Társoldalunk:
Hírlevél

Russell bírálta a sprintfutamot, Brawn szerint hiteltelen a véleménye

2022.04.24. 11:46

George Russell szerint a sprintfutamoknak hosszabbaknak kellene lenniük, mint a jelenlegi formátum, hogy jobban kijöjjenek az autók közötti különbségek. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója úgy véli, helyzeténél fogva a brit pilóta álláspontja nem tükrözi a valóságot, és inkább az előrébb lévő versenyzők szavára figyelnek. Igaz, abból az irányból is jött kritika.

Az Emilia Romagna Nagydíj hétvégéjén megrendezték az idei év első F1-es sprintfutamát, amelyet végül Max Verstappen nyert meg Charles Leclerc előtt. Bár a pontszerző helyeken jó néhány előzést láthattunk, ezeknek a többsége kikerülés volt, miután a támadó fél autója jóval gyorsabb volt a védekező versenygépénél. Mindez egyedül talán pont a győzelmet eldöntő párharcról nem mondható el. 

Russellt (elöl) elsősorban a vonatozás zavarta - GalériaForrás: NurPhoto via AFP/Alessio De Marco/LiveMedia/NurPhoto/Alessio De Marco

George Russell számára kifejezetten frusztráló lehetett a 21 kör, hiszen bár a Mercedes gyorsabb volt a körülötte lévőknél, nem volt akkora tempóelőnye, hogy azt a DRS-vonatban pozíciókra tudja váltani. A 24 éves versenyző csak Sebastian Vettelt utasította maga mögé, de mivel Mick Schumacher lerajtolta, ezért összességében nem lépett előre az időmérőn elért 11. helyéhez képest. A brit pilóta nem volt elégedett a formátummal.

Nem tudom, hogy máshol milyen volt a verseny, de a mi pozíciónkból vonatozásnak tűnt” – idézi a The Race Russell szavait. A Mercedes pilótája azok közé tartozik, akik nem elégedettek a jelenlegi formátummal, ugyanis szerinte a sprintversenyek nem elég hosszúak.

Őszintén szólva nem vagyok nagy rajongója, szerintem ötven százalékkal, vagy legalább egy kicsivel hosszabbnak kéne lennie, hogy lássuk a gumikopást, és a pilótáknak kicsit jobban kelljen vigyázniuk az abroncsokra – jelentette ki. – Ekkor egy kicsit jobban kijönnének az autók közötti különbségek. Jelenleg viszont mindenki teljes gázzal megy, és nem elég nagy a köridőkülönbség ahhoz, hogy legyenek előzések, hacsak az ember nem teljesít alul az időmérőn, ahogyan azt néhány autónál láttuk.”

Bár Russell érvelését Verstappen és Leclerc csatája valamelyest megcáfolja, hiszen a címvédő pont azért érte utol a listavezetőt, mert a Ferrarin elfogytak a lágyak. Ugyanakkor bizonyos szempontból érthető, hogy ez a véleménye, de Ross Brawn nem tartja hitelesnek a GPDA-társigazgató megszólalását.

Amikor valamelyik versenyzőmnek rossz autója volt, mindig a futamra panaszkodott – emlékezett vissza az F1 sportért felelős igazgatója arra az időszakra, amikor még csapatfőnökként tevékenykedett. – Szóval George véleménye, vagy bárkié a rajtrács végéről indulók közül, nem az, amire igazán odafigyelünk. Azoknak a srácoknak a véleményére figyelünk, akik igazán versenyképesek, akik a középmezőnyben vagy az élen küzdenek. [A Mercedes] nagyon szerencsétlen helyzetben van, de nem hiszem, hogy a mezőny hátsó részéből hangoztatott álláspontjuk valóban tükrözi a versenyzés jelenlegi helyzetét.” 

Brawn továbbra is kiáll a sprintfutamok mellettForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Tapasztalatból tudom, hogy a rajtrács végén lévő pilóta pszichológiai okokból más dolgokkal is foglalkozik – folytatta a brit szakember – Nagyszerű lenne, ha hátul is zajlana az élet, de a Mercedes nem tudta megelőzni az előtte lévő autókat, viszont a középmezőnyben és elöl rengeteg pozíciócsere történt. Természetesen [továbbra is] meghallgatunk [minden versenyzőt], nem hagyjuk figyelmen kívül [a véleményüket], de látni kell a nézőpontjukat.”

Ahogyan Russell, úgy Brawn álláspontja sem teljesen állja meg a helyét, hiszen a Mercedes bármennyire is alulmúlja korábbi önmagát, azért azt nem lehet mondani, hogy a mezőny végén küszködnének. A 67 éves szakember ezzel együtt továbbra is kitart a sprintversenyek mellett.

Az abroncsok tökéletesek voltak a sprintfutamra, mert elkezdtek kopni – magyarázta. – Egy normál versenyen persze a pilóták kiálltak volna a bokszba, lecserélték volna a gumikat, és minden a stratégián múlott volna, de most csak egy dobásuk volt, és életben kellett tartaniuk az abroncsokat.”

Brawn nézetét azonban nem mindenki osztja, ráadásul olyan pilótától is érkezett kritika, akire a sportvezető fenti megszólalása alapján odafigyelnek. Max Verstappen hiába győzött, még mindig kételkedik a formátum létjogosultságában. „Továbbra sem vagyok a sprintfutamok nagy rajongója, mert végső soron semmin nem változtat – vélekedett. – Nem számít, hogy a sprintversenyen vagy a valódi futamon vívunk ilyen jó csatát.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK