Társoldalunk:
Hírlevél

Zavaros Red Bull, fekete Ferrari: F1-es autók, amelyek a rajtig sem jutottak el

2021.03.05. 15:20

Az Alpine ígéretéhez híven nem a januárban bemutatott fekete autóval fog versenyezni. Ennek kapcsán összegyűjtöttük azokat a színkombinációkat, amelyeket a nagyközönség legfeljebb teszteken láthatott, a fekete Ferraritól egészen a „félbevágott” BAR-ig.

Az Alpine-ról és az Aston Martinról előzetesen is tudni lehetett, hogy az arculatváltozás keretében az idei autó festése jelentősen el fog térni a tavalyi Renault-étól, illetve Racing Pointétól. Így is lett, és a francia istálló kék, míg a silverstone-i alakulat zöld színben jelent meg, visszahozva az általuk képviselt nemzet hagyományos versenyszínét

Ez a festés idén biztosan nem fog bemutatkokzniForrás: Groupe Renault

Ám az Alpine esetében akad egy csavar: a továbbra is a Renault gyári csapataként funkcionáló istálló januárban egy másmilyen, alapvetően fekete színű festést is bemutatott. Persze abból a szempontból nincs semmi meglepő a kedden leleplezett kék kocsiban, hogy már akkor bejelentették, hogy az idény kezdetére módosítani fognak az autó külsején. Így viszont kijelenthető, hogy a festést ugyan prezentálták, de soha nem versenyeztek vele.

Ez azonban korántsem egyedülálló történet, ugyanis ebbe alegtöbb jelenlegi csapat vagy annak jogelődje legalább egyszer már belelépett. Általában a mostani esethez hasonlóan mindez előre eltervezett lépés, aminek jellemzően két oka lehet: vagy később jelentették be az új főszponzor érkezését, vagy pedig így akarták elrejteni az autó fontos részleteit az ellenfelek elől. Emellett viszont olyan istálló is akadt, amelynek megtiltották, hogy végrehajtson egy kétségtelenül furcsa tervet, így változtatni kényszerültek az előzetes elképzeléseken. Hozzá kell tenni, hogy ezek a színösszeállítások egytől egyig eljutottak valamilyen tesztelésig, de nagydíjhétvégéken már nem mutatkozhattak be, vagy legalábbis nem az adott szezonban.

A Renault-nál nincs új a nap alatt

Valahol nem meglepő, hogy a Renault gyári csapataként működő Alpine lépte meg, hogy kétféle festést is bemutat, legalábbis a tavalyi események ismeretében. 2020-ban ugyanis hasonló volt a forgatókönyv, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a szintén feketére színezett autó legalább a barcelonai teszteken pályára gurult, de a végül elhalasztott Ausztrál Nagydíjra már az azt megelőző szezonokban megszokott, sárga RS20-assal készültek.

A Renault tavalyi teszteken használt festéseForrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Azonban nem ez volt az első alkalom, hogy a Renault más arculatot kapott a teszteken, mint az idény tétre menő részén. 2001-ben a Benetton utolsó szezonját teljesítette a Forma-1-ben, a következő idényben ugyanis a csapat felvette a francia márka nevét. Ám a B201-es még „megérte” a 2002-es év elejét.

Az arra az idényre épített R202-es ugyanis csupán februárban készült el, ezért addig elődjét használták tesztelésre. Ám az autó nem a később jól megszokott világoskék-sárga színezetben jelent meg, hanem sárga-fehérben, utalva ezzel arra, hogy 1978-tól 1985-ig a Renault már szerepelt a Forma-1-ben, és összesen 15 győzelmet aratott.

Jarno Trulli vezeti az átfestett B201-est BarcelonábanForrás: Getty Images/Mark Thompson

A kocsit Jarno Trulli, Jenson Button és az akkori tesztpilóta, Fernando Alonso is vezette, ám egyikük keze alatt sem szerepelt eredményesen. Ennek ellenére még akkor sem nyugdíjazták teljes mértékben, amikor elkészült az új elektronikával, aerodinamikai elemekkel és motorral felszerelt modell, ugyanis előbb az olasz pilóta bejáratta, majd a spanyol még tesztelte is Barcelonában.

A sötétkék-sárgára festett Renault csak átmeneti megoldás volt

A fehér szín aztán a 2007-es idénytől jelent meg az autón, immár versenykörülmények között is, miután a Mild Seven helyett az ING lett az enstone-i alakulat főszponzora. A január 24-én tartott bemutatóig azonban egy átmeneti festést használtak a teszteken. A sárga megmaradt, ám a világoskéket sötétkék váltotta fel. Igaz, a kamionjaikon már akkor is a „valódi” színösszeállítás volt látható, így az F1-es közvéleményt nem érte meglepetés, amikor leleplezték a kocsit, amelyen a narancssárga is szerepet kapott. Ezzel együtt a rajongók többsége csalódottan vette tudomásul a változást.

A Ferrari és a Honda másként lett fekete

Az F1-es Ferrari világéletében piros volt, eltekintve néhány privát autótól, valamint az 1964-es idény utolsó két futamától, amikor Enzo Ferrari kék-fehérre festést rendelt el, mert konfliktusba keveredett az olasz autósport szövetséggel. Azóta viszont mindössze egyszer fordult elő, hogy egy maranellói Forma-1-es kocsi nem piros színekben körözött a pályán, és természetesen az sem versenyhétvégén.

Schumacher teljesen fekete Ferrarit vezetett Fioranóban

Mindez 1997 végén, illetve 1998 elején történt, amikor a Ferrari teljesen feketében tündökölt. Ebben az esetben viszont kerülendő a „festés” szó, ugyanis a teljes karosszériát csupaszon hagyták, még a márka emblémája is csak az autó orrára került fel, szponzorok pedig egyáltalán nem jelentek meg rajta. Az F300-ast többek között Michael Schumacher is vezette, aki aztán a piros változattal 2. helyen végzett a világbajnoki pontversenyben.

A festés szembement a Honda hagyományaival, de közel sem volt annyira formabontó, mint ami utána jöttForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Bryn Lennon

Szűk tíz évvel később a Honda szakított a hagyományokkal, és a tradicionális fehér-piros festését a 2007-es előszezoni tesztekre tiszta feketére cserélte le. Persze a Ferrarival ellentétben ők be is festették a kocsit, ám a meglepetéseknek ezzel még nem volt vége. Az RA107-es ugyanis végül ennél is meghökkentőbb színezetet kapott: mivel a csapatnak nem volt főszponzora, a tervezők úgy döntöttek, hogy a Föld űrből látható képét próbálják a lehető legjobban visszaadni a kocsin. A vállalat ezzel a környezetvédelem fontosságára szerette volna felhívni a figyelmet, de próbálkozásuk inkább visszafelé sült el. Sokan ugyanis álszentnek tartották a formabontó megoldást, mondván, a Forma-1 soha nem volt környezetbarát sportág, ráadásul akkoriban még sokkal kevésbé törekedtek arra, hogy ezen változtassanak, mint manapság.

A kreativitás megvan, még sincs változás

A Red Bull istállóját sok szempontból lehet izgalmasnak titulálni, azonban az autó megjelenésének szempontjából egészen biztosan nem: Forma-1-es bemutatkozásuk, vagyis 2005 óta a jelenlegi mezőnyből az energiaitalosok festése változott a legkevesebbet. Talán még a Ferrarit lehet idesorolni, de a maranellóiakat sokkal jobban kötik a hagyományok, mint a milton keynes-i alakulatot.

A Red Bull az energiaitalos doboz mintájának megfelelően festette át a 2004-es JaguartForrás: Getty Images/2004 Getty Images/Mark Thompson

Ráadásul az utóbbi bő másfél évtizedben megmutatták, hogy a megújulás nem a kreativitás hiányán bukik el. Sőt, már a legelső, általuk készített festés is eltért a később megszokottól, hiszen egy energiaitalos dobozt mintáztak meg. Igaz, ez még az akkor felvásárolt Jaguar 2004-es autójának átbrandelt változata volt, amit tesztelésre használtak. Az RB01-es megjelenése viszont annak ellenére sem hatott újszerűen, hogy a Red Bull akkor debütált a Forma-1-ben: az autó leginkább az 1995-ös Sauberre hasonlított, amit akkoriban a bikások szponzoráltak.

A 2019-es bemutatón úgy nézett ki, hogy a Red Bull új megjelenést kapForrás: Mark Thompson/Getty Images

A változatosságot kedvelő szurkolók 14 évvel később ismét csalódtak. A csapat abban az évben váltott a Renault-ról Honda-motorra, így sokan arra számítottak, hogy ez az arculatban is megmutatkozik. Az autó bejáratásakor még reménykedhettek is, ugyanis az RB15-ös megjelenésében leginkább a régebbi Toro Rossókra hasonlított, ám a tesztelések kezdetén tudomásul kellett venniük, hogy lényegében semmi nem változott az azt megelőző évekhez képest.

2015-ben a Red Bull álcafestéssel teljesítette a teszteketForrás: 2015 Getty Images/Dan Istitene

Erre azonban a korábbi évek tapasztalataiból kiindulva már valamelyest lehetett számítani, ugyanis a Red Bull nem először játszotta el hasonlót. 2015-ben ráadásul a szokásostól teljesen eltérő álcafestésben jelentek meg a jerezi, majd a barcelonai tesztelésen. Christian Horner csapatfőnök elmondása szerint az ötletet az addigra már a Ferrarihoz igazoló Sebastian Vetteltől vették, aki az előző évi Olasz Nagydíjon használt hasonló mintázatú sisakot.

2018-ban a Red Bull csak a bejáratáson használt más festést, a teszteken már nem - GalériaForrás: 2018 Getty Images/James Bearne

A brit szakember akkoriban úgy fogalmazott, hogy ezzel a festéssel megnehezítik az ellenfelek dolgát, ugyanis így nehezebben tudják lemásolni a különböző elemeket. Hozzátette, akik azt szeretnék, hogy a csapat a szezonkezdetre se változtasson a színezésen, nem fognak csalódni, azonban végül mégis maradt a jól ismert megjelenés. A három évvel későbbi bemutatón ugyancsak egy álcafestéssel ellátott autó tárult a nézők szeme elé, de azt csak a silverstone-i bejáratáson használták.

Vissza a gyökerekhez

Bár a McLaren nem narancssárga volt, amikor az 1966-os Monacói Nagydíjon bemutatkozott a Forma-1-ben, a közvélemény mégis ezt tartja az istálló hagyományos versenyszínének. Ráadásul a festést csupán 1968-tól 1972-ig használták, mielőtt áttértek a fehérre. A színezés az F1-et tekintve sokáig pihent, ám kétszer így is felbukkant, még ha csak teszteken is.

Hasonlóan a 2006-os Renault-hoz, a wokingiak 1997-ben főszponzort váltottak. Ennek megfelelően az autó megjelenésén is módosítani kellett, de a versenyeken használt festés leleplezésével a londoni bemutatóig várniuk kellett, amelyen egyébként a Spice Girls is részt vett.

A McLaren 1997-ben ideiglenesen visszahozta a papaja színt az F1-be

Addig ők is átmeneti megoldáshoz nyúltak, és Mika Häkkinen, valamint David Coulthard egy narancssárga színben pompázó MP4/12-est vitt pályára. A megjelenés alapvetően pozitív visszajelzéseket kapott, ám a csapat nem meglepő módon maradt az eredeti elképzelésénél, így a McLaren akkor még csupán egyszeri alkalommal nyúlt vissza a múlthoz.

A wokingiak 2006-ban szintén narancssárga autóval teszteltekForrás: AFP/Cesar Rangel

A narancssárga festés tulajdonképpen keretbe foglalta a kilenc évig tartó szponzori együttműködést, hiszen 1998 után a szín 2006-ban jelent meg legközelebb, amikor a wokingiak ismét főtámogatót váltottak. A forgatókönyv hasonlóan alakult, hiszen a bemutató előtt az autó megint átmeneti megjelenést kapott. A narancssárga, majd papaja szín végleges visszatérésére még bő tíz évet kellett várni, 2018 óta viszont nincs jelentős változás ebben a tekintetben.

A „félbevágott autó" története

A British American Tobacco 1999-ben vásárolta fel a Tyrrellt, és mindjárt fenekestül akarta felforgatni az F1-et. Az egy dolog, hogy a mai Mercedes jogelődjének számító British American Racing azaz a BAR leigazolta 1997 világbajnokát, Jacques Villeneuve-öt, az igazán nem mindennapi viszont az, amit az autók megjelenésének terén próbáltak meg véghezvinni. Ha valahol, akkor itt a többes szám tényleg indokolt, ugyanis a kanadai pilóta kocsiját fehér-pirosra, míg Ricardo Zontáét kék-sárgára festették be a tesztekre, emellett különböző szponzorok jelentek meg a két versenygépen.

A BAR teljesen különböző festésű autóval akart nekivágni debütáló szezonjánakForrás: LUSA/AFP/Clive Rose

A gond csak az volt, hogy az FIA szabályzata szerint egy adott istálló két kocsija csak minimálisan térhetett el egymástól, olyan, magától értetődő elemekben, mint a rajtszám, a zászló vagy a versenyző neve. Ennek következtében legalább az egyik BAR 01-es festését meg kellett változtatniuk, de a csapatot, pontosabban annak alapítóját, Craig Pollockot nem lehetett ennyire egyszerűen eltántorítani attól, amit meg akart valósítani.

Végül az autó egyik fele fehér-piros, a másik kék-sárga lettForrás: Getty Images/Mark Thompson

Végül salamoni döntés született, és az autó bal oldalán a Villeneuve-, míg a jobbon a Zonta-féle festés volt látható. A két színkombináció fele-fele arányban „osztozott meg” a kocsin, egyedül a hátsó szárny maradt egységesen kék, rajta a szponzorfelirattal. Az egészen biztos, hogy minden idők egyik legfurcsább megjelenésű autójaként vonult be a történelemkönyvekbe, a probléma csupán annyi volt, hogy mással nem tudták felhívni magukra a figyelmet, ugyanis a mezőnyben egyedüliként nem szereztek pontot.

Davidson a 2004-es Kínai Nagydíj szabadedzésénForrás: Getty Images/2004 Getty Images/Mark Thompson

Nem meglepő, hogy a következő évben a csapat felhagyott az autó „félbevágásával”, és a fehér-piros színkombináció mellett tette le a voksát. Ezen csupán egyetlen hétvégén változtattak abban a hat évben, amit még az F1-ben töltöttek: a 2004-es Kínai Nagydíjon kihasználták azt a szabályt, ami megengedi, hogy a tesztpilóták által vezetett kocsi megjelenése akár jelentősen eltérjen a megszokottól. Ennek köszönhetően Anthony Davidson egy kék-sárgára színezett 006-osban gördült pályára, és végzett az élen az első, majd a második gyakorláson is.

Mások is variáltak

Természetesen más csapatok körében sem példa nélküli, hogy küönböző festést használnak a teszteken és a futamokon. Így tett a Williams is, amikor motorszállítói szerződést kötött a sportágba visszatérő BMW-vel. Az együttműködés hivatalosan 2000-ben kezdődött, de már 1998-tól teszteltek közösen. Ennek során a kocsi kék-fehér festést kapott, ami egy kicsit a német gyártó korábbi sikerkorszakára emlékeztetett, amikor a Brabham partnerei voltak. Végül azonban a fehér sokkal hangsúlyosabb lett, mint ami a korábbiak alapján várható volt.

A tesztautón még sokkal hangsúlyosabb szerepet kapott a kék szín

A grove-iak 2020-ban szintén arculatváltozáson mentek keresztül, ugyanis májusban szakítottak azzal a Rokittal, amely a teszteken főszponzorként még igencsak fontos helyet kapott az autón. Emiatt az idénynyitó Osztrák Nagydíjra a piros szín teljes mértékben eltűnt az FW43-asról.

A Rokit révén a piros is fontos szerepet kapott a 2020-as Williams eredeti festésénForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Az Aston Martin esetében még nem lehet ezekhez hasonló esetről beszélni, ám elődei több olyan színösszeállítást is pályára vittek, amely a versenyeken végül nem jutott szóhoz. Már a Jordan is így mutatkozott be, hiszen John Watson 1990-ben még egy fekete-sárga autót tesztelt, ám az 1991-ben debütáló, 191-es kódjelű modell végül a már-már legendássá vált zöld-kék festést kapta a 7 Upnak köszönhetően.

Az első F1-es Jordan eredeti festése

A Jordan egészen 2005-ig létezett, majd Midland néven folytatta tovább szereplését, amit még abban a szezonban felvásárolt a Spyker. A holland vállalat már annak az idénynek a végén átfestette a kocsit, a következő évben pedig rikító narancssárga arculattal jelentkezett. Azonban azt csak később vették észre, hogy a képeken és a televízión keresztül ez gyakran pirosnak tűnik, így a tesztek után más árnyalatra váltottak.

A képeken sokszor inkább pirosnak tűnt a rikító narancssárgára festett SpykerForrás: Getty Images/2007 Getty Images/Mark Thompson

Év végén a Spyker is eladta a csapatot, a Force India pedig kezdetben az abban a szezonban használt autóval tesztelt. Az istálló novembertől egészen február elejéig egy fehér-bordóra festett kocsival készült, ám a bemutatón kiderült, hogy ez csak átmeneti megoldás volt. Barcelonába már úgy utaztak el, hogy a bordó szinte teljesen eltűnt, ellenben az oldala arany színben tündökölt. Más kérdés, hogy ez is csupán ideiglenes színezésnek bizonyult, Melbourne-ben ugyanis már megjelent a piros is.

A Force India végül nem tartotta meg első festését 2008-banForrás: Force India

A Force India három fő színe egészen 2013-ig egyértelműen a fehér, a narancssárga és a zöld volt, ám 2015-re előbbi helyét átvette az ezüst és a fekete. Ezt két idényen keresztül használták, sőt, még a 2017-es teszteket is ilyen festéssel teljesítették. Azonban a szezon előtt jelentős változásokat jelentettek be, és a BWT érkezése miatt végül rózsaszínben vágtak neki a szezonnak, amit a tavalyi idényig meg is őriztek.

A Force India a 2017-es teszteket még a korábban megszokott megjelenésében teljesítette, de később jelentős változáson ment átForrás: Sahara Force India/Sahara Force India/James Moy Photography

Végezetül pedig essen szó egy olyan istállóról is, amely már semmilyen formában nem tagja az F1 mezőnyének! A Toyota 2002-ben, hatalmas várakozásokkal mutatkozott be a legjobbak között, de az előkészületek már jóval hamarabb megkezdődtek. 2001-ben szinte minden, a versenynaptárban szereplő helyszínen teszteltek, aminek során olyan kocsit használtak, amely a japán gyártó sportautóihoz hasonló, piros-fehér festéssel rendelkezett. Ehhez képest viszont a TF102-esen a fehér volt az alapszín, a piros pedig elsőre igen furcsa mintát alkotott. Ez legfeljebb esztétikusan lehetett problémás, de a csapat szereplése sem a várakozásoknak megfelelően alakult, és csupán az év közben csődöt jelentő Arrows alakulatát tudták megelőzni a pontversenyben.

A Toyota 2001-es tesztautóján még a piros volt az alapszínForrás: Getty Images/Clive Mason

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK