Társoldalunk:
Hírlevél

Nincs több taktikázás az időmérőn, az élcsapatokat segítő szabály megszűnik

2022.02.20. 08:49

Az FIA sportszabályzatából kikerült egy évek óta meglévő előírás, miszerint az időmérő legjobbjainak meghatározott gumikon kell indulniuk a futamon. Mindez általában a leggyorsabb autóknak biztosított még nagyobb előnyt.

Bár idén a technikai szabályzatban történt forradalmi változtatások kerültek előtérbe, ahogyan az megszokott, itt-ott a sportszabályzaton is alakítottak. Nemrég bejelentették, hogy idén is három sprintfutamot fognak megrendezni, és ezeknek, valamint a csonka versenyeknek a pontozásán is módosítottak. A dokumentum legújabb verziójából azonban kikerült egy másik, elsőre apróságnak tűnő, de annál fontosabb pont. 

Mostantól a legritkább esetben látunk közepes gumikat az időmérőnForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Bryn Lennon

Az időmérő első tíz helyezettjére évek óta az a szabály volt érvényes, hogy másnap azokon a gumikon kell indulniuk, amelyeken továbbjutottak a Q2-ből. Természetesen voltak kivételek, mint például az esős időjárás a kvalifikáció második szakaszában vagy a rajtnál, illetve valamelyik abroncs sérülése esetén az FIA külön felmentést adhatott a szabály alól. 

A sportszabályzat legfrissebb verziójából azonban teljes egészében kikerült a régi változat 30.5-ös cikkelyének l) pontja, amely kimondja ezen előírás érvényességét,  kivéve a sprintfutamos hétvégék esetében. Az FIA alighanem pont a szombati versenyek miatt vizsgálta felül ezt a szabályt, mivel azon a hétvégéken már tavaly is mindenkinek szabad volt a gumiválasztás.

A szabályt anno azért vezették be, hogy stratégiailag ezzel is változatosabbá tegyék az időmérőt, majd a futamot. Ez bizonyos szempontból be is jött, hiszen számtalan alkalommal fordult elő, hogy a 15 pilóta egy része lágyakon, próbálkozik, a többiek viszont közepeseket használnak. Nem egyszer fordult elő, hogy egy továbbjutásra esélyes versenyző emiatt búcsúzott a Q2-ben. 

Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a szabály az élcsapatoknak kedvezett.  Tavaly például a Mercedes és a Red Bull annyira kiemelkedett a mezőnyből, hogy Sergio Pérez kivételével általában még a sárga oldalfalú abroncsokon is könnyedén vették az akadályt az időmérő második szakaszában. Ezzel pedig a hatalmas tempóbeli fölényük mellé stratégiai előnyt is biztosítottak saját maguknak. 

A szabály tavaly leginkább a Mercedest és a Red Bullt segítetteForrás: Formula 1 via Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Bár apróságnak tűnik, és a bajnokság végeredményére aligha lesz komoly hatással, egy-egy futam végeredményét befolyásolhatja a szabály eltörlése. Mindez illeszkedik a Forma-1 azon törekvéséhez, hogy minél szorosabbá tegyék a versenyzést, hiszen a legjobbaknak így nem lesz még nagyobb előnyük a többiekkel szemben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK