Vágólapra másolva!
Egyetlen futamból korai messzemenő tanulságokat levonni, de a Ferrari a jelek szerint minimum egy szinten áll a Red Bull-lal, amelynek problémáiról többet megtudtunk. Összefoglaljuk a Bahreini Nagydíj tanulságait.

A legtöbb műszaki szabályrendszer-változáshoz hasonlóan az idei is felforgatta a Forma-1 erősorrendjét. A nyers tempót tükröző első időmérő alapján a Ferrari lépett a Mercedes helyére a Red Bull kihívójaként, a mezőny végéről az üldözőboly elejére ugrott az Alfa Romeo és a Haas, a McLaren hátrébb csúszott. Az első pályán látottak nem jelentenek az egész szezonra kőbe vésett tanulságokat, de ízelítőt adnak abból, hogyan képzelhetjük el a következő hónapokat, amíg az új autókat jobban megismerik és tovább csiszolják a csapatok.

Ahogy a Ferrari és a Red Bull uralma elmúlt az évezredben, úgy a Mercedesé is végképp, ez óhatatlanul kárörvendést vált ki egyesekből. A Ferrari visszatérése a győzelemre esélyesek közé sokakat megmozgat, a kicsik villogását, a szimpatikus történeteket pedig szinte mindenki élvezettel szokta figyelni, ahogy elkalapálják a tapasztaltabb, jobb infrastruktúrával rendelkező riválisokat.

Izgalmas versennyel indult a szezon Forrás: AFP/Ozan Kose

A Ferrari 2019 óta először nyert, Charles Leclerc és Carlos Sainz kettős győzelmet szállított, és végül Lewis Hamilton és George Russell révén a Mercedes is több pontot gyűjtött a Red Bullnál, hiszen Max Verstappen és Sergio Pérez kiesett. Kaptunk gyönyörű csatát az 1. helyért, drámai pillanatokat. Mi eredményezte a több felcsigázó fordulatot?

A Mercedes visszaesése

A 2014-től 2020-ig legyőzhetetlen, 2021-ben majdnem vb-címet nyerő csapat a turbóhibrid korszakban csak egy-egy versenyen, sajátos körülmények közt, különleges pályákon tűnt reménytelenül lassúnak a Ferrarihoz és a Red Bullhoz képest. Nyilván korai lenne temetni őket egy futam alapján,

de itt mélyebben gyökereznek a problémák,

Hamilton is elismerte, „idén sokkal nagyobb problémával nézünk szembe, és hiába próbáljuk megoldani, semmi nem változtat rajta igazán."

A Mercedes gödörbe került Forrás: AFP/Ozan Kose

Toto Wolff csapatfőnököt ritkán láttuk ennyire elnyűttnek, érezhető rajta, hogy keveset pihent az elmúlt hetekben. „Túl későn vettük észre, hogy problémáink vannak – magyarázta.

„Időbe telt, mire megértettük őket, most próbáljuk kisimítani őket."

Az autó pattogása jelentősen érinti a Mercedest. Lehet, hogy ez összefüggésben van a radikális oldaldobozokkal, amellyel hiába ijesztettek rá a mezőnyre, eddig közel sem számít akkora fegyvernek, mint elsőre hittük. Wolff azt mondta, kitartanak a kialakítása mellett, hisznek az irányban. „A menetdinamikán is javítanunk kell, és nem csak a pattogás terén" – tette hozzá Hamilton.

Valami nem stimmelhet a motorral sem, valószínűleg nem véletlen, hogy az ügyfeleik közül a McLaren és az Aston Martin szintén gyengén muzsikál.

A bahreini időmérőn Hamilton és Russell csúcssebessége alig haladta meg a 310 km/h-t, miközben a Ferrariké elérte a 315, a Red Bulloké meghaladta a 320 km/h-t. Ezt is nyilván számos tényező befolyásolja (többek közt az, hogy a bikások kisebb hátsó légterelőt választottak), köztük a pattogás, de elég látványosan kirajzolódik a mintázat a motorgyártók között: az egyes pilóták legnagyobb végsebessége alapján a Honda és a Renault teljesítménye volt a legjobb, majd jött a Ferrari, végül a Mercedes.

Forrás: Gerse József (Gphírek)

Az erősségből gyengeség vált? Wolff szerint még korai kijelenteni. „Nagyobb a légellenállásunk, mint másoknak. Látjuk, hogy főleg az egyenesekben kapunk ki – nyilatkozta. – Néhány futamot követően kell értékelnünk, hogy hiány van-e a motorerőben vagy a hibrid rásegítésben."

A megannyi változás sorában szerény figyelmet kapott az üzemanyagok összetételének átalakítása, de talán ez is ártott nekik. A bioetanol megjelenése gyengíti a motor teljesítményét, és lehet, hogy a Mercedes kevésbé hozta be a veszteséget a konkurenciához képest.

A lóerőhátrány azért lenne ragadós csapda, mert a motorok teljesítményorientált fejlesztése nagyrészt már nem lehetséges 2025 végéig.

Az akkumulátoron, a vezérlőelektronikán és a kinetikus energiavisszanyerőn szeptemberig még lehet ilyen céllal változtatni, illetve néhány kisebb részleten (pl. a kábelezésen, a szelepek vagy a turbó elhelyezésén egy szűk tartományban) később is, de motorfronton megmerevedhetnek az erőviszonyok.

A Ferrari javulása

A maranellóiak korábban ritkán jöttek ki jól a nagy műszaki reformokból, de az új kocsival egyelőre nagyon beletrafáltak. A széles oldalszekrényeket több szakértő fanyalogva fogadta, ám úgy néz ki, nem lőttek mellé vele. Ahogy az imént a Mercedesnél utaltunk rá, a Ferrari motorja izmosodott, Leclerc azt mondta, „egyértelmű a javulás, az egyenesekben most már elég erősek vagyunk." A tavaly átadott csúcsmodern szimulátort és a két nagy riválishoz képest több szélcsatornában tölthető időt a jelek szerint szintén tartalmasan használták fel a vörösök.

Két győzelem nélküli szezon után nyert újra a Ferrari Forrás: Scuderia Ferrari Press Office/Colombo Images

Leclercen nem látszott kitörő öröm az időmérő után, valóban meglephette Verstappen legyőzése. A futamon aztán kontroll alatt tartotta a címvédőt, aki elismerte a Ferrariról, hogy „egyszerűen gyorsabb volt az autójuk."

A favoritnak tartott Red Bull alulteljesített volna? Tény, hogy az időmérőn Verstappen elkövetett egy kisebb hibát az utolsó kanyarban, vasárnap több műszaki hiba hátráltatta, de a megbízhatóság alapból a Ferrarit tünteti fel jobb színben.

Ráadásul a gumihasználat terén is egyértelműen ők voltak jobbak, ami ha megfigyelhető marad a következő versenyeken, az számottevő előny lesz.

Elképzelhető, hogy a Red Bull azért választotta a kisebb hátsó szárnyat, hogy az új autókra jellemző krónikus nyavalyát, az alulkormányzottságot úgy ellensúlyozzák, hogy kicsit csökkentik a hátsó tengely tapadását és mozgékonyabbá teszik azt. De olyan hangokat is hallani felőlük, hogy a Ferrari az erős motor miatt pakolhatott több leszorítóerőt a saját kocsijára és ettől lett kedvezőbb a helyzete a gumikkal.

A bahreini pálya a hátsó abroncsokat eszi nagyobb falatokban az intenzív kigyorsítások miatt, és a gumikopásnál végül visszaütött a mérsékelt leszorítóerő az RB18-on. Ugyanakkor az esti pályahőmérséklet viszonylag alacsonynak számított, ennél még lesznek sokkal melegebb körülmények, míg az aszfalt itt az egyik legérdesebb a szezonban, ezért a gumihasználatról csak később tudunk mérleget alkotni.

Leclerc remekül vezetett Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Ne feledjük, a gumimelegítő paplanok az idei évtől csak alacsonyabb hőmérsékleten használhatók, ez is befolyásolhatta az abroncskezelést a hűvösebb aszfalton az etapok elején.

Sajtóértesülések szerint a Red Bull autója jelenleg nagyságrendileg 10 kilóval nehezebb a Ferrariénál.

Ez olyasmi, aminek megoldásához nem feltétlenül szükséges a szélcsatorna időkeretéből beáldozni, vagyis a Ferrarinál nem ülhetnek tétlenül a babérokon, a súlyelőnyből apránként valószínűleg veszíteni fognak. A kezdet mindenesetre roppant biztató, újra reménykedhetnek Maranellóban, hogy harcban állhatnak a bajnoki címért.