Társoldalunk:
Hírlevél

Durrdefektek az élről, autókat rongáló csatornafedelek, karambol rükvercben

2022.06.11. 15:43

Ha tíz évvel ezelőtt valaki azt mondja, hogy az egyik leglátványosabb Forma-1-es futamnak Azerbajdzsán ad otthont, valószínűleg kinevetik. Abban az évben még legfeljebb azért volt középpontban az ország, mert éppen az Eurovíziós Dalfesztivált rendezte meg. Azonban elég volt egy-két dollármilliárd és Hermann Tilke építészeti zsenialitása, hogy 2016 óta izgalmasabbnál izgalmasabb versenyeket láthassunk Bakuban – és még esős idő sem kell hozzájuk.

A Forma-1 korábbi vezérigazgatója, Bernie Ecclestone 2013 végén gondolt egy merészet, miszerint 2016-tól legyen nagydíj az olaj- és gázkitermeléséről ismert szovjet utódállamban, Azerbajdzsánban is. Néhány hónapra rá ennél is váratlanabbat kért: a Koreai Nagydíj szervezőinek szerződésszegése miatt már 2015-ben rendezzenek versenyt a Kaszpi-tenger partján – de hamar rá kellett jönnie, hogy ez azért nem ilyen egyszerű, így végül mégis várnia kellett az eredetileg tervezett időpontig.

Ikonikus kanyarkombinációvá vált az azeri futamokon a lassú 8-as, 9-es és 10-es kanyar egymásutánjaForrás: Sputnik via AFP/

Illetve Azeri Nagydíjra még tovább, hiszen 2016-ban még Európai Nagydíjként szerepelt a versenynaptárban a hétvége. A hat kilométeres utcai pálya és a környezete is lélegzetelállító lett, a látványos részek közül kiemelkedik, hogy Baku egy világörökséghez tartozó óvárosi részén – a Szűz-torony és a Şirvanşah tér mellett – is áthalad. A pilóták azonban szkeptikusan álltak a helyszínhez a nagy tempójú célegyenes közepén található szűk bokszbejárat és a bukóterek hiánya miatt. A szabadedzések tapasztalatai alapján viszont a rendkívül hosszú egyeneseket elválasztó lassú kanyarok elnyerték a pilóták tetszését, és azt a következtetést vonták le, hogy ha jobban rögzítenék a rázóköveket és a csatornafedeleket – amik az időmérőn 378 kilométer per órával sebességrekordot döntő Valtteri Bottas Williamsét is megrongálták a gyakorláson –, akkor ez egy remek pálya lesz. A szervezők tettek, amit tehettek az ügyben, és így is lett.

A június 19-ei futamra a magyar-izlandi foci Eb-meccs másnapján, egyben a Le Mans-i 24 órás autóverseny (ahol 5 perccel a leintés előtt robbant le a célegyenesben az élen haladó Toyota) végével egy időben került sor, ám így sem lógott ki lefelé a hétvége izgalmas sporteseményeiből. A szezonban addig remeklő, és később világbajnoki címet is szerző Nico Rosberg rajt-cél győzelmet aratott, mögötte azonban hatalmas kavalkád alakult ki.

Már a kvalifikáció utolsó szakasza is érdekesen alakult: Daniel Ricciardo és Sebastian Vettel ezredre azonos időt autóztak a 3-4. helyen, míg Lewis Hamiltonnak a 10. hely jutott, miután a 10-es kanyart túl szűken próbálta venni, és eltörte a jobb első felfüggesztését. A második pozícióval az élete addigi legjobb időmérős eredményét elérő Sergio Pérez váltócsere miatt végül csak a hetedik helyről indulhatott, ám később így is felkapaszkodott a dobogóra a Force Indiával. A futamon ugyanis Ricciardo szenvedését a gumikkal, és Kimi Räikkönen 5 másodperces büntetését (bokszbejárati fehér vonal átlépéséért) kihasználta a mexikói, így harmadik lett a két német, Rosberg és Vettel mögött. Noha az abroncsok és a pilóták is a vártnál jobban bírták a megpróbáltatásokat, ez nem vigasztalta a motorjával szenvedő Hamiltont, aki magára és a Mercedesre is haragudott, ám így is felkapaszkodott az ötödik helyig.

2017-ben már valóban Azeri Nagydíj néven következhetett az év nyolcadik futama. Mindenki Mercedes-Ferrari, azon belül Hamilton-Vettel csatát várt, ahogy az a szezon addigi részében történt. Az időmérő alapján meg is maradhatott ez a jóslat, hiszen az első négy rajthely lett a két élcsapaté – a vasárnap azonban felborított mindent. A rajtot követően a két finn, Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen összeütközött, így előbbi defektet kapott, míg a ferraris falnak vágódott, és mindketten jelentősen hátracsúsztak. A 12. körben Danyill Kvjat Toro Rossója és Max Verstappen Red Bullja szinte egyszerre hibásodott meg, előbbi ráadásul a pályán ragadt, ami biztonsági autós fázist eredményezett.

Alighogy kiment a safety car, jöhetett is vissza, Räikkönen Ferrarija ugyanis törmelékeket hagyott szerte a pályán, amiket el kellett távolítani. Ekkor, a 19. körben jött az ominózus Vettel-Hamilton ütközet, szó szerint. A Hamilton által lassúnak tartott biztonsági autó miatt a brit az egyik kanyarból a vártnál később akart kigyorsítani, Vettel így hátulról nekicsúszott, majd a feldühödött német bosszúból szándékosan ráhúzta a kormányt – jutalma 10 másodperces stop&go büntetés lett.

A következő zöld zászlós szakasz sem tartott sokáig: Sergio Pérez szorította falhoz csapattársát, Esteban Ocont, az ütközést követő újabb törmelékek miatt pedig egyrészt Räikkönen defektet kapott, másrészt harmadszor is bejött Bernd Mayländer, ezúttal azonban végül piros zászlóval meg is szakították a versenyt. Az újraindítást követően sem volt hiány drámában: az élen álló Hamilton extra bokszkiállásra kényszerült a meglazult fejtámlája miatt, így a két körrel később a büntetését letöltő Vettel vissza tudott jönni elé. A két éllovas kiállása után a kvalifikációs balesete miatt tizedikként rajtoló Daniel Ricciardo vette át a vezetést (annak ellenére, hogy már a 6. körben a bokszba kényszerült a fékrendszerbe került törmelékek eltávolítása végett), mögötte Lance Stroll és Kevin Magnussen haladt. Mögöttük azonban csupa gyorsabb autó jött, így az utolsó 15 kör is izgalmasnak ígérkezett.

Magnussent hamar el is csípték, Hamilton pedig kedvezett volna Strollnak, ugyanis arra kérte a csapatot, hogy a harmadik helyen haladó csapattársa (Bottas) tartsa fel Vettelt, hogy ő az ötödik helyről meg tudja előzni a németet. A csapat azonban nemet mondott, és jól is tette, ugyanis néhány méterrel a célvonal előtt Bottas elszáguldott Stroll mellett, megszerezve a második helyet. A kanadai azonban így is minden idők második legfiatalabb dobogósává vált, a győzelmet pedig riválisai problémáit is kihasználva Ricciardo szerezte meg a győzelmet a 137 előzést hozó versenyen.

Egy évvel később áprilisra hozták előre a bakui nagydíjat – hogy ne ütközzön az Azerbajdzsáni Köztársaság századik évfordulós ünnepségével –, az esélyek azonban hasonlóak voltak: Vettel és Hamilton csatáját várhattuk, ami az időmérő után sem változott, ugyanis ők foglalták el az első sort a futamon. De Azerbajdzsánban voltunk, így sejthettük, hogy bőven lesznek változások – lettek is. Räikkönen és Ocon, valamint Alonso és Szirotkin ütközése már a rajt után biztonsági autós időszakot hozott, a folytatásban pedig a két Red Bull hatalmas csatájának lehettünk szemtanúi a 4-5. helyen. Ez a 40. körben tetőzött, amikor a célegyenes végén az előrébb járó Verstappen másodszor is irányt váltott, amire a belső ívre húzódó Ricciardo nem számított, így hátulról belerohant csapattársába, mindkettejük kiesését és egy újabb SC-fázist eredményezve.

Jól időzített kerékcseréjének köszönhetően Bottas állta az élre, mögötte Vettel, Hamilton, Räikkönen és Pérez sorakozott – Romain Grosjean érthetetlen falnak vágódása pedig a 48. körig meghosszabbította a biztonsági autó jelenlétét, így négy körük volt a pilótáknak, hogy változtassanak a sorrenden. Vettel az új rajt után meg is próbálkozott ezzel, azonban elfékezte az egyes kanyarban a Ferrarit, így a negyedik helyre csúszott vissza. Egy körrel később a biztos győzelem felé haladó Bottas jobb hátsó kereke durrdefektet kapott, így pont nélkül zárt, ezzel egy időben pedig Pérez is megelőzte Vettelt, amivel felkapaszkodott a harmadik helyre. A folytatásban már újabb dráma nem történt, Hamilton először (és eddig utoljára) nyert Bakuban, amivel a vb-összetettben is átvette a vezetést a negyedikként befutó Vetteltől. Charles Leclerc és Brendon Hartley pedig első Forma-1-es pontjaikat szerezték meg az azeri fővárosban.

