Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vizsgálja az Emilia Romagna Nagydíjon, a biztonsági autós fázis alatt történteket, amelyek során több pályamunkás élete is veszélyben forgott.

Mint a belső kamerás felvételek utólagos visszanézéséből kiderült, az Emilia Romagna Nagydíjon akár tragédia is történhetett volna, amikor a biztonsági autós fázis során George Russell összetört Williamse után takarító pályamunkások mellett többen is nagy sebességgel, Lance Stroll pedig szinte versenytempóban száguldott el. Az FIA reagált a történtekre, és ha kell, változtat a protokollon.

A Russell autója után takarító pályamunkások Forrás: F1 TV

A problémát az jelentette, hogy amikor a versenyirányítás az 55. körben jelezte, hogy a lekörözött autók visszavehetik a körüket, az Acque Minerali kanyar előtt az aszfaltcsíkon és amellett még mindig pályamunkások dolgoztak. Noha az érkezőknek dupla sárga zászlós jelzés jelezte mindezt, többen is csak az utolsó pillanatban, már a narancssárga ruhás munkásokat meglátva lassítottak, kivéve

Lance Strollt, aki közel versenytempóban száguldott el mellettük, az egyikükhöz veszélyesen közel hajtva.

A Nemzetközi Automobil Szövetség a The-Race.comnak a következőképp reagált: „A pályamunkások és a pálya mellett dolgozó hivatalos személyek biztonsága a legfontosabb az FIA számára.

és minimalizálják az esélyét annak, hogy a jövőben újra ilyesmi történjen."

A sportszabályzatban az áll, hogy a lekörözött versenyzők csak akkor kaphatják meg az utasítást a körük visszavételére, ha „a versenyigazgató ezt biztonságosnak ítéli meg." Ebben az esetben ez az azonban semmiképp sem volt biztonságos, amire Romain Grosjean és Sebastian Vettel azon nyomban felhívta a figyelmet a csapatrádióban.

Stroll elől az utolsó pillanatban lépett el az egyik pályamunkás Forrás: F1 TV

Abban nem hibáztak a lekörözöttek, hogy úgy nyomták a gázt, mintha verseny lenne, a mezőny utoléréséhez ugyanis ezt is kell tenniük és meg is tehetik, a sárga jelzés alól azonban ez sem mentesíti őket, a veszélyzóna előtt tehát mindannyiuknak lassítania kellett volna. Ugyanakkor nem szokványos, hogy ilyen helyzetben még pályamunkások dolgoznak a pályán, erre így aligha lehettek felkészülve, ahogyan a Piratella kanyar utáni lejtő és balra kanyarodó útszakasz is nehézzé tehette, hogy észrevegyék a pálya jobb oldalán levő fényjelzést.

Az ilyen eseteket a jövőben két módon lehetne elkerülni. Az egyik az, hogy a versenyirányítás megvárja, amíg minden takarítási munka befejeződik és teljesen tiszta lesz a pálya, majd csak ekkor engedi a lekörözötteknek a körük visszavételét, a másik pedig a jobb kommunikáció. A helyszín mellett elhaladó hat lekörözöttből mindössze Romain Grosjeant és Antonio Giovinazzit figyelmeztette a mérnöke arra, hogy az adott szakaszon még dupla sárga zászlós jelzés van érvényben.

Az ilyen, nem szokványos szituációkban, amikor a lekörözöttek elengedésekor még pályamunkások vannak a pályán, a jövőben ezt a figyelmeztetést megtehetné a versenyirányítás,

hasonlóan ahhoz, ahogy a mezőny többi tagját értesítik arról, hogy a lekörözöttek vissza fogják venni a körüket, úgyhogy tartsák a pozíciójukat és hagyják elmenni ezeket az autókat.