Társoldalunk:
Hírlevél

Kilő a Ferrari, vagy Verstappen visszavág a leggyorsabb utcai pályán?

2022.03.24. 06:35

Mindössze egy héttel a szezonnyitó után máris jön a Szaúd-arábiai Nagydíj egy rendkívül gyors, ám a korábbi változatnál talán kevésbé veszélyes pályán. Alighanem Dzsiddában is a Ferrari és a Red Bull küzd majd meg a győzelemért, ám a pontos erőviszonyokat nehéz megjósolni.

A Forma-1-es közvélemény nagy részének egyáltalán nem törte le a lelkesedését az idénynyitó Bahreini Nagydíj, főleg ami a semleges szurkolókat és a Ferrari rajongóit illeti. Előbbi tábor a szoros versenyzésnek és a látványos csatáknak, utóbbi a maranellói istálló kettős győzelmének örülhetett. Számukra kifejezetten jó hír, hogy ezen a hétvégén máris jön a következő forduló, ami persze a riválisoknak is lehetőséget ad a visszavágásra. 

Izgalmas csatát hozott az idénynyitó Verstappen és Leclerc között - GalériaForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Az Arab-félsziget keleti partja mellett található ország után a mezőny ugyanis a nyugati oldalra, a Vörös-tenger mellett található Dzsiddába látogat. Oda, ahol a tavalyi világbajnokság utolsó előtti futamát rendezték, amelyen Max Verstappen és Lewis Hamilton emlékezetes, ütközésig fajuló küzdelmet vívott a futamgyőzelemért.

A Szaúd-arábiai Nagydíjat másodszor rendezik meg, mindössze 112 nappal, azaz 16 héttel az első után. Bár erre nem találtunk hivatalos statisztikát, nem lennénk meglepve, ha ez egyúttal rekordot is jelentene.

A tavalyi futam az élen zajló csaták, valamint a versenyigazgatói, illetve sportfelügyelői döntések mellett a balesetekről is emlékezetes maradt. A legveszélyesebb ezek közül George Russell és Nyikita Mazepin ütközése volt, amikor a Haas akkori pilótája hátulról beleszállt a feltorlódott mezőny miatt hirtelen lelassult Williamsbe.

Igaz, még ez is semmi volt ahhoz képest, amitől elsősorban a szabadedzéseken és az időmérőkön tartottak: a beláthatatlan kanyarok miatt fennállt annak a veszélye, egy gyorskörön lévő versenyző belerohan egy ki- vagy bevezetőkörénél tartó riválisába, aminek a lehetséges következményeibe jobb nem belegondolni. Nos, idén már nem, vagy legalábbis kevésbé kell ettől félni, ugyanis a pályát számos ponton átalakították. Mindez általában csak annyit jelentett, hogy a védőfalat hátrébb vitték, de a 27-es kanyarban a vonalvezetés is változott, mivel ott kiszélesítették a pályát.

Apropó, 27-es kanyar: ezzel a kanyarszámmal manapság nem lehet sűrűn találkozni az F1-es pályákon, pontosabban tavalyig egyáltalán nem lehetett. Ennek oka, hogy a Jeddah Corniche Circuit elnevezésű aszfaltcsíkot leszámítva egyik helyszín sem tartalmaz ennyi fordulót. Igaz, ennél több itt sincs, lévén az utolsó kanyarról van szó. Ami az eloszlást illeti, a mezőny tagjai 16-szor balra, 11-szer jobbra fordulnak. 

A dzsiddai pálya alaprajzaForrás: Mercedes

A pálya bizonyos szempontból hasonló kihívásokat tartogat, mint az előző két versenyhelyszín, vagyis Abu-Dzabi, valamint Szahír, hiszen a szél itt is többféle gondot okozhat. Egyrészt felfújhatja a homokot az aszfaltra, másrészt pedig napról napra változhat az iránya.

Utóbbi azonban nem fog problémát jelenteni, legalábbis ha lehet hinni az előrejelzéseknek, amelyek végig északi-északnyugati irányú légmozgásról számolnak be. Ennek sebessége pénteken és szombaton akár 30 km/h fölé is emelkedhet, a futam napján viszont várhatóan valamivel alacsonyabb lesz. A hőmérséklet pont az ellenező irányban fog változni, ám a növekedés nem lesz drasztikus, hiszen a második szabadedzés kezdetére 23, míg a rajt időpontjára 26 fokot jósolnak.

Mire számíthatunk az idei autókkal?

A dzsiddai pálya sok szempontból más, mint akár a teszten használt barcelonai, akár a bahreini aszfaltcsík, így a versenyzőknek és a mérnököknek újfajta kihívásokra kell számítaniuk. Ami az adatokra ránézve a legszembetűnőbb, hogy az energiamenedzsmentnek az átlagosnál nagyobb jelentősége lesz, hiszen az aszfaltcsík a maga 6174 méterével a versenynaptár második leghosszabb pályája Spa-Francorchamps után.

Ami viszont talán még fontosabb különbség a két teszthelyszínhez képest, hogy elsősorban a gyors kanyaroknak köszönhetően rendkívül hosszú padlógázas szakaszokból áll. Olyannyira, hogy a táv 80 százalékát padlógázon teszik meg, és a pilóták Monza után a második legnagyobb átlagsebességgel repesztenek rajta végig.

Mindez azért lehet fontos, mert az új autók elsősorban a lassú kanyarokban veszítenek a tavalyiakhoz képest, ebből viszont nem sok található a Dzsiddában. Ráadásul, ahogyan korábban is írtuk, ezek közül az egyiket kiszélesítették, amivel egy kicsit felgyorsították az ottani tempót. Igaz, éppen ezért nem is lehet egy az egyben összehasonlítani a mostani pole pozíciós időt Hamilton tavalyi 1:27.511-es körével. 

Verstappen emlékezetes csatát vívott Hamiltonnal, de egyébként nem volt sok előzés a tavalyi futamonForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Bár a 2021-es futam az egyik legemlékezetesebb volt abban az idényben, előzésekben nem bővelkedett, hiszen összesen csupán 18 pozíciócsere történt, amiből 15 alkalommal használták az állítható hátsó szárnyat. Az idei szabályrendszer egyik legfontosabb célja azonban pont az előzések elősegítése, így ebből a szempontból is érdemes figyelni a fejleményeket. Amennyiben a kör első felében sikerül a hátul autózónak közel maradnia az előtte lévőhöz, akkor a három DRS-zóna még akkor is nagy esélyt jelenthet, ha tudjuk, hogy az eszköz idén valamivel kisebb hatásfokkal működik, mint a korábbi években.

Szintén érdekes lehet a gumikopás, ami a Bahreini Nagydíjból kiindulva jobb a tavalyinál. Tekintve, hogy a mezőny nagy része lényegében egy kiállással teljesítette a 2021-es versenyt (ha többször is cseréltek, a második szettet csak a biztonsági autós fázis alatt, illetve a második rajt utáni pár száz méteren használták), szinte biztos, hogy ezúttal is elég lesz egyszer kereket cserélni, és vélhetően nem is kell túlzottan vigyázni az abroncsokra. Fontos kiemelni, hogy a pálya állapota várhatóan gyorsan fog javulni, részben a még mindig viszonylag friss aszfaltnak, részben a Forma-2-es mezőny szereplésének köszönhetően.

Mivel utcai pályáról van szó, könnyen lehet, hogy ezúttal a látással is komoly gondok lesznek. Néhányan már a bemutatók előtt vagy az első bejáratás után jelezték, hogy kevesebbet látnak az autóból, és ez elsősorban a városi pályákon lehet gond. Példaként Monacót említették, de ha más szempontból nem is, a most következő helyszín ezen a téren mindenképpen hasonlít a hercegségre, hiszen a falak itt is közel vannak. Ennek pedig egy másfajta következménye is lehet.

Ez lesz az első alkalom, hogy [a 2022-es autókkal] utcai pályán versenyzünk, így érdekes lesz látni, hogyan alakulnak a dolgok, milyen közel tudunk kerülni a falhoz, és milyen károkat okozhat, ha hozzáérünk – nyilatkozta Mick Schumacher. –Tavaly például, ha az ember egy kicsit megcsípte a falat, akkor megúszta a gumi apró sérülésével, de most a felnik sokkal sérülékenyebbek, úgyhogy biztosan könnyebben bajba kerülhetünk.”

Szintén érdekes kérdés, hogy ez a pálya milyen hatással lesz a delfinezés jelenségére, vagyis az autók pattogására. Papíron az újabb pálya, és az ebből adódó frissebb, illetve simább aszfalt csökkenti ennek mértékét, a nagyobb végsebesség viszont növelheti. Schumacher szerint a második lehetőség fog megvalósulni. 

Idén súlyosabb következményekkel járhat, ha valaki túlságosan közel megy valamelyik falhozForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

„Az autó pattogása talán egy kicsit rosszabb lesz, már csak a pálya jellegzetességei miatt is, mert rázós, és nyilvánvalóan elég gyors – vélekedett. – Érdekes lesz megtapasztalni, hogy milyen érzés lesz az autóban, de biztos vagyok benne, hogy képesek leszünk kezelni.”

Visszavághat-e Verstappen a Ferrarinak?

Verstappen számára a lehető legrosszabbul alakult a szezonnyitó, hiszen a futam végén feladni kényszerült a futamot. Ugyanakkor a győzelemre így is csak akkor volt reális esélye, amikor megtámadta Charles Leclerc-t, mivel a Ferrari tempója összességében jobbnak bizonyult a Red Bullénál.

Mindez kisebb meglepetésnek számított, hiszen bár sejteni lehetett, hogy a két autó közel lesz egymáshoz, a legtöbb szakértő a bikásokat tippelte az erősorrend élére. Ugyanakkor azt még nehéz megállapítani, hogy a különbség minek volt köszönhető, így azt sem lehet megmondani, hogy milyen következtetéseket érdemes levonni a mostani viadalra, illetve az idény hátralévő részére nézve.

Ami mindenesetre szembetűnő volt, hogy a Ferrari jobban kezelte az abroncsokat a Red Bullnál. Leclerc ugyan az első két kiállásuknál lekövette Verstappen stratégiáját, ám a címvédővel ellentétben tőle nem hallhattunk semmilyen panaszt, ráadásul nem sokkal a biztonsági autó beküldése előtt közölték vele, hogy ezen a téren sokkal jobb helyzetben van, mint riválisa. A korábban taglaltak miatt azonban Szaúd-Arábiában ennek várhatóan kisebb jelentősége lesz, ami az előzmények ismeretében nyilvánvalóan a Red Bullnak kedvezhet.

Egy másik érdekes kérdés, hogy mi a helyzet a motorokkal. Első ránézésre úgy tűnhet, hogy a hivatalosan Red Bull Powertrains elnevezésű Honda-erőforrás erősebb a Ferrariénál, hiszen az egyenesekben rendre nagyobb végsebességet produkált, ám ez valójában nem ilyen egyszerű. Leclerc és Verstappen utolsó időmérős körének összehasonlítása során látható, hogy a kigyorsítások mindig előbbinek sikerültek jobban, vagyis az egyenesek elején az olaszok tűnnek erősebbnek.

Akkor mi az igazság? Nos, az F1 hivatalos honlapján megjelent elemzés két lehetséges magyarázatot ad, amelyek persze együttesen is kifejthetik hatásukat. Az egyik, hogy a Ferrari rövidebb áttételek mellett döntött az első sebességfokozatok esetében, ami megválaszolhatja azt a kérdést, hogy Leclerc miért miért ment át eggyel magasabb fokozatban a pálya néhány pontján, mint Verstappen. 

A Ferrarinak kedvezhet a szaúdi pálya, amennyiben valóban jobb erőforrással rendelkezik a Red BullénálForrás: AFP/Mazen Mahdi

A másik opció, hogy a Ferrari motorja egyszerűen erősebb, ám nagyobb leszorítóerős csomagot használt a Red Bullénál, ezért az egyenesek végére megfordult a két autó közti reláció. Erre is utalhatnak bizonyos jelek, leginkább az, hogy az F1-75-ös kanyarsebessége rendre jobb volt az RB18-asénál. Ha valóban az a helyzet, az remek hír a maranellóiaknak, hiszen ha valami fontos Szaúd-Arábiában, az a motorerő.

Éppen emiatt aggódhat a Mercedes, amely jelenleg egyértelműen az előbb említett két istálló mögött áll. Mind a címvédő istálló, mind az ügyfélcsapataik jelentősen visszaestek a tavalyi idényben nyújtott teljesítményükhöz képest, így felmerül a kérdés, hogy mindez visszavezethető-e a motorra.

Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke egyelőre nem jelentette ki egyértelműen, hogy problémával küzdenek az erőforrás terén, azt viszont igen, hogy az autójuknak túl nagy a légellenállása, ami szintén nem jelent jót a most következő hétvégére nézve. Nem beszélve a pattogásról, ami ugyancsak a Mercedest sújtja az egyik legnagyobb mértékben.

A középmezőny és a hátsó régió esetében még nehezebb jóslatokba bocsátkozni, ám nem kizárt, hogy az Alfa Romeo és a Haas ismét remek hétvégére készülhet, hiszen mindkét istálló a Ferrari motorját használja. Igaz, a múlt héten az 5. helyen célba érő Kevin Magnussennek újabb kihívással kell megküzdenie, hiszen ő még semmilyen kategóriában nem versenyzett Dzsiddában.

Rengeteg fedélzeti kamerás videót kell megnézni, és végig kell menni az adatokon, hogy megértsük, milyen vezetési stílusra van szükség a pálya különböző kanyarjaibanválaszolta arra a kérdésre, hogy milyen módon fog felkészülni a hétvégére. – Emellett át kell nézni a pálya fejlődésével kapcsolatos adatokat. Szintén fontos megérteni az aszfalt [típusát], illetve azt, hogy mely rázóköveket lehet használni. Utána jön a pályabejárás, illetve a közelről való megismerkedés, majd a szabadedzések során fel kell venni a ritmust.” 

A Haas megint optimista lehet, de Magnussen ismét óriási feladat előtt állForrás: Zak Mauger / LAT Images/Motorsport Images

A dán pilótán kívül minimum egy pilóta lesz a mezőnyben, aki hasonló cipőben jár, mint ő, hiszen Alexander Albon tavaly csak tesztpilótaként volt ott a paddockban. Hogy végül hány versenyzőnek kell a nulláról összebarátkoznia a pályával, az Sebastian Vettel állapotán múlik: amennyiben a négyszeres világbajnok nem tud negatív COVID-tesztet produkálni, a bahreini futam után a Szaúd-arábiai Nagydíjat is kénytelen lesz kihagyni, és a helyére ezúttal is Nico Hülkenberg fog beugrani.

A Szaúd-arábiai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 2. edzés: péntek 18:00-19:00
  • 3. edzés: szombat 15:00-16:00
  • időmérő: szombat 18:00-
  • verseny: vasárnap 19:00- (Ne feledjék, előző éjjel óraátállítás van!)

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK