Társoldalunk:

Az Aston Martin perrel fenyeget, ha nem kezdenek valamit a szabályokkal

2021.04.17. 09:26

Finoman fogalmazva is érdekes kijelentéseket tett az Aston Martin F1-es istállójának csapatfőnöke Imolában. Otmar Szafnauer azt várja, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kezdjen valamit a szerinte őket hátrányosan érintő új szabályokkal, különben akár perelhetnek is.

Az Emilia Romagna Nagydíjon új fordulatot vett a Forma-1 idei legnagyobb szabályváltozásáról szóló vita. Az általános nézet szerint a padlólemez idei szezonra történő megváltoztatása hátrányosan érintette a mezőny két, alacsony padlószögű autókoncepcióját használó csapatát, az Aston Martint és a Mercedest. Előbbi istálló ráadásul látványosan szenved, Imolában a csapatfőnöke pedig kilátásba helyezte, hogy perre mennek, ha a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nem változtat a szabályokon.

Szafnauer kijelentéseit sokan hitetlenkedve fogadtákForrás: Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Az Otmar Szafnauer által a Sky Sportsnak adott interjú első és második hallásra is eléggé abszurdnak tűnik, a román származású amerikai üzletember ugyanis azt nyilatkozta, beszélni fognak az FIA-val, amelytől azt várják, hogy egyenlőbbé tegye a feltételeket. „A biztonsági okokból végrehajtott szabályváltoztatásokkal kizárólag az FIA foglalkozik" – utalt Szafnauer arra, hogy az autók lassítása, tehát biztonsági megfontolás miatt megváltoztatott padlólemez-szabályok kidolgozásában az F1 és annak munkacsoportja is részt vett, ami szerinte nem helyes.

„Amint mondtam, szerintem az ilyesfajta változtatás kizárólag az FIA dolga. Ők a szakértők – ismételte meg kérdésre az Aston Martin csapatfőnöke. – Szerintem a helyes dolog, hogy egyeztetünk az FIA-val, és megtudjuk, hogy pontosan mi és miért történt. Ezután meglátjuk, hogy tehetünk-e valamit azért, hogy igazságosabb legyen a helyzet. Ez a helyes lépés. Csapatként keményen kell dolgoznunk, hogy mindent visszanyerjünk, de eközben beszélnünk kell az FIA-val, hogy igazságosabb helyzetet teremtsenek."

Szafnauer nem zárta ki, hogy ha nem járnak sikerrel, jogi útra terelik az ügyet.

„Szerintem az egyeztetések után juthatunk el erre a pontra. Nehéz megjósolni, hogy mi lesz. Szerintem a helyes cselekedet az, hogy megnézzük, mit lehet tenni."

Az Aston Martin egyelőre Imolában sem valami meggyőzőForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

Joe Saward, az F1 egyik veterán újságírójának Twitter-bejegyzése alapján ez mondjuk igen nehézkes lesz. „A Concorde-egyezmény minden aláírója beleegyezik a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara vitarendezési eljárásának alkalmazásába abban az esetben, ha nem értenek egyet a sportszabályzatban foglaltakkal, mint például a szabályváltoztatásokkal. Egyik csapat sem tehet jogi lépéseket a szabályok megváltoztatása miatt. Bárki, aki szerint igen, hülyeséget beszél" – írta Saward.

Christian Horner, a Red Bull, valamint Franz Tost, az Alpha Tauri csapatfőnöke is ezen az állásponton van, mondván mint minden új szabályt, a padlólemezre vonatkozót is úgy vezették be, hogy végigmentek az ilyenkor megszokott folyamatokon, amelyeknek az Aston Martin, vagy korábbi nevén Racing Point is részese volt. „Van egy folyamat a szabályváltozások bevezetésére, és a mostani szabályok is meg lettek szavazva névtelen voksolás útján. Az Aston Martinnak, vagy Racing Pointnak is meg kellett szavaznia, mielőtt a szabályok az F1 Commission és a Motorsport Világtanács elé kerültek" – mondta Horner, majd hozzátette, nem mellesleg akkora hátrány nem érhette az alacsony padlószögű autó használó két csapatot, hiszen a Mercedes nyerni tudott Bahreinben, és eddig Imolában is nagyon jól megy.

A Red Bull csapatfőnöke sem igazán érti, hogy mit akar az Aston MartinForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Horner úgy véli, az Aston Martinnak egyszerűen le kell nyelnie a keserű pirulát. „Amikor néhány éve változtattak az első szárnyon, ami minket nagyban hátráltatott, ellene szavaztunk, de aztán egyszerűen el kellett fogadnunk a helyzetet. Kissé naiv azt gondolni, hogy hirtelen meg fogják változtatni a szabályokat egy verseny után, miközben végigmentek a teljes folyamaton. Nehezen tudom megérteni ezt."

„Legyen szó a befújt diffúzorról, dupla diffúzorról, hajlékony szárnyakról, F-csatornáról, vagy az első szárnyakról, ez az F1 része. A szabályok fejlődnek és változnak, az embernek pedig el kell hajolnia ezek elől az ütések elől. Ez az F1. Jövőre nagy szabályváltozások jönnek, de a csapatok tudják ezt. Ez hosszú-hosszú évek óta a sportág része."

Ebbe a változtatásba tavaly minden csapat beleegyezett, mindannyian tudtunk róla. És abban sem vagyok biztos, hogy a szabályváltozás az oka bármely problémájuknak is – nyilatkozta Tost a Sky Sportsnak, majd odaszúrt egy kicsit az Aston Martinnak. – Ki van zárva, hogy változtatni lehessen. Nem lehet változtatni a szabályokon, mert talán a mérnökeid nem értenek valamit."

Tost szerint kizárt, hogy az Aston Martin elérje a szabályváltoztatástForrás: Getty Images/Clive Mason/Clive Mason

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke szerint sincs mit tenni, és az Aston Martinnak is úgy kellene elfogadnia a helyzetet, ahogy ők tették azt tavaly a fejlesztések költségcsökkentés miatti befagyasztásával. „Nézzük meg a Ferrarit tavaly. Ausztrália után befagyasztották az autó fejlesztését. Tudtuk, hogy nagyon rosszak vagyunk és nem lesz lehetőségünk felzárkózni a szezon során. Szerintem ez is a játék része, a szabályok mindenkinek ugyanazok és mindenkit ugyanakkora kihívás elé állítanak – nyilatkozta Binotto. – Nem hiszem, hogy világosan ki lehetne jelenteni, hogy az egyik koncepció jobb mint a másik. A csapatok feladata, hogy a szabályoktól függetlenül biztosítsa a lehető legjobb teljesítményt."

A topcsapatok vezetői közül egyedül Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem foglalt állást a kérdésben, ami érthető, hiszen istállója szoros kapcsolatot ápol az Aston Martinnal, amelynek Wolff nem mellesleg részvényese (az autógyárnak, nem az F1-es istállónak), illetve a minden bizonnyal az egész ügy mögött álló Lance Stroll-lal is jó kapcsolatot ápol. „Nehéz téma ez, mert a teljes képet látni kell, mielőtt az ember hozzászól. Egyelőre nem lenne helyes ujjal mutogatni bármire vagy bárkire, úgyhogy egyelőre inkább nem beszélnék erről" – tért ki diplomatikusan a válaszadás elől az osztrák.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK