Társoldalunk:
Hírlevél

Furcsa döntés a Forma-1-től: zárt kapuk mögött mutatják be az idei autókat

2022.01.26. 15:49

A Forma-1 megerősítette, hogy február 23-tól 25-ig, illetve március 10-től 12-ig tesztelnek a csapatok a 2022-es szezon előtt és ismerkednek meg a vadonat új idei autójukkal, valamint az is kiderült, hogy hivatalosan csak egy teszt lesz, az új kocsik debütálása pedig úgymond fű alatt fog megtörténni.

Már hónapok óta tudni lehet, hogy 2022. február 23-án, Barcelonában veszi kezdetét az idei Forma-1-es előszezon, tehát a mezőny itt kezdi meg a felkészülést a márciusi idénynyitóra, az viszont csak most vált világossá, hogy mindezt az utóbbi évek gyakorlatával ellentétben a nyilvánosság szinte teljes kizárásával teszi. A február 23-tól 25-ig zajló első háromnapos gyakorlás ugyanis zárt kapuk mögött, bármiféle közvetítés és eredményjelzés nélkül zajlik majd.

A barcelonai tesztet nem közvetítikForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Ráadásul amennyiben az F1 hivatalos közleményét vesszük alapul, nem is kellene tesztnek neveznünk azt, ami valójában az, a sportág irányítói ugyanis „visszafogottabb, tesztelés előtti eseményként" hivatkoznak a háromnapos barcelonai körözésre, ami lehetőséget biztosít a csapatoknak arra, hogy bejárassák a vadonatúj 2022-es versenygépüket.

Amint az megszokott a csapatok tesztelést megelőző eseményeinél, a barcelonai pályán zajló körözésről nem lesz élő, versenyszerű közvetítés és élő eredményközlés sem" – olvasható az F1 honlapján, amely hozzáteszi, hogy minden nap végén kiadják majd a sorrendet és fotókat, illetve videókat is közzétesznek. Mindehhez hozzá jön, hogy

a szokottakkal ellentétben a barcelonai pályára nézők sem látogathatnak majd ki a négy nap során.

Ezzel szemben a március 10-től 12-ig, immár Bahreinben, az első futam helyszínén zajló gyakorlás elnevezése már „hivatalos teszt", amelyre szurkolókat is beengednek (már aki hajlandó ezért elrepülni a Közel-Keletre), illetve televíziós közvetítés és élő eredményközlés is lesz.

Egy szabályváltozás miatt éri hátrány a szurkolókat

Noha évekkel ezelőtt teljesen megszokott volt, hogy a téli tesztelésről nincs semmilyen hivatalos közvetítés, és az időeredményeket és egyéb történéseket is a helyszínen tartózkodó újságírók és maguk a csapatok tudatják a nagyvilággal, a Liberty Media hatalomátvétele és a sportág szurkolókhoz közelebb hozására való törekvése változtatott ezen, és 2019-ben már élőben közvetítették legalább az egyik tesztet, majd 2020-ban mindkettőt, tavaly pedig azt az egyet, amit rendeztek.

A bahreini sivatagban már hivatalosan is tesztelni fog a mezőnyForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Az élő közvetítés mellé ráadásul technikai elemzésekkel és helyszíni interjúkkal is készültek, aminek tükrében sokakat igen váratlanul ért, hogy kisebb időutazást bemutatva az első idei tesztet – amely ráadásul a mindenki által várt, az F1 történetének valaha volt legnagyobb szabályváltozásának évében épült vadonat új autók első nyilvános szereplése is lehetett volna egyben – az évekkel ezelőtti gyakorlatnak megfelelően nem közvetítik, és még csak nem is nevezik tesztnek.

Ám ennek is megvan az oka, az Autosport ugyanis úgy tudja, hogy az egész mögött a 2021-re megváltoztatott szabályok állnak, amelyek egyetlen szezon előtti tesztelést engedélyeznek. A 2022-es, merőben új autók miatt a csapatok ugyanakkor szükségét érezték annak, hogy kétszer három nap álljon a rendelkezésükre, ezt pedig az F1-gyel közösen úgy oldották meg, hogy a barcelonai gyakorlást kikiáltották privát bejáratásnak, amit nem tesztként kezelnek.

Az F1 által emlegetett tesztelés előtti bejáratás egyébként arra utal, hogy a csapatok általában nem az első teszten viszik először pályára az új autójukat, hanem filmes nap keretében már korábban bejáratják azt, hogy fény derüljön az esetleges problémákra, és ne a limitált tesztidőből veszítsenek.

A csapatok vélhetően az idén is már a barcelonai privát teszt előtt bejáratják majd az új autótForrás: Getty Images for Red Bull Racing/Clive Mason/Clive Mason

Ez nem mellesleg az idén sem lesz másként, a Ferrari például a barcelonai nem teszt előtti tesztet megelőző napon a katalán pályán fogja bejáratni az új autót, de vélhetően a Mercedes és a Red Bull is megejti majd szokásos, Silverstone-ban tartott bejáratását, ahogyan alighanem az Alpha Tauri is kibéreli majd egy napra az imolai pályát, a spanyolországi körözést pedig ugyanolyan tesztnek fogják majd kezelni, mint a márciusi, bahreini gyakorlást.

A GPhírek.hu a közvetítés hiánya ellenére természetesen élő szöveges tudósításban követi majd a barcelonai bejáratáson történteket és a 2022-es autók közös debütálását.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK