Napokon belül eldőlhet, hogy kirúgják-e az F1 versenyigazgatóját

Forma-1, Michael Masi
MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 13: FIA Race Director Michael Masi looks on as a press conference is held outside the paddock after for the F1 Grand Prix of Australia was cancelled at Melbourne Grand Prix Circuit on March 13, 2020 in Melbourne, Australia. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az FIA elnöke napokon belül elmondja, mire jutott a Nemzetközi Automobil Szövetség tavalyi Abu-dzabi Nagydíj után indított vizsgálata, így az is kiderülhet, hogy Michael Masi, az F1 versenyigazgatója folytatja-e. Az F1-es bizottság londoni ülésén ez is téma volt ma, kézzelfogható döntések azonban csak a sprintfutamokkal és az idő előtt véget érő versenyekkel kapcsolatban születtek.

Londonban ülésezett ma az F1-es bizottság (F1 Commission), ám nem teljesen az történt ezen az ülésen, amire számítani lehetett. Előzetesen ugyanis mindenki azt várta, hogy Mohammed bin Szulajm FIA-elnök ismerteti a csapatfőnökökkel, hogy mire jutott a Nemzetközi Automobil Szövetség a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történtek nyomán indított vizsgálata, és azt is eléjük terjeszti, hogy milyen változtatásokat javasol a jövőbeni hasonló esetek elkerülésére. Ehelyett a tavaly decemberben kinevezett új elnök azt közölte az istállók vezetőivel, hogy az elkövetkező napokban nyilvános bejelentést tesz, és ekkor ismerteti a javasolt változtatásokat.

Sorrendben Christian Horner, Toto Wolff és Mohammed bin Szulajm érkezése az F1-es bizottság londoni ülésére

Mint ismert, az FIA azt követően indított vizsgálatot, hogy nem akart csitulni a tavalyi szezonzáró utáni botrány. A 2021-es világbajnoki címről döntő futam utolsó előtti körében Michael Masi versenyigazgató a szabályoknak ellentmondva csak azokat a lekörözötteket utasította körhátrányuk visszavételére, akik a biztonsági autó pályára lépésével az élen álló Lewis Hamilton és a második helyezett Max Verstappen közé "szorultak be", majd az előírtnál egy körrel hamarabb zöld jelzést adott, így a holland pilóta az utolsó körben meg tudta előzni riválisát és világbajnok lett.

Az FIA sportfelügyelői eleinte kiálltak Masi mellett azzal, hogy elutasították a Mercedes óvását, a szövetség azonban később alapos és minden részletre kiterjedő vizsgálatot indított. Ennek a vizsgálatnak az eredményét és a szabályokat, valamint az FIA struktúráját is érintő változtatási javaslatokat kellett volna ma Mohammed bin Szulajmnak a csapatok elé tárnia, ám ez egybehangzó sajtóhírek szerint nem történt meg.

Az ülés után az FIA pedig közleményben tudatta, hogy az elnök „részletes párbeszédet folytatott" a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjról, „az F1-es bizottság felmerülő kérdésekre adott visszajelzéseit beépítik az elnök elemzésébe, ő pedig a következő napokban nyilvánosságra hozza a strukturális változtatásokkal és egy akciótervvel kapcsolatos híreket."

A bejelentés vélhetően választ ad arra a kérdésre, hogy marad-e Michael Masi a versenyigazgatói székben,

de a kulcskérdés – mint azt korábban megírtuk – az, hogy miként reformálják meg a versenyigazgató szerepkörét. Várhatóan ugyanis tejesen megváltoztatják a mindenkori versenyigazgató feladatait, és többek között leválasztják a felelősségi köréről a biztonsági delegált szerepkörét, hogy csak a versenyigazgatói feladatokra kelljen koncentrálnia.

Napokon belül eldőlhet, hogy Masi marad-e Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Emellett ütközőt építenek be a versenyigazgató és a csapatok közé (akik ezentúl csak a csapatmenedzseren/sportigazgatón keresztül kommunikálhatnak a versenyirányítással), tehát nem közvetlenül a versenyigazgató fogja fogadni ezeket az üzeneteket. A The-Race.com szerint emellett egy genfi külső központ felállítása is tervben van, amely a versenyhétvégék során távolról segítené a nagydíj helyszínén dolgozó FIA-szakembereket.

Volt, amiről döntöttek

Akadt azért termékeny része is az F1-es bizottság ülésének, amelyen a csapatok megegyeztek abban, hogy

az eredetileg tervezett hat helyett az idén csupán három sprintfutamot rendeznek, amelyek helyszíne az Emilia Romagna, az Osztrák és a Brazil Nagydíj lesznek.

Az eredeti elképzelés azért dőlt be, mert egyes csapatok (különösen a Red Bull) emelni akarták azt az összeget, amelyet az istállók a sprintfutamokon való részvételért a költségplafonon felül elkölthetnek, de mivel ebbe többen nem mentek bele – mondván az autó fejlesztésére költenék ezt a pénzt –, ezek az istállók nem szavazták volna meg a hat sprintfutam bevezetését.

A mennyiség tehát marad, de több dolog is változik. Mostantól hivatalosan nem sprintkvalifikáció lesz a 100 km-s futam neve, hanem simán csak sprint, ami az F1 szerint jobban tükrözi, hogy valójában egy rövidített versenyről, és nem a klasszikus értelemben vett időmérőről van szó. Emellett azt is tisztázták, hogy a statisztikák további torzítását elkerülendő a tavalyi gyakorlattal ellentétben mostantól hivatalosan annak a neve mellé kerül a pole pozíció, aki a pénteki időmérőn a leggyorsabb, és a szombati sprintet az élről kezdheti.

A tavalyi sprinthelyszínek közül az idén csak Brazíliában lesz rövidített futam Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

Ezeknél jóval fontosabb változás azonban az, hogy

mostantól a sprinten nem csak az első három, hanem az első nyolc helyezett kap pontot, megéri tehát a dobogós helyeknél hátrébb autózva is küzdeni.

A pontelosztás a következő lesz az első helytől haladva: 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Mindez azt jelenti, hogy a három sprintes hétvégén 34 pontot szerezhet az, aki a sprintet és a nagydíjat is megnyeri, utóbbin pedig megfutja a leggyorsabb kört.

A sprintfutamos hétvégék mellett a rövidebb versenyekre vonatkozó változtatásokban is megegyeztek. Ez a tavalyi, gyakorlatilag versenyzés nélkül véget érő Belga Nagydíj kapcsán merült fel.

A jövőben csak az olyan futamok esetében jár majd pont, amelyeken a vezető pilóta legalább két kört megtett sima vagy virtuális biztonsági autó közbeavatkozása nélkül.

Amennyiben megvolt a legalább két kör, de a versenytáv kevesebb, mint 25%-át teljesítették, az első öt helyezett kap csak pontot 6, 4, 3, 2, 1 eloszlásban. 25% és 50% közötti megtett táv esetén már az első kilencet jutalmazzák 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 eloszlásban, míg 50% és 75% közötti megtett táv esetén már az első tíz helyezett kap pontot 19, 14, 12, 9, 8, 6, 5, 3, 2, 1 eloszlásban.