A Mercedes stratégiája el is döntötte az idei vb-címet a Red Bull javára?

Forma-1, Stájer Nagydíj, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Red Bull, Mercedes
Max Verstappen of Red Bull Racing Honda drive his RB16B single-seater in front of Lewis Hamilton of Mercedes-AMG Petronas F1 Team during race of Styrian Grand Prix, 8th round of Formula One World Championship in Red Bull Ring in Spielberg, Styria, Austria, 27 June 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto) (Photo by Andrea Diodato / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
A Mercedes már nem, a Red Bull viszont még fejleszti az idei autóját, és mivel jelenleg utóbbi a gyorsabb, ez azt is jelentheti, hogy már most bonthatja a pezsgőt. A két istálló csapatfőnöke viszont ennél óvatosabb.

A Stájer Nagydíj a jelek szerint megerősítette azt a már Franciaországban is látott trendet, amely szerint a Red Bull egyértelműen az élre állt az erősorrendben. A verseny után ennek fő okaként a Mercedesnél a fejlesztések hiányát jelölték meg, az Auto Motor und Sport információi szerint a címvédő gárda ugyanis már hetekkel ezelőtt "kivette" a szélcsatornából az idei autót, és teljes gőzzel elkezdett a 2022-es szabályváltozásokra készülni. Eközben a Red Bull több kamionnyi új alkatrésszel érkezett a Stájer Nagydíjra. De vajon akkor ezzel minden el is dőlt?

A Red Bull egyértelműen a Mercedes elé került Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Az AMuS szerint a Mercedesre a nyári szünetig még jön egy-két apró aerodinamikai elem, de a mérnökök a gyárban már kizárólag a 2022-es autóval foglalkoznak.

Eközben a Red Bull első hazai futamára öt külön teherautóval szállította az új alkatrészeket.

Max Verstappen és Sergio Pérez pénteken különböző első szárnyakat tesztelt, illetve előbbi az időmérőn és így a versenyen is új padlólemezzel és diffúzorral ment.

Wolff ugyanakkor a Mercedes konstans 2 tizedes hátrányának tükrében is úgy gondolja, hogy felesleges lenne újrakezdeni az idei autó fejlesztését. „Tiszteletben kell tartani ezt a stratégiájukat, eddig sikeres volt. A versenyen saját ligában voltak a tempó terén. Néhány évbe ugyanakkor bele fog telni, mire kiderül, hogy mi volt a helyes döntés” – utalt arra az osztrák üzletember, hogy ha valaki hátrányba kerül az új szabályok első évében, az évekre megpecsételheti a saját sorsát.

Beszéltünk erről a versenyzőkkel, és racionális megközelítést alkalmaztunk. A lehetséges fejlesztések nem hoznának annyit nekünk, mint amennyit elvennének a következő évtől."

Az idei autóra már csak kisebb módosítások érkeznek Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Azt persze naivitás lenne feltételezni, hogy a Red Bull egyáltalán nem gondol 2022-re, hiszen mint ahogyan azt Wolff is kiemelte,

A Mercedes csapatfőnöke pedig pont emiatt nem mond le az idei évről. „A bajnokságot nem csak az fogja eldönteni, hogy ki tud folyamatosan aerodinamikai fejlesztéseket az autóra tenni. Előbb-utóbb a Red Bullnak is át kell állnia a következő évre, akkor pedig az válik nagyon fontossá, hogy az ember miként optimalizálja a meglévő csomagját. Biztos vagyok benne, hogy folytatni fogjuk a pole pozíciók és győzelmek szerzését. A bajnokság még nem veszett el, mi pedig nem mondunk le róla."

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az idei fejlesztések folytatásával és a jövő évi fejlesztések terén történő esetleges hátrányba kerüléssel kapcsolatban azt mondta, hogy „ha nincs kockázat, nincs szórakozás" és valahogy meg kell oldaniuk ezt a dolgot. „Nem akarjuk ugyanazt a hibát elkövetni, mint amit a BMW 2008-ban. Kubicának reális esélye volt megnyerni a bajnoki címet, de a tervük úgy szólt, hogy már korán a következő évre koncentrálnak" – utalt a BMW balul elsült átállására, amely után 2009-ben még csak futamgyőzelmet sem szereztek, majd otthagyták az F1-et.

A Red Bull egyelőre nem állt le Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Hogy a Red Bullnak hosszú távon beválik-e ez a megközelítés, arra egyelőre nincs válasz, Christian Horner csapatfőnök pedig hiába vezeti mindkét bajnokságot, még az idei évet illetően sem inna előre a medve bőrére, mondván a korábban eltervezett fejlesztéseket azért szerinte még beveti a Mercedes. „Amit a Mercedes csinál, az az ő dolguk. Mi magunkra koncentrálunk.

Nyilván egyensúlygyakorlat lesz. Ha ez azt jelenti, hogy mindannyiunknak keményebben kell dolgoznia, akkor készen állunk erre."