Társoldalunk:
Hírlevél

Kihívásokat és balesetveszélyt rejt az új miami pálya - előzetes

2022.05.05. 09:20

Gyors és lassú részek egyaránt vannak rajta, ugyanakkor a falak közelsége és a cseles kanyarok nagy baleseteket okozhatnak. A szimulátorban szerzett benyomások alapján sok pilótának máris megtetszett az egyik NFL-csapat stadionja körül kialakított pálya.

Megvalósult egy álom: a Forma-1 több amerikai futammal rendezi a bajnokságot, Austin mellett Miamiban is fellép idén. Ez annyiban nem újdonság, hogy évtizedekkel korábban már megtörtént, hogy évi kettő, sőt, három versenyt rendeztek az Egyesült Államokban, ettől függetlenül nagy siker a sportág jelenlegi vezetésének, hogy tető alá hozták a megállapodást a keleti parti nagyvárossal, illetve azóta Las Vegasszal, amely a jövő évtől lesz házigazda.

Jön az első Miami NagydíjForrás: Anadolu Agency via AFP/2022 Anadolu Agency/Eva Marie Uzcategui Trinkl

A környéken lakók a zajhatásra hivatkozva megpróbálták megakadályozni a Miami Nagydíj megvalósítását, de nem sok esélyük volt, a hétvégén sor kerül rá. A helyszín városi környezetben fekszik a Miami Dolphins NFL-csapatának otthont adó Hard Rock Stadium-mal a szívében, amely köré egy új, 5,4 kilométeres pályát építettek.

A vonalvezetés kicsit olyan, mintha az interlagosi pálya szétfolyt volna, ahhoz hasonlóan egyébként az óramutató járásával ellentétes a menetirány. A kör nem a leghosszabb egyenesek egyikében kezdődik, hanem a stadion mellett, majd közepesen gyors és lendületes ívek következnek. Ezután jön a két leghosszabb padlógázos szakasz, közöttük lassú kanyarok találhatók. A RaceFans összeállítása rámutat, hogy a nyomvonalra korábban számos ötletet elképzeltek, mire a végső megoldás kialakult.

A miami pálya vonalvezetéseForrás: Mercedes

A csapatok az előzetesen nekik megküldött és különböző csúcstechnológiás műszerekkel megszerzett információk alapján a szimulátoraikban már kitalálták, kezdetben milyen beállításokkal hangszereljék az autókat, az edzések szerepe viszont ezúttal hatványozottan fontos lesz az optimalizálásban. Mivel a dzsiddaihoz hasonlóan ez a pálya sem dúskál a bukóterekben, fokozott balesetveszélyre kell számítani a tempós részeken, érdemes kalkulálni a taktikában a biztonsági autó megjelenésével.

Sokak szívébe máris belopta magát

A szimulátoros élményeket és beszámolókat hallgatva a pilóták nagy részét máris meggyőzte az új helyszín. „Nagyon tetszik a vonalvezetés" – mondta Pierre Gasly.

Sok a nagy sebességű rész, a kihívás, akad néhány szokatlan típusú, nagyon elnyújtott kanyar, és sok az egyenes is.

Megerősítette Sebastian Vettel is, hogy nem lesz könnyű dolga a pilótáknak. „A szimulátorban azt tapasztaltam, hogy több kanyar is nagy próbatétel elé állít minket."

Egy kör a miami pályán a virtuális térben

Az előzésre jó esélyt kínál a két hosszú egyenes, főleg a második, amelyre lassú kanyar vezet rá, így az üldözőnek könnyebb támadási pozícióban maradnia. Azon a részen nagyon résen kell lenniük a versenyzőknek.

„A kanyargós szakaszt nehéz lesz jól teljesíteni, és itt gondot okozhat rendesen belátni a pályát" – közölte Sergio Pérez. Ez a helyzet hasonlíthat a szaúdihoz, ahol az első verseny után azóta módosításokat is eszközöltek a feltételeken, az ebből adódó problémákat elkerülendő.

Megint a szaúdi versenyhez hasonló balesetdömpinget várhatunk?Forrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport Images/Andy Hone

„A harmadik szektorban nagyon szűkek a kanyarok. Ha beküldik a biztonsági autót, nagy tumultus fog kialakulni, annyira szűk a tér" – tette hozzá Cunoda Juki. Ezen a részen mellesleg nagyobb szintkülönbségek is vannak. A teljesítését nehezíteni fogja, hogy a szárnyak nem itt lesznek a legvaskosabbak és a legmeredekebb állásba állítva.

Ezen a gyors pályán az autók leszorítóereje valószínűleg alacsony vagy közepes mértékű lesz, ami miatt a lendületes kanyarokban többet csúszkálhatnak, különösen a kemény keveréken

– tippelte a Pirelli sportigazgatója, Mario Isola. Ha már abroncsok: a gyártói a leggyakrabban használt gumikat viszi el Miamiba, a C2-C3-C4 kombinációt. Az aszfalt átlagosan terheli az abroncsokat, a felületét pedig nagy nyomású vizes kezelésben részesítették, hogy növeljék az érdességét és a tapadását.

Előkészületek a pályán, amelyet pénteken vesznek birtokba az autókForrás: AFP/Chandan Khanna

A Pirelli 320 km/h-s végsebességet és 58%-ban padlógázos kört jósolt az új pályára, a Mercedes 324 km/h-val és 56-72%-kal számol (előbbi érték a köridőre, utóbbi a távra vonatkozik).

A Ferrari kivár a nagyobb újításokkal, a többiek nem feltétlenül

A pálya gyorsasága kihat az erőviszonyokra, valamint a csapatok fejlesztési ütemtervére is. A Ferrarinál kijelentették, hogy emiatt itt nem vetnek be komolyabb fejlesztéseket.

„A nagyobb újítások hamarosan, később érkeznek – szögezte le Mattia Binotto. – Lesz pár új elem az autón, de Miami gyors pálya, ezért a leszorítóerő eltér a máskor megszokottól.” Hozzátette, többek között a delfinezés enyhítése kapcsán látnak még sok lehetőséget a javulásra.

A Ferrarin kevés új elem leszForrás: AFP/Guglielmo Mangiapane

A Red Bullnál a padlólemez Venturi-csatornáinak kialakításával kísérletezhetnek tovább, míg a Mercedes jelentősebb mértékben megújulhat.

„Több megoldási irányt találtunk az autó fejlesztésében– mondta Toto Wolff csapatfőnök.

Folytatni fogjuk a kísérletezést Miamiban, hogy megnézzük, a szimulációk eredményei tükrözik-e a valóságot, és amelyek remélhetőleg meghatározzák a fejlesztési irányt a további versenyekre.

A Mercedes mellesleg igen jól szerepelt az elmúlt években az helyszíneken, ez külön reményt adhat nekik.

 

Vasárnapra egyébként szórványos záporokat jósol a meteorológia, az eső külön pikantériát adna a futamnak.

 

A Miami Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 20:30-21:30
  • 2. edzés: péntek 23:30-0:30
  • 3. edzés: szombat 19:00-20:00
  • időmérő: szombat 22:00-
  • verseny: vasárnap 21:30-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK