Vágólapra másolva!
Kedden Londonban ült össze a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Forma-1-es Bizottsága, hogy kiértékelje az eddigi négy futamon szerzett ismereteket. A gyűlésen szóba kerültek a sprintfutam és a sisakkamera tapasztalatai is, de a legnagyobb hangsúlyt az kapta, hogy hogyan lehet megtartani a sportágat egyszerre környezettudatosnak és népszerűnek.

A brit fővárosban Mohammed bin Szulajm elnök nyitotta meg az év második ülését, aki gratulált a szakágnak a sikeres szezonkezdéshez. Négy kiemelt pontot érintett a találkozó, amelyet részletes átvizsgálása után hoztak a jövőre vonatkozó döntéseket. Ez

a négy téma a sprintfutam, a 2026-ig befagyasztott erőforrás-fejlesztés, a sisakkamera és a gumiabroncs-használat volt

– a közleményükben legalábbis utólag ezekről számoltak be. A javaslatok még nem hivatalosak, hiszen a Szövetség Motorsport Világtanácsának minden változtatást szükséges jóváhagynia.

A múlt hétvégi Emilia Romagna Nagydíj hozta az év három sprintfutamából az elsőt, és ugyan Max Verstappen és főleg George Russell hangot adott a táv rövidsége miatti nemtetszésének, összességében népszerűnek és pozitívnak ítélte az FIA az eseményt. Olyannyira, hogy a Forma-1 és a csapatok támogatásával

2023-ra hat darab sprintfutamos hétvége mellett döntöttek, az idei szabályok és formátum mintájára.

A Szövetség hozzátette, hogy továbbra is folyamatban van annak vizsgálata, hogy egy-egy sprintfutamos hétvége milyen hatással van a pályamenti személyzet működőképességére, később ez is kielemzésre kerül.

Az erőforrásokat egy korábbi szabály értelmében 2026-ig nem lehet fejleszteni, a négy év múlva bevezetésre kerülő új tápegységeknek azonban már most kitűzték a céljait. Eszerint elsősorban őrizze meg a jelenlegi látványt: használjon hasonlóan nagy teljesítményű és fordulatszámú V6-os belső égésű motorokat a jobb versenyezhetőség érdekében. Másodsorban

legyen környezettudatosabb: akár 50%-ra növekedjen az elektromos energia felhasználása és teljes mértékben fenntartható üzemanyagot használjon.

Harmadszorra pénzügyileg is legyen fenntartható – ennek a szabályozása még fejlesztés alatt áll. Nem utolsósorban pedig legyen vonzó az új erőforrásgyártók számára, hogy minél többen versenyképesnek érezzék magukat és csatlakozzanak az F1-hez. A folyamatban lévő aerodinamikai előírásokra is kitért az FIA: a tervek szerint csökkenni fog az autók mérete és tömege, és még biztonságosabbak és fenntarthatóbbak lesznek a járművek.

Az FIA (balra az elnök, Mohammed bin Szulajm) elégedett a szezon eddigi részével, és máris számtalan javaslattal állt elő a jövőre Forrás: AFP/Hamad I Mohammed

A sisakkamera próbaszerű bevezetése a visszajelzések alapján óriási siker volt, értékes és látványos kiegészítésként szolgált a közvetítésekben. Így egyhangúlag jóváhagyták, hogy

2023-tól kezdve minden pilóta számára kötelező lesz ennek használata,

be is került a jövő évtől érvényes Műszaki Szabályzatba.

Végül pedig a gumiabroncsok használatáról is említést tesz a közlemény: eszerint a Bizottság egyhangú döntése alapján jövőre két hétvégén is a megszokott tizenhárom helyett tizenegy gumiszett áll a pilóták rendelkezésére. Ha problémamentesen beválik ez a szabály, akkor a későbbiekben megmarad a csökkentett gumiszám, ami szintén a fenntarthatóbb használat javát szolgálná.