Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedes mért csapást a Red Bull motorerejére?

2021.08.12. 15:10

Az Auto Motor und Sport információi szerint a Honda végsebessége az utóbbi versenyeken azért csökkent, mert az FIA megalkotott egy nem nyilvános technikai direktívát, ami a Red Bull motorszállítójának teljesítményét csökkentette.

A szabályok nem engedik, hogy a Forma-1-es motorokon teljesítménynövelő változtatásokat hajtsanak végre a szezon során, csak a megbízhatóság javítása céljából szabad módosítani rajtuk, az FIA áldásával. A Hondát mégis gyanús szemmel figyeli a Mercedes a nyár eleji Francia Nagydíj óta, mert Max Verstappen a hozzá beszerelt idei második egységgel látványosan felgyorsult az egyenesekben, és úgy néz ki, Toto Wolffék a színfalak mögött sokat nyomoztak és kérdezősködtek.

Egy darabig úgy tűnt, a Honda motorja erősebb a Mercedesénél, de lehet, hogy csak az aerodinamikai beállítások miattForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

A Brit és a Magyar Nagydíjon ugyanis eltűnt a Red Bull kiemelkedő csúcssebessége, ismét a Mercedes volt jobb ezen a téren. Az Auto Motor und Sport úgy értesült, ez egy nem nyilvános technikai direktíva következménye, amiben az FIA az energiavisszanyeréssel kapcsolatos álláspontját nyilvánította ki, és a Honda erre reagálva változtathatott számára kedvezőtlenül a beállításokon. A guminyomás-mizéria kapcsán kiadott publikus direktívához hasonlóan ez sem tartalmaz kötelező érvényű megállapításokat, de erősen ajánlott igazodni hozzájuk, mert iránymutatást adnak a szabályok értelmezésére a későbbi viták eldöntésére.

A Red Bull a szárnyállással magyarázta a Francia Nagydíjtól egy ideig megfigyelhető tempóelőnyét. Silverstone-ban viszont már a Mercedesnél volt a fór, és az energiaitalosok a Hungaroringen érdekes lépésre szánták el magukat azzal, hogy a lassú pályán a mezőny többségével ellentétben nem a legvaskosabb hátsó szárnyat rakták fel Verstappennek és a kis T-elemet sem használták, ezzel segítve őt az egyenesekben. Ez (hangsúlyozottan feltételes módban) utalhat arra, hogy mégis vesztettek a motorerőből és ezt kompenzálni kellett.

Elképzelhető, hogy a tervezőmérnök Adrian Newey erre is utalt, amikor arról beszélt nemrég, hogy emlékei szerint ilyen sokat még sosem lobbiztak a Red Bull műszaki megoldásai ellen. Arra mindenesetre érdemes emlékezni, hogy 2019-ben a Ferrari szintén a légterelőkkel kezdett babrálni, mielőtt kiderült, hogy tilosban mászkáltak, csak az FIA nem tudta minden kétséget kizáróan bizonyítani a trükközésüket és egy alkuval zárták le az ügyet.

Három csapat, három különböző motorForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

A Hondától úgy nyilatkoztak a The-Race-nek, hogy nem kaptak utasítást semmilyen változtatásra, illetve újfent kijelentették, hogy nem növelték a motor teljesítményét.

A motorerőnek kiemelt szerepe lesz a bajnokság következő két helyszínén, Spában és Monzában. Utóbbi az egész sorozat legnagyobb átlagsebességű állomása.

A német szaklap úgy tudja, a Red Bull közben nincs kibékülve a Mercedes motorjával: többen már tavaly óta azzal vádolják őket, hogy tiltott módon hűtik a szívótorkot (ahonnan beáramlik a levegő az égéstérbe), talán egy speciális kamrával üzemeltetve. Az Auto Motor und Sport szerint szárazjéggel megoldható a teljesítményt növelő hűtés, de ez a módszer csak rövid ideig hatásos, ellentétben egy hűtőlevegőt tároló kamra alkalmazásával.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK