Pénz állhat az új F1-es autók debütálását övező titkolózás mögött

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Barcelona teszt 6. nap
BARCELONA, SPAIN - FEBRUARY 28: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during Day Three of F1 Winter Testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on February 28, 2020 in Barcelona, Spain. (Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Roberto Chinchero olasz újságíró szerint pusztán azért fokozta le a Forma-1 az új szabályok szerint épült 2022-es autók bemutatkozását, mert a Bahreini Nagydíj szervezői maguknak akarták a felhajtást, amit az új kocsik debütálása jelent.

Mint arról korábban beszámoltunk, meglehetősen furcsa döntést hozott az F1 az idei előszezoni tesztekkel kapcsolatban, ugyanis az eddig az első tesztnek gondolt, február 23-tól 25-ig zajló gyakorlást leminősítette amolyan „tesztelés előtti eseménnyé", mondván ez csak az új technikai szabályok szerint épült autók bejáratása lesz, és a hivatalos tesztelés csak március 10-én veszi kezdetét Bahreinben.

Mindennek tetejébe az új autók debütálását a korábbi években megszokottal ellentétben nem közvetítik élőben, illetve szurkolókat sem engednek be a barcelonai pályára, sőt, élő eredménykövetés sem lesz. Hogy mire fel ez a szurkolók körében népszerűtlen döntés, azt az F1 nem közölte, a Motorsport.com olasz kiadásának újságírója viszont állítja, pénz van a háttérben.

Az F1 igyekszik olyan keveset mutatni az új autók debütálásából, amennyit csak tud Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Ez a hozzáállás azért is furcsa az F1 részéről, mivel az idén, a technikai reformok miatt a szokottnál is nagyobb érdeklődés övezheti az új autók bemutatkozását, azaz vélhetően rengetegen néznék az élő közvetítést a barcelonai tesztelésről. És mivel a sajtó munkatársai ugyanúgy ott lehetnek majd a katalán pályán, illetve a csapatok is oszthatnak meg tartalmakat a közösségi oldalaikon, az autókról ugyanúgy lesznek pályán készült felvételek, teljes titokban tehát nem lehet majd tartani azokat.

Hogy akkor miért korlátozták ennyire a hozzáférést és nevezték el bejáratásnak a csapatok szempontjából egyébként teljes értékű tesztet, azt Roberto Chinchero olasz újságíró válaszolta meg.

Szerinte a fura változtatásnak gazdasági okai vannak, mégpedig azért, mert a szezonnyitó bahreini futam szervezői megkérték az F1 vezetését, hogy náluk legyen az új generációs autók világpremierje, és ezért jelentős összeget is hajlandóak voltak áldozni.

Ám mivel a csapatoknak szüksége volt hat nap tesztelésre és a barcelonai gyakorlást már korábban lekötötték, az F1 nehézségekkel szembesült a kérés teljesítésekor.

Ezért elsőre úgy próbálták áthidalni a problémát, hogy megkérték a csapatokat, ne a szezon során használt festéssel körözzenek Barcelonában,

ám az istállók jelezték, hogy így is nagyon szorítja őket az idő az új autók befejezésével, és nem férne bele két külön festést csinálni, ami ráadásul pluszköltségekkel is járna, a költségplafon miatt ezt pedig nem engedhetik meg. Nem volt elhanyagolható érv az sem, hogy az autóbemutatókon már korábban fény derül a végleges festésre.

Bahrein azt akarta, hogy az új autók miatt az egész világ rájuk figyeljen, és félig-meddig el is érte a célját Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Ezután a sportág vezetői Chinchero szerint kénytelenek voltak drasztikusabb megoldást választani, és így született meg a döntés arról, hogy a lehető legjobban limitálják a barcelonai tesztelésről készült felvételeket és a nézőket is kitiltják, arra kényszerítve őket, hogy ha élőben akarják látni az új autókat, akkor kénytelenek legyenek Bahreinbe utazni.