2019-ben is áprilisban, az év negyedik versenyhétvégéjét rendezték meg Bakuban. Az első szabadedzés egy elképesztő balesetpáros miatt mindössze 12 percig tartott: Leclerc autója lazított meg egy csatornafedelet, amin másodpercekkel később George Russell haladt át, az óriási erőhatás pedig teljesen szétroncsolta a Williams alját, ami így törmelékekkel szórta szét az aszfaltot. A vontató, amely leszállította volna az autót a pályáról, ráadásul nekiütközött egy felüljárónak, így a sérült tartályból a hidraulikafolyadék a Williams mellett az aszfaltra is szivárgott – Michael Masi pedig azonnal elrendelte a csatornafedelek és a felüljáró felülvizsgálatát.

A Mercedes-fölényt hozó folytatás már ekkora fejetlenséget nem hozott, de így sem unatkozhattunk a következő két napon. Robert Kubica és Charles Leclerc már az időmérőn is falhoz csapta az autóját ugyanabban a kanyarban, utóbbi végül a futamon remek taktikájának is köszönhetően az ötödik helyig előre tudott lépni. A futamon egy rendkívül érdekes balesetet láthattunk Ricciardo és Kvjat között: az ausztrál előzte volna meg az oroszt, azonban elfékezte a Renault-t, így nem tudott egyikük sem bekanyarodni a szűk pályán. Majd mikor mindketten visszatolattak volna a pályára, Ricciardo feltehetőleg nem nézett a tükörbe, és egyenesen belement a Toro Rossóba. A két Ezüstnyíl óriási csatát vívott egymással az egész futamon, ám Bottas remekül védte a pozícióját, így az egy évvel korábbi balszerencséjét futamgyőzelemmel kárpótolta, mellette Hamilton és Vettel állhatott a dobogóra.

2020-ban a koronavírus-járvány az Azeri Nagydíjra is hatással volt, és kihagyták a versenynaptárból, így 2021 nyarán tért vissza legközelebb a mezőny Bakuba – nem is akármilyen futammal! Június 6-ára, a hetedik versenyre már látszódott, hogy ez az év Hamilton és Verstappen ki-ki párharcát fogja hozni, az azeri szabadedzéseken azonban a Mercedesnek nem ment, szombaton pedig mindenkit meglepett Leclerc egy parádés Q3-as körrel a négy piros zászlós fázist hozó időmérő végén. Először úszták meg a versenyzők baleset nélkül a bakui rajtot, előzésekből azonban nem volt hiány az élmezőnyben sem: a nyolcadik körre már Hamilton, Verstappen, Pérez, Leclerc, Gasly volt az első öt sorrendje. Hamilton lassú, míg a két Red Bull gyors első bokszkiállása után a címvédő a harmadik helyre csúszott vissza.

Túl a táv felén az addig egyszer sem kereket cserélő Lance Stroll kapott durrdefektet a célegyenes közepén, és ütközött óriási erővel a falnak – a kanadai sérülésmentesen átvészelte a balesetet, a safety car azonban izgalmakat garantált a hajrára. Az újraindítást követően Vettel kapaszkodott fel egészen a negyedik helyre, az első három sorrendje nem változott – öt körrel a vége előttig. Ekkor ugyanis Verstappen ugyanúgy bal hátsó defektet kapott, mint Stroll, a 300 km/h feletti ütközésének az eredménye pedig előbb biztonsági autós fázis, majd több, mint félórányi versenymegszakítás volt. A Pirelli utólag mindkét baleset okozójának a törmelékeket mondta, állításuk szerint az abroncsok állapotával nem volt probléma.

Két kör maradt hátra, amikor az új állórajtnál a füstölgő fékekkel kilövő Hamilton be akart vetődni Pérez mellé. Ám mivel elfelejtett visszaállítani egy kapcsolót a piros zászlós időszak után, esélye sem volt időben lefékezni, így a bukótérben kötött ki, és nem sikerült sorozatban 55-ödszörre is a pontszerzők között végeznie – ráadásul legalább tizennyolc pontot hagyott Azerbajdzsánban, ami a végkifejletet ismerve sokatmondó. A hajrában az volt a legnagyobb kérdés, hogy Gasly vagy Leclerc ér fel a dobogó harmadik fokára – végül a franciának sikerült az élete második sikerét arató Pérez, és a nap versenyzőjének megválasztott Vettel mögött végeznie.

Öt év, öt különböző pole-pozíciós, öt különböző futamgyőztes. Egyedül Vettel szerzett minden alkalommal pontot (ráadásul kivétel nélkül az első négyben zárt), és még mindig a Bakuban egyetlen egyszer induló Rosberg vezetett az azeri futamok történetében a legtöbb körön (51) keresztül. Egyedülálló statisztikák egy utcai pályán, amelyekhez nem kellettek időjárási viszontagságok. Egy fantasztikus hat kilométer, amit 51 körig élvezhetünk – mert az izgalom idén sem marad el, ezt rövid, de annál velősebb azerbajdzsáni történelem garantálja!

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK