Társoldalunk:

A horrorbalesete végleg megváltoztatja a Forma-1 eddigi rosszfiúját

2020.12.03. 07:33

Megjárta a poklot vasárnap a bahreini éjszakában Romain Grosjean: a Haas francia versenyzője az utóbbi években az F1-es mezőny legtöbbet kritizált tagja volt, ám a halál fuvallata után még azok is szimpatizálni kezdtek vele, akik eddig legszívesebben száműzték volna a királykategóriából.

53 g-s erőhatás, becsapódás 221 km/h-s sebességgel, 28 másodperc a lángok között, megolvadt sisak, égési sérülések. Csak úgy repkedtek a vérfagyasztóbbnál vérfagyasztóbb adatok a vasárnapi, szahíri futamon történt Grosjean-baleset kapcsán, amely egy újabb komoly intő jel volt arra, hogy a sokszor ismételgetett figyelmeztetés - amely szerint a motorsport veszélyes - minden, csak nem üres frázis. A roncshalmazból előbújó, a lángok között a szalagkorláton átmászó pilóta milliók retinájába égett bele és vált egycsapásra a halál felett diadalmaskodó élet szimbólumává.

A csodával határos volt, hogy Grosjean saját lábán szállt ki az égő roncsból

A sors furcsa fintora, hogy Grosjean túléléséhez a glória nevű fejvédelmi rendszer tett hozzá a legtöbbet, amelynek történetesen a francia volt a legharsányabb ellenzője. Az eszköz bevezetését megelőzően ahol csak tehette, fúrta a kezdeményezést, hangsúlyozva egyebek mellett azt, hogy az F1-nek szükséges velejárója a veszély, amit el kell fogadni.

Naná, hogy a biztonsági fejlesztés ellen kampányolva felkorbácsolta az indulatokat, pláne, hogy mindezt a pilóták érdekvédelmi szervezetének (GPDA) egyik vezetőjeként tette.

A vasárnapi történések fényében sokan fel is hánytorgatták ezt, Grosjean pedig gyarló, ámde nagyon is emberi módon a kórházi ágyról posztolt első bejelentkezését rögtön azzal kezdte: lehet, hogy nem támogatta az eszköz bevezetését, de immáron teljes mértékben elismeri a glória jelentőségét.

Grosjean életét a 2018-as szezonra bevezetett glória mentette megForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Tolga Bozoglu

A 34 esztendős pilótával gyakran előfordult a múltban is, hogy ami a szívén, az a száján: „Nincs ebben az égvilágon semmi különös, én tényleg ilyen vagyok, kimondom, amit gondolok! Ha csinálunk valamit és azzal kapcsolatban van egy véleményünk, szerintem jó dolog, ha kimondjuk és megosztjuk másokkal" – hallottuk tőle néhány éve egy privát beszélgetés során. Emiatt időről időre sikerült megosztania a közvéleményt, az indulatokat pedig csak fokozta, hogy gyakran a pályán sem alakultak túl fényesen a dolgai. Az évek során látott furcsa, néha érthetetlen balesetek, alkalomadtán meglepő kirohanások miatt számos rajongó szemében vált szálkává, pedig akárcsak most, a glória kapcsán, Grosjean a múltban is tudott változni, változtatni, amikor szükséges volt. Elég csak felidézni az F1-es kezdeteket, amikor Flavio Briatore 2009-ben bedobta a mély vízbe a nagyvad Fernando Alonso mellett, aki annak rendje és módja szerint átgázolt rajta, így az évad végén kidobták és úgy tűnt, hogy nem csak a királykategóriát, hanem az egész autósport pályafutását fújhatja.

2009-es szezon közbeni bemutatkozása után úgy tűnt, mindössze pár futamig tartott Grosjean karrierjeForrás: Getty Images/2009 Getty Images/Clive Mason

Mások talán feladták volna, de Grosjean nem tette: visszament dolgozni abba a genfi bankfiókba, ahol korábban is alkalmazták, a részmunkaidős állás mellett pedig tett azért, hogy újraépítse önmagát. Amit csak lehetett, elvállalt, még az F1 után brutális visszalépésnek számító GT-világbajnokságot is vállalta, hogy életben tartsa a reményt, az erőfeszítéseket pedig siker koronázta: a sors a kilátástalan helyzet ellenére is kiparancsolta, hogy visszajusson a legjobbak közé.

A második F1-es nekifutás is tartogatott az égvilágon mindent számára: a Lotusnál a jobb napjain szélvészgyorsnak bizonyult, megjárta néhányszor a dobogót is, de ahelyett, hogy előrelépett volna, jött az újabb totális mélypont.

2012-ben több incidens után Spában tömegbalesetet okozott és emiatt egyfutamos eltiltásban részesítették, amelynek súlyosságát jól mutatja, hogy azóta sem kapott senki hasonlót. Aznap este a félig kirámolt motorhome sarkában összeroskadva gubbasztott, talán még néhány könnycseppet is elmorzsolt, de újfent tanult a hibából, és míg mások talán titkolták volna, nem volt rest felfogadni egy mentáltrénert, aki segített neki túljutni a krízisen.

Grosjean óriási tömegbalesetet okozott a 2012-es Belga Nagydíj rajtjánálForrás: AFP/Tom Gandolfini

Balesetek, ütközések és vitás helyzetek azóta is adódtak, a Haas-főnök Günther Steiner idegrendszerét is alaposan megtépázták egyes hozzá köthető, az utóbbi években történt malőrök, de az élet már csak ilyen. Grosjean kiváló autóversenyző, még úgy is, hogy régóta tudjuk, nem világbajnok matéria, pláne nem F1-es szinten, ugyanakkor fontos megjegyezni: az sem játszott a kezére az utóbbi években, hogy a Haas gyakorlatilag értékelhetetlen versenyautókkal rukkolt elő. Ha ezt nyakon öntjük még a balhékkal, amelyekben szerepe volt, az máris elég ahhoz, hogy a közvélemény kipécézze magának, azután pedig – akármennyire próbálja kizárni a külvilágot, akármilyen mentáltrénerhez jár – olyan spirál ragadja el, amelyből képtelenség kikeveredni. Ez történt vele is, attól kezdve pedig bármit tett, a közvélemény kizárólag rossz színben volt hajlandó látni minden egyes megmozdulását.

Mégis, milyen ember valójában a legtöbbet pocskondiázott F1-es pilóta?

Az elitkategória modernkori hőseihez képest roppant visszafogott és udvarias: akár múltbeli, akár jelenlegi csapatának tagjaival beszél az ember, csupa jókat lehet hallani róla, olyan fickó képe rajzolódik ki, aki híve a csapatmunkának, nincs ellenére a jófajta humor és attól sem riad vissza, hogy alkalomadtán besegítsen a kétkezi munkában. Amikor egy-egy élvonalbeli pilóta beszáll mondjuk a futam utáni pakolászásba, arról általában tweetek és Insta-posztok tömkelege születik, s bár Grosjean is gyakran beleáll az ilyesmibe, a kerékcsere-tréningeknél a versenyzőkre egyáltalán nem jellemző módon néha még az autót is tologatja, rá jóval kevesebb figyelem irányul.

Grosjean valójában egy igencsak szerethető figurája a mezőnynekForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi - Formula 1

„A kezdetek óta velünk van, ha pedig valaki ennyi időt tölt egy csapatnál, az arról árulkodik, hogy megbecsült tagja a kollektívának" – mondta néhány hete, az év végi távozás bejelentésekor Steiner, akivel a különítmény berkein belül a legtöbben egyetértenek. A GPhírek megkérdezte a pilóta egyik korábbi stábtagját, a Haasnál két évet töltő Jánvári Zsoltot, aki szintén csakis elismeréssel tudott beszélni róla: „Amikor gyenge az autó, kevésbé látható az, ha valaki jól teljesít – fogalmazott a magyar szakember. – Az jóval látványosabb a közönség számára is, amikor zúzás van. Amikor együtt dolgoztunk, sajnos ez gyakran megesett vele, így lett plusz munkánk bőven. A külvilág nem igazán értette a helyzetet, mi pedig nem haragudtunk rá, hiszen tudtuk, hogy a balesetek zöme azért történt, mert gyorsan akart menni egy olyan autóval, ami nem volt arra alkalmas. A nehézségek közepette tényleg remek emberi gesztusokat kaptunk tőle. Minden alkalommal, amikor megtörte az autót, személyesen jött oda mindenkihez külön-külön elnézést kérni és láttuk rajta, hogy tényleg bántja a helyzet, szinte marcangolta magát.”

Több ízben is előfordult, hogy a fél éjszakát velünk töltötte a garázsban, amíg az autó javításán dolgoztunk, pedig nem lett volna muszáj ott maradnia. Segített, amiben tudott, tartotta bennünk a lelket. Ilyet ritkán tapasztal az ember, ráadásul Romain minden év végén meglepetéssel is készült nekünk, amiről csak annyit mondhatok, hogy olyan ajándékokat kaptunk tőle, aminek mindenki módfelett örült!" 

Grosjeantól hatalmas bahreini bukása előtt sem állt távol, hogy összetörje a HaastForrás: Getty Images/2018 Getty Images/Charles Coates

Grosjean elfogadottságát az is jól jelzi, hogy 2017-ben a pilóták egyhangúlag választották meg a már említett szakszervezetük egyik igazgatói posztjára.

Míg más versenyzők körül egyfolytában zajlik az élet, Grosjean módszeresen kerüli a feltűnést. A versenyek közötti időszak zömét tévériporter feleségével és három gyermekével tölti svájci otthonukban, ahol előszeretettel hódol kedvenc hobbijának, a konyhai sürgés-forgásnak.

Ezen a fronton – több forrásból is érdeklődtünk, és mindenhonnan ezt erősítették meg – átlagon felüli a teljesítménye, ráadásul ehhez kiegészítő hobbit is talált magának: kertészkedik és konyhanövényeket termel a kertben. Néhány éve egy ételfotós jóbarátjával együttműködve egy szakácskönyvet is készített a kedvenc receptjeivel és bármerre jár, mindig igyekszik felderíteni a finom falatokat, a legjobb recepteket.

Ha egy-egy rosszabbul sikerült időmérő vagy futam után az adott nap történéseit kissé szürkén vagy savanyúan foglalja össze, garantált, hogy egy tuti receptet szóba hozva jó hangulatba lehet hozni. Eme sorok írója például a karanténidőszakban, egy videólinken folytatott beszélgetés során a szabolcsi töltött káposztát ajánlotta a figyelmébe, amelynek készítéséről részletes leírást kért: „Uhh, ezt biztosan több órába tart megcsinálni, de ha készen van, az íze biztosan csodás!" – mondta, majd ígéretet tett arra, hogy a hallottak alapján maga is megpróbálkozik az elkészítésével.

Feleségével a konyhában

Grosjeannak egyébként is szoros a kötődése hazánkhoz, ugyanis nálunk, egészen pontosan Kőszegen él a menedzsere, Martin Reiss, aki hosszú évek óta segíti az útját, és akit gyakran meg is látogat a családi otthonában. „Nagyon szép az a régió és a város is, többször jártam már ott, Martinnál vendégeskedve – mondta egy korábbi beszélgetés során, felcsillanó szemmel megidézve az emlékeket. – Magyarországot egyébként tényleg nagyon szeretem. Voltak ott jó versenyeim,

a Hungaroring nagyszerű pálya, Budapest pedig egészen fantasztikus, mindig sikerül felfedezni valami újat. Amikor tehetem, a futam után is maradok legalább egy napot, hogy legyen időm ilyesmire."  

A pilótát a vasárnapi borzalmak után szerda reggel engedték ki a bahreini védelmi erők manamai kórházából, de az országban marad és a helyszínen kíséri figyelemmel az eseményeket. A hétvégén beugróként a Haas teszt- és tartalékpilótája, Pietro Fittipaldi helyettesíti, de az érintettek remélik: az égési sérülések javulhatnak annyit, hogy a jövő hétvégén esedékes évadzáró Abu-dzabi Nagydíjon Grosjean visszaülhet az autóba és tisztességesen elköszönhet az F1-től.

Hogy látjuk-e még valaha a legelitebb géposztályban, az erősen kérdéses, az viszont biztos, hogy futamgyőzelem és vb-cím nélkül is beírta magát a történelemkönyvekbe és adott egy olyan leckét az F1-nek, amely a későbbiekben további életeket menthet meg. Az FIA és a biztonságért felelős szakértők sokat fognak tanulni a szahíri horrorbukás tanulmányozása során.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK