Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedes stratégiája el is döntötte az idei vb-címet a Red Bull javára?

2021.06.28. 16:26

A Mercedes már nem, a Red Bull viszont még fejleszti az idei autóját, és mivel jelenleg utóbbi a gyorsabb, ez azt is jelentheti, hogy már most bonthatja a pezsgőt. A két istálló csapatfőnöke viszont ennél óvatosabb.

A Stájer Nagydíj a jelek szerint megerősítette azt a már Franciaországban is látott trendet, amely szerint a Red Bull egyértelműen az élre állt az erősorrendben. A verseny után ennek fő okaként a Mercedesnél a fejlesztések hiányát jelölték meg, az Auto Motor und Sport információi szerint a címvédő gárda ugyanis már hetekkel ezelőtt "kivette" a szélcsatornából az idei autót, és teljes gőzzel elkezdett a 2022-es szabályváltozásokra készülni. Eközben a Red Bull több kamionnyi új alkatrésszel érkezett a Stájer Nagydíjra. De vajon akkor ezzel minden el is dőlt?

A Red Bull egyértelműen a Mercedes elé kerültForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Az AMuS szerint a Mercedesre a nyári szünetig még jön egy-két apró aerodinamikai elem, de a mérnökök a gyárban már kizárólag a 2022-es autóval foglalkoznak. 

Eközben a Red Bull első hazai futamára öt külön teherautóval szállította az új alkatrészeket. 

Max Verstappen és Sergio Pérez pénteken különböző első szárnyakat tesztelt, illetve előbbi az időmérőn és így a versenyen is új padlólemezzel és diffúzorral ment.

Wolff ugyanakkor a Mercedes konstans 2 tizedes hátrányának tükrében is úgy gondolja, hogy felesleges lenne újrakezdeni az idei autó fejlesztését. „Tiszteletben kell tartani ezt a stratégiájukat, eddig sikeres volt. A versenyen saját ligában voltak a tempó terén. Néhány évbe ugyanakkor bele fog telni, mire kiderül, hogy mi volt a helyes döntés” – utalt arra az osztrák üzletember, hogy ha valaki hátrányba kerül az új szabályok első évében, az évekre megpecsételheti a saját sorsát. Most már nem lenne értelme visszamenni az idei autóval a szélcsatornába. A 2022-es modellel sokkal nagyobb fejlődést lehet elérni. Beszéltünk erről a versenyzőkkel, és racionális megközelítést alkalmaztunk. A lehetséges fejlesztések nem hoznának annyit nekünk, mint amennyit elvennének a következő évtől."

Az idei autóra már csak kisebb módosítások érkeznekForrás: AFP/Andrej Isakovic

Azt persze naivitás lenne feltételezni, hogy a Red Bull egyáltalán nem gondol 2022-re, hiszen mint ahogyan azt Wolff is kiemelte, a Red Bull sem fog szeptemberig fejleszteni, máskülönben jövőre két másodperccel lassabbak lesznek." 

A Mercedes csapatfőnöke pedig pont emiatt nem mond le az idei évről. „A bajnokságot nem csak az fogja eldönteni, hogy ki tud folyamatosan aerodinamikai fejlesztéseket az autóra tenni. Előbb-utóbb a Red Bullnak is át kell állnia a következő évre, akkor pedig az válik nagyon fontossá, hogy az ember miként optimalizálja a meglévő csomagját. Biztos vagyok benne, hogy folytatni fogjuk a pole pozíciók és győzelmek szerzését. A bajnokság még nem veszett el, mi pedig nem mondunk le róla."

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az idei fejlesztések folytatásával és a jövő évi fejlesztések terén történő esetleges hátrányba kerüléssel kapcsolatban azt mondta, hogy „ha nincs kockázat, nincs szórakozás" és valahogy meg kell oldaniuk ezt a dolgot. „Nem akarjuk ugyanazt a hibát elkövetni, mint amit a BMW 2008-ban. Kubicának reális esélye volt megnyerni a bajnoki címet, de a tervük úgy szólt, hogy már korán a következő évre koncentrálnak" – utalt a BMW balul elsült átállására, amely után 2009-ben még csak futamgyőzelmet sem szereztek, majd otthagyták az F1-et.

A Red Bull egyelőre nem állt leForrás: AFP/Andrej Isakovic

Hogy a Red Bullnak hosszú távon beválik-e ez a megközelítés, arra egyelőre nincs válasz, Christian Horner csapatfőnök pedig hiába vezeti mindkét bajnokságot, még az idei évet illetően sem inna előre a medve bőrére, mondván a korábban eltervezett fejlesztéseket azért szerinte még beveti a Mercedes. „Amit a Mercedes csinál, az az ő dolguk. Mi magunkra koncentrálunk. Azt azonban nem igazán hiszem, hogy a szezon végéig már egyetlen új alkatrészt sem fognak az autóra tenni. Nyilván egyensúlygyakorlat lesz. Ha ez azt jelenti, hogy mindannyiunknak keményebben kell dolgoznia, akkor készen állunk erre."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK