Hamilton szidta a Pirellit, Magnussen kaotikus futamra készül

Forma-1, Török Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
ISTANBUL, TURKEY - NOVEMBER 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Turkey at Intercity Istanbul Park on November 13, 2020 in Istanbul, Turkey. (Photo by Joe Portlock - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton a Török Nagydíj helyszínéül szolgáló isztambuli pálya újraaszfaltozása mellett a Pirelli által a versenyhétvégére elvitt abroncsokat is kritizálta, mert nem elég lágyak. Mario Isola, a gyártó sportigazgatója elmondta, miért ilyen gumikat vittek magukkal. Eközben Kevin Magnussen, a Haas versenyzője mindenképp káoszra számít a versenyen.

Sok pilóta a gumikkal küzdött a Török Nagydíj pénteki szabadedzésein. Köztük volt a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton is, aki elmondása szerint semmilyen beállítás-változtatást nem próbált ki a kétszer másfél óra során, mivel végig azzal volt elfoglalva, hogy a megfelelő működési tartományba hozza a gumikat. Mindez a legtöbbször nem sikerült neki, amiről a pálya újraaszfaltozása mellett az is tehet, hogy a Pirelli túl kemény keverékeket vitt Isztambulba.

Hamilton szerint a kemény keverék használhatatlan Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

„Az egyértelműen segítene – felelte Hamilton arra a kérdésre, hogy jobb lenne-e a helyzet, ha lágyabbak lennének a keverékek. – A kemény gumi használhatatlan, a közepes úgy ahogy elmegy, a lágy pedig már kezd jó lenni. Ha a leglágyabb gumi lenne itt, az még jobb lenne. Ez egy igazán nehéz pálya, a nyolcas kanyar kinyírhatja a jobb első gumit. Úgyhogy ki tudja. Jobb lett volna lágyabb gumikat hozni ide, de ez van."

A Pirelli a lehető legkeményebb kiosztást vitte el Isztambulba, a versenyzők a pénteki edzésnap során pedig még a leglágyabb, C3-as keveréken is szenvedtek, több kör kellett nekik, míg bemelegítették azokat, és sokan ezután is küszködtek azzal, hogy a megfelelő működési tartományban tartsák az abroncsokat.

Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója az FIA pénteki sajtótájékoztatóján rávilágított arra, hogy miért a legkeményebb kiosztás mellett döntöttek.

– jelentette ki az olasz szakember. – A gumik kihívást jelentenek a versenyzőknek, de mind egyformák és végső soron mindenkinek azzal kell boldogulnia, amije van."

A lágy gumi sem működik mindig mindenkinél Forrás: Steven Tee / LAT Images/Motorsport Images

Ezután Isola is elismerte, hogy jelenlegi tudásuk birtokában már talán lágyabb keverékek mellett döntenének. „Talán igen. Ugyanakkor nagyon-nagyon régi adataink vannak. Tíz évvel ezelőtt minden teljesen más volt, a gumik, a keverékek, az autók, úgyhogy új pályaként kezeljük az aszfaltcsíkot. Nyilván megnéztük a 2011-es adatokat, de szerintem azok nem túl relevánsak, úgyhogy talán igen, hozhattunk volna lágyabb keverékeket. Azt tudjuk, hogy a nyolcas kanyar keményen bánik a gumikkal, a pálya többi része azonban nem annyira.

Nem minden versenyző szörnyülködött azonban a mezőnyt fogadó körülmények láttán.

Kevin Magnussen elmondása szerint még soha nem tapasztalt ilyen alacsony tapadást Forma-1-es autóval száraz körülmények között, ugyanakkor klassznak is nevezte az élményt.

„Nem szeretném, ha mindig ilyen lenne, de jó volt megtapasztalni ezt is – mondta a dán. – Idővel jobb lett, ahogy egyre több gumi került az ideális ívre. Szerintem egy kis megszáradt sár is volt az aszfalton, de idővel letisztult az ideális ívről és gumi került a helyére. Úgyhogy jobb lett, de a közelében sem volt a megszokott szintnek."

Magnussen élvezte a csúszkálást Forrás: Anadolu Agency via Getty Images/2020 Anadolu Agency/Anadolu Agency

Mivel Isztambulban nincsenek betétfutamok, és csak az F1-es autók gumizzák a pályát, Magnussen a versenyen is nagyon csúszós aszfaltra számít. Hát még úgy, hogy péntekről szombatra esett is, ami lemosta az addig felvitt gumiréteget. „A betétfutamok hiányának nagy hatása lesz, mivel általában nagyban hozzájárulnak a pálya felgumizásához.

Néhány kanyarban, mint a hátsó egyenes végi 12-esben ha elfékezed magad és elvéted a kanyarcsúcspontot pár méterrel, hirtelen olyan lesz, mintha jégen vezetnél. Nagyon precíznek kell lenni.”