idei önmagukhoz képest eddig kifejezetten jól szerepelnek. Valószínű, hogy mindez összefüggésben áll azzal, hogy Gasly saját elmondása szerint jól érezte magát az autóban, és a második tréning leintése után ő, valamint Cunoda Juki sem említette meg a delfinezést.

Utánuk a McLaren és az Aston Martin pilótái harcolhatnak az esetlegesen fennmaradó utolsó Q3-as helyekért, mögöttük pedig egyelőre visszaállni látszik a tavalyi helyzet: ahogyan 2021-ben oly sokszor, úgy most is az Alfa Romeo, a Haas és a Williams tűnik a három leglassabb autónak egy körön, de a hinwilieknek azért van némi előnyük a két riválissal szemben,

A hosszú célegyenes dönti el a versenyt?

A futamot illetően mindenekelőtt fontos megindokolni, hogy miért a második szabadedzést vesszük alapul, amikor a rajt az első gyakorlás kezdéséhez hasonlóan délután 1 órakor lesz. Nos, bár a pálya hőmérséklete jelentősen különbözhet a második szabadedzés végi adatoktól, tekintve, hogy a csapatok ennek ellenére sem tértek el szokásuktól, és az utolsó percekben teljesítették a versenyszimulációt, mi is erre fogunk alapozni. Már csak azért is, mert a két gyakorlás között alighanem mindenki sokkal közelebb került az ideális beállításokhoz.

„A Ferrari megint gyors egy körön, de a hosszú etapokon kiegyenlített az állás, ez kedvező” – nyilatkozta Verstappen. A címvédőnek tökéletesen igaza van, hiszen az élcsapatok a lágyakon és a közepeseken is nagyon közel voltak egymáshoz.

A holland pilóta, valamint Leclerc a C5-ösökön, míg Pérez és Sainz a sárga oldalfalú abroncsokon teljesítette a versenyszimulációját. Az első öt kör során előbbi páros mindkét tagja három értékelhető kört teljesített (a holland pilóta összesen ennyit futott), és az ebből számolt átlagok mindössze 48 ezreddel térnek el egymástól a bajnoki éllovas javára. Hozzá kell tenni, hogy Leclerc első köre annyival lassabb volt a többinél, hogy nem vettük figyelembe, míg riválisánál igen, úgyhogy ennek tudatában valamivel nagyobb lehet a differencia a tempójuk között.

Pérez és Sainz még közelebb volt egymáshoz a C4-eseken, hiszen a Monacói Nagydíj győztese csupán 35 ezreddel produkált jobb átlagot ellenfelénél. Mindez izgalmas csatát vetít előre a Red Bull és a Ferrari között, ám egyvalami talán a bikások kezére játszhat.

Ez pedig a célegyenes, pontosabban a 16-os és az 1-es kanyar közötti, kifejezetten hosszú padlógázas szakasz. Szaúd-Arábiában és Miamiban Verstappen annak köszönhette a győzelmét, hogy egy ilyen pályarészen megelőzte Leclerc-t, aki a végsebességbeli hátránya miatt még DRS-sel sem tudott érdemben visszatámadni.

A második szabadedzésen futott versenyszimulációk alapján ez most is előfordulhat. Verstappen elérte a 322 km/h-t, míg Leclerc csupán 318-ig jutott, Pérez és Sainz között pedig 318–308 lett az „eredmény”. Ez már jelentős különbség, főleg DRS-sel együtt, ami persze mostanában sokszor nem működik tökéletesen a Red Bullokon, főleg a címvédőén.

A többiek a versenytempó terén is messze-messze elmaradnak az élcsapatoktól. A fenti grafikon alapján elsőre a Mercedes és az Alpha Tauri emelkedhet ki, de hozzá kell tenni, hogy rajtuk kívül csak az Alfa Romeo és a McLaren teljesítette lágy gumikon a versenyszimulációt, a többiek közepeseken mentek. Ezt figyelembe véve az Alpine és adott esetben az Aston Martin is odaérhet, bár utóbbiról nehéz elhinni, hogy valóban képes lehet erre.

A taktikát illetően alapesetben egy kiállásra lehet számítani, és csak az a kérdés, hogy szükség lesz-e a kemény abroncsokra, amit a csapatok alig használtak. Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója kiemelte, hogy a várakozásoknak megfelelően nem tapasztaltak túlzott szemcsésedést, így még akár az sem kizárt, hogy egy-egy lágy és közepes szettel teljesíteni lehet az 51 kört.

A stratégáknak azonban muszáj számolniuk a biztonsági autóval, illetve az esetleges piros zászlóval, hiszen a legelső bakui futamot leszámítva minimum a VSC-t rendre igénybe kellett venni. Bár az első két szabadedzésen egyetlen megszakítás sem volt, versenytávon azért mindig nagyobb a valószínűsége egy hibának, ami könnyen balesetet eredményezhet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